"Konsultföretaget Trivector lanserar nu en gratisapp där resenärerna i realtid får se var just deras buss befinner sig. Den lanseras nu i Karlstad, och ska senare bli tillgänglig även för Uppsala, Dalarna, Luleå och Gotland. Landets största kollektivtrafikmyndighet/huvudman, Storstockholms Lokaltrafik, fortsätter dock att trampa på i en IT-mässig forntid".
http://www.bussmagasinet.se/2013/10/var-e-bussen/
http://www.trivector.se/trivectorforetagen/trivector_system/support/appinformation/
Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2013, 21:57:44 PM
"Konsultföretaget Trivector lanserar nu en gratisapp där man i realtid får se var just deras buss befinner sig. Den lanseras nu i Karlstad, och ska senare bli tillgänglig även för Uppsala, Dalarna, Luleå och Gotland. Landets största kollektivtrafikmyndighet/huvudman, Storstockholms Lokaltrafik, fortsätter dock att trampa på i en IT-mässig forntid".
http://www.bussmagasinet.se/2013/10/var-e-bussen/
http://www.trivector.se/trivectorforetagen/trivector_system/support/appinformation/
Jaa-a det finns en app som heter SL Realtid där man kan se om bussen/tunnelbanan/pendeln/tvärbanan är försenad så om det är forntid vet jag inte
Citat från: Lung To skrivet 26 oktober 2013, 17:36:16 PM
Jaa-a det finns en app som heter SL Realtid där man kan se om bussen/tunnelbanan/pendeln/tvärbanan är försenad så om det är forntid vet jag inte
SL:s egen reseinformation oftast visar fel tider på förseningar, då ingen info verkar komma från PC:n i bussarna, utan alla avvikelser sådana måste matas in manuellt. Inga förseningar syntes ju några displayer på Danderyds sjukhus, på SL.se eller i några appar när Arriva hade kaoset vid uppstarten och flera veckor efteråt.
På Rimbo station redovisas det ofta för resenärerna, samt en konfunderad förare, att vissa 639:or är försenade pga personalbrist, trots att nämnda avgång har avgått i rätt tid hela sitt omlopp.
Som så mycket annat gällande teknik lär det ta lång tid innan SL börjar samarbeta och blir kompatibla med övriga kollektivtrafikmyndigheter i Svealand, som i sin tur redan samarbetar med varandra.
Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2013, 17:49:47 PM
SL:s egen reseinformation oftast visar fel tider på förseningar, då ingen info verkar komma från PC:n i bussarna, utan alla avvikelser sådana måste matas in manuellt. Inga förseningar syntes ju några displayer på Danderyds sjukhus, på SL.se eller i några appar när Arriva hade kaoset vid uppstarten och flera veckor efteråt.
På Rimbo station redovisas det ofta för resenärerna, samt en konfunderad förare, att vissa 639:or är försenade pga personalbrist, trots att nämnda avgång har avgått i rätt tid hela sitt omlopp.
Som så mycket annat gällande teknik lär det ta lång tid innan SL börjar samarbeta och blir kompatibla med övriga kollektivtrafikmyndigheter i Svealand, som i sin tur redan samarbetar med varandra.
Om Arrivas förehavande vet bara det jag läst i tidningar...men appen SL Realtid fungerar ganska bra oftast
Citat från: Lung To skrivet 26 oktober 2013, 17:58:20 PM
Om Arrivas förehavande vet bara det jag läst i tidningar...men appen SL Realtid fungerar ganska bra oftast
Den visar aldrig rätt om bussen är före tabellen, det klara den inte av. Skitsystem.
Citat från: Lung To skrivet 26 oktober 2013, 17:58:20 PM
appen SL Realtid fungerar ganska bra oftast
Nja, är rätt ofta det kan stå "nu" i flera minuter innan bussen kommer.
Citat från: MartinMartin skrivet 26 oktober 2013, 18:31:19 PM
Den visar aldrig rätt om bussen är före tabellen, det klara den inte av. Skitsystem.
I så fall är det inte skyltsystemet som det är fel på utan tidtabellen!
Det är ingen tvekan om att busslobbyartikeln inte tycker om SL, men det är betydligt svårare att förstå varför...
