Jag blev tvungen att studera SS-bibeln efter att ha funderat över en annan tråd här. Och när jag ändå höll på, sammanställde jag en lista över när Metroploerna ska ha gjort sin premiär på resp SS-linje under 50-talet. Jag minns inte om det har presenterats en sån här lista på Buss-Snack tidigare. Men, om så har skett, är det väl bara att glömma den här. Jag tyckte i alla fall att den blev intressant, och tänkte att kanske finns det någon annan som tycker lika.
Listan presenteras här, efter den information som SS har gett, och det lär finnas ett och annat fel i den. Jag har själv hittat minst ett.
530512 110
530601 119
530615 116
530715 117
530804 113
531014 191
531102 112
531127 80
540104 114
540118 118
540118 182
540315 64
540324 78
540628 192
540701 70
540806 81
540929 68
541101 111
541107 113E
541122 66
541122 67
541122 67T
541122 69
541126 51
550501 73 Söndagar
551117 63
551117 79 Nattrafik
551117 90 Alla dagar efter kl. 21
551117 91 Alla dagar efter kl. 21
551117 100
551117 103
551117 104
551117 106
560831 115
570525 183
570715 185
571124 71
580417 187
581015 193
Vilken SS-bibel?
Mycket intressant! Tackar för listan.
/Peter
Förresten, fanns det någon linje 187 på femtiotalet?
Citat från: Mr G skrivet 25 augusti 2013, 20:43:25 PM
Listan presenteras här, efter den information som SS har gett, och det lär finnas ett och annat fel i den. Jag har själv hittat minst ett.
Mycket intressant! Tack för den listan!
Har hittat dessa kompletteringar/avvikelser, som ju inte behöver vara korrekta:
540307 113 E
540526 51
541106 82
Fråga: Gick linje 184 aldrig med H19 utan endast med H15 och H21?
/Gunnar
Hm finns linjer här som i alla fall jag aldrig sett någon bild på någon Metropol på.
Linjerna 69, 73, 79 (kanske sett?) och 187. Någon som vet om och var man kan hitta
några bilder på detta?
Mr H
Ett annat fel är linje 71 som trafikerades med H20, och inte med Metropol. Kanske kan ge en fingervisning om andra liknande fel. H19 på 183:an låter underligt, kanske var det istället H20 som man lät dundra in i friden på den stora kyrkogården. Eller gick linjen på utsidan av kyrkogårdsmuren de första åren?
Citat från: Peter Rost skrivet 25 augusti 2013, 23:18:15 PM
Förresten, fanns det någon linje 187 på femtiotalet?
Visst, gick Hammarbyhöjden-Björkhagen 17 apr-19 nov 1958.
Citat från: Mr G skrivet 26 augusti 2013, 16:03:20 PM
Ett annat fel är linje 71 som trafikerades med H20, och inte med Metropol. Kanske kan ge en fingervisning om andra liknande fel. H19 på 183:an låter underligt, kanske var det istället H20 som man lät dundra in i friden på den stora kyrkogården. Eller gick linjen på utsidan av kyrkogårdsmuren de första åren?
Ja, men var det
endast H20 som gick på 71:an från början?
Linje 183 gick väl på Nynäsvägen till feb 1961.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 26 augusti 2013, 17:28:35 PM
Visst, gick Hammarbyhöjden-Björkhagen 17 apr-19 nov 1958.
Ja, men var det endast H20 som gick på 71:an från början?
/Gunnar
Ja det är jag tämligen dundersäker på. Det var ju en stor grej att det skulle komma till en ny linje utanför fönstret så man väntade med spänning på att den skulle komma igång. Den gav nya möjligheter till shopping genom att den tog oss till Hökarängen med dess myller av affärer, och det blev regelbundet resor dit. Endast H20.
Citat från: Gunnar D skrivet 26 augusti 2013, 17:28:35 PM
Visst, gick Hammarbyhöjden-Björkhagen 17 apr-19 nov 1958.
Ja, men var det endast H20 som gick på 71:an från början?
Linje 183 gick väl på Nynäsvägen till feb 1961.
/Gunnar
Tack för svar. Då var alltså 187 en tillfällig linje mellan Hammarbyhöjden - Björkis. Hittade inte linjen på Spårvägsmuseets databas. Tunnelbanan vände i Hammarbyhöjden april - november 1958 - och förlängdes till Skarpnäck (Bagarmossen) i november samma år.
