Ja, verkar som det kommer ske en del förändringar i SL-trafiken nu i december. Har sökt runt lite på nätet och hittat en massa eventuella förändringar men har ingen aning om vad som verkligen kommer hända. Någon som vet något?
//P.Ek
Citat från: P.Ek skrivet 18 oktober 2013, 22:12:09 PM
Ja, verkar som det kommer ske en del förändringar i SL-trafiken nu i december. Har sökt runt lite på nätet och hittat en massa eventuella förändringar men har ingen aning om vad som verkligen kommer hända. Någon som vet något?
//P.Ek
I Norrort händer en del.
I norrort händer som sagt en del.
627:an kommer sluta vid Åkerby och inte gå vidare till Arninge
604:an kommer gå till Arninge, är dock inte helt säker på sträckningen där.
603:an försvinner och ersätts av 613 som kommer gå från Skarpäng till Kista C.
hmm... det är det jag kommer ihåg just nu.
Nacka:
CitatNacka kommun har fått möjlighet att yttra sig över förändringar i SL-trafiken, som är tänkta att huvudsakligen börja gälla i december 2013. Bland förslagen finns:
• en ny linje, 484, som ska gå Orminge C – Årstaberg alternativt Sickla udde
• omläggningen av linje 420 till Gullmarsplan
• linje 816 ska gå till det planerade torget i Hedvigslund
• linje 814 från Tyresö strand – Gullmarsplan går via Södra Hedvigslund – Ekstubben
Källa: http://infobank.nacka.se/handlingar/kommunstyrelsens_stadsutvecklingsutskott/2013/20130326/19a_Trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringar_SL_trafik_2013-2014_tjskr.pdfLinje 484 till Årstaberg skulle passa mig bra. Hoppas på den.
En googling på "Trafikförändringar i SL - trafiken för år 2013/2014" ger ett gäng remissvar från de olika kommunerna.
Hela remissunderlaget fanns länkad i en annan tråd, bifogad med Södertälje kommuns remisssvar:
http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Kommun%20o%20demokrati/Politik%20och%20p%C3%A5verkan/N%C3%A4mnder/Vardinge_KDN/Sammantr%C3%A4deshandlingar/2013/2013-02-21/Remiss%20inf%C3%B6r%20trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringar%20i%20SL%20%28HELA%29.pdf
Citat från: buskörare skrivet 18 oktober 2013, 23:41:48 PM
I norrort händer som sagt en del.
627:an kommer sluta vid Åkerby och inte gå vidare till Arninge
604:an kommer gå till Arninge, är dock inte helt säker på sträckningen där.
603:an försvinner och ersätts av 613 som kommer gå från Skarpäng till Kista C.
hmm... det är det jag kommer ihåg just nu.
604 försvinner som ringlinje. Nya 604 går Danderyd-Eneby torg-Täby C-Arninge. Delen över Grindtorp förs över till 605 som kommer gå Danderyd-Grindtorp-Täby C-Gribbylund. 613 förlängs till Kista (slås ihop med 603). 627 avkortas i norra änden till Åkerby samt läggs om till att trafikera motorvägen mellan Lahäll och Edsbergsvägen i stället för att gå via Enebyberg. Kista arbetsområde trafikeras endast i rusningsriktningen. Linje 687 utökas till 20-minuterstrafik på morgonen och kommer gå via Sollentuna station. Linje 698 upphör att trafikera Hägernäs.
I slutet av februari stängs tågtrafiken mellan Rydbo och Österskär av för dubbelspårsarbeten. Detta kommer föranleda vissa justeringar i busstrafiken i Österåker.
Tack för era svar! Många ändringar känner jag igen, men trodde inte att de skulle införas redan i år.
Citat från: sa0azs skrivet 19 oktober 2013, 00:14:57 AM
Hela remissunderlaget fanns länkad i en annan tråd, bifogad med Södertälje kommuns remisssvar:
http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Kommun%20o%20demokrati/Politik%20och%20p%C3%A5verkan/N%C3%A4mnder/Vardinge_KDN/Sammantr%C3%A4deshandlingar/2013/2013-02-21/Remiss%20inf%C3%B6r%20trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringar%20i%20SL%20%28HELA%29.pdf
Enligt din länk ska det ske en del ändringar i Västerort:
518 får ny linjesträckning, Hässelby strand-Barkarby-Kista, och går alla dagar
567 går till Sollentuna alla dagar och ej till Kista på helgerna
Det stod även att linje 404 i Nacka skulle läggas ner och ersättas av linje 443 och 71. Men som sagt är jag osäker om även dessa ändringar införs.
Citat från: Karsten skrivet 19 oktober 2013, 00:43:28 AM
604 försvinner som ringlinje. Nya 604 går Danderyd-Eneby torg-Täby C-Arninge. Delen över Grindtorp förs över till 605 som kommer gå Danderyd-Grindtorp-Täby C-Gribbylund. 613 förlängs till Kista (slås ihop med 603). 627 avkortas i norra änden till Åkerby samt läggs om till att trafikera motorvägen mellan Lahäll och Edsbergsvägen i stället för att gå via Enebyberg. Kista arbetsområde trafikeras endast i rusningsriktningen. Linje 687 utökas till 20-minuterstrafik på morgonen och kommer gå via Sollentuna station. Linje 698 upphör att trafikera Hägernäs.
I slutet av februari stängs tågtrafiken mellan Rydbo och Österskär av för dubbelspårsarbeten. Detta kommer föranleda vissa justeringar i busstrafiken i Österåker.
Tack!! :)
Kommer 604 gå samma väg som 627 gör från Täby C till Arninge? Dvs via Viggby gärde-Flygkårsvägen?
Vore kanske bra om linje 604 och 605 får via-skyltning som 604H och 604V har idag. Typ 604 Arninge via Enebyberg samt 605 Gribbylund via Grindtorp, för förtydligande så man inte blandar ihop körvägen för linje 605 med linje 609, samt körvägen för linje 604 med t.ex. linje 629.
Citat från: buskörare skrivet 19 oktober 2013, 12:38:32 PM
Tack!! :)
Kommer 604 gå samma väg som 627 gör från Täby C till Arninge? Dvs via Viggby gärde-Flygkårsvägen?
