Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 25 augusti 2013, 20:43:25 PM

Titel: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr G skrivet 25 augusti 2013, 20:43:25 PM
Jag blev tvungen att studera SS-bibeln efter att ha funderat över en annan tråd här. Och när jag ändå höll på, sammanställde jag en lista över när Metroploerna ska ha gjort sin premiär på resp SS-linje under 50-talet. Jag minns inte om det har presenterats en sån här lista på Buss-Snack tidigare. Men, om så har skett, är det väl bara att glömma den här. Jag tyckte i alla fall att den blev intressant, och tänkte att kanske finns det någon annan som tycker lika.

Listan presenteras här, efter den information som SS har gett, och det lär finnas ett och annat fel i den. Jag har själv hittat minst ett.


530512   110   
530601   119   
530615   116   
530715   117   
530804   113   
531014   191   
531102   112   
531127   80   
540104   114   
540118   118   
540118   182   
540315   64   
540324   78   
540628   192   
540701   70   
540806   81   
540929   68   
541101   111   
541107   113E   
541122   66   
541122   67   
541122   67T   
541122   69   
541126   51   
550501   73   Söndagar
551117   63   
551117   79   Nattrafik
551117   90   Alla dagar efter kl. 21
551117   91   Alla dagar efter kl. 21
551117   100   
551117   103   
551117   104   
551117   106   
560831   115   
570525   183   
570715   185   
571124   71   
580417   187   
581015   193   
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 augusti 2013, 21:06:55 PM
Vilken SS-bibel?
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Peter Rost skrivet 25 augusti 2013, 22:42:17 PM
Mycket intressant! Tackar för listan.

/Peter
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Peter Rost skrivet 25 augusti 2013, 23:18:15 PM
Förresten, fanns det någon linje 187 på femtiotalet?

Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Gunnar D skrivet 26 augusti 2013, 08:44:43 AM
Citat från: Mr G skrivet 25 augusti 2013, 20:43:25 PM

Listan presenteras här, efter den information som SS har gett, och det lär finnas ett och annat fel i den. Jag har själv hittat minst ett.


Mycket intressant! Tack för den listan!

Har hittat dessa kompletteringar/avvikelser, som ju inte behöver vara korrekta:

540307    113 E
540526      51
541106      82

Fråga: Gick linje 184 aldrig med H19 utan endast med H15 och H21?

/Gunnar
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr H skrivet 26 augusti 2013, 09:03:52 AM
Hm finns linjer här som i alla fall jag aldrig sett någon bild på någon Metropol på.
Linjerna 69, 73, 79 (kanske sett?) och 187. Någon som vet om och var man kan hitta
några bilder på detta?

Mr H
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr G skrivet 26 augusti 2013, 16:03:20 PM
Ett annat fel är linje 71 som trafikerades med H20, och inte med Metropol. Kanske kan ge en fingervisning om andra liknande fel. H19 på 183:an låter underligt, kanske var det istället H20 som man lät dundra in i friden på den stora kyrkogården. Eller gick linjen på utsidan av kyrkogårdsmuren de första åren?
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Gunnar D skrivet 26 augusti 2013, 17:28:35 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 25 augusti 2013, 23:18:15 PM
Förresten, fanns det någon linje 187 på femtiotalet?

Visst, gick Hammarbyhöjden-Björkhagen 17 apr-19 nov 1958.

Citat från: Mr G skrivet 26 augusti 2013, 16:03:20 PM
Ett annat fel är linje 71 som trafikerades med H20, och inte med Metropol. Kanske kan ge en fingervisning om andra liknande fel. H19 på 183:an låter underligt, kanske var det istället H20 som man lät dundra in i friden på den stora kyrkogården. Eller gick linjen på utsidan av kyrkogårdsmuren de första åren?

Ja, men var det endast H20 som gick på 71:an från början?
Linje 183 gick väl på Nynäsvägen till feb 1961.

/Gunnar
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr G skrivet 26 augusti 2013, 17:58:56 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 26 augusti 2013, 17:28:35 PM
Visst, gick Hammarbyhöjden-Björkhagen 17 apr-19 nov 1958.

Ja, men var det endast H20 som gick på 71:an från början?

