Nu är det dax för avyttring av ett gäng B9S från SL-trafiken.
Individerna är närmare bestämt Keolis 6316-6321, som nu senast har rullat i Nacka/Värmdö-trafiken.
De står avrustade från Access, Buss-PC etc i Björknäs och väntar på transport till Säffle, som kommer ske 26/12.
Är detta de första B9S från SL-trafiken som avyttras? (frånsett individer som varit med om olyckor etc)
Slut på leasingavtal? Har för mig att jag läst nå´t om det här i höstas.
Antar att även 6322-6327 är på väg bort från Nacka-Värmdö, dock rullade 6326 idag på linje 425.
Ja, detta borde vara de första B9S från SL-trafiken som avyttras, sorgligt nog :(
En annan observation från idag var Keolis 5709 vid Liljeholmen i trafik på linje 133.
//P.Ek
Citat från: P.Ek skrivet 23 december 2013, 00:19:14 AM
En annan observation från idag var Keolis 5709 vid Liljeholmen i trafik på linje 133.
//P.Ek
Jag har även sett 5707 och 5708 verkar ha flyttats till Nyboda, har sett dem på 133 och 147 sedan tidtabellsskiftet.
/Måns
Trevligt att det försvinner några B9S fån Värmdö
Volvo boggi 5706-10 är alla flyttade till Nyboda per den 17/12.
B9S 6311-21 är tagna ur trafik (åter leasinggivaren för flertalet).
B9S 6322-23 är flyttade till Nynäshamn.
De gamla normalbussarna 4874 och 4876 har gått till Busmarket.
Höll på att utropa "ÄNTLIGEN!" innan jag insåg att det inte rörde sig om de hopplöst obekväma bussarna 6320-6327. Kunde man inte avvaktat med 6316-6319, trots att de är 3 månader äldre?!?
mycket glädjande att 63 vagnarna försvinner!! maken till obekväm förarstol får man leta efter
Skönt att de äntligen försvinner, då de var nya kändes de exklusiva, men två år senare kändes de bara bullriga och klumpiga. Kommer inte sakna dem.
Citat från: Ted S skrivet 23 december 2013, 10:08:53 AM
Volvo boggi 5706-10 är alla flyttade till Nyboda per den 17/12.
B9S 6311-21 är tagna ur trafik (åter leasinggivaren för flertalet).
B9S 6322-23 är flyttade till Nynäshamn.
De gamla normalbussarna 4874 och 4876 har gått till Busmarket.
Varför flytta förortsbussar ut till Nynäshamn (6322-23, men tänker även på 5770-71) samtidigt som man flyttar regionalutrustade bussar till Nyboda (5706-10)? Har det med sittplatskrav och längdbegränsningar att göra?
Varför tas dessa ur trafik? Kan de inte rulla fram till sin 16-årsdag?
Citat från: Ersa skrivet 23 december 2013, 13:58:16 PM
Varför tas dessa ur trafik? Kan de inte rulla fram till sin 16-årsdag?
Säljas och flyttas till Norrtälje kanske?
Citat från: Jo skrivet 23 december 2013, 14:46:26 PM
Säljas och flyttas till Norrtälje kanske?
Intressant experiment i så fall. Det går nog precis lika bra som när Busslink körde 6305-6310 i området när de var nya... ;)
Citat från: Ersa skrivet 23 december 2013, 13:58:16 PM
Varför tas dessa ur trafik? Kan de inte rulla fram till sin 16-årsdag?
Antar att dessa är leasade gm SL Finans och att detta avtal nu löpt ut, Keolis har nog ingen anledning att förnya avtalet eftersom det finns andra användbara fordon.
Keolis o Nobina arbetar ju på två olika sätt med sina leasingavtal.
Nja, det är åtminstone i fallet med 63xx-serien fråga om bussar som är leasade genom banker och där leasingavtalen löper ut vid årsskiftet.