Vad jag förstår ska linje 604 gå samma väg som linje 627 gör idag från Täby C till Arninge.
Hejsan!
När det gäller Nacka kommun så är dessa bara förslag som t.ex. nya linje 484 och omläggning av linje 420.
Återstår att se vad som förverkligas och inte förverkligas.
Citat från: at1981 skrivet 19 oktober 2013, 20:36:22 PM
När det gäller Nacka kommun så är dessa bara förslag som t.ex. nya linje 484 och omläggning av linje 420.
Återstår att se vad som förverkligas och inte förverkligas.
Dokumentet heter "Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2013/2014", så allt i detta dokument är således ännu bara förslag.
Nacka kommuns remissvar:
http://infobank.nacka.se/handlingar/kommunstyrelsens_stadsutvecklingsutskott/2013/20130326/19b_Trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringar_SL_trafik_2013-2014_yttrande_f%C3%B6rslag.pdf
Enda ändring i N/V från december är linje 469 som kommer gå via Sickla Udde.
Annars inga linjeändringar. Man kommer dock få fler avgångar på en massa linjer.
Vilket borde leda till fler bussar i N/V. Nån som vet vad för vagnar som e på ingående?
Citat från: ML-buss skrivet 22 oktober 2013, 12:44:53 PM
Enda ändring i N/V från december är linje 469 som kommer gå via Sickla Udde.
Annars inga linjeändringar. Man kommer dock få fler avgångar på en massa linjer.
Vilket borde leda till fler bussar i N/V. Nån som vet vad för vagnar som e på ingående?
finns ett flertal trådar om detta, men för att du ska slippa leta kan jag säga att de kommer många MAN-gasled både blåa och röda
Just när det gäller Nacka/Värmdö är utökningen inte så stor i praktiken eftersom en stor del av utökningen redan körs idag.
Det handlar dels om förstärkningsturer som nu blir ordinarie avgångar samt "brobussarna" som instiftades i samband med Danviksbrons renovering och som SL nu beslutat att permanenta.
Utöver detta tillkommer en del ytterligare trafik som är den faktiska utökningen, men det rör sig bara om en handfull bussar för det.
Lejonparten av de nya bussar som kommer till Nacka/Värmdö skall ersätta äldre bussar som flyttar till andra depåer eller lämnar operatörens flotta.
//Fredrik
Linje 110 och 112 går ej via Johannesfred
Citat från: krister.ekberg skrivet 31 oktober 2013, 15:18:28 PM
Linje 110 och 112 går ej via Johannesfred
Enligt de nya tidtabellerna verkar linje 110 och 112 fortsätta trafikera Johannesfred, men det kanske bara är till en början?
http://sl.se/ficktid/vinter/v110.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v110.pdf)
http://sl.se/ficktid/vinter/v112.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v112.pdf)
Dessa förändringar har jag upptäckt i SL:s nya tidtabeller:
Ekerö:
Linje 302, 305 och 309 får tidigare eftermiddagsrusning
Linje 303 får 20-minuterstrafik i morgonrusningen
Järfälla och Upplands-Bro:
Linje 518 börjar gå på helgen (Barkarby-Kista)
Linje 559 börjar trafikera Brunna, linje 559B försvinner
Linje 561 läggs ner? Finns inte att hitta på sl.se
Linje 567 får utökad trafik på helger. Förutom 15-minuterstrafiken mellan Jakobsberg och Barkarby tillkommer ytterligare turer på sträckan Barkarby handelsplats-Barkarby station. Dessutom går linjen till Sollentuna istället för Kista.
Sigtuna/Märsta:
Linje 576 får många nya turer på sträckan Rosersbergs station-Stålgatan, mest på vardagar men även helger.
Vallentuna:
Linje 687 får 20-minuterstrafik och går via Sollentuna station (har nog redan nämnts här på forumet).
Nynäshamn:
Linje 861 får 10-minuterstrafik i morgonrusningen och 20-minuterstrafik i eftermiddagsrusningen. Linjen förlängs från Nynäs havsbad till Estögaraget.
Linje 861C läggs ner
Linje 862 förlängs och utgår från Ösmo industriområde. I andra änden av linjen kortas den av genom att den bara gå till Gullmarsplan istället för Cityterminalen.
Tidtabellerna för Bromma, Upplands Väsby och Haninge gick också att hitta men där var det dessvärre inga större förändringar. Annars såg det ut som att det överlag sker en del utökningar i turtätheten på många linjer till december.
//P.Ek
Väntar med spänning på övriga trafikområden... Någon som vet mer där eller har några gissningar?
Hur blir det då med buss 56? I dagsläget ser det ganska förberett ut med vändplan och bussplats på Moa Martinssons torg i Hornsberg. En utökning av tidtabellen vore också på sin plats, speciellt med tanke på den långa kön som varje morgon ringlar vid Eyvind Johnssons gata...
Nej, ingen förändring på linje 56! Några ändringar på innerstadslinjerna:
Linje 49 Kvällsavgångarna förlängda till Fredhäll alla dagar.
Linje 55 Utökning från 12- 10 minuterstrafik i rusningen måndag-fredag. Senare avgångar till/från Hjorthagen alla dagar.
Linje 73 Utökning med en avgång från Östra stn. till Karolinska sjukhuset måndag-fredag.
Linje 74 Dagtrafiken måndag-fredag utökas från 20- till 15 minuterstrafik.
Linje 76 Tidigarelagd trafikstart måndag-fredag.
Linje 77 Utökning av turtäthet i eftermiddagen måndag- fredag från 10- till 8 minuters trafik.
Linje 96 Utökning med en tur från Sickla Udde måndag-fredag för att minska tidsglappet mellan sista nattbuss och första spårvagnsavgång.
55:an tror jag idag redan har 10-minuters i rusningen.
Såg i en artikel från Vårt Kungsholmen om att det, som du säger, inte blir någon ändring på 56:an nu heller. Platsen behöver tydligen finnas tillgänglig för byggmaterial...
Händer något ute i N/V?
Citat från: fors13 skrivet 10 november 2013, 18:05:34 PM
55:an tror jag idag redan har 10-minuters i rusningen.
Jo, den ändringen tidigarelades till den 9 september.