/Gunnar

Ja det är jag tämligen dundersäker på. Det var ju en stor grej att det skulle komma till en ny linje utanför fönstret så man väntade med spänning på att den skulle komma igång. Den gav nya möjligheter till shopping genom att den tog oss till Hökarängen med dess myller av affärer, och det blev regelbundet resor dit. Endast H20.
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Peter Rost skrivet 26 augusti 2013, 22:33:56 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 26 augusti 2013, 17:28:35 PM
Visst, gick Hammarbyhöjden-Björkhagen 17 apr-19 nov 1958.

Ja, men var det endast H20 som gick på 71:an från början?
Linje 183 gick väl på Nynäsvägen till feb 1961.

/Gunnar

Tack för svar. Då var alltså 187 en tillfällig linje mellan Hammarbyhöjden - Björkis. Hittade inte linjen på Spårvägsmuseets databas. Tunnelbanan vände i Hammarbyhöjden april - november 1958 - och förlängdes till Skarpnäck (Bagarmossen) i november samma år.

/Peter
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: LYR skrivet 26 augusti 2013, 22:43:52 PM
Ang. Metropoler i linje-trafik...men räknas inte dessa Metropoler, som ersättare på linje 10...
på länken nedan finns dels  AGRs förnämliga bild från Hornsgatan
och även min egen 10:a på Birger Jarlsgatan...länken:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,53687.msg387062.html#msg387062

/LYR
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr G skrivet 27 augusti 2013, 08:42:14 AM
Citat från: LYR skrivet 26 augusti 2013, 22:43:52 PM
Ang. Metropoler i linje-trafik...men räknas inte dessa Metropoler, som ersättare på linje 10...
på länken nedan finns dels  AGRs förnämliga bild från Hornsgatan
och även min egen 10:a på Birger Jarlsgatan...länken:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,53687.msg387062.html#msg387062

/LYR

Nej de räknas inte.  :( Det här är "en lista över när Metroploerna ska ha gjort sin premiär på resp SS-linje under 50-talet", och där ingår inte linje 10. Inte heller linjerna 130, 144, 147 m fl räknas in således. 

Det som är intressant är väl egentligen åren 1953-1955 när Metroplolerna levererades, men avgränsningen blev några år senare.
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 augusti 2013, 09:09:35 AM
Citat från: Mr G skrivet 27 augusti 2013, 08:42:14 AM

Det som är intressant är väl egentligen åren 1953-1955 när Metroplolerna levererades, men avgränsningen blev några år senare.

Det är vi tacksamma för! :)  Men linje 181 saknas väl?

/Gunnar
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: AGR skrivet 27 augusti 2013, 09:20:13 AM
Citat från: LYR skrivet 26 augusti 2013, 22:43:52 PM
Ang. Metropoler i linje-trafik...men räknas inte dessa Metropoler, som ersättare på linje 10...
på länken nedan finns dels  AGRs förnämliga bild från Hornsgatan
och även min egen 10:a på Birger Jarlsgatan...länken:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,53687.msg387062.html#msg387062

/LYR

Bilden av H19 på linje 10 är fotad på Varvsgatan.
Mvh AGR
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr G skrivet 27 augusti 2013, 19:46:34 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 27 augusti 2013, 09:09:35 AM
Det är vi tacksamma för! :)  Men linje 181 saknas väl?

/Gunnar

Ja, 181:an saknas det uppgifter om i SS sammanställning. Det enda som sägs ang fordon är att linjen från öppnandet var enmansbemannad. Ingen uppgift om insättande av Metropol eller Capitol anges.

Alla anslutningslinjer som kom igång/omnumrerades 521109 var f ö enmansbemannade, liksom deras föregångare redan hade varit ett antal år.

181:an var således en omnumrering av linje 18A, den fortsatte i samma gamla hjulspår kan man säga.