Keolis passar då på att avyttra bussarna för att kunna ersätta dem med gasbussar som SL kräver/önskar i E19-avtalen.
De bussar som leasas av SL måste i de flesta fall rulla hela avtalstiden ut och kommer således knappast att ersättas.
Näst på tur att avvecklas står om jag minns rätt 6322-31 samt merparten av 38xx-serien som kommer att återlämnas till respektive leasinggivare under 2014.
Ersättare blir så gott som uteslutande gasbussar från MAN.
//Fredrik
Citat från: P.Ek skrivet 23 december 2013, 13:13:02 PM
Varför flytta förortsbussar ut till Nynäshamn (6322-23, men tänker även på 5770-71) samtidigt som man flyttar regionalutrustade bussar till Nyboda (5706-10)? Har det med sittplatskrav och längdbegränsningar att göra?
Det är lite samma problematik som för Norrtälje, det finns ju ingen anledning för entreprenören att köra med "finare" bussar än avtalet kräver.
Således flyttar man de bussar som går att flytta mellan depåerna utan att SL sätter käppar i hjulen genom att låsa vissa fordon till vissa avtal.
Att boggibussarna från Björknäs flyttade till Nyboda berodde på utökning av trafiken där och jag tror inte de varit så lämpade i Nynäshamn/Ösmo då de har för få sittplatser (de är av den kortare varianten).
Således blev det bättre att flytta de längre 5770-71 till Ösmo tillsammans med ledbussar som jag har för mig att önskemålet var.
//Fredrik
Citat från: Ted S skrivet 23 december 2013, 10:08:53 AM
Volvo boggi 5706-10 är alla flyttade till Nyboda per den 17/12.
B9S 6311-21 är tagna ur trafik (åter leasinggivaren för flertalet).
B9S 6322-23 är flyttade till Nynäshamn.
De gamla normalbussarna 4874 och 4876 har gått till Busmarket.
Hej!Meddelar att en medarbetare på Keolis i Nacka/Värmdö sorgligt nog såg det vedervärdiga skräpet 6322 och 6323 i Björknäs nyligen på sin rast i Björknäs,
söndagen den 5/1-14 runt kl. 14:30.
Citat från: at1981 skrivet 05 januari 2014, 14:38:27 PM
Hej!
Meddelar att en medarbetare på Keolis i Nacka/Värmdö sorgligt nog såg det vedervärdiga skräpet 6322 och 6323 i Björknäs nyligen på sin rast i Björknäs,
söndagen den 5/1-14 runt kl. 14:30.
Vedervärdigt skräp? Kör du buss själv och har dessa erfarenheter?
Nej han gnäller bara när det inte finns läslampor och mattor i taket..
Varför får 6301-6310 rulla vidare när de yngre individerna 6311-6331 försvinner? Blir då 6332-6337 näst på tur att slopas?
Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2014, 22:09:24 PM
6301-6310 är väl inga leasingfordon då de köptes in direkt av Busslink, redan innan trängselförsökets satsningar med leasingfordon via SL till operatörerna.
Serien du menar är 6301-
09. 6310 är i en senare leverans (och verkar ha en något annorlunda sittplatsinredning).