Citat från: fors13 skrivet 10 november 2013, 18:05:34 PM
Händer något ute i N/V?
Många småändringar, sammanlagt bortåt 100 nya avgångar MF.
Det har väl inte nämnt i denna tråd, men 593 kommer förlängas till Uppsala C.
Antar att det blir timmestrafik som fyller upphållet i pendeltågstrafiken.
Vet inte om detta kommer påverka UL:s linje 801.
Någon som har koll på Huddinge?
Ted?
Hälsn
Mr H
Nu finns tidtabeller för följande områden:
Lidigö
Roslagsbanan
Också för tidigare nämnda områden i tråden:
Bromma
Västerhaninge/Nynäshamn
Ekerö
Sigtuna/Märsta/Vallentuna
Järfälla/Upplands-Bro
Ja det ser ut som man väntar till hela banan har öppnat i fulltrafik
Citat från: Mr H skrivet 10 november 2013, 19:51:12 PM
Någon som har koll på Huddinge?
Ted?
Hälsn
Mr H
Några utökningar från Huddinge/Botkyrka/Söderort:
Linje 142: 7½- istället för 10-minuterstrafik från Telefonplan c:a kl 7.15 – 8.15 samt 16.00 – 18.00 och från Älvsjö station c:a kl 7.00 – 8.00 samt 16.30 – 18.00.
Linje 143: Utökad dagtid kl 13 – 15 mellan Älvsjö och Högdalen från 30- till 20-minuterstrafik.
Linje 144: Linjen utökas mellan kl 9 och 12 till 10-minuterstrafik på sträckan Gullmarsplan – Älvsjö station. Ett önskemål sedan minst 20 år tillbaka!
Linje 168: Trafiken utökas så att linjen trafikeras var 15:e i stället för var 30:e minut fram till c:a kl 9 istället för kl 8.
Linje 173: Trafiken under rusningstid ökas från 12- till 10-minuterstrafik.
Linje 181: Sön- och helgdagar utökas trafiken från 15- till 30-minuterstrafik c:a kl 11 – 17. Kvällstid måndag – torsdag samt sön- och helgdag inrättas fyra nya turer så att linjen trafikeras var 30:e minut även kl 22 – 24 dessa dagar.
Linje 188: Linjen utökas från 7½- till 6-minuterstrafik från Sköndal mellan kl 7.12 och 8.12.
Linje 702: Vissa turer måndag-fredag läggs om till att gå via Alby Gård.
Linje 705: Utökad kvällstid måndag – fredag från 60- till 30-minuterstrafik.
Linje 706: Trafiken lördagar och söndagar utökas till 60-minuterstrafik dagtid.
Linje 707: Trafiken utökad lör-, sön- och helgdagar. Detta innebär 30-minuterstrafik fram till c:a kl 19.
Linje 714: Linjen utökas så att samtliga turer trafikerar sträckan Huddinge station – Fredriksdal. Trafiken till och från Flottsbro körs i samma utsträckning som hittills. Inga turer börjar/slutar vid hållplats Gustav Adolfsvägen.
Linje 721: En ny avgång från Riksten inrättas tidiga helgmornar (kl 6.30). Trafiken lördagar och sön- och helgdagar utökas till 30-minuterstrafik mellan c:a kl 9 och 18. En ny tur tillkommer dagligen så att passning från sista tåg finns.
Vad är syftet med utökad trafik på linje 142?
Citat från: Ted S skrivet 14 november 2013, 21:54:30 PM
Några utökningar från Huddinge/Botkyrka/Söderort:
Linje 142: 7½- istället för 10-minuterstrafik från Telefonplan c:a kl 7.15 – 8.15 samt 16.00 – 18.00 och från Älvsjö station c:a kl 7.00 – 8.00 samt 16.30 – 18.00.
Linje 143: Utökad dagtid kl 13 – 15 mellan Älvsjö och Högdalen från 30- till 20-minuterstrafik.
Linje 144: Linjen utökas mellan kl 9 och 12 till 10-minuterstrafik på sträckan Gullmarsplan – Älvsjö station. Ett önskemål sedan minst 20 år tillbaka!
Linje 168: Trafiken utökas så att linjen trafikeras var 15:e i stället för var 30:e minut fram till c:a kl 9 istället för kl 8.
Linje 173: Trafiken under rusningstid ökas från 12- till 10-minuterstrafik.
Linje 181: Sön- och helgdagar utökas trafiken från 15- till 30-minuterstrafik c:a kl 11 – 17. Kvällstid måndag – torsdag samt sön- och helgdag inrättas fyra nya turer så att linjen trafikeras var 30:e minut även kl 22 – 24 dessa dagar.
Linje 188: Linjen utökas från 7½- till 6-minuterstrafik från Sköndal mellan kl 7.12 och 8.12.
Linje 702: Vissa turer måndag-fredag läggs om till att gå via Alby Gård.
Linje 705: Utökad kvällstid måndag – fredag från 60- till 30-minuterstrafik.
Linje 706: Trafiken lördagar och söndagar utökas till 60-minuterstrafik dagtid.
Linje 707: Trafiken utökad lör-, sön- och helgdagar. Detta innebär 30-minuterstrafik fram till c:a kl 19.
Linje 714: Linjen utökas så att samtliga turer trafikerar sträckan Huddinge station – Fredriksdal. Trafiken till och från Flottsbro körs i samma utsträckning som hittills. Inga turer börjar/slutar vid hållplats Gustav Adolfsvägen.
Linje 721: En ny avgång från Riksten inrättas tidiga helgmornar (kl 6.30). Trafiken lördagar och sön- och helgdagar utökas till 30-minuterstrafik mellan c:a kl 9 och 18. En ny tur tillkommer dagligen så att passning från sista tåg finns.
Hej och tack Ted!
Lite besviken på att man tydligen inte reglerat det märkliga missförhållandet att högtrafiktrafikeringen på linje 704 pågår till kl 19 från Fruängen men endast till kl 18 från Huddinge stn mot Fruängen. Från kl 19 30-mintrafik från Fruängen men som i den äldre systemtidtabell 30-mintrafik från kl 18 från Huddinge stn! Även om man tar hänsyn till avvecklingen av högtrafiken från olika punkter relativt garage så är detta för långt tidsspann för att det bara skulle kunna bero på det!
