Efter vår tidigare diskussion blev jag så nostalgisk över HSS-minnena att jag vill plåga er med en reprisbild på HSS Leyland/Hägglund årsmodell 1949 i trafik på förstärkningslinjen Råå vallar - Knutpunkten sommaren 1967. Bussen på bilden har just vänt i rondellen vid Hälsingborg C och ska nu åter mot Råå vallar. Jag tror mig ha ett minne av att dessa bussar hade en växelspak som gick rakt igenom motorhuven. En mindre spak som stack upp. Rätt eller fel? De blev väl skrot allihopa efter högertrafikomläggningen?
Mr H
(http://i46.tinypic.com/312xp28.jpg)
Kul med en bild på en av dessa udda fåglar i trafiktjänst. Juli 1974 fann jag en av dem på en skrot någonstans i gränstrakterna mellan Blekinge och Småland.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/125_7r_zpscfa32098.jpg)
Intressant bild Bengt!
Undrar vad den gjort efter sin HSS-tjänst?
Den är ändå så förvånansvärt intakt (inga rutor
krossade etc) att det är svårt att tro att den stått
där på skroten i 7 år, och så långt från Helsingborg också!
Mr H
Jag är mest förvånad över att man körde stadstrafik med bara en dörr. Det var väl betalning med pollett i bössan vid avstigning som gällde?
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 augusti 2013, 23:22:54 PM
Jag är mest förvånad över att man körde stadstrafik med bara en dörr. Det var väl betalning med pollett i bössan vid avstigning som gällde?
Citat från Mr H:
Kommer ihåg vilket sjå det var med HSS Leyland/Hägglunds-
bussar före högertrafiken som ju bara hade en enkel framdörr.
Å andra sidan så hade det kanske inte spelat någon roll när man
betalade! Av och på skulle man ju i alla fall.
HSS använde smart nog Leyland/Hägglundsbussarna sommaren 1967
på en förstärkningslinje Råå Vallar - Knutpunkten (den riktiga) då
spårvägssläpen hade fått körförbud sista sommaren och inte kunde
användas på linje 1. Det smarta var att då gick bussarna bara mellan
två ändhållplatser och då bortföll problemet delvis med bara en framdörr!
Mr H
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 augusti 2013, 23:22:54 PM
Jag är mest förvånad över att man körde stadstrafik med bara en dörr. Det var väl betalning med pollett i bössan vid avstigning som gällde?
Ja och lika förvånande att man aldrig byggde om de med åtminstone en dörr till! Undrar om de där inte var avställda till och från under 60-talet och togs fram just för förstärkningsiinjen till Råå vallar! Kanske de också användes till och från på HSS speciallinjer 15 Hamntorget - Folkparken och den lågtrafikerade linje 16 Hamntorget - Kungshult?
Den där Hägglundskarossen associerar jag mer till militärbuss än trafikbuss. Hur vanlig var den egentligen som trafikbuss? Vilka fler trafikföretag hade sådana karosser? SSS KST 12 från Karlskrona är väl ett exempel på ytterligare en sådan här kaross i linjetrafik. Hägglunds byggde bl.a alltså dessa karosser samt Stockholms H15/F3-karosser i slutet av 40-talet? Konstigt att inte fler trafikbolag med stadstrafik valde H15-karossen då?
Det var nog inte helt ovanligt med bussar med enkeldörr i stadstrafik på 40-talet. Nedanstående reprisbild på HSS vagn 12 (Volvo/Dalby) är ju ytterligare ett exempel. Lustigt hur jag fick korn på den sommaren 1967. Som ofta hälsade jag på även denna sommar HSS synnerligen sympatiska ingenjör Roland Rantén på Triangeln med hopp om att få lite spårvägsgrejer som minne, en förhoppning som aldrig kom på skam med Roland.
Medan Roland och jag skruvade i avställda spårvagnar (som inte skulle till Malmköping! De var heliga!) kom plötsligt vagn 12 tuffande över garageplan skyltad linje 20 Pålstorp! Linje 20 hade jag aldrig hört talas om, inte vagn 12 och inte heller Pålstorp! Tyckte det var pinsamt att fråga Roland så jag kollade i HSS tidtabell och åkte upp till Lussebäcken och fotade vagnen. Pålstorp expanderade ju senare en hel del men denna oansenliga linje med anslutning till spårvägslinje 3 i Lussebäcken var premiären.