Nr Reg nr Chassi nr Reg datum
6301 WUL547 YV3S6J1215A104240 2005-03-31
6302 WUM478 YV3S6J1235A104241 2005-03-22
6303 WUM518 YV3S6J1255A104242 2005-03-31
6304 WUM528 YV3S6J1275A104243 2005-03-31
6305 WUM558 YV3S6J1295A104261 2005-03-31
6306 WUM578 YV3S6J1205A104262 2005-03-31
6307 WUM598 YV3S6J1225A104263 2005-03-31
6308 WUM628 YV3S6J1245A104264 2005-03-31
6309 WUM678 YV3S6J1265A104265 2005-03-31
6310 XHT730 YV3S6J1296A109512 2005-12-20
6311 XHT735 YV3S6J1226A109528 2005-12-08
6312 XHT740 YV3S6J1246A109529 2005-12-08
6313 XHT745 YV3S6J1206A109530 2005-12-13
6314 XHT750 YV3S6J1216A109570 2005-12-19
6315 XHT755 YV3S6J1236A109571 2005-12-13
6316 XHT760 YV3S6J1216A109603 2005-12-20
6317 XHT765 YV3S6J1236A109604 2005-12-20
6318 XHT770 YV3S6J1256A109605 2005-12-20
6319 XHT775 YV3S6J1276A109606 2005-12-20
Citat från: Ted S skrivet 05 januari 2014, 23:04:44 PM
Serien du menar är 6301-09. 6310 är i en senare leverans (och verkar ha en något annorlunda sittplatsinredning).
Jo men det jag menar är att 6310 väl ändå hör mer ihop med 6301-09 än med 6311-19, då 6311-19 är regionalutrustade samt att alla 10 (6301-6310) nu rullar tillsammans i Botkyrka. Därav min undran om varför dessa får rulla vidare och inte 6311-31.
Vi resenärer skulle väl gynnas mer om 6301-10 försvinner än om som nu är fallet 6311-19 försvinner.
6301-09 rullar i Botkyrka, 6310 rullar i Ösmo har jag för mig.
Anledningen till att det blir 6311-19 som får stryka på foten först är leasingavtal som går ut.
6301-10 är "friköpta" från leasinggivaren och 6301-09 kommer således med största sannolikhet att rulla i Botkyrka/Eriksberg åtminstone fram till avtalstidens slut 2019.
6301-09 har nu även genomgått/genomgår en omfattande renovering, så de klarar ju teoretiskt även optionen på en förlängning av avtalet på två år fram till 2021...
6310 lär också få rulla vidare i många år till, om det blir i Ösmo eller någon annanstans återstår att se.
I övrigt kommer sannolikt större delen av Keolis 38xx (ej regional) och 63xx-serie (åtminstone den första generationen) succesivt att lämnas tillbaka till sina leasinggivare när så är möjligt.
För den som stör sig på att det avvecklas B9-regionaler från Keolis kan jag trösta med att de huvudsakligen ersätts av nya MAN-leder med just regionalstandard, så passagerarkomforten lär inte bli lidande.
Faktum är att andelen regionalbussar faktiskt lär öka i Stockholm Sydväst och Nacka/Värmdö de närmaste åren då det fasas ut bussar med tätortsstandard och ersätts av bussar med regionalstandard.
Sedan kan man ju fundera på om det behövs regionalbussar på Årsta- och Liljeholmslinjerna, men det är en annan sak...
//Fredrik
Angående den här upprustningen av B9S; Strax innan Botkyrka blev Keolis område så började man måla om en del B9S, fortfarande under Nobinas flagg alltså. En del fick behålla det vita baktill med men lite rundare hörn på den vita maskningen, andra blev helröda bak. Kommer dessa vagnar att genomgå en andra revision? Svaret är förmodligen ja, då man kanske gör mer på den här senare revisionen än bara målar om?
Men jag har tänkt ställa frågan ett tag och nu blev det av.
Samtliga röda fd Nobinabussar i Eriksberg är nu reviderade och ommålade i helrött utan "akterspegel".
Revisionen är betydligt mer omfattande än omlackering, det vad man kallar "midlife-renovering" där i stort sett hela bussen gås igenom från topp till tå.
Inredningen genomgår en betydande upprustning, stolarna kläs om, golvmattorna byts ut, ristade rutor byts/åtgärdas, m.m.
Bussarna får även en ny motor med högre Euroklassning för att klara miljözonen avtalstiden ut, karossen får också en omfattande översyn där skadade detaljer byts ut helt.
Kort sagt får man i princip en ny buss till en betydligt lägre kostnad än om man skulle köpt en helt ny buss.
//Fredrik