Mvh
Mr H
Sant! och det värkar även att 518 fortsätter att gå till Vällingby!
http://sl.se/ficktid/vinter/h518.pdf
Citat från: krister.ekberg skrivet 15 november 2013, 16:09:09 PM
Sant! och det värkar även att 518 fortsätter att gå till Vällingby!
http://sl.se/ficktid/vinter/h518.pdf
Men det där är ju tidtabellen som gäller nu .....
Citat från: Olle skrivet 15 november 2013, 16:35:09 PM
Men det där är ju tidtabellen som gäller nu .....
Här är rätt länk: http://sl.se/ficktid/vinter/v518.pdf. h'et ska bytas mot ett v så stämmer det :)
Citat från: Adrian Langemar skrivet 15 november 2013, 12:42:17 PM
Vad är syftet med utökad trafik på linje 142?
Ofta trångt på bussarna. Ger också en mer regelbunden bytestid till/från tåg i Älvsjö eftersom tågen på Södertäljelinjen går var 7½:e minut dessa tider.
Fortfarande samma länk som du ger så står det Vällingby på 518. Kolla skälv!
http://sl.se/ficktid/vinter/v518.pdf
När det gäller 110 och 112 så väntar man till hela banan är öppen däremot så har man dras de extraturer som bara har gått till och från Ulvsunda i Morgonrusningen in! (Voltavägen - Alvik och Alvik till Smältvägen)
Hejsan!
Undrar hur nitisk busschaufförerna på 593:an kommer att vara om man har erlagt UL-taxa eller ej om man gör utlänsresor både till/från Stockholm.
Tidtabell:
http://sl.se/ficktid/vinter/v593.pdf
Citat från: at1981 skrivet 15 november 2013, 19:08:50 PM
Hejsan!
Undrar hur nitisk busschaufförerna på 593:an kommer att vara om man har erlagt UL-taxa eller ej om man gör utlänsresor både till/från Stockholm.
Tidtabell:
http://sl.se/ficktid/vinter/v593.pdf
Klart man ska göra rätt för sig, som i övrig trafik.
Vem kör 593? Märsta? Blir ju endel tomkörningar till/från Uppsala om jag inte läser tidtabellen fel...
Citat från: Fredde skrivet 15 november 2013, 20:43:44 PM
Klart man ska göra rätt för sig, som i övrig trafik.
Vem kör 593? Märsta? Blir ju endel tomkörningar till/från Uppsala om jag inte läser tidtabellen fel...
Senaste året har den delats mellan Råsta och Märsta. Möjligt att det ändras iom förlängningen.
Citat från: F.Å skrivet 15 november 2013, 20:49:37 PM
Senaste året har den delats mellan Råsta och Märsta. Möjligt att det ändras iom förlängningen.
Tack, återstår att se då..
Nacka/Värmdö
Solna/Sundbyberg/Sollentuna
Nu finns tidtabeller för följande områden:
Tyresö
Innerstaden
Norrtälje
Norrort
Nockebybanan
Saltsjöbanan
Också för tidigare nämnda områden i tråden:
Bromma
Västerhaninge/Nynäshamn
Ekerö
Sigtuna/Märsta/Vallentuna
Järfälla/Upplands-Bro
Lidigö
Roslagsbanan
Citat från: Ted S skrivet 15 november 2013, 18:40:42 PM
Ofta trångt på bussarna. Ger också en mer regelbunden bytestid till/från tåg i Älvsjö eftersom tågen på Södertäljelinjen går var 7½:e minut dessa tider.
Däremot blir det sämre bytestid till/från tunnelbanan vid Telefonplan. I eftermiddagsrusningen blir det ungefär lika hög belastning som idag på varannan tur från Telefonplan.
Anslutningen mellan linjerna 677 Uppsala-Rimbo och 639 Rimbo-Stockholm har korrigerats med några få minuter, vilket kanske gör att 639:orna framöver förhoppningsvis inte behöver avgå med 3-4 minuters förseningar pga inväntan av 677:a med resenärer.
Förslaget att flytta alla de tre lokala skollinjernas eftermiddagsavgångstid till 15:05 gick inte igenom fullt ut. 648:an fortsätter på 15:05, 649:an flyttas från 15:17 till 15.10, medan 646:an tyvärr får stanna kvar ensam på stationen till 15.15.
Linje 659 har bara två avgångar, och eftermiddagsturen flyttas nu från 18:05 till 17.05 för att passa eventuella resenärer från gymnasieskolan bättre. Linjen har dock inte haft en enda resenär sedan maj 2013, och pga det låga resandet blir båda avgångarna nu kallelseturer för att slippa 10 mils onödig tomkörning varje skoldag.
Fler tidtabeller har som sagt kommit ut på sl.se, dessa förändringar har jag hittat:
Nacka:
Linje 445 och 447 får utökad trafik i rusningen.
Linje 453 delas upp på två linjer: 453 Sandholmsvägen-Nacka gymnasium och 454 Boovägen-Nacka gymnasium.
Linje 469 dras via Sickla udde.
Värmdö:
Linje 433 och 434 får utökad trafik vardagseftermiddagar. De får båda 16-minuterstrafik mellan ca kl 16-17:30, vilket ger 8-minuterstrafik där de har gemensam sträcka.
Linje 474: varannan tur på eftermiddagen slutar/börjar vid Mölnvik. Idag körs alla hela vägen till/från Hemmesta.
Solna/Sundbyberg:
Linje 504 förlängs från Stora Ursvik till Rissne.
Täby (har redan nämnts i annan tråd):
Linje 604H och 604V läggs ner och ersätts av linje 604 och 605.
Linje 604 är en ny linje på sträckan Danderyds sjh-Eneby torg-Täby C-Galoppfältet(-Arninge).
Linje 605 förlängs och går nu sträckan Danderyds sjh-Grindtorp-Täby C-Gribbylund.
Linje 627 kortas av och går inte längre till Arninge. Alla turer slutar vid Åkerby industriområde.
Norrtälje:
Linje 636X: morgonturen ersätts av en tur på linje 637 som dras via Älmsta skola och Massum.
