En av två som kunde ses idag. Kanske en blivande Keolis 7094?
(http://imageshack.us/a/img194/3937/zuuy.jpg)
Okänd MAN Lion´s City GL hos MAN, Lindvreten
Det kan man ju tänkas sig. 15 dylika MAN är på väg in i september till Nacka-Värmdö och Gubbängen. Blå och röda lär blandas i samma nummerserie, något som redan är fallet.
Vad ersätter dessa 15?
äntligen! flera sladdriga stadsbussar på motorvägslinjer
Citat från: Bussmicke skrivet 27 augusti 2013, 08:46:39 AM
Vad ersätter dessa 15?
Gissar på 3254-3258 i Gubbängens fall åtminstone...
Citat från: homer skrivet 27 augusti 2013, 10:19:22 AM
äntligen! flera sladdriga stadsbussar på motorvägslinjer
Ja, för motorvägslinjer gödslas det ju av i Gubbängen ;D
Citat från: virtual1 skrivet 27 augusti 2013, 10:32:44 AM
Gissar på 3254-3258 i Gubbängens fall åtminstone...
Dessa finns inte i Gubbis vad jag vet? De var där för vääldigt länge sedan. De ledbussar som "vi" använder är MAN & B9S (plus ett en blå omni till 172/173)
Citat från: virtual1 skrivet 27 augusti 2013, 10:32:44 AM
Gissar på 3254-3258 i Gubbängens fall åtminstone...
Oavsett var dessa bussar håller hus så låter det märkligt i mina öron att slopa endast tio år gamla vagnar. Men det har kanske med leasingavtal att göra.
3254-3258 finns så vitt jag i Nyboda nu för tiden. Tidigare har det sagts att det skall försvinna en del B9SA i 38- och 63- serierna när gasbussarna kommer men det är möjligt att det gällde Björknäs. De flesta av Gubbängens 38- och 63- vagnar verkar ju konverteras till RME och det hade man knappast gjort om de skulle försvinna direkt även om det är en relativt enkel konvertering.
/Måns
MAN-bussarna ersätter bussar som lämnas tillbaka till leasinggivare under hösten och vintern och/eller flyttas till andra depåer.
Det är främst B9:or som berörs i Gubbängen, men det är inte hela sanningen då det kommer att bli en flyttcirkus av format under vintern och våren när det skall lämnas tillbaka en hög leasingbussar från flera områden vilket kräver att det flyttas bussar mellan områden för att få ihop ekvationen i slutänden.
MAN-bussar kommer till Nacka/Värmdö och till Gubbängen vilket i sin tur frigör bussar som kan flytta till andra områden där de i sin tur ersätter bussar som lämnas tillbaka till leasing eller flyttas till andra depåer.
Handen och Ösmo berörs också i hög grad då de har många Scanior där leasingkontrakten går ut inom en snar framtid samt att det är några bussar som slopas i Ösmo och Handen.
Även höggolvarnas tid i Handen är utmätt, de kommer troligen att ersättas av Linkar som redan bor i Handen.
RME-konverteringen av B9:orna gjordes för att uppfylla avtalskrav från SL gällande andel miljöbussar, så det var tvunget oavsett om bussarna skall behållas eller inte.
Att man slopar tio år gamla bussar är inte så märkvärdigt i resten av landet, så frågan är väl snarare vad Volvo skall göra med en hög B9:or som inte går att köra i miljözonerna utan kostsamma ombyggnader.
Begagnatmarknaden för B9:orna är väl inte den bästa i utgångsläget och frågan är om de ens går att sälja utanför Norden...
//Fredrik
Märkt nu, 7094 = DWZ381.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 augusti 2013, 20:12:10 PM
MAN-bussarna ersätter bussar som lämnas tillbaka till leasinggivare under hösten och vintern och/eller flyttas till andra depåer.
Det är främst B9:or som berörs i Gubbängen, men det är inte hela sanningen då det kommer att bli en flyttcirkus av format under vintern och våren när det skall lämnas tillbaka en hög leasingbussar från flera områden vilket kräver att det flyttas bussar mellan områden för att få ihop ekvationen i slutänden.
MAN-bussar kommer till Nacka/Värmdö och till Gubbängen vilket i sin tur frigör bussar som kan flytta till andra områden där de i sin tur ersätter bussar som lämnas tillbaka till leasing eller flyttas till andra depåer.
Handen och Ösmo berörs också i hög grad då de har många Scanior där leasingkontrakten går ut inom en snar framtid samt att det är några bussar som slopas i Ösmo och Handen.