/Peter
Ang. Metropoler i linje-trafik...men räknas inte dessa Metropoler, som ersättare på linje 10...
på länken nedan finns dels AGRs förnämliga bild från Hornsgatan
och även min egen 10:a på Birger Jarlsgatan...länken:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,53687.msg387062.html#msg387062
/LYR
Citat från: LYR skrivet 26 augusti 2013, 22:43:52 PM
Ang. Metropoler i linje-trafik...men räknas inte dessa Metropoler, som ersättare på linje 10...
på länken nedan finns dels AGRs förnämliga bild från Hornsgatan
och även min egen 10:a på Birger Jarlsgatan...länken:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,53687.msg387062.html#msg387062
/LYR
Nej de räknas inte. :( Det här är "en lista över när Metroploerna ska ha gjort sin premiär på resp SS-linje under 50-talet", och där ingår inte linje 10. Inte heller linjerna 130, 144, 147 m fl räknas in således.
Det som är intressant är väl egentligen åren 1953-1955 när Metroplolerna levererades, men avgränsningen blev några år senare.
Citat från: Mr G skrivet 27 augusti 2013, 08:42:14 AM
Det som är intressant är väl egentligen åren 1953-1955 när Metroplolerna levererades, men avgränsningen blev några år senare.
Det är vi tacksamma för! :) Men linje 181 saknas väl?
/Gunnar
Citat från: LYR skrivet 26 augusti 2013, 22:43:52 PM
Ang. Metropoler i linje-trafik...men räknas inte dessa Metropoler, som ersättare på linje 10...
på länken nedan finns dels AGRs förnämliga bild från Hornsgatan
och även min egen 10:a på Birger Jarlsgatan...länken:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,53687.msg387062.html#msg387062
/LYR
Bilden av H19 på linje 10 är fotad på Varvsgatan.
Mvh AGR
Citat från: Gunnar D skrivet 27 augusti 2013, 09:09:35 AM
Det är vi tacksamma för! :) Men linje 181 saknas väl?
/Gunnar
Ja, 181:an saknas det uppgifter om i SS sammanställning. Det enda som sägs ang fordon är att linjen från öppnandet var enmansbemannad. Ingen uppgift om insättande av Metropol eller Capitol anges.
Alla anslutningslinjer som kom igång/omnumrerades 521109 var f ö enmansbemannade, liksom deras föregångare redan hade varit ett antal år.
181:an var således en omnumrering av linje 18A, den fortsatte i samma gamla hjulspår kan man säga.
521109 ersattes de gamla Brommalinjerna 60, 61, 62, 63 och anslutningslinje 82 med de nya anslutningslinjerna 110, 113, 115, 116, 117 och 119. Samtidigt infördes tresiifriga linjenummer på anslutningslinjerna i Söderort, med undantag av linje 17A som fick behålla sitt linjenummer fram till nedläggning 521230. Samtliga dessa nya linjer anges som enmansbemannade.
Citat från: Mr G skrivet 27 augusti 2013, 19:46:34 PM
Ja, 181:an saknas det uppgifter om i SS sammanställning. Det enda som sägs ang fordon är att linjen från öppnandet var enmansbemannad. Ingen uppgift om insättande av Metropol eller Capitol anges.
Alla anslutningslinjer som kom igång/omnumrerades 521109 var f ö enmansbemannade, liksom deras föregångare redan hade varit ett antal år.
181:an var således en omnumrering av linje 18A, den fortsatte i samma gamla hjulspår kan man säga.
521109 ersattes de gamla Brommalinjerna 60, 61, 62, 63 och anslutningslinje 82 med de nya anslutningslinjerna 110, 113, 115, 116, 117 och 119. Samtidigt infördes tresiifriga linjenummer på anslutningslinjerna i Söderort, med undantag av linje 17A som fick behålla sitt linjenummer fram till nedläggning 521230. Samtliga dessa nya linjer anges som enmansbemannade.
Det finns en filmsnutt i någon "årgångsfilm" c:a 1953-55 som visar en H19 på linje 181 som ankommer till Sandsborg.
Jag avsåg tidigare förstås linje 82 till Solvalla (säkert överflödig info).
/Gunnar
181 är inte en linje man direkt förknippar med Metropol, men har det gått Metropoler där skulle man kunna anta att det gjorde det när den trafikerade Bagarmossen, dvs innan den delades upp på 181 och 184, och 184:an tog över trafiken till Bagarmossen.