Linje 637 får utökad trafik till Älmsta.
Vaxholm:
Linje 670X är en ny högtrafiklinje på sträckan Vaxholm-Danderyds sjukhus, ej via Engarn.
Tyresö:
Linje 814 är en ny högtrafiklinje på sträckan Gullmarsplan-Tyresö strand via Ekstubben.
Linje 821 får en ny tur dagligen på sträckan Älta gård-Storkällan och omvänt.
//P.Ek
Citat från: P.Ek skrivet 16 november 2013, 21:11:24 PM
Vaxholm:
Linje 670X är en ny högtrafiklinje på sträckan Vaxholm-Danderyds sjukhus, ej via Engarn.
//P.Ek
Den är egentigen en nygammal linje. Det är bara något år sedan Keolis körde den linjen då med linjenummer 670E. Det var då en tidtabells annonserad extrabuss. 670X användes under stockhlmsförsöket för en linje som varken stannade i Engarn eller Danderyds sjukus och som hade slutstationen Humlegåden isf Tekniska Högskolan.
Citat från: P.Ek skrivet 16 november 2013, 21:11:24 PM
Tyresö:
Linje 814 är en ny högtrafiklinje på sträckan Gullmarsplan-Tyresö strand via Ekstubben.
Så numret kommer tillbaka igen till Tyresö strand...
Citat från: P.Ek skrivet 16 november 2013, 21:11:24 PM
Tyresö:
[...]
Linje 821 får en ny tur dagligen på sträckan Älta gård-Storkällan och omvänt.
//P.Ek
Mycket efterlängtad busslinje! Alla de stackars pensionärerna som tidigare inte har haft möjlighet att besöka sina släktingars gravar på kyrkogården får nu den möjligheten!
Citat från: at1981 skrivet 15 november 2013, 19:08:50 PM
Hejsan!
Undrar hur nitisk busschaufförerna på 593:an kommer att vara om man har erlagt UL-taxa eller ej om man gör utlänsresor både till/från Stockholm.
Tidtabell:
http://sl.se/ficktid/vinter/v593.pdf
Intressant att sista turen har byte till Upptåget, innebär detta att man behöver erlägga passageavgift om man ska åka genomgående (att bytet annonseras tyder ju på att det är tänkt att fungera som genomgående förbindelse)?
Citat från: krister.ekberg skrivet 15 november 2013, 18:59:11 PM
När det gäller 110 och 112 så väntar man till hela banan är öppen däremot så har man dras de extraturer som bara har gått till och från Ulvsunda i Morgonrusningen in! (Voltavägen - Alvik och Alvik till Smältvägen)
Obegripligt att man inte skippar skaftkörningen till Johannesfred! 112an tar upp till 24 minuter på morgonen från Johannesfred till Alvik medan tvärbanan tar några enstaka minuter. Det är många färre i bussarna nu.
Jag hållermed dig där. Varför ska man ner till Johannesfred med bussen när dom har fått Tvärbanan! Det är inte många som välger bussen häller! Dom. Flesta tar Tvärbanan.
Som debatterats i andra trådar kan det nog vara så att SL inte vill dra in för många bussar och avgångar på en gång, utan man låter linjenätet minska sakta de närmsta åren, fram till att Tvärbanan fått upp rutinerna och alla resenärer hittat den.
Nu Finns Söderort och Huddinge/Botkyrka/Salems tidtabeller med
Citat från: krister.ekberg skrivet 18 november 2013, 18:18:08 PM
Nu Finns Söderort och Huddinge/Botkyrka/Salems tidtabeller med
Och Södertälje.
Och i Södertälje har, vad jag kan se ännu, inga större ändringar skett. Står fortf. fel i 787's tidtabell sen två år. Och 1 min mindre körtid enl tidtabellen mellen Södertälje C och Köpmangatan (annars samma tid därefter...) och att någon buss som vänt i Lill-Ahl fortsätter ut till Överenhörna istället, och man har nu helt övergått från halvtimmes till timmestrafik mellan 9 och 13 från Enhörna, ingen större skillnad, gick ändå oftast tomma är min bild efter att ha åkt linjen i 6 år.
Man har även lagt in texten "Linje 787 och 787X:s tidtabell är anpassad till pendeltåg till/från
Stockholm vid Södertälje centrum" på linjerna som har anpassning, men med rätt linjenummer för varje linje.
Sen hittar jag inga större förändringar... fortf. inge bra samtrafik på vissa linjer tidigt på morgonen.
och Pendeltågen
Det värkar som linje 165 får 10 minuterstrafik på Lördagar mellan Farsta Centrum och Högdalen
Då verkar det som om alla tidtabeller utom för linje 21 och 80 har kommit.
och linje 22 (Tvärbanan!
Citat från: krister.ekberg skrivet 19 november 2013, 16:40:06 PM
och linje 22 (Tvärbanan!
Delvis.
22 Alvik-Sickla udde finns Hösttidtabellen har giltighetstid till 26 januari 2014
däremot finns ingen tidtabell ännu för
22 Alvik-Solna C.
Jag kan också se att de turer på söndagar på Tunnelbanans Röda linje som som har vänt i Liljeholmen från Mörby Centrum förlängs till Axelsberg!
Så här lite förändringar har jag inte varit med om tidigare när det blir ny helårstidtabell. Man börjar undra om trafikplaneringen har dragits in.
Citat från: krister.ekberg skrivet 18 november 2013, 18:38:52 PM
Det värkar som linje 165 får 10 minuterstrafik på Lördagar mellan Farsta Centrum och Högdalen
Den utökningen skedde redan för 1-2 år sedan har jag för mig.
Citat från: rengmark skrivet 21 november 2013, 18:32:06 PM
Så här lite förändringar har jag inte varit med om tidigare när det blir ny helårstidtabell. Man börjar undra om trafikplaneringen har dragits in.
Väntar fortfarande på det årtusende då man ser över huddingelinjerna och gör lite större förändringar. Linjrsträckningar och linjer har med små förändringar vart konstanta i runt 20 år och det är långt ifrån optimalt, tro mig...