Även höggolvarnas tid i Handen är utmätt, de kommer troligen att ersättas av Linkar som redan bor i Handen.
RME-konverteringen av B9:orna gjordes för att uppfylla avtalskrav från SL gällande andel miljöbussar, så det var tvunget oavsett om bussarna skall behållas eller inte.
Att man slopar tio år gamla bussar är inte så märkvärdigt i resten av landet, så frågan är väl snarare vad Volvo skall göra med en hög B9:or som inte går att köra i miljözonerna utan kostsamma ombyggnader.
Begagnatmarknaden för B9:orna är väl inte den bästa i utgångsläget och frågan är om de ens går att sälja utanför Norden...
//Fredrik
Förutom nämnda individer och nummerserier kanske man vågar spekulera i att dessa får vika hädan:
4439-4442
4561-4562
4601-4611
4874, 4876
4916-4928, 4930, 4932-33
Ingen av dessa är ju under 9 år och därmed troliga kandidater.
Den som väntar på något... ;)
B10:orna och "Dalabussarna" är nog troliga kandidater, men resterande i din lista är nog inte aktuella för avveckling just nu.
//Fredrik
7094 DWZ381 Blå
7095 DWZ445 Blå
7096 DWZ453 Blå
7097
7098
7099
7100
7101
7102
7103
7104
7105
7106
7107 DWZ 115 Röd
7108 DWZ 151 Röd
7109 DWZ 156 Röd
7097 DWZ456 Blå
Kommer nu i september.
7094 DWZ381 Gubbängen SL-blå (stomlinje)
7095 DWZ445 Nacka-Värmdö SL-blå (stomlinje)
7096 DWZ453 Nacka-Värmdö SL-blå (stomlinje)
7097 DWZ456 Nacka-Värmdö SL-blå (stomlinje)
7107 DWZ115 Gubbängen SL-röd
7108 DWZ151 Gubbängen SL-röd
7109 DWZ156 Gubbängen SL-röd
7110 DWZ284 Gubbängen SL-röd
7111 DWZ285 Gubbängen SL-röd
7112 DWZ302 Gubbängen SL-röd
7113 DWZ391 Gubbängen SL-röd
7114 EHE119 Gubbängen SL-röd
7115 DWZ412 Gubbängen SL-röd
7116 DWZ416 Gubbängen SL-röd
7117 DWZ430 Gubbängen SL-röd
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 10 september 2013, 21:24:56 PM
Kommer nu i september.
7094 DWZ381 Gubbängen SL-blå (stomlinje)
7095 DWZ445 Nacka-Värmdö SL-blå (stomlinje)
7096 DWZ453 Nacka-Värmdö SL-blå (stomlinje)
7097 DWZ456 Nacka-Värmdö SL-blå (stomlinje)
7107 DWZ115 Gubbängen SL-röd
7108 DWZ151 Gubbängen SL-röd
7109 DWZ156 Gubbängen SL-röd
7110 DWZ284 Gubbängen SL-röd
7111 DWZ285 Gubbängen SL-röd
7112 DWZ302 Gubbängen SL-röd
7113 DWZ391 Gubbängen SL-röd
7114 EHE119 Gubbängen SL-röd
7115 DWZ412 Gubbängen SL-röd
7116 DWZ416 Gubbängen SL-röd
7117 DWZ430 Gubbängen SL-röd
// Anders
Tackar! Intressant att så många regionalvagnar hamnar i Gubbängen, då hela leveransen verkar bestå av det...
Citat från: Fredde skrivet 10 september 2013, 23:24:54 PM
Tackar! Intressant att så många regionalvagnar hamnar i Gubbängen, då hela leveransen verkar bestå av det...
En del av dem står som i trafik sen i torsdags hos transportstyrelsen! - får se vem som ser dem först ute i verkligeheten nu också då? =)
Citat från: virtual1 skrivet 16 september 2013, 13:18:54 PM
En del av dem står som i trafik sen i torsdags hos transportstyrelsen! - får se vem som ser dem först ute i verkligeheten nu också då? =)
7094-7097 var ute i trafik i helgen och körde abonnering i city
Citat från: Fredde skrivet 10 september 2013, 23:24:54 PM
Tackar! Intressant att så många regionalvagnar hamnar i Gubbängen, då hela leveransen verkar bestå av det...