521109 ersattes de gamla Brommalinjerna 60, 61, 62, 63 och anslutningslinje 82 med de nya anslutningslinjerna 110, 113, 115, 116, 117 och 119. Samtidigt infördes tresiifriga linjenummer på anslutningslinjerna i Söderort, med undantag av linje 17A som fick behålla sitt linjenummer fram till nedläggning 521230. Samtliga dessa nya linjer anges som enmansbemannade.
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 augusti 2013, 19:57:54 PM
Citat från: Mr G skrivet 27 augusti 2013, 19:46:34 PM
Ja, 181:an saknas det uppgifter om i SS sammanställning. Det enda som sägs ang fordon är att linjen från öppnandet var enmansbemannad. Ingen uppgift om insättande av Metropol eller Capitol anges.

Alla anslutningslinjer som kom igång/omnumrerades 521109 var f ö enmansbemannade, liksom deras föregångare redan hade varit ett antal år.

181:an var således en omnumrering av linje 18A, den fortsatte i samma gamla hjulspår kan man säga.

521109 ersattes de gamla Brommalinjerna 60, 61, 62, 63 och anslutningslinje 82 med de nya anslutningslinjerna 110, 113, 115, 116, 117 och 119. Samtidigt infördes tresiifriga linjenummer på anslutningslinjerna i Söderort, med undantag av linje 17A som fick behålla sitt linjenummer fram till nedläggning 521230. Samtliga dessa nya linjer anges som enmansbemannade.

Det finns en filmsnutt i någon "årgångsfilm" c:a 1953-55 som visar en H19 på linje 181 som ankommer till Sandsborg.
Jag avsåg tidigare förstås linje 82 till Solvalla (säkert överflödig info).

/Gunnar
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr G skrivet 27 augusti 2013, 22:26:33 PM
181 är inte en linje man direkt förknippar med Metropol, men har det gått Metropoler där skulle man kunna anta att det gjorde det när den trafikerade Bagarmossen, dvs innan den delades upp på 181 och 184, och 184:an tog över trafiken till Bagarmossen.

530608 börjar den ansluta vid Sandsborg istället för som tidigare vid Kyrkogården. 541122 delas linjen upp i 181 Sandsborg-Skarpnäcksslingan och 184 Kyrkogården-Bagarmossen. För 184:an anges "bemannad med konduktör" fr o m inrättandet och "enmansbemannad på söndagar med Capitol" fr o m 560318 resp "Enmansbemannad med Capitol under hela trafiktiden" fr o m 560409.

Ska man lita på de uppgifterna gick det inga Metropoler på 184:an.

Det lösa antagandet om att Metropol skulle ha satts in på 181:an under Bagarmossenperioden ger vid handen att det skulle ha skett någon gång mellan 530608 och 541122. Sammanställningen säger att Hammarby fick sina Metropoler under det första halvåret 1954. Kanske ska 181:an klämmas in i en ledig lucka under den tiden. För det mesta verkar man ha satt in Metropoler på en linje i taget, så det är väl bara att leta i listan och gissa när 181:an kan ha fått sina.

Intressant är också att 541122 när 181:an i så fall skulle ha blivit av med sina Metropoler, sker den största Metropolkonvertingen av dem alla när linjerna 66, 67, 67T och 69 samtliga får Metropoler. 69:an kanske man kan glömma bort här. Där gick det väl bara en tur på den tiden, och det kanske lika gärna kan ha varit någon av H17-varianterna som man satt in. Men 66+67+67T krävde rätt många bussar, så kanske har man kompletterat de ackumulerade nyleveranserna med 181:ans vagnar för att få det att räcka till.
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Gunnar D skrivet 28 augusti 2013, 17:59:56 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 27 augusti 2013, 19:57:54 PM
Det finns en filmsnutt i någon "årgångsfilm" c:a 1953-55 som visar en H19 på linje 181 som ankommer till Sandsborg.

Nu hittade jag äntligen denna filmsekvens och då visade det sig att det var en H19 på linje 182 förmodligen vid Hökarängen! Den finns på SVT:s "Året var 1954" som en illustration till Stig Dagermans död i nov detta år. Ledsen, jag mindes fel!  :'(

/Gunnar
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr G skrivet 28 augusti 2013, 20:18:11 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 28 augusti 2013, 17:59:56 PM
Nu hittade jag äntligen denna filmsekvens och då visade det sig att det var en H19 på linje 182 förmodligen vid Hökarängen! Den finns på SVT:s "Året var 1954" som en illustration till Stig Dagermans död i nov detta år. Ledsen, jag mindes fel!  :'(

/Gunnar

Och där sprack min fina hypotes om användningen av Metropoler på 181:an  :(
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 augusti 2013, 22:34:59 PM
Vad är det för SS-bibel det talas om i början ?

Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 september 2013, 19:52:07 PM
Åtminstone några av brommalinjerna från 9 nov 1952 var inledningsvis tvåmansbetjänade. En gammal kollega tjänstgjorde som konduktör på dessa, vilket noteringar i hans almanacka från 1953 vidimerar. Kan ha varit 113, 114 och 117(?). Ett par linjer utsattes f.ö. ännu från Hornsbergshallen under denna tid.

Mvh /H
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Kaj skrivet 02 september 2013, 00:15:05 AM
  Linjen 181 Sandsborg-Skarpnäcksslingan trafikerades enmansbetjänad av H8 eller liknande. Detsamma gällde den korta kvällsturen på 56:an på 50-talet.
Kaj
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 02 september 2013, 18:13:48 PM
Hade man byggt om bussarna så att föraren kunde manövrera bakdörrarna, eller stängde man dem och hade både på- och avstigning genom framdörren?
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr H skrivet 02 september 2013, 20:52:12 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 02 september 2013, 18:13:48 PM
Hade man byggt om bussarna så att föraren kunde manövrera bakdörrarna, eller stängde man dem och hade både på- och avstigning genom framdörren?

Tror på det sistnämnda! Har för mig att det var skillnad i dörrmanövreringen mellan F3 och H15
på det sättet att på F3 manövrerade konduktören alla dörrar medan föraren manövrerade främre dörren på H15. Detta för att kunna köra enmans. Av någon anledning slog det inte F3-beställarna in att man skulle vilja köra enmans med trådbuss! Minns jag rätt?

Mr H
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 02 september 2013, 22:12:56 PM
Citat från: Mr H skrivet 02 september 2013, 20:52:12 PM
Tror på det sistnämnda! Har för mig att det var skillnad i dörrmanövreringen mellan F3 och H15
på det sättet att på F3 manövrerade konduktören alla dörrar medan föraren manövrerade främre dörren på H15. Detta för att kunna köra enmans. Av någon anledning slog det inte F3-beställarna in att man skulle vilja köra enmans med trådbuss! Minns jag rätt?

Mr H

Du minns rätt vad det gäller dörrmanövreringen på H15 (föraren manövrerade främre dörren) respektive F3 (konduktören manövrerade alla dörrar). Däremot vet jag inte anledningen till att den uppdelningen var olika.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Metropolpremiär F3
Skrivet av: AGR skrivet 03 september 2013, 08:02:22 AM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 september 2013, 22:12:56 PM
Du minns rätt vad det gäller dörrmanövreringen på H15 (föraren manövrerade främre dörren) respektive F3 (konduktören manövrerade alla dörrar). Däremot vet jag inte anledningen till att den uppdelningen var olika.

M v h
Ingwar

F3 hade ju från början en "förarhytt" så det var inte så lätt att hålla uppsikt över dörr 1 från förarplatsen.
Mvh AGR
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Gunnar D skrivet 03 september 2013, 08:39:36 AM
Citat från: Harald Nordius skrivet 02 september 2013, 18:13:48 PM
Hade man byggt om bussarna så att föraren kunde manövrera bakdörrarna, eller stängde man dem och hade både på- och avstigning genom framdörren?

Se denna bild som bör vara tagen 1953:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2108%2Fstor%2F2108-1229.jpg

Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 03 september 2013, 18:22:16 PM
Citat från: Mr H skrivet 02 september 2013, 20:52:12 PM
Har för mig att det var skillnad i dörrmanövreringen mellan F3 och H15
på det sättet att på F3 manövrerade konduktören alla dörrar medan föraren manövrerade främre dörren på H15. Detta för att kunna köra enmans. Av någon anledning slog det inte F3-beställarna in att man skulle vilja köra enmans med trådbuss! Minns jag rätt?

