GUB-sjukan sprider sig i Uppsala den 10/5 1996..

Startat av Bussmicke, 10 november 2007, 22:03:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon A



Ivo






Vagntypen var inte rolig att köra men det är kul att se så fina blder Micke, även på Orion  :)
Ivo

Bussmicke

Tack.
Jag minns att om man (Jag kör inte buss själv) tryckte till på gasen som hoppad hema bussen till på en roligt sätt..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas Ljungqvist

Trevliga bilder, även jag uppskattar dina scanningar... Ontario II fanns i Kristianstad också dessa kallades här för gunghästen (gungade konstant) eller kalle anka expressen.. Bensin V8 vill jag minnas..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 11 november 2007, 16:25:12 PM
Trevliga bilder, även jag uppskattar dina scanningar... Ontario II fanns i Kristianstad också dessa kallades här för gunghästen (gungade konstant) eller kalle anka expressen.. Bensin V8 vill jag minnas..

Kärt barn har många namn. I Borås kallades de nog oftast paddor. Ontario II gick att få med både diesel- och bensinmotor. I Uppsala fanns den också med gasmotor.
Från början hette bussarna Orion II i Sverige, men Ford protesterade eftersom de hade en bilmodell med samma namn. När leveranserna kom i gång på allvar fick de därför namnet Ontario, precis som fabriken i Kanada heter.
Först med Orion/Ontario var Borås Lokaltrafik,  vars dotterbolag BL Teknik också var generalagent och således tog hem de över 100 exemplar som såldes i vårt land.
Används Ontario någonstans i linjetrafik i vårt land i dag förutom i Uppsala?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Signvard

Missförstådd konstruktion, dessa "Näbbmöss" som Ontariofabriken tillverkade.
Även Wasatrafik i Trångsund hade en sådan ett tag, 427 om jag minns rätt.
Göteborgs spårvägar provade väl också en 12m Ontariobuss av mer konventionellt utseende, även denna utrustad med bensinslukande V8.
Jag tror jag såg en Ontario i trafik i någon stad i somras, men nu tog minnet slut.

Andreas Ljungqvist

Fick höra en siffra av en kompis som tankade o tvättade på gammla Linjebuss i Kristianstad då när dessa var i drift att de drog 6-8 liter milen (beronde på vem som körde) när de va sommar och upptill 10 liter när de va kallt..

yngrot

GUB 871 har ett Älabmärke på sidan en fd LInjebuss från Borås?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 november 2007, 19:44:13 PM
GUB 871 har ett Älabmärke på sidan en fd LInjebuss från Borås?

Nej, det är ursprungligen Malmö Lokaltrafik 518 och sedan hamnade den hos Åmåls Reseservice, därav ÄLAB-lacken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Det var den som gick mellan Swebus 3623 och den nuvvarande?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.