Citat från: virtual1 skrivet 21 november 2013, 22:19:27 PM
Väntar fortfarande på det årtusende då man ser över huddingelinjerna och gör lite större förändringar. Linjrsträckningar och linjer har med små förändringar vart konstanta i runt 20 år och det är långt ifrån optimalt, tro mig...
Jag antar att SLL i samråd med kommunerna fortfarande har olika budgetprojekt man jobbar med + att operatörerna givetvis har egna projekt som man driver med olika intensitet
Jag förstår inte varför man på linje 567 tidtabellslägger tidigare förstärkningsturer på lördagar och söndagar.
Och fortfarande är det avstigningsförbud på linje 546 på eftermiddagen mellan Karolinska och Tensta. Det kanske är därför bussarna i princip går tomma?
Så klart!
Citat från: virtual1 skrivet 21 november 2013, 22:19:27 PM
Väntar fortfarande på det årtusende då man ser över huddingelinjerna och gör lite större förändringar. Linjrsträckningar och linjer har med små förändringar vart konstanta i runt 20 år och det är långt ifrån optimalt, tro mig...
SL har ju mycket att stå i för närvarande och har delvis överlåtit på sina operatörer att utveckla resandet i respektive kontraktsområde.
Detta gör att det inte kan göras hur mycket förändringar som helst på ett år då SL oftast får betala mer pengar än tidigare för trafiken.
Keolis är naturligtvis lika intresserade som resenärerna av att kunna erbjuda en attraktiv kollektivtrafiklösning, men det är inte så enkelt som man skulle kunna tro.
Det finns en del förslag på förändringar baserat på bla enkäter bland resenärerna, men det är vad jag förstått en ganska komplicerad resa som inte görs i brådrasket...
Dock tror jag att vi i framtiden kommer att få se mer av den typen av lösningar som Arriva levererade i Norrort nyligen där man reformerar stora delar av linjenätet.
//Fredrik
CitatDock tror jag att vi i framtiden kommer att få se mer av den typen av lösningar som Arriva levererade i Norrort nyligen där man reformerar stora delar av linjenätet.
Nu är det ju inte direkt hela Norrort utom mera specifikt Täby.
Men Täby är intressant i sammanhanget, för det är nog det område i SL-land där linjenätet har förändrats allra mest om man jämför med tio år tillbaka. De som är
fet markerat är förändringar under Arriva-tiden
då idag
617 Skarpäng-TÄC-Hägernäs 614 Skarpäng-TÄC + 617 TÄC-Hägernäs
619 Erikslund-TÄC-Näsbypark 616 Erikslund-TÄC + 619 TÄC-Näsbypark
604 DAS-TÄC-> + 605 TÄC-Gribbylund 605 DAS-TÄC-Gribylund
604 DAS-Enebyberg-TÄC-> + 627 <-TÄC-Arninge 604 DAS-Enebyberg-TÄC-Arninge690 + 691 Samma slutmål men omlagd körväg genom täby
Vad gäller de "gamla" 617 och 619 så är ju den enda förändringen att dessa linjer delats vid Täby Centrum
Linje 787: Att avgångstiden från Köpmangatan är en minut efter den från Södertälje centrum har ingenting med körtiden att göra. Man vill försäkra sig om att folk ska hinna med bussen. Avgångstiderna anger att bussen inte går före det angivna klockslaget, inget annat.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 november 2013, 15:23:00 PM
SL har ju mycket att stå i för närvarande och har delvis överlåtit på sina operatörer att utveckla resandet i respektive kontraktsområde.
//Fredrik
Var inte syftet med E20-upphandlingen att Arriva skulle få betalt efter hur många passagerare man har på bussarna? Vad gör man för att marknadsföra trafiken? Jag är förvånad över hur många nästan tomma bussar jag ser varje dag.
Citat från: rengmark skrivet 30 november 2013, 01:28:11 AM
Var inte syftet med E20-upphandlingen att Arriva skulle få betalt efter hur många passagerare man har på bussarna? Vad gör man för att marknadsföra trafiken? Jag är förvånad över hur många nästan tomma bussar jag ser varje dag.
VBP gäller på alla alla E20-upphandlingens linjer, ja. Liksom på 676, 686 och 639 från E19.
Den enda linje det satsas på är dock 676, vad man märker ur kundens synvinkel.
Nu hamnar jag kanske lite OT, men hur räknar man ut antalet passagerare som åker? Använder Arriva sig utav någon form av guesstimating där de själva räknar ut hur många som de tror reser som de sedan får betalt för, eller räknar man antalet avläsningar i Access-maskinerna? Om sistnämnda, hur gör man då på alla bussar med trasiga biljettmaskiner? Inte kör väl Arriva alla de bussarna "gratis"?
Citat från: Mikey skrivet 30 november 2013, 13:02:28 PM
Nu hamnar jag kanske lite OT, men hur räknar man ut antalet passagerare som åker? Använder Arriva sig utav någon form av guesstimating där de själva räknar ut hur många som de tror reser som de sedan får betalt för, eller räknar man antalet avläsningar i Access-maskinerna? Om sistnämnda, hur gör man då på alla bussar med trasiga biljettmaskiner? Inte kör väl Arriva alla de bussarna "gratis"?
http://www.bussmagasinet.se/2012/04/brittiskt-foretag-raknar-och-kollar-at-arriva-i-stockholm/
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nu-ar-det-snart-vinter-i-SL-trafiken/
Alla förändringar hittar ni här i denna länk!
Konstigt att tidtabellerna för linje 561 och 752 inte finns att hitta, kanske finns fler.
Undrar hur 504 kommer att vända i Rissne. Vad jag vet finns inte vändmöjlighet nära centrum.
Citat från: rengmark skrivet 05 december 2013, 02:03:36 AM
Undrar hur 504 kommer att vända i Rissne. Vad jag vet finns inte vändmöjlighet nära centrum.
Det har lagts två förslag som inte kräver några direkta ombyggnader.
1. Ändhpl./starthpl. på nuvarande hpl. Rissne centrum. Bussen får sedan rulla bort och vända i cirkulationen vid Lavettvägen. Därefter vid behov viss tidsreglering i den gamla hpl.fickan som ligger i närheten.
2. Ändhpl./starthpl. i slingan vid Artillerivägen efter Trossvägen. Där finns en relativt nära access till tunnelbanan och vid behov finns även möjligt utrymme för reglering om man inte väljer spetsvändning.
