På väg 55 mellan Enköping och Strängnäs mötte jag idag ett fordon som var upptaget i det militära fordonsregistret med nummer 65829.
Det såg ut som en terränglastbil (byggd på Volvo?) med busspåbyggnad bakom förarhytten.
Finns det mer information om skapelsen? Det var inte särskilt långt från Enköpings garnison men jag vet inte om den hör hemma där.
En likadan med nr 65829 i Stockholm 1 oktober 2013
(http://www.magix-photos.com/permacodemedia?perma_code=39ECF5C0AA1611E3897C174C0A641E0C)
Citat från: NHK skrivet 12 mars 2014, 19:45:12 PM
En likadan med nr 65829 i Stockholm 1 oktober 2013
(http://www.magix-photos.com/permacodemedia?perma_code=39ECF5C0AA1611E3897C174C0A641E0C)
Underbart! :)
Är det efterträdare till de gamla bussarna som fanns på K1 förut med ungefär två meters instegshöjd? ;-)
Bussen på bilden är byggd av Helmark på Volvo FM9-chassi.
Presenterades runt 2006-07.
Se länken till Helmarks hemsida som av någon anledning fortfarande finns kvar.
http://www.helmark.se/?pid=81&sub=63 (http://www.helmark.se/?pid=81&sub=63)
Ingen snygg buss, För mycket lastbilsutseende.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 mars 2014, 12:57:44 PM
Ingen snygg buss, För mycket lastbilsutseende.
Nu är ju fordonet byggt för att kunna verka i sin miljö, inte för att se bra ut i dina ögon ;)
En buss ska se ut som en buss.
Men vad är då en buss? Kanske inte fanns något lämpligt busschassi/kaross att bygga dessa på? Ska du köra runt i terräng så är de ju lite skönt med bra fjädring... Så länge dem fyller sin funktion och är användbara och omtyckta av dem som använder dem så är jag nöjd.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 mars 2014, 23:22:27 PM
En buss ska se ut som en buss.
En buss ska vara en bil som är inrättad huvudsakligen för personbefordran och är försedd med fler än åtta sittplatser utöver förarplatsen. :P
Den moderna bussdesigningen är ett modernare påfund. Ursprungligen, på 1920-talet, var bussar mer eller mindre modifierade... lastbilar.
Tycker mer att det ser ut at vara avsedd som något slags stabs/sambandsfordon är en regelrätt buss, alla rutor till trots. Ska man frakta trupp i terräng, som väl mest är ganska korta avstånd, är väl ett vanligt lastbilsflak ändå både smidigare och billigare?
Frågan är väl även hur terränggående denna skapelseverkligen sedan är? Visserligen verkar den ha en högre markfrigång, men det verkar inte vara mycket utrymme i de bakre hjulhusen liksom att inte heller däcken verkar vara avsedda för terrängkörning.
Soldaterna på bilden ovan har ju högvaktsdamaskerna på sig så det mest sannolika är väl en personaltransport...