530608 börjar den ansluta vid Sandsborg istället för som tidigare vid Kyrkogården. 541122 delas linjen upp i 181 Sandsborg-Skarpnäcksslingan och 184 Kyrkogården-Bagarmossen. För 184:an anges "bemannad med konduktör" fr o m inrättandet och "enmansbemannad på söndagar med Capitol" fr o m 560318 resp "Enmansbemannad med Capitol under hela trafiktiden" fr o m 560409.
Ska man lita på de uppgifterna gick det inga Metropoler på 184:an.
Det lösa antagandet om att Metropol skulle ha satts in på 181:an under Bagarmossenperioden ger vid handen att det skulle ha skett någon gång mellan 530608 och 541122. Sammanställningen säger att Hammarby fick sina Metropoler under det första halvåret 1954. Kanske ska 181:an klämmas in i en ledig lucka under den tiden. För det mesta verkar man ha satt in Metropoler på en linje i taget, så det är väl bara att leta i listan och gissa när 181:an kan ha fått sina.
Intressant är också att 541122 när 181:an i så fall skulle ha blivit av med sina Metropoler, sker den största Metropolkonvertingen av dem alla när linjerna 66, 67, 67T och 69 samtliga får Metropoler. 69:an kanske man kan glömma bort här. Där gick det väl bara en tur på den tiden, och det kanske lika gärna kan ha varit någon av H17-varianterna som man satt in. Men 66+67+67T krävde rätt många bussar, så kanske har man kompletterat de ackumulerade nyleveranserna med 181:ans vagnar för att få det att räcka till.
Citat från: Gunnar D skrivet 27 augusti 2013, 19:57:54 PM
Det finns en filmsnutt i någon "årgångsfilm" c:a 1953-55 som visar en H19 på linje 181 som ankommer till Sandsborg.
Nu hittade jag äntligen denna filmsekvens och då visade det sig att det var en H19 på
linje 182 förmodligen vid Hökarängen! Den finns på SVT:s "Året var 1954" som en illustration till Stig Dagermans död i nov detta år. Ledsen, jag mindes fel! :'(
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 28 augusti 2013, 17:59:56 PM
Nu hittade jag äntligen denna filmsekvens och då visade det sig att det var en H19 på linje 182 förmodligen vid Hökarängen! Den finns på SVT:s "Året var 1954" som en illustration till Stig Dagermans död i nov detta år. Ledsen, jag mindes fel! :'(
/Gunnar
Och där sprack min fina hypotes om användningen av Metropoler på 181:an :(
Vad är det för SS-bibel det talas om i början ?
Bussmicke
www.bussmicke.se
Åtminstone några av brommalinjerna från 9 nov 1952 var inledningsvis tvåmansbetjänade. En gammal kollega tjänstgjorde som konduktör på dessa, vilket noteringar i hans almanacka från 1953 vidimerar. Kan ha varit 113, 114 och 117(?). Ett par linjer utsattes f.ö. ännu från Hornsbergshallen under denna tid.
Mvh /H
Linjen 181 Sandsborg-Skarpnäcksslingan trafikerades enmansbetjänad av H8 eller liknande. Detsamma gällde den korta kvällsturen på 56:an på 50-talet.
Kaj
Hade man byggt om bussarna så att föraren kunde manövrera bakdörrarna, eller stängde man dem och hade både på- och avstigning genom framdörren?
Citat från: Harald Nordius skrivet 02 september 2013, 18:13:48 PM
Hade man byggt om bussarna så att föraren kunde manövrera bakdörrarna, eller stängde man dem och hade både på- och avstigning genom framdörren?
Tror på det sistnämnda! Har för mig att det var skillnad i dörrmanövreringen mellan F3 och H15
på det sättet att på F3 manövrerade konduktören alla dörrar medan föraren manövrerade främre dörren på H15. Detta för att kunna köra enmans. Av någon anledning slog det inte F3-beställarna in att man skulle vilja köra enmans med trådbuss! Minns jag rätt?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 02 september 2013, 20:52:12 PM
Tror på det sistnämnda! Har för mig att det var skillnad i dörrmanövreringen mellan F3 och H15
på det sättet att på F3 manövrerade konduktören alla dörrar medan föraren manövrerade främre dörren på H15. Detta för att kunna köra enmans. Av någon anledning slog det inte F3-beställarna in att man skulle vilja köra enmans med trådbuss! Minns jag rätt?
Mr H
Du minns rätt vad det gäller dörrmanövreringen på H15 (föraren manövrerade främre dörren) respektive F3 (konduktören manövrerade alla dörrar). Däremot vet jag inte anledningen till att den uppdelningen var olika.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 september 2013, 22:12:56 PM
Du minns rätt vad det gäller dörrmanövreringen på H15 (föraren manövrerade främre dörren) respektive F3 (konduktören manövrerade alla dörrar). Däremot vet jag inte anledningen till att den uppdelningen var olika.