Vet inte om det finns ytterligare förslag, men vad det än blir så lär det utvisa sig till den 15/12.
Citat från: krister.ekberg skrivet 03 december 2013, 10:17:58 AM
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nu-ar-det-snart-vinter-i-SL-trafiken/
Alla förändringar hittar ni här i denna länk!
Inget om den norra tredjedelen dock, tyvärr.
Kanske kommer det senare?
Citat från: Ersa skrivet 05 december 2013, 10:08:15 AM
Inget om den norra tredjedelen dock, tyvärr.
Kanske kommer det senare?
Om inte du"hintar"oss om detta redan nu ;)/Ulf
Ersa:
Inte västra heller, men det händer kanske inte så mycket överallt att det är värt att skriva om?
Citat från: Ersa skrivet 05 december 2013, 10:08:15 AM
Inget om den norra tredjedelen dock, tyvärr.
Kanske kommer det senare?
Om det är Roslagen du menar finns det uppe på sl.se nu.
Två hållplatser i Norrtälje byter namn, Sporrongs till Rodenskolan och Tekniska huset till Diamantgatan.
Citat från: P.Ek skrivet 06 december 2013, 00:45:04 AM
Om det är Roslagen du menar finns det uppe på sl.se nu.
Två hållplatser i Norrtälje byter namn, Sporrongs till Rodenskolan och Tekniska huset till Diamantgatan.
Det var bra! Båda dessa angränsande hållplatser har länge haft inaktuella namn, men nu blir det mer logiskt för resenärerna. :)
Trafiken Norrtälje-Älmsta utökas kraftigt, minst timmestrafik alla dagar.
Linjeändringar var det inte så mycket av.
702 via Alby gård och något annat
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 november 2013, 15:23:00 PM
SL har ju mycket att stå i för närvarande och har delvis överlåtit på sina operatörer att utveckla resandet i respektive kontraktsområde.
Detta gör att det inte kan göras hur mycket förändringar som helst på ett år då SL oftast får betala mer pengar än tidigare för trafiken.
Keolis är naturligtvis lika intresserade som resenärerna av att kunna erbjuda en attraktiv kollektivtrafiklösning, men det är inte så enkelt som man skulle kunna tro.
Det finns en del förslag på förändringar baserat på bla enkäter bland resenärerna, men det är vad jag förstått en ganska komplicerad resa som inte görs i brådrasket...
Dock tror jag att vi i framtiden kommer att få se mer av den typen av lösningar som Arriva levererade i Norrort nyligen där man reformerar stora delar av linjenätet.
//Fredrik
Men något är fel. Johannesfred är ett bra exempel på detta. Där har resandet med buss nästan upphört sedan tvärbanan kom i slutet av oktober. Arriva kör både tvärbanan och bussarna här. Från att tidigare ha kört välfyllda bussar går de nu nästa tomma. 12 turer i timmen går via Johannsfred med tidsförlängning på drygt 5 minuter vilket i princip kostar en dimensionerande buss. Sedan tappar man ytterligare en antal resenärer som inte vill göra denna skaftåkning. Jag kan aldrig tro att Arriva står för den ekonomiska risken. Det handlar om linjerna 110 och 112. Linje 156 har en längre tid gått nästan tom från Johannesfred på eftermiddagarna.
Om vi vänder blicken söderut får linjerna 807 och 834 en ny hållplats Trolladan före ändhållplatsen i Tyresta by.
Citat från: rengmark skrivet 11 december 2013, 00:42:06 AM
Men något är fel. Johannesfred är ett bra exempel på detta. Där har resandet med buss nästan upphört sedan tvärbanan kom i slutet av oktober. Arriva kör både tvärbanan och bussarna här. Från att tidigare ha kört välfyllda bussar går de nu nästa tomma. 12 turer i timmen går via Johannsfred med tidsförlängning på drygt 5 minuter vilket i princip kostar en dimensionerande buss. Sedan tappar man ytterligare en antal resenärer som inte vill göra denna skaftåkning. Jag kan aldrig tro att Arriva står för den ekonomiska risken. Det handlar om linjerna 110 och 112. Linje 156 har en längre tid gått nästan tom från Johannesfred på eftermiddagarna.
Inte bara Johannesfred, även körningen via Ranhammarsvägen är både onödig och mycket tidsödande nu när Tvärbanan finns. Låt 110 och 112 gå Ulvsundavägen istället!
Citat från: Nico skrivet 05 december 2013, 06:28:35 AM
Det har lagts två förslag som inte kräver några direkta ombyggnader.
1. Ändhpl./starthpl. på nuvarande hpl. Rissne centrum. Bussen får sedan rulla bort och vända i cirkulationen vid Lavettvägen. Därefter vid behov viss tidsreglering i den gamla hpl.fickan som ligger i närheten.
2. Ändhpl./starthpl. i slingan vid Artillerivägen efter Trossvägen. Där finns en relativt nära access till tunnelbanan och vid behov finns även möjligt utrymme för reglering om man inte väljer spetsvändning.
Vet inte om det finns ytterligare förslag, men vad det än blir så lär det utvisa sig till den 15/12.
Det blir vändning enligt alternativ 2 för kännedom.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 december 2013, 15:38:37 PM
Inte bara Johannesfred, även körningen via Ranhammarsvägen är både onödig och mycket tidsödande nu när Tvärbanan finns. Låt 110 och 112 gå Ulvsundavägen istället!
För linje 112:s del så handlar nog sträckningen via Ranhammarsvägen mera om att få en koppling mot Spånga utan byten.
Citat från: F.Å skrivet 13 december 2013, 11:51:46 AM
Det blir vändning enligt alternativ 2 för kännedom.
Aha, där ser man. Visste inte riktigt vilket det skulle bli. Var nämligen jag som kastade fram just det förslaget, lite apropå, vid ett möte med kommunen på sensommaren. Det kräver dock lite mer handpåläggning än alt. 1. Däremot blir det en kortare och därmed mer ekonomisk körväg vilket kan löna sig på sikt. I övrigt är jag dock oskyldig, men ni på Råsta vet ju så att säga var min brevlåda bor om ni vill klaga. ;)
Citat från: Nico skrivet 13 december 2013, 17:26:56 PM
För linje 112:s del så handlar nog sträckningen via Ranhammarsvägen mera om att få en koppling mot Spånga utan byten.