Citat från: Adrian Langemar skrivet 27 oktober 2013, 02:37:29 AM
I så fall är det inte skyltsystemet som det är fel på utan tidtabellen!
Tidtabellerna är det inga större fel på. Det är inte tänkt att en buss skall avgå för tidigt, och i avtalen står det tydligt att vite utdöms om resenärer missar en buss pga att den passerat en plats med en hålltid för tidigt (så att resenären därmed tvingas åberopa resegarantin). Detta förväntas förarna veta, och ska i så fall stanna och vänta in tiden.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 27 oktober 2013, 02:37:29 AM
Det är ingen tvekan om att busslobbyartikeln inte tycker om SL, men det är betydligt svårare att förstå varför...
Nu gissar jag bara här, men kanske beror dessa reaktioner från branschpressen på att SL "kör sitt eget race" och har en oförmåga att vilja samarbeta med övriga län i Svealand? En kollektivtrafikmyndighet har visserligen rätt att fatta egna beslut, men pressen har även rätt att granska dem, samt få ha åsikter om dem. Ett samhälle där stat, landsting och kommun inte får granskas av press och skattebetalare skulle bli alltför totalitärt, och är inte ett samhälle jag skulle jag inte vilja leva i.
Citat från: Lung To skrivet 26 oktober 2013, 17:58:20 PM
Om Arrivas förehavande vet bara det jag läst i tidningar...men appen SL Realtid fungerar ganska bra oftast
Hur kan utvecklarna av dessa privata appar få tag på information som SL själva inte släpper ut automatiskt i systemet? Jag trodde att det bara var personal på operatörernas trafikledningar som ser förseningar i realtid (från bussarnas PC) och därefter lägger ut dem manuellt i störningsinformationen.
Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 08:34:31 AM
Tidtabellerna är det inga större fel på. Det är inte tänkt att en buss skall avgå för tidigt, och i avtalen står det tydligt att vite utdöms om resenärer missar en buss pga att den passerat en plats med en hålltid för tidigt (så att resenären därmed tvingas åberopa resegarantin). Detta förväntas förarna veta, och ska i så fall stanna och vänta in tiden.
Men nu har vi inte hålltider vid varenda stolpe snälla du.
SL är lite mer än Norrtälje, vi har realtidsskyltar vid varenda hållplats å kommer man 2 min före den tänkta tiden
så står det att bussen kommer om 2 min trots att jag är där och kör vidare.
Jag tycker det vore bra om det stod "nu" när man är där inte 2 min efter att Jag passerat, men tycker du det är bra så får du väl tycka det.
Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 16:02:05 PM
Men nu har vi inte hålltider vid varenda stolpe snälla du.
Det har jag aldrig påstått.
Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 16:03:42 PM
SL är lite mer än Norrtälje, vi har realtidsskyltar vid varenda hållplats å kommer man 2 min före den tänkta tiden
så står det att bussen kommer om 2 min trots att jag är där och kör vidare.
Jag tycker det vore bra om det stod "nu" när man är där inte 2 min efter att Jag passerat, men tycker du det är bra så får du väl tycka det.
Jag vet inte vem du riktar dig till nu...
Men jag har fått för mig att realtid och tidtabellstid är två skilda tider. Tidtabellstid är bussens teoretiska tid, som syns på det du kallar för realtidsskyltar. Realtid är den verkliga tiden inkl eventuella förseningar, eller motsatsen. Dvs plus- och minustiden på PC:n.
Problemet vi är överens om, är att realtiden aldrig syns på någon information.
Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 17:20:11 PM
Jag vet inte vem du riktar dig till nu...
Men jag har fått för mig att realtid och tidtabellstid är två skilda tider. Tidtabellstid är bussens teoretiska tid, som syns på det du kallar för realtidsskyltar. Realtid är den verkliga tiden inkl eventuella förseningar, eller motsatsen. Dvs plus- och minustiden på PC:n.
Problemet vi är överens om, är att realtiden aldrig syns på någon information.
För att kunna visa den faktiska tiden så måste man i realtid utbyta information mellan samtliga fordon och en centraldator, busspc:n anger ju för föraren hur han ligger till i förhållande till inläst tidtabellstid men jag har svårt att tro att dagens system kontinuerligt kommunicerar med varje fordon.
