Tog en sväng med vår nya släpvagnsbuss i eftermiddags. Bussen kommer att trafikera linje 4 till årskiftet, sen skall ekipaget tillbaks till Tyskland. Vinylmakaren har gjort ett jättefint jobb när han klädde bussen i grönt :)
Informatören Kent berättade om buss-släpens historia i Sverige för några intresserade killar. Tjejerna var inte lika intresserade. Skönt att det fortfarande finns pojk o flicksaker ;D
(http://i43.tinypic.com/2l8vh5g.jpg)
(http://i43.tinypic.com/11h5991.jpg)
(http://i43.tinypic.com/2iroo4k.jpg)
(http://i43.tinypic.com/2h3oqaw.jpg)
(http://i40.tinypic.com/2zhjp0m.jpg)
(http://i44.tinypic.com/6r3by0.jpg)
(http://i41.tinypic.com/2co4h2a.jpg)
(http://i41.tinypic.com/2ytyy3s.jpg)
(http://i40.tinypic.com/2zzq3vd.jpg)
(http://i40.tinypic.com/ncjwk4.jpg)
(http://i42.tinypic.com/2mn1v0w.jpg)
(http://i39.tinypic.com/i3dq9l.jpg)
(http://i42.tinypic.com/1042qe1.jpg)
Trevligt, vad har släpet för Veolia nummer?
Bussmicke
www.bussmicke.se
Vilka tider rullar detta? Heldag?
Bussmicke
www.bussmicke.se
Tjena Micke!
Du får komma ner någon dag o plåta :)
Inget nummer på släpet vad jag vet.. Bussens 6666 är en ren skämtgrej av verkstaden ;D
Första turen är 07.08 från Högskolan. Lite osäker på när den slutar fm-passet. Den drar igång igen 12.08 o kör avgångarna 13.08, 14.08, 15.08 samt 16.08.
Släpet är kameraövervakat. En rolig detalj är att på ena stolpen sitter en högtalare med en tryckknapp. Där kan man prata med föraren direkt.
Och hur är det att åka i släpet mot att åka i en buss?
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2013, 20:16:02 PM
Och hur är det att åka i släpet mot att åka i en buss?
Förvånansvärt mjukt o fint! Inga ryck eller krängningar. Sen beror det, som alltid, på vem som kör. Enligt dagens chaufför är den mycket smidig eftersom släpet styr på båda axlarna.
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 23 augusti 2013, 19:19:19 PM
Informatören Kent berättade om buss-släpens historia i Sverige för några intresserade killar. Tjejerna var inte lika intresserade. Skönt att det fortfarande finns pojk o flicksaker ;D
Vad menar du med det?
Citat från: Carl Eric skrivet 23 augusti 2013, 20:37:29 PM
Vad menar du med det?
Precis det jag skrev, med glimten i ögat förstås ;)
Hur är det när allting står på tyska då? Inga konstiga felmeddelanden som man inte förstår? :D
Hur fungerar det med AC på sommaren och värme på vintern.
Hur lång är hela kombinationen.
Citat från: Björn Ax skrivet 24 augusti 2013, 13:07:30 PM
Hur är det när allting står på tyska då? Inga konstiga felmeddelanden som man inte förstår? :D
Bara man lär sig vad "Löschen" betyder (släck, här typ: "kvittera") så försvinner väl de flesta av sig själva ;)
Längden är 24 meter. I fronten på släpet sitter en lucka. Innanför finns en del info + en ebensprächer med en separat dieseltank. AC finne ej, varken i bussen eller släpet. Den är i väldigt bra skick för att vara snart 11 år gammal. Sätena är i nyskick :)
P.s En liten film! http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1954782/TV-Unikt-slap-efter-bussen.html
Hehe! Jaså Maria Holmgren, släpet driver på alla fyra hjul? :)
Åter till fordonet/fordonen; Är detta ett eller två fordon? Är de separat-registrerade eller räknas kopplingen som permanent, dvs krävs DE för att få köra?
Hörde för längesen att Danmark (iaf då) krävde DE för att köra tillåtas ledbuss. Stämmer det eller hade den skribenten fått det hela om bakfoten?
MVH
David
Citat från: Davve skrivet 29 augusti 2013, 01:47:42 AM
Åter till fordonet/fordonen; Är detta ett eller två fordon? Är de separat-registrerade eller räknas kopplingen som permanent, dvs krävs DE för att få köra?
Det är två fordon. I en annan tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=59350.0) syns t ex att släpet har trekantiga reflexer, annat registreringsnummer och kan kopplas loss från bussen på vanligt vis.
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 23 augusti 2013, 20:49:20 PM
Precis det jag skrev, med glimten i ögat förstås ;)
Jag förstår precis vad Du menar och håller med om att det är skönt att det finns skillnader.
Citat från: Davve skrivet 29 augusti 2013, 01:47:42 AM
Hörde för längesen att Danmark (iaf då) krävde DE för att köra tillåtas ledbuss. Stämmer det eller hade den skribenten fått det hela om bakfoten?
MVH
David
De första ledbussarna i Danmark räknades som buss med släp och de olika delarna hade olika registreringsnummer. Det krävdes alltså körkort motsvarande DE för att köra dem - men antagligen var det som i Sverige att man fick släp på köpet när man klarat buss.
Detta gällde i alla fall i mitten av 1980-talet men då bara för danskregistrerade bussar. De svenska ledbussar som Linjebuss körde på linje 999 Lund-Malmö-Köpenhamn hade inte det kravet. Även SJ Buss körde ledbussar på Köpenhamn. Jag antar att det fanns någon form av dispens.
Kul se lite bilder på detta lita udda ekipage.. Kent känner jag igen sen en YKB kurs vi hade i Borås ..
Förra gången jag såg bilder från bussen tyckte jag det såg ut som en MB från sidan och efter att ha sett dessa lite mer högupplösta bilderna vet jag varför!