Mr H
(http://i45.tinypic.com/2a5bz8l.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2013, 08:22:55 AM
Den där Hägglundskarossen associerar jag mer till militärbuss än trafikbuss. Hur vanlig var den egentligen som trafikbuss? Vilka fler trafikföretag hade sådana karosser? SSS KST 12 från Karlskrona är väl ett exempel på ytterligare en sådan här kaross i linjetrafik. Hägglunds byggde bl.a alltså dessa karosser samt Stockholms H15/F3-karosser i slutet av 40-talet? Konstigt att inte fler trafikbolag med stadstrafik valde H15-karossen då?
- - - - - - - - -
Mr H
Karosstypen var mycket vanlig. Det ovanliga med Helsingborgsbussen var att den var frambyggd. Som bulldoggvariant fanns det många sådana. Här tre trevliga exempel på stadsbussar från, i tur och ordning, Östersund, Arvika (f.d. Västerås) och Borås.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/AD48r_zpsdb1968a0.jpg)
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/AD35r.jpg)
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/B17r_zps7b8e42b8.jpg)
Vad gäller HSS var ju Leylandbussen konfigurerad precis som stadens äldre spårvagnar. En enda dörr där trafikanterna skulle gå av o på. Kan det bero på att man ville ha koll på att resenärerna verkligen erlade avgiften vid avstigningen? Inga smitvägar m a o.
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 augusti 2013, 12:13:28 PM
Vad gäller HSS var ju Leylandbussen konfigurerad precis som stadens äldre spårvagnar. En enda dörr där trafikanterna skulle gå av o på. Kan det bero på att man ville ha koll på att resenärerna verkligen erlade avgiften vid avstigningen? Inga smitvägar m a o.
Inte omöjligt! När slutade de egentligen med konduktörer på HSS? Måste ha varit tidigt, om de ens någonsin har haft det?
Mr H
Den på bilden visade Östersundsbussen med linjenr 10 , har förmodligen en brevlåda till höger om
framdörren, Det verkar som den har Z 122, och då borde den ha chnr 91115, och vara av en typ
som är nämnd som Scania Vabis 2B22.
Citat från: Ove Bojarp skrivet 09 augusti 2013, 13:53:38 PM
Den på bilden visade Östersundsbussen med linjenr 10 , har förmodligen en brevlåda till höger om
framdörren, Det verkar som den har Z 122, och då borde den ha chnr 91115, och vara av en typ
som är nämnd som Scania Vabis 2B22.
Jag har tittat på det skannade orginalet som har lite bättre upplösning och det stämmer, brevlådan finns där och registreringsnumret är Z122.
På Borås-bussen sitter det en liten skylt på stötfångaren på vänster sida (sett framifrån). Vad är det?
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 augusti 2013, 15:29:45 PM
På Borås-bussen sitter det en liten skylt på stötfångaren på vänster sida (sett framifrån). Vad är det?
Det är en liten grön trafikbilsskylt. Alla fordon i yrkestrafik som lastbil, buss och taxi i Älvsborgs län skulle vara försedd med sådan. Dock verkade dispenser vara rätt vanliga - eller kanske det rörde sig om rent slarv.
Det syns lite dåligt men den började P (som var länsbokstav) och sedan var det ett 3- eller 4-siffrigt nummer som inte hade med regnumret att göra.
Stadsbussar i Borås hade fyra bussar med denna kaross, 48 och 49 samt 59 och 60. De båda första skilde sig genom att de hade två dörrar intill varann bakom framaxeln och ingen i mitten.
Vagn 60 byggdes sedan om till bogsertraktor och fick då namnet "Fimpen". De flesta trodde att var för att bussen kom att så lite fimpad ut men huvudorsaken skall ha varit att han som körde den nästan alltid gick med en cigarettfimp i munnen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2013, 15:33:13 PM
Det är en liten grön trafikbilsskylt. Alla fordon i yrkestrafik som lastbil, buss och taxi i Älvsborgs län skulle vara försedd med sådan. Dock verkade dispenser vara rätt vanliga - eller kanske det rörde sig om rent slarv.
Det syns lite dåligt men den började P (som var länsbokstav) och sedan var det ett 3- eller 4-siffrigt nummer som inte hade med regnumret att göra.
Stadsbussar i Borås