Linje 112 behövs nog inte alls mellan Bällsta bro och Alvik. Tvärbanan har tagit över det mesta resandet. En kontakt med pendeln och T-banan i Sundbyberg är säkert mer intressant
Linje 504 har fått en egendomlig ny linjesträckning. Från Rissne kör man inte närmaste väg till Ursvik utan hela Madenvägen bort till Hornbach och sedan tillbaka på Enköpingsvägen.
Citat från: Nico skrivet 13 december 2013, 17:26:56 PM
För linje 112:s del så handlar nog sträckningen via Ranhammarsvägen mera om att få en koppling mot Spånga utan byten.
Man kan införa hållplatser vid Norrbyvägen och Lintvägen. Den senare tror jag kräver ett nytt övergångsställe. Kanske borde samtliga linjer på Ranhammarsvägen flyttas till Ulvsundavägen. Gångavståndet är så kort att det inte motiverar den stora tidsförlusten det är att köra Ranhammarsvägen.
En annan idé som jag har funderat på är om man skulle kunna ta bort 112 helt och förlänga 110 till Spånga genom att tillåta busstrafik direkt från flygplatsterminalen till Ulvsundavägen mellan köpladorna (man får ta bort några parkeringsplatser).
Det är en sak att vilja och en annan sak att lyckas få somligt genomfört, t.ex. då dyra ombyggnationer av gator mm. där väghållarna av förklarliga skäl tar det piano.
Med tanke på köläget på Ulvundavägen tidvis så skulle det nog sedan inte heller förbättra tillgängligheten i någon högre grad. Vad gäller Ranhammarsvägens hpl. så är de ganska starkt frekventerade under peaktid. Att dra in dessa hållplatser och hänvisa till Ulvsundavägen skulle sannolikt inte heller uppskattas av resenärerna. Dessutom rullar annan busstrafik här och det är ofta ganska lämpligt att hålla ihop sådant på ett fåtal gator.
Vad gäller en linje genom Bromma Blocks så har det funderats på sådana både en och två gånger. Även här stupar det primärt på de kostnader som måste till för att genom en ombyggnad kunna se till att bussarna kan komma igenom på tidtabell och utan att det sker skador etc. Det senare är ett uppenbart aber inne på det trånga och gyttriga område som finns där idag.
Märkligt att tidtabellen för 604 gäller t.o.m.19 juni i Täbytabellen, medan den i Danderydstabellen även gäller hösten 2014 ::)
Citat från: Olle skrivet 16 december 2013, 20:31:30 PM
Märkligt att tidtabellen för 604 gäller t.o.m.19 juni i Täbytabellen, medan den i Danderydstabellen även gäller hösten 2014 ::)
Det är nog ett skrivfel, den ska gälla till 19 juni OCH hösten 2014.
Citat från: buskörare skrivet 17 december 2013, 19:33:13 PM
Det är nog ett skrivfel, den ska gälla till 19 juni OCH hösten 2014.
Ja, men Täbyhäftet gäller bara till 19 juni.
561 har inte slutat gå. De går fortfarande turer Jakobsberg- Hötorget ( På Olof Palmes gata)
561 samt 516, 526 och 565 går kvar på Olof Palmes gata denna vecka ut. 561 gör sedan ett uppehåll över jul och nyår. De tre övriga linjerna kommer att gå under mellandagarna, men släppa av vid Konserthuset på Sveavägen. Endast på eftermiddagarna kommer de gå in via Olof Palmes gata för att ta på påstigande.
Från den 7/1 kommer nödlösningen med Olof Palmes att överges helt. Alla fyra linjerna återgår då till avgångshållplatserna på Sveavägen norrgående. Pga diverse byggen som är kvar så kommer avsläpp fortsatt att vara vid Konserthuset medan tidsreglering kommer att ske i östergående riktning på Klarabergsgatan.
Det är väldigt få som åker 112 från Ulvsunda som bara ska till Spånga. Dom som åkt till Spånga har sen bytt till Pendeltåg mot jakobsberg-Kungsängen-Bålsta. Eller till 579 och 514 mot Tensta och Rinkeby. Nu åker dom flesta med Tvärbanan till Sundbyberg. Och där byts det till Pendeltåg eller Tunnelbana
Citat från: Nico skrivet 19 december 2013, 10:28:43 AM
561 samt 516, 526 och 565 går kvar på Olof Palmes gata denna vecka ut. 561 gör sedan ett uppehåll över jul och nyår. De tre övriga linjerna kommer att gå under mellandagarna, men släppa av vid Konserthuset på Sveavägen. Endast på eftermiddagarna kommer de gå in via Olof Palmes gata för att ta på påstigande.
Från den 7/1 kommer nödlösningen med Olof Palmes att överges helt. Alla fyra linjerna återgår då till avgångshållplatserna på Sveavägen norrgående. Pga diverse byggen som är kvar så kommer avsläpp fortsatt att vara vid Konserthuset medan tidsreglering kommer att ske i östergående riktning på Klarabergsgatan.
Tur jag tog lite bilder i somras då.
Citat från: krister.ekberg skrivet 19 december 2013, 12:15:30 PM
Det är väldigt få som åker 112 från Ulvsunda som bara ska till Spånga. Dom som åkt till Spånga har sen bytt till Pendeltåg mot jakobsberg-Kungsängen-Bålsta. Eller till 579 och 514 mot Tensta och Rinkeby. Nu åker dom flesta med Tvärbanan till Sundbyberg. Och där byts det till Pendeltåg eller Tunnelbana
Linje 112 har ett ganska bra kundunderlag överlag undantaget just johannesfred numera. Att det sedan
"är väldigt få som åker 112 från Ulvsunda som bara ska till Spånga" beror mera på att linje 112 i huvudsak är en matarlinje som förbinder vissa delar av Västerort så de boende där kan nå t-banans gröna linjer respektive pendeln. Dess primära syfte är alltså inte att utgöra en snabb eller direkt förbindelse för att slussa folk från Alvik till pendeln eller vise versa.