Metropolpremiär

Startat av Mr G, 25 augusti 2013, 20:43:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 augusti 2013, 19:46:34 PM
Ja, 181:an saknas det uppgifter om i SS sammanställning. Det enda som sägs ang fordon är att linjen från öppnandet var enmansbemannad. Ingen uppgift om insättande av Metropol eller Capitol anges.

Alla anslutningslinjer som kom igång/omnumrerades 521109 var f ö enmansbemannade, liksom deras föregångare redan hade varit ett antal år.

181:an var således en omnumrering av linje 18A, den fortsatte i samma gamla hjulspår kan man säga.

521109 ersattes de gamla Brommalinjerna 60, 61, 62, 63 och anslutningslinje 82 med de nya anslutningslinjerna 110, 113, 115, 116, 117 och 119. Samtidigt infördes tresiifriga linjenummer på anslutningslinjerna i Söderort, med undantag av linje 17A som fick behålla sitt linjenummer fram till nedläggning 521230. Samtliga dessa nya linjer anges som enmansbemannade.

Det finns en filmsnutt i någon "årgångsfilm" c:a 1953-55 som visar en H19 på linje 181 som ankommer till Sandsborg.
Jag avsåg tidigare förstås linje 82 till Solvalla (säkert överflödig info).

/Gunnar

Mr G

181 är inte en linje man direkt förknippar med Metropol, men har det gått Metropoler där skulle man kunna anta att det gjorde det när den trafikerade Bagarmossen, dvs innan den delades upp på 181 och 184, och 184:an tog över trafiken till Bagarmossen.

530608 börjar den ansluta vid Sandsborg istället för som tidigare vid Kyrkogården. 541122 delas linjen upp i 181 Sandsborg-Skarpnäcksslingan och 184 Kyrkogården-Bagarmossen. För 184:an anges "bemannad med konduktör" fr o m inrättandet och "enmansbemannad på söndagar med Capitol" fr o m 560318 resp "Enmansbemannad med Capitol under hela trafiktiden" fr o m 560409.

Ska man lita på de uppgifterna gick det inga Metropoler på 184:an.

Det lösa antagandet om att Metropol skulle ha satts in på 181:an under Bagarmossenperioden ger vid handen att det skulle ha skett någon gång mellan 530608 och 541122. Sammanställningen säger att Hammarby fick sina Metropoler under det första halvåret 1954. Kanske ska 181:an klämmas in i en ledig lucka under den tiden. För det mesta verkar man ha satt in Metropoler på en linje i taget, så det är väl bara att leta i listan och gissa när 181:an kan ha fått sina.

Intressant är också att 541122 när 181:an i så fall skulle ha blivit av med sina Metropoler, sker den största Metropolkonvertingen av dem alla när linjerna 66, 67, 67T och 69 samtliga får Metropoler. 69:an kanske man kan glömma bort här. Där gick det väl bara en tur på den tiden, och det kanske lika gärna kan ha varit någon av H17-varianterna som man satt in. Men 66+67+67T krävde rätt många bussar, så kanske har man kompletterat de ackumulerade nyleveranserna med 181:ans vagnar för att få det att räcka till.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 27 augusti 2013, 19:57:54 PM
Det finns en filmsnutt i någon "årgångsfilm" c:a 1953-55 som visar en H19 på linje 181 som ankommer till Sandsborg.

Nu hittade jag äntligen denna filmsekvens och då visade det sig att det var en H19 på linje 182 förmodligen vid Hökarängen! Den finns på SVT:s "Året var 1954" som en illustration till Stig Dagermans död i nov detta år. Ledsen, jag mindes fel!  :'(

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 28 augusti 2013, 17:59:56 PM
Nu hittade jag äntligen denna filmsekvens och då visade det sig att det var en H19 på linje 182 förmodligen vid Hökarängen! Den finns på SVT:s "Året var 1954" som en illustration till Stig Dagermans död i nov detta år. Ledsen, jag mindes fel!  :'(

/Gunnar

Och där sprack min fina hypotes om användningen av Metropoler på 181:an  :(
吉先生

Bussmicke

Vad är det för SS-bibel det talas om i början ?

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Åtminstone några av brommalinjerna från 9 nov 1952 var inledningsvis tvåmansbetjänade. En gammal kollega tjänstgjorde som konduktör på dessa, vilket noteringar i hans almanacka från 1953 vidimerar. Kan ha varit 113, 114 och 117(?). Ett par linjer utsattes f.ö. ännu från Hornsbergshallen under denna tid.

Mvh /H

Kaj

  Linjen 181 Sandsborg-Skarpnäcksslingan trafikerades enmansbetjänad av H8 eller liknande. Detsamma gällde den korta kvällsturen på 56:an på 50-talet.
Kaj
Kaj

Harald Nordius

Hade man byggt om bussarna så att föraren kunde manövrera bakdörrarna, eller stängde man dem och hade både på- och avstigning genom framdörren?

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 02 september 2013, 18:13:48 PM
Hade man byggt om bussarna så att föraren kunde manövrera bakdörrarna, eller stängde man dem och hade både på- och avstigning genom framdörren?

