(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_346_LFC736_Uppsala_960510.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_556_NZZ483_Uppsala_960510.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_620_GLB239_Uppsala_960510.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_871_PAG747_Uppsala_960510.jpg)
Härliga bilder att se ;D
//Simon
Citat från: Bussmicke skrivet 10 november 2007, 22:03:01 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_346_LFC736_Uppsala_960510.jpg)
Den här fastnade jag direkt för :D
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_871_PAG747_Uppsala_960510.jpg)
Vagntypen var inte rolig att köra men det är kul att se så fina blder Micke, även på Orion :)
Tack.
Jag minns att om man (Jag kör inte buss själv) tryckte till på gasen som hoppad hema bussen till på en roligt sätt..
Citat från: Bussmicke skrivet 10 november 2007, 22:03:01 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_346_LFC736_Uppsala_960510.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_556_NZZ483_Uppsala_960510.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_620_GLB239_Uppsala_960510.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_871_PAG747_Uppsala_960510.jpg)
Tack för snygga bilder!
/Janne
Mycket trevligt stycke historia.
Varsågod Janne.
kul att ni uppskattade dem.
Trevliga bilder, även jag uppskattar dina scanningar... Ontario II fanns i Kristianstad också dessa kallades här för gunghästen (gungade konstant) eller kalle anka expressen.. Bensin V8 vill jag minnas..
Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 11 november 2007, 16:25:12 PM
Trevliga bilder, även jag uppskattar dina scanningar... Ontario II fanns i Kristianstad också dessa kallades här för gunghästen (gungade konstant) eller kalle anka expressen.. Bensin V8 vill jag minnas..
Kärt barn har många namn. I Borås kallades de nog oftast paddor. Ontario II gick att få med både diesel- och bensinmotor. I Uppsala fanns den också med gasmotor.
Från början hette bussarna Orion II i Sverige, men Ford protesterade eftersom de hade en bilmodell med samma namn. När leveranserna kom i gång på allvar fick de därför namnet Ontario, precis som fabriken i Kanada heter.
Först med Orion/Ontario var Borås Lokaltrafik, vars dotterbolag BL Teknik också var generalagent och således tog hem de över 100 exemplar som såldes i vårt land.
Används Ontario någonstans i linjetrafik i vårt land i dag förutom i Uppsala?
Missförstådd konstruktion, dessa "Näbbmöss" som Ontariofabriken tillverkade.
Även Wasatrafik i Trångsund hade en sådan ett tag, 427 om jag minns rätt.
Göteborgs spårvägar provade väl också en 12m Ontariobuss av mer konventionellt utseende, även denna utrustad med bensinslukande V8.
Jag tror jag såg en Ontario i trafik i någon stad i somras, men nu tog minnet slut.
Fick höra en siffra av en kompis som tankade o tvättade på gammla Linjebuss i Kristianstad då när dessa var i drift att de drog 6-8 liter milen (beronde på vem som körde) när de va sommar och upptill 10 liter när de va kallt..
GUB 871 har ett Älabmärke på sidan en fd LInjebuss från Borås?
Citat från: yngrot skrivet 11 november 2007, 19:44:13 PM
GUB 871 har ett Älabmärke på sidan en fd LInjebuss från Borås?
Nej, det är ursprungligen Malmö Lokaltrafik 518 och sedan hamnade den hos Åmåls Reseservice, därav ÄLAB-lacken.
Det var den som gick mellan Swebus 3623 och den nuvvarande?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2007, 21:05:04 PM
Nej, det är ursprungligen Malmö Lokaltrafik 518 och sedan hamnade den hos Åmåls Reseservice, därav ÄLAB-lacken.
Och Malmö var glada att bli av med dom! I malmö fanns även mindre bussar (av neoplan?) till servicelinjerna. Tror inte någon av modellerna blev en hit