M v h
Ingwar
F3 hade ju från början en "förarhytt" så det var inte så lätt att hålla uppsikt över dörr 1 från förarplatsen.
Mvh AGR
Citat från: Harald Nordius skrivet 02 september 2013, 18:13:48 PM
Hade man byggt om bussarna så att föraren kunde manövrera bakdörrarna, eller stängde man dem och hade både på- och avstigning genom framdörren?
Se denna bild som bör vara tagen 1953:
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2108%2Fstor%2F2108-1229.jpg
Mvh Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 02 september 2013, 20:52:12 PM
Har för mig att det var skillnad i dörrmanövreringen mellan F3 och H15
på det sättet att på F3 manövrerade konduktören alla dörrar medan föraren manövrerade främre dörren på H15. Detta för att kunna köra enmans. Av någon anledning slog det inte F3-beställarna in att man skulle vilja köra enmans med trådbuss! Minns jag rätt?
Mr H
Sådan rätt primitiv enmansbetjäning med bara en dörr, var väl knappast aktuell för trådbusslinjerna. För att det ska fungera får det vara få resande eller som på matarlinjerna i stort sett bara påstigning på vissa hållplatser och bara avstigning på andra. I Uppsala flyttade man de små tvåmansvagnarna (Volvo B513 med Boxerkarros) till enmanslinjerna när man hade fått tillräckligt många stora tvåmansvagnar, men då var de ändrade så att föraren kunde manövrera mittdörren och en av bakdörrarna. De stora tvåmansvagnarna kunde f.ö. ställas om så att de kunde köras enmansbetjänade med mittdörrarna manövrerade av föraren. Det användes dock inte så mycket förutom vid hemkörningen från Liljekonvaljeholmen på lördagskvällarna. Det var ett sommardansställe i Sunnersta. Utkörningen dit sköttes med två extravagnar som gick i skytteltrafik mellan Nybron och Liljekonvaljeholmen. Det var två söndagsextra som hade det som fast jobb. Sedan skulle alla hem i samtidigt när stället stängde och då skulle det köras till olika ställen i stan eftersom den ordinarie trafiken var slut. Det fanns påstigningsfållor byggda med trästaket och vid ingången till dessa stod de två extraförarna och sålde biljetter. Ett antal stora tvåmansvagnar ställdes om till enmansbetjäning och förarna fick köra ut till Liljekonvaljeholmen och hämta folk på övertid.
Citat från: Gunnar D skrivet 03 september 2013, 08:39:36 AM
Se denna bild som bör vara tagen 1953:
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2108%2Fstor%2F2108-1229.jpg
Mvh Gunnar
Närmare bestämt någon gång under perioden 530512-531101 om vi ska sätta tilltro till urkunden. 530512 insätts Metropol på 110:an som skymtar i bakgrunden. 531102 ändras 114:s ändstation från Bällsta Bro till Bromma Flygplats. (Och 116 byter ändstation åt andra hållet)
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 september 2013, 19:52:07 PM
Åtminstone några av brommalinjerna från 9 nov 1952 var inledningsvis tvåmansbetjänade. En gammal kollega tjänstgjorde som konduktör på dessa, vilket noteringar i hans almanacka från 1953 vidimerar. Kan ha varit 113, 114 och 117(?). Ett par linjer utsattes f.ö. ännu från Hornsbergshallen under denna tid.
Mvh /H
Inledningsvis ska alla Brommas anslutninslinjer ha varit enmansbemannade, dvs från 521109. Men det verkar inte ha funkat som man hoppats. För urkunden anger för linjerna 113 och 117 att 521124
"tillsattes konduktörer under högtrafik istället för de tidigare hjälpkonduktörerna".
114 anges endast som enmansbemannad från trafikstarten 521124 till införandet av Metropol 540104.
En intressant notering i sammanhanget är också för linje 113 från 560130,
"En del extraturer bemannades med konduktörer"
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2013, 22:34:59 PM
Vad är det för SS-bibel det talas om i början ?
Bussmicke
www.bussmicke.se
Pushar på om min fråga...