Tja, om man nu ändå skall köpa nytt kan man ju lika gärna "framtidssäkra", dvs se till att bussarna möter även framtida krav och ökar flexibiliteten om bussen i framtiden flyttas till annan depå.
Gubbängen har i nuläget inga regionallinjer, men med dessa nytillskott kan det ju hända att de dyker upp på regionallinjer i Stockholm Sydväst då de tre depåerna räknas som ett trafikområde och i flera fall delar linjer med varandra för att effektivisera tjänstepaketen.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 september 2013, 14:58:34 PM
Tja, om man nu ändå skall köpa nytt kan man ju lika gärna "framtidssäkra", dvs se till att bussarna möter även framtida krav och ökar flexibiliteten om bussen i framtiden flyttas till annan depå.
//Fredrik
Det är sant och bra planerat!
När alla MAN-bussarna är på plats kommer det att bli en omfattande rockad av bussar under hösten.
De röda MAN-bussarna till Gubbängen slår ut B9:or som flyttar till Nacka/Värmdö där de som "vikariebussar" i sin tur ersätter andra bussar som flyttar lämnas tillbaka och de som renoveras i Säffle.
Handen får bussar av Nyboda och Nacka/Värmdö som ersättning för bussar som lämnas tillbaka.
Ösmo/Nynäshamn får bussar av Gubbängen och Nacka/Värmdö som ersättning för Lahtiboggierna och ytterligare några bussar som lämnas tillbaka till sina ägare.
Eriksberg får blåbussar av Nacka/Värmdö som ersätts med nya MAN-bussar.
Nacka/Värmdö får som sagt nya MAN-bussar samt några bättre begagnade bussar från annat håll i bolaget.
Det är i stort sett inget garage som inte påverkas i höstens och vinterns flyttlass.
Frihamnen får iom hopslagningen med Lidingö också vara med på ett hörn då det lär komma 47xx-bussar till ön vilket i sin tur möjliggör flytt av andra bussar från Frihamnen.
De exakta individerna är inte huggna i sten ännu, men det lär nog de uppmärksamma skribenterna på detta forum upptäcka vartefter bussarna börjar flyttas.
För den som gillar B:10or är det dock hög tid att ge sig ut till Nacka för att fota 4439 och 48-bussarna innan de försvinner vilket lär vara nära förestående...
Möjligen är redan Handens B12:or och Ösmos Lahti redan avställda.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 september 2013, 18:55:01 PM
När alla MAN-bussarna är på plats kommer det att bli en omfattande rockad av bussar under hösten.
De röda MAN-bussarna till Gubbängen slår ut B9:or som flyttar till Nacka/Värmdö där de som "vikariebussar" i sin tur ersätter andra bussar som flyttar lämnas tillbaka och de som renoveras i Säffle.
Handen får bussar av Nyboda och Nacka/Värmdö som ersättning för bussar som lämnas tillbaka.
Ösmo/Nynäshamn får bussar av Gubbängen och Nacka/Värmdö som ersättning för Lahtiboggierna och ytterligare några bussar som lämnas tillbaka till sina ägare.
Eriksberg får blåbussar av Nacka/Värmdö som ersätts med nya MAN-bussar.
Nacka/Värmdö får som sagt nya MAN-bussar samt några bättre begagnade bussar från annat håll i bolaget.
Det är i stort sett inget garage som inte påverkas i höstens och vinterns flyttlass.
Frihamnen får iom hopslagningen med Lidingö också vara med på ett hörn då det lär komma 47xx-bussar till ön vilket i sin tur möjliggör flytt av andra bussar från Frihamnen.
De exakta individerna är inte huggna i sten ännu, men det lär nog de uppmärksamma skribenterna på detta forum upptäcka vartefter bussarna börjar flyttas.
För den som gillar B:10or är det dock hög tid att ge sig ut till Nacka för att fota 4439 och 48-bussarna innan de försvinner vilket lär vara nära förestående...
Möjligen är redan Handens B12:or och Ösmos Lahti redan avställda.
//Fredrik
Någon som vet mer vilka individer som ställs av eller lämnas tillbaka? Förutom 4561-62 verkar ingen veta helt säkert vilka bussar som snart har rullat färdigt. För övrigt är Handens B12or igång precis som vanligt, samtidigt som det från andra håll hävdas att de inte kommer påverkas av flyttkalaset..
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 september 2013, 18:55:01 PM
...samt några bättre begagnade bussar från annat håll i bolaget.
//Fredrik
Vad kan det röra sig om för vagnar?