Sedan är ju detta med plus o minustid något som kan vara svårhanterbart eftersom samtliga hållplatser knappast finns inlagda med tid i systemet, eller rättare sagt att flera hållplatser kan ha samma hålltid precis som med de gamla stolptidtabellerna.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2013, 17:59:14 PM
För att kunna visa den faktiska tiden så måste man i realtid utbyta information mellan samtliga fordon och en centraldator, busspc:n anger ju för föraren hur han ligger till i förhållande till inläst tidtabellstid men jag har svårt att tro att dagens system kontinuerligt kommunicerar med varje fordon.
Sedan är ju detta med plus o minustid något som kan vara svårhanterbart eftersom samtliga hållplatser knappast finns inlagda med tid i systemet, eller rättare sagt att flera hållplatser kan ha samma hålltid precis som med de gamla stolptidtabellerna.
Borde väl gå iom att GPS positionen uppdateras kontinueligt?
Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 17:20:11 PM
Jag vet inte vem du riktar dig till nu...
Men jag har fått för mig att realtid och tidtabellstid är två skilda tider. Tidtabellstid är bussens teoretiska tid, som syns på det du kallar för realtidsskyltar. Realtid är den verkliga tiden inkl eventuella förseningar, eller motsatsen. Dvs plus- och minustiden på PC:n.
Problemet vi är överens om, är att realtiden aldrig syns på någon information.
Den syns på realtidsskyltarna under förutsättning att bussen är inloggad och den ligger i tid eller försenad, men ligger man före itid så visar systemet den "tänkta" tiden.
Är jag 3 minuter sen så står det "nu" när jag kommer till hållplatserna, men är jag 3 min före så står det "3 min" på skyten. Står det +3 i min PC borde systemet skriva "nu" på skylten när jag är där, men det gör den inte, den skriver "3 min".
Citat från: jocke skrivet 27 oktober 2013, 18:15:06 PM
Borde väl gå iom att GPS positionen uppdateras kontinueligt?
Men sker det verkligen en kontinuerlig kommunikation mellan samtliga fordon och centraldatorn? uppdaterar man inte med vissa intervaller bara? vilket ger samma fenomen som i Tunnelbanan och för dem som minns i det gamla BTL systemet från -80 talet
Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 18:17:10 PM
Den syns på realtidsskyltarna under förutsättning att bussen är inloggad och den ligger i tid eller försenad, men ligger man före itid så visar systemet den "tänkta" tiden.
Är jag 3 minuter sen så står det "nu" när jag kommer till hållplatserna, men är jag 3 min före så står det "3 min" på skyten. Står det +3 i min PC borde systemet skriva "nu" på skylten när jag är där, men det gör den inte, den skriver "3 min".
Det verkar ju vettigt ::)
Givetvis är det ju intressant att veta om bussen är tidig också, tex slipper man då vänta på en buss som kanske redan gått. Gör om, gör rätt SL!
Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 18:17:10 PM
Den syns på realtidsskyltarna under förutsättning att bussen är inloggad och den ligger i tid eller försenad, men ligger man före itid så visar systemet den "tänkta" tiden.
Är jag 3 minuter sen så står det "nu" när jag kommer till hållplatserna, men är jag 3 min före så står det "3 min" på skyten. Står det +3 i min PC borde systemet skriva "nu" på skylten när jag är där, men det gör den inte, den skriver "3 min".
Jag gissar att SL och utvecklarna av systemet inte tänkt på att en buss kan ligga före tidtabellen. Dvs teoretiker och praktiker har inte riktigt kommunicerat.
Bussen skickar bara information till Realtidskyltarna när man öppnar dörren och realtidskyltarna uppdaterar sig bara 1-2 gånger per minut så ja om man inte har stannat vid exempel 3-4 hållplatser och fått grönt överallt så är det ganska logiskt att skyltarna inte hänger med, sen samarbetar SL med Trafiklab (http://www.trafiklab.se/) som ger dom störningsinfo osv på detta sätt kan vem som helst göra en egen app genom att använda deras API
Citat från: sa0azs skrivet 27 oktober 2013, 18:23:35 PM
Det verkar ju vettigt ::)
Givetvis är det ju intressant att veta om bussen är tidig också, tex slipper man då vänta på en buss som kanske redan gått. Gör om, gör rätt SL!
Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 19:49:53 PM
Jag gissar att SL och utvecklarna av systemet inte tänkt på att en buss kan ligga före tidtabellen. Dvs teoretiker och praktiker har inte riktigt kommunicerat.
Det här visar bara bristen på resenärsperspektiv!
Felet är inte att systemet inte klarar av att visa för tidiga avgångar - felet är att man tillåter för tidiga avgångar!
Vid hållplatser där bussen går för tidigt (finns många sådana - framför allt i lågtrafik) får man helt enkelt antingen ändra den annonserade tiden eller införa fler hålltider!
Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 oktober 2013, 04:44:54 AM
Det här visar bara bristen på resenärsperspektiv!
Felet är inte att systemet inte klarar av att visa för tidiga avgångar - felet är att man tillåter för tidiga avgångar!
Vid hållplatser där bussen går för tidigt (finns många sådana - framför allt i lågtrafik) får man helt enkelt antingen ändra den annonserade tiden eller införa fler hålltider!
Det blev mycket bättre ur resenärsperspektivet sedan man justerade tiden för norrgående 639. Tidigare var det alltid en för passagerarna irriterande väntan på 1-2 minuter vid Danderyds sjukhus, samt 3-5 minuter vid Söderhalls trafikplats om man körde linjen i laglig hastighet istället för 60-70 km/t på E18. Men sedan körtiden minskats kan man nu köra linjen i ett svep, utan obligatorisk väntan vid reglerhållplatserna för att slippa riskera viten, irriterade kunder samt utbetalning av resegarantiärenden.
Hellre att landsbygdsbussen är 1-2 minuter försenad längs vägen, än 5 minuter tidig. Däremot får den gärna vara lite för tidig och ha väntetid vid viktiga bytespunkter.
Innerstadens SL-trafik är en helt annan sak, där trafiken är uppbyggd på ett helt annat sätt. Så där får man nog lösa det på andra sätt. Att jag aldrig kommenterar den beror på att jag inte arbetar med den, och aldrig kommer att börja göra det heller.
Citat från: Johan Ek skrivet 27 oktober 2013, 23:53:21 PM
Bussen skickar bara information till Realtidskyltarna när man öppnar dörren och realtidskyltarna uppdaterar sig bara 1-2 gånger per minut så ja om man inte har stannat vid exempel 3-4 hållplatser och fått grönt överallt så är det ganska logiskt att skyltarna inte hänger med, sen samarbetar SL med Trafiklab (http://www.trafiklab.se/) som ger dom störningsinfo osv på detta sätt kan vem som helst göra en egen app genom att använda deras API
Det finns nog lika många varianter på hur realtiden fungerar som det finns personer som berättar... En ganska vanligt förekommande är att bussen skickar information till skylten vilket jag har väldigt svårt att tro på i dagens system (det må ha fungerat liknande förr) när all information finns centralt hos SL.
Sen att bussen bara skickar realtid när den står med dörren öppen stämmer inte heller. Det du tänker på är att den när man öppnar dörren syncar med GPS för att stämma av att positionen är korrekt. Det finns alltså två sätt som den håller koll på var den är någonstans. I grunden ligger det inlagt ett avstånd mellan hållplatserna och allteftersom den kör räknas detta ner och det är det avståndet tillsammans med tid till nästa
reglerhållplats som avgör hur tidig / sen bussen ligger. Detta kan alltså fungera helt utan GPS om avstånden stämmer. När man stannar och öppnar en dörr så kollar bussen med GPS om positionen är rätt. Det gör då att det inte måste vara helt exakt för att inte hamna ur fas med verkligheten. Den gör även en sådan koll vid lite andra tillfällen under färd, ibland när man passerar hållplats till exempel.
Tyvärr förenklas denna process ofta, framförallt på linjeutbildningar, och framstår då som att bussen kanske skickar signal till realtidsskylten.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2013, 18:22:56 PM
Men sker det verkligen en kontinuerlig kommunikation mellan samtliga fordon och centraldatorn? uppdaterar man inte med vissa intervaller bara? vilket ger samma fenomen som i Tunnelbanan och för dem som minns i det gamla BTL systemet från -80 talet
Hur ofta buss och centalsystem samt realtidsskylt och centralsystem pratar med varandra låter jag vara osagt, men säkert är det så att de olika intervallen i sig genererar en viss diff mot verkligheten. Om vi säger att båda pratar med minutsintervaller så kan ju resultatet, om det ligger ur fas med några sekunder, vara nästan två minuter fel från verkligheten...
Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 17:20:11 PM
Men jag har fått för mig att realtid och tidtabellstid är två skilda tider. Tidtabellstid är bussens teoretiska tid, som syns på det du kallar för realtidsskyltar. Realtid är den verkliga tiden inkl eventuella förseningar, eller motsatsen. Dvs plus- och minustiden på PC:n.
Problemet vi är överens om, är att realtiden aldrig syns på någon information.
Det stämmer som redan sagts inte riktigt. Skyltarna är kopplade mot realtid om bussen är inloggad på omloppet. Som också nämnts ovan så kan utvecklare komma åt denna via TrafikLab.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 oktober 2013, 04:44:54 AM
Det här visar bara bristen på resenärsperspektiv!
Felet är inte att systemet inte klarar av att visa för tidiga avgångar - felet är att man tillåter för tidiga avgångar!
Vid hållplatser där bussen går för tidigt (finns många sådana - framför allt i lågtrafik) får man helt enkelt antingen ändra den annonserade tiden eller införa fler hålltider!
Enligt ditt tankesätt skulle man i så fall behöva ha reglertider på alla hållplatser och det är knappast speciellt realistiskt eller särskilt bra mot resenärerna. Reglertid och tid för att hämta igen förseningar måste ofta finnas i tabellerna. Skulle alla hållplatser vara reglerhållplatser skulle det ofta finnas lägen när man fick stå och vänta en massa på alla hållplatser och det skulle nog irritera ganska rejält för dom som satt på...
Sen ska ju såklart systemet inte visa 2min om bussen redan gått, och där är nog SL med sina system inte så bra tyvärr. Tycker också själv att det ofta fungerar dåligt och ligger lång tid efter ibland.
En anledning till detta kan vara just att man räknar bussens tidsläge till nästa reglerhållplats och alltså inte gör detta mot varje hållplats. Det senare alternativet har till exempel Västtrafik i sitt iTid-system. Där ligger varje hållplats med en tid och realtiden stäms av med varje hållplats istället för bara reglertiderna. Där upplever i alla fall jag att realtiderna fungerar mycket bättre (säkert inte bara av den anledningen). Det blir dock istället lite lustigt för förarna eftersom man kan ligga många minuter sen till en hållplats för att sen bli tidig till reglerhållplatsen efter.
Allt är avvägningar, men visst borde det gå att lösa bättre av SL...
Citat från: CS skrivet 28 oktober 2013, 10:35:33 AM
Enligt ditt tankesätt skulle man i så fall behöva ha reglertider på alla hållplatser och det är knappast speciellt realistiskt eller särskilt bra mot resenärerna. Reglertid och tid för att hämta igen förseningar måste ofta finnas i tabellerna. Skulle alla hållplatser vara reglerhållplatser skulle det ofta finnas lägen när man fick stå och vänta en massa på alla hållplatser och det skulle nog irritera ganska rejält för dom som satt på...
Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 oktober 2013, 04:44:54 AMVid hållplatser där bussen går för tidigt (finns många sådana - framför allt i lågtrafik) får man helt enkelt antingen ändra den annonserade tiden eller införa fler hålltider!
Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 oktober 2013, 10:43:39 AM
De hållplatser som inte är reglerhållplatser får ju ofta en tid i reseplanerare etc som är uträknad. Visst kan man säkert justera så den hamnar närmre verkligheten, men körtiden kan ju också kraftigt variera över dygnet och då skulle det i så fall innebära ett väldigt stort arbete att hålla alla stopptider aktuella och exakta.
Det är ju också därför man ofta säger att tiderna är ca-tider och att bussen kan komma fem minuter före och fem minuter efter. Sen ska ju inte realtiden ljuga om bussen redan passerat men det är en annan sak och att införa fler reglertider eller exaktare stopptider är nog en väldigt klumpig och mödosam lösning.
Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2013, 21:57:44 PM
"Konsultföretaget Trivector lanserar nu en gratisapp där resenärerna i realtid får se var just deras buss befinner sig. Den lanseras nu i Karlstad, och ska senare bli tillgänglig även för Uppsala, Dalarna, Luleå och Gotland. Landets största kollektivtrafikmyndighet/huvudman, Storstockholms Lokaltrafik, fortsätter dock att trampa på i en IT-mässig forntid".
http://www.bussmagasinet.se/2013/10/var-e-bussen/
http://www.trivector.se/trivectorforetagen/trivector_system/support/appinformation/
Vågar man hoppas att Luleversionen av appen heter "Vars ä bussen?"
Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 18:17:10 PM
Den syns på realtidsskyltarna under förutsättning att bussen är inloggad och den ligger i tid eller försenad, men ligger man före itid så visar systemet den "tänkta" tiden.
Är jag 3 minuter sen så står det "nu" när jag kommer till hållplatserna, men är jag 3 min före så står det "3 min" på skyten. Står det +3 i min PC borde systemet skriva "nu" på skylten när jag är där, men det gör den inte, den skriver "3 min".
Nja, här uppe tickar skyltarna på och visar "nu" vid exakt tidtabellslagd avgångstid, samt att avgången sedan försvinner.
Detta oavsett om bussen är tidig, försenad eller inte kommer alls (och inte heller är inloggad med omlopp).
Är jag tre minuter tidig med en 639 på Danderyds sjukhus kvällstid, så står det "3 min" på skylten, även om jag är korrekt inloggad på PC:n, har stannat samt öppnat dörren.
Vid Arrivas trafikstart i Täby tickade alla informationsskyltar vid Danderyds sjukhus på i exakt tidtabellstid utan att visa några störningar. Detta trots att bussarna låg sena, och hela terminalen var så igenkorkad att Nobina drog in terminalen för 639 och 676, och lät dem passera på E18 utanför.
Men SL kanske har olika tekniska system för informationsskyltar i olika trafikområden?
Citat från: Anders Noren skrivet 28 oktober 2013, 12:54:08 PM
Vågar man hoppas att Luleversionen av appen heter "Vars ä bussen?"
Självklart ska den heta så! ;D
Och i Östersund: "Hårst é buss'n?"
Citat från: Ersa skrivet 28 oktober 2013, 13:05:00 PM
Nja, här uppe tickar skyltarna på och visar "nu" vid exakt tidtabellslagd avgångstid, samt att avgången sedan försvinner.
Detta oavsett om bussen är tidig, försenad eller inte kommer alls (och inte heller är inloggad med omlopp).
Är jag tre minuter tidig med en 639 på Danderyds sjukhus kvällstid, så står det "3 min" på skylten, även om jag är korrekt inloggad på PC:n, har stannat samt öppnat dörren.
Men SL kanske har olika tekniska system för informationsskyltar i olika trafikområden?
Man kan ju undra, I Huddinge stämmer 'realtidsskyltarna' tämligen bra, just utöver de faktum då bussen är för tidig. Men det är sällan det verkar vara tidtabellstider som visas, står det att det är 7 minuter till att bussen kommer fast det är 3 minuter enligt tidtabell, så kan jag nog förutsätta att förseningen på fyra minuter stämmer rätt bra.
Att det ska stå "Nu" vi stolpen när man kommer till hållplaten stämmer inte, T.ex vid ankomsten till hpl Väesterbroplan står alltid "2 min" jag avgick från HOT när jag hade +0.
Citat från: Lung To skrivet 31 oktober 2013, 10:46:42 AM
Att det ska stå "Nu" vi stolpen när man kommer till hållplaten stämmer inte, T.ex vid ankomsten till hpl Väesterbroplan står alltid "2 min" jag avgick från HOT när jag hade +0.
Går du +0 så avgår du mellan avgångstiden och 30 sekunder för tidigt, om du sen kör i 60-70 över bron där dom tänkt att det ska gå i 30 kanske så kommer du fram +2,
systemet hinner ju inte med att uppdatera, titta i hållplatspositioneringen så ser du den tänkta tiden vid Västerbroplan och vi har alldeles för mycket tid på oss.
Ta linje 70 från Odenplan, där har man 3 min på sig till Dalagatan och det tar 15 sekunder om du får grönt ljus, så där står det alltid 2 minuter när du anländer.
Finns mycket att önska med systemet, framförallt att det kunde begripa att bussen kan ligga tidig!