Bussmicke
www.bussmicke.se
Beträffande F3 så skötte föraren ursprungligen främsta dörren som vanligt. Inför helrevisionerna av höghusen
som tog sin början nov. -51, gjorde man innan dess prov med en del innovationer på H15 1024, däribland ändrat
signalsystem. Detta innebar att vid tryck på stannarknapp tändes (samtidigt med "plinget") en blå lampa. Då
bussen stannat och dörröppning skedde, slocknade blålampan och avlöstes av en röd. Då sedan samtliga dörrar
stängts ljöd enslagsklockan igen och grön lampa tändes. Klartknapp tarvades alltså ej. Dessutom kom vid F3-
revisionerna 1954 - 55 samtliga dörrar att skötas av kondisen. "Förarhytten" med sina irriterande skramlande
dörrhalvor ersattes av en liten grind.
Jag tror mig minnas att i ett par veckors tid kördes - jämte de nya matarlinjerna - de gamla Brommalinjerna 60-
63 in till stan uti fall att.... Brommahallen hade nu (26/10-52) 25 "överblivna" höghus. De hjälpligt ommöblerade
15 H9-orna skötte matartrafiken tills metropolerna kom ett drygt år senare. Linje 80 kom att bestå enär
spårvägshållplatsen Traneberg indrogs, och varvid denna linje kom att överföras till Bromma från Hornsberg
och tursattes med Brommas 11 sparkcyklar.
Rättelse: det ska vara 25 H9-or, 429 - 453. (huvudräkning på kretinnivå?)
Citat från: Uffe E skrivet 04 september 2013, 00:15:11 AM
Jag tror mig minnas att i ett par veckors tid kördes - jämte de nya matarlinjerna - de gamla Brommalinjerna 60-
63 in till stan uti fall att....
Att döma av formuleringen i den här trafikordern (http://trafikhistoria.se/stockholm/VTUB52_2.htm) kördes inte matarlinjerna och de gamla linjerna samtidigt, men omläggningen till matarlinjer skedde den 9 november 1952, alltså två veckor efter öppnandet av tunnelbanan.
"Den 9 november 1952 kommer samtliga busslinjer inom brommaområdet utom linjerna 80 och 96 att omläggas till matarbusslinjer till tunnelbanan, vilket kommer att meddelas i särskild order."
Spårvägsmuseet har en bild av en H9 vid Brommaplan 1955, men det är svårt att avgöra om den går i linjetrafik eller står där av någon annan orsak:
(http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/22/stor/22-229.jpg)
Bild från Spårvägsmuseet (http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/buss-med-reklamskylt-infor-71230/) under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/)
Tack för fakta, betydligt pålitligare med "svart på vitt" än mina dimmiga minnen. Jag minns dock höghusen i trafik
jämte T-banetågen i Alviksregionen (min gamla hemort).
Mvh, UE.
Hej! Uffe E nämner 11 "sparkcyklar", vilken typ av bussar var det? Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 04 september 2013, 19:55:20 PM
Hej! Uffe E nämner 11 "sparkcyklar", vilken typ av bussar var det? Hälsn. BengaB40
H15A/H16A, alltså Höghus med Wilson förväljarlådor.
Hej! Tack! Alltid kul med öknamn på busstyper! Nu när vi är inne på början av 50-talet i denna tråd tänkte jag på SS:s Volvo Hesselman B50/52, de var ju vid liv då, förmodligen inte så särskilt populära att köra, borde ha kallats för både det ena och det andra kan man tänka?! Hälsn. BengaB40
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2013, 22:34:59 PM
Vad är det för SS-bibel det talas om i början ?
Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 03 september 2013, 20:58:10 PM
Pushar på om min fråga...
Bussmicke
www.bussmicke.se
Du kommer nog aldrig få svar...Men om vi tjatar tillräckligt länge så?
SS-bibeln är nog helt enkelt "egna anteckningar"...
Citat från: Harald Nordius skrivet 04 september 2013, 06:56:40 AM
Spårvägsmuseet har en bild av en H9 vid Brommaplan 1955, men det är svårt att avgöra om den går i linjetrafik eller står där av någon annan orsak:
(http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/22/stor/22-229.jpg)
Bild från Spårvägsmuseet (http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/buss-med-reklamskylt-infor-71230/) under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/)
****
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/032_LjL30_zpsd717e837.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/032_LjL30_zpsd717e837.jpg.html)
HJP
Citat från: roggek skrivet 04 september 2013, 21:03:10 PM
Du kommer nog aldrig få svar...Men om vi tjatar tillräckligt länge så?
SS-bibeln är nog helt enkelt "egna anteckningar"...
Ok, ibland kan det vara bra att tala så alla förstår. :)