Tror på det sistnämnda! Har för mig att det var skillnad i dörrmanövreringen mellan F3 och H15
på det sättet att på F3 manövrerade konduktören alla dörrar medan föraren manövrerade främre dörren på H15. Detta för att kunna köra enmans. Av någon anledning slog det inte F3-beställarna in att man skulle vilja köra enmans med trådbuss! Minns jag rätt?

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 02 september 2013, 20:52:12 PM
Tror på det sistnämnda! Har för mig att det var skillnad i dörrmanövreringen mellan F3 och H15
på det sättet att på F3 manövrerade konduktören alla dörrar medan föraren manövrerade främre dörren på H15. Detta för att kunna köra enmans. Av någon anledning slog det inte F3-beställarna in att man skulle vilja köra enmans med trådbuss! Minns jag rätt?

Mr H

Du minns rätt vad det gäller dörrmanövreringen på H15 (föraren manövrerade främre dörren) respektive F3 (konduktören manövrerade alla dörrar). Däremot vet jag inte anledningen till att den uppdelningen var olika.

M v h
Ingwar

AGR

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 september 2013, 22:12:56 PM
Du minns rätt vad det gäller dörrmanövreringen på H15 (föraren manövrerade främre dörren) respektive F3 (konduktören manövrerade alla dörrar). Däremot vet jag inte anledningen till att den uppdelningen var olika.

M v h
Ingwar

F3 hade ju från början en "förarhytt" så det var inte så lätt att hålla uppsikt över dörr 1 från förarplatsen.
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 02 september 2013, 18:13:48 PM
Hade man byggt om bussarna så att föraren kunde manövrera bakdörrarna, eller stängde man dem och hade både på- och avstigning genom framdörren?

Se denna bild som bör vara tagen 1953:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2108%2Fstor%2F2108-1229.jpg

Mvh Gunnar

Harald Nordius

Citat från: Mr H skrivet 02 september 2013, 20:52:12 PM
Har för mig att det var skillnad i dörrmanövreringen mellan F3 och H15
på det sättet att på F3 manövrerade konduktören alla dörrar medan föraren manövrerade främre dörren på H15. Detta för att kunna köra enmans. Av någon anledning slog det inte F3-beställarna in att man skulle vilja köra enmans med trådbuss! Minns jag rätt?

Mr H
Sådan rätt primitiv enmansbetjäning med bara en dörr, var väl knappast aktuell för trådbusslinjerna. För att det ska fungera får det vara få resande eller som på matarlinjerna i stort sett bara påstigning på vissa hållplatser och bara avstigning på andra. I Uppsala flyttade man de små tvåmansvagnarna (Volvo B513 med Boxerkarros) till enmanslinjerna när man hade fått tillräckligt många stora tvåmansvagnar, men då var de ändrade så att föraren kunde manövrera mittdörren och en av bakdörrarna. De stora tvåmansvagnarna kunde f.ö. ställas om så att de kunde köras enmansbetjänade med mittdörrarna manövrerade av föraren. Det användes dock inte så mycket förutom vid hemkörningen från Liljekonvaljeholmen på lördagskvällarna. Det var ett sommardansställe i Sunnersta. Utkörningen dit sköttes med två extravagnar som gick i skytteltrafik mellan Nybron och Liljekonvaljeholmen. Det var två söndagsextra som hade det som fast jobb. Sedan skulle alla hem i samtidigt när stället stängde och då skulle det köras till olika ställen i stan eftersom den ordinarie trafiken var slut. Det fanns påstigningsfållor byggda med trästaket och vid ingången till dessa stod de två extraförarna och sålde biljetter. Ett antal stora tvåmansvagnar ställdes om till enmansbetjäning och förarna fick köra ut till Liljekonvaljeholmen och hämta folk på övertid.

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 03 september 2013, 08:39:36 AM
Se denna bild som bör vara tagen 1953:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2108%2Fstor%2F2108-1229.jpg

Mvh Gunnar

Närmare bestämt någon gång under perioden 530512-531101 om vi ska sätta tilltro till urkunden. 530512 insätts Metropol på 110:an som skymtar i bakgrunden. 531102 ändras 114:s ändstation från Bällsta Bro till Bromma Flygplats. (Och 116 byter ändstation åt andra hållet)

吉先生

Mr G

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 september 2013, 19:52:07 PM
Åtminstone några av brommalinjerna från 9 nov 1952 var inledningsvis tvåmansbetjänade. En gammal kollega tjänstgjorde som konduktör på dessa, vilket noteringar i hans almanacka från 1953 vidimerar. Kan ha varit 113, 114 och 117(?). Ett par linjer utsattes f.ö. ännu från Hornsbergshallen under denna tid.

Mvh /H

Inledningsvis ska alla Brommas anslutninslinjer ha varit enmansbemannade, dvs från 521109. Men det verkar inte ha funkat som man hoppats. För urkunden anger för linjerna 113 och 117 att 521124 "tillsattes konduktörer  under högtrafik istället för de tidigare hjälpkonduktörerna".

114 anges endast som enmansbemannad från trafikstarten 521124 till införandet av Metropol 540104.

En intressant notering i sammanhanget är också för linje 113 från 560130, "En del extraturer bemannades med konduktörer"
吉先生