Det var bättre förr.
Om det satt en tidtabell på hållplatsen och passageraren klagade så fick de höra samma ramsa av alla förare,
Tiden på tidtabellen är en ungefärlig tid ,det kan komma en buss vid den tiden men det behöver inte komma
en buss just då ,men om det kommer en buss så är det bussen som bestämmer när den ska komma inte tidtabellen på stolpen.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 31 oktober 2013, 12:30:52 PM
Det var bättre förr.
Om det satt en tidtabell på hållplatsen och passageraren klagade så fick de höra samma ramsa av alla förare,
Tiden på tidtabellen är en ungefärlig tid ,det kan komma en buss vid den tiden men det behöver inte komma
en buss just då ,men om det kommer en buss så är det bussen som bestämmer när den ska komma inte tidtabellen på stolpen.
/Lennart
Hahaha, Ja det kanske var bättre förr ;)
Tja, ungefärliga tider gäller ju fortfarande i hög utsträckning. Därför är det även viktigt att man som förare iakttar hålltider och inte heller går för tidigt. Råkar man ligga +2 eller + 3 min. så är det ju inte heller något som hindrar att man på egen hand reglerar lite på lämplig plats.
Citat från: CS skrivet 28 oktober 2013, 11:41:38 AM
De hållplatser som inte är reglerhållplatser får ju ofta en tid i reseplanerare etc som är uträknad. Visst kan man säkert justera så den hamnar närmre verkligheten, men körtiden kan ju också kraftigt variera över dygnet och då skulle det i så fall innebära ett väldigt stort arbete att hålla alla stopptider aktuella och exakta.
Det är ju också därför man ofta säger att tiderna är ca-tider och att bussen kan komma fem minuter före och fem minuter efter. Sen ska ju inte realtiden ljuga om bussen redan passerat men det är en annan sak och att införa fler reglertider eller exaktare stopptider är nog en väldigt klumpig och mödosam lösning.
Nu när ändå diskussionen glidit ifrån att handla om "busspositionering" till att handla om tidsreglering och att ligga före tidtabellen skulle jag nog vilja påstå att bussen inte ska avgå före den tid som angivits till kund. Finns det en tid i reseplanerare, tidtabeller och hållpatsstolpe så är det rimligast den tidigaste tid bussen ska avgå från hållplatsen. Annonseras avgångstid 18:01 räknar nog inte resenären med att bussen ska gå 17:56, däremot accepterar nog de flesta att avgången ibland kanske inte avgår förrän 18:06.
Jag hävdar med bestämdhet att avgå fem minuter före avgångstid är inte OK men väl några minuter efter. Har man detta problem ska man antingen snäva till tidtabellen alternativt får man sänka hastigheten eller tidsreglera utefter linjen.
Ni är allihop hjärtligt välkomna att åka linje 70 från Odenplan till Dalagatan och förklara vad det är för hastighet som ska hållas.
Citat från: MartinMartin skrivet 31 oktober 2013, 20:15:09 PM
Ni är allihop hjärtligt välkomna att åka linje 70 från Odenplan till Dalagatan och förklara vad det är för hastighet som ska hållas.
:-)
Stolptider och andra mellantider som kommuniceras ut till kunden ska aldrig ligga så att bussen annat än i extrema undantagsfall kan komma för tidigt, däremot gärna 2-4 minuter efter under normaltrafik.
Genom att man ofta har fler hpl än minuter i körtiden kommer flera hållplatser att få samma tidsangivelse.
Ska jag vara riktigt ärlig bör man helt slopa mellantider i tätortstrafik annat än på någon viktig knutpunkt, annars räcker det att ange trafikintervall, typ var 4 minut, var 6 minut etc. upp till 10 min intervall och sedan sköta realtidsskyltar efter bussarnas faktiska position utan relation till någon fiktiv tidtabell.
En sådan filosofi skulle nog öka medelrestiden och sänka kollektivtrafikens attraktivitet. det behövs en tidtabell för att bussarna ska gå med jämna mellanrum. Sen behöver man ju inte nödvändigtvis annonsera den, men att inte göra det skulle bl a kräva en helt annan filosofi vid utformning av automatiska reseplanerare, eftersom bytestiderna inte kan förutsägas på samma sätt.