Mr H
Sådan rätt primitiv enmansbetjäning med bara en dörr, var väl knappast aktuell för trådbusslinjerna. För att det ska fungera får det vara få resande eller som på matarlinjerna i stort sett bara påstigning på vissa hållplatser och bara avstigning på andra. I Uppsala flyttade man de små tvåmansvagnarna (Volvo B513 med Boxerkarros) till enmanslinjerna när man hade fått tillräckligt många stora tvåmansvagnar, men då var de ändrade så att föraren kunde manövrera mittdörren och en av bakdörrarna. De stora tvåmansvagnarna kunde f.ö. ställas om så att de kunde köras enmansbetjänade med mittdörrarna manövrerade av föraren. Det användes dock inte så mycket förutom vid hemkörningen från Liljekonvaljeholmen på lördagskvällarna. Det var ett sommardansställe i Sunnersta. Utkörningen dit sköttes med två extravagnar som gick i skytteltrafik mellan Nybron och Liljekonvaljeholmen. Det var två söndagsextra som hade det som fast jobb. Sedan skulle alla hem i samtidigt när stället stängde och då skulle det köras till olika ställen i stan eftersom den ordinarie trafiken var slut. Det fanns påstigningsfållor byggda med trästaket och vid ingången till dessa stod de två extraförarna och sålde biljetter. Ett antal stora tvåmansvagnar ställdes om till enmansbetjäning och förarna fick köra ut till Liljekonvaljeholmen och hämta folk på övertid.
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr G skrivet 03 september 2013, 19:39:22 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 03 september 2013, 08:39:36 AM
Se denna bild som bör vara tagen 1953:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2108%2Fstor%2F2108-1229.jpg

Mvh Gunnar

Närmare bestämt någon gång under perioden 530512-531101 om vi ska sätta tilltro till urkunden. 530512 insätts Metropol på 110:an som skymtar i bakgrunden. 531102 ändras 114:s ändstation från Bällsta Bro till Bromma Flygplats. (Och 116 byter ändstation åt andra hållet)

Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Mr G skrivet 03 september 2013, 19:52:37 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 01 september 2013, 19:52:07 PM
Åtminstone några av brommalinjerna från 9 nov 1952 var inledningsvis tvåmansbetjänade. En gammal kollega tjänstgjorde som konduktör på dessa, vilket noteringar i hans almanacka från 1953 vidimerar. Kan ha varit 113, 114 och 117(?). Ett par linjer utsattes f.ö. ännu från Hornsbergshallen under denna tid.

Mvh /H

Inledningsvis ska alla Brommas anslutninslinjer ha varit enmansbemannade, dvs från 521109. Men det verkar inte ha funkat som man hoppats. För urkunden anger för linjerna 113 och 117 att 521124 "tillsattes konduktörer  under högtrafik istället för de tidigare hjälpkonduktörerna".

114 anges endast som enmansbemannad från trafikstarten 521124 till införandet av Metropol 540104.

En intressant notering i sammanhanget är också för linje 113 från 560130, "En del extraturer bemannades med konduktörer"
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 september 2013, 20:58:10 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2013, 22:34:59 PM
Vad är det för SS-bibel det talas om i början ?

Bussmicke
www.bussmicke.se

Pushar på om min fråga...

Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Uffe E skrivet 04 september 2013, 00:15:11 AM
Beträffande F3 så skötte föraren ursprungligen främsta dörren som vanligt. Inför helrevisionerna av höghusen
som tog sin början nov. -51, gjorde man innan dess prov med en del innovationer på H15 1024, däribland ändrat
signalsystem. Detta innebar att vid tryck på stannarknapp tändes (samtidigt med "plinget") en blå lampa. Då
bussen stannat och dörröppning skedde, slocknade blålampan och avlöstes av en röd. Då sedan samtliga dörrar
stängts ljöd enslagsklockan igen och grön lampa tändes. Klartknapp tarvades alltså ej. Dessutom kom vid F3-
revisionerna 1954 - 55 samtliga dörrar att skötas av kondisen. "Förarhytten" med sina irriterande skramlande
dörrhalvor ersattes av en liten grind.
Jag tror mig minnas att i ett par veckors tid kördes - jämte de nya matarlinjerna - de gamla Brommalinjerna 60-
63 in till stan uti fall att....  Brommahallen hade nu (26/10-52) 25 "överblivna" höghus. De hjälpligt ommöblerade
15 H9-orna skötte matartrafiken tills metropolerna kom ett drygt år senare. Linje 80 kom att bestå enär
spårvägshållplatsen Traneberg indrogs, och varvid denna linje kom att överföras till Bromma från Hornsberg
och tursattes med Brommas 11 sparkcyklar.
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Uffe E skrivet 04 september 2013, 06:08:37 AM
Rättelse: det ska vara 25 H9-or, 429 - 453. (huvudräkning på kretinnivå?)
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 04 september 2013, 06:56:40 AM
Citat från: Uffe E skrivet 04 september 2013, 00:15:11 AM
Jag tror mig minnas att i ett par veckors tid kördes - jämte de nya matarlinjerna - de gamla Brommalinjerna 60-
63 in till stan uti fall att....
Att döma av formuleringen i den här trafikordern (http://trafikhistoria.se/stockholm/VTUB52_2.htm) kördes inte matarlinjerna och de gamla linjerna samtidigt, men omläggningen till matarlinjer skedde den 9 november 1952, alltså två veckor efter öppnandet av tunnelbanan.

"Den 9 november 1952 kommer samtliga busslinjer inom brommaområdet utom linjerna 80 och 96 att omläggas till matarbusslinjer till tunnelbanan, vilket kommer att meddelas i särskild order."

Spårvägsmuseet har en bild av en H9 vid Brommaplan 1955, men det är svårt att avgöra om den går i linjetrafik eller står där av någon annan orsak:

(http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/22/stor/22-229.jpg)
Bild från Spårvägsmuseet (http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/buss-med-reklamskylt-infor-71230/) under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/)
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Uffe E skrivet 04 september 2013, 18:21:42 PM
Tack för fakta, betydligt pålitligare med "svart på vitt" än mina dimmiga minnen. Jag minns dock höghusen i trafik
jämte T-banetågen i Alviksregionen (min gamla hemort).
                                                                                                 Mvh, UE.
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: BengaB40 skrivet 04 september 2013, 19:55:20 PM
Hej! Uffe E nämner 11 "sparkcyklar",  vilken typ av bussar var det? Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 september 2013, 20:02:26 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 04 september 2013, 19:55:20 PM
Hej! Uffe E nämner 11 "sparkcyklar",  vilken typ av bussar var det? Hälsn. BengaB40

H15A/H16A, alltså Höghus med Wilson förväljarlådor.
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: BengaB40 skrivet 04 september 2013, 20:52:45 PM
Hej! Tack! Alltid kul med öknamn på busstyper! Nu när vi är inne på början av 50-talet i denna tråd tänkte jag på SS:s Volvo Hesselman B50/52, de var ju vid liv då, förmodligen inte så särskilt populära att köra, borde ha kallats för både det ena och det andra kan man tänka?! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: roggek skrivet 04 september 2013, 21:03:10 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2013, 22:34:59 PM
Vad är det för SS-bibel det talas om i början ?

Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 03 september 2013, 20:58:10 PM
Pushar på om min fråga...

Bussmicke
www.bussmicke.se

Du kommer nog aldrig få svar...Men om vi tjatar tillräckligt länge så?
SS-bibeln är nog helt enkelt "egna anteckningar"...
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: HJP skrivet 04 september 2013, 22:23:51 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 04 september 2013, 06:56:40 AM
Spårvägsmuseet har en bild av en H9 vid Brommaplan 1955, men det är svårt att avgöra om den går i linjetrafik eller står där av någon annan orsak:

(http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/22/stor/22-229.jpg)
Bild från Spårvägsmuseet (http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/buss-med-reklamskylt-infor-71230/) under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License. (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/)
****
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/032_LjL30_zpsd717e837.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/032_LjL30_zpsd717e837.jpg.html)

HJP
Titel: SV: Metropolpremiär
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 september 2013, 01:16:56 AM
Citat från: roggek skrivet 04 september 2013, 21:03:10 PM
Du kommer nog aldrig få svar...Men om vi tjatar tillräckligt länge så?
SS-bibeln är nog helt enkelt "egna anteckningar"...

Ok, ibland kan det vara bra att tala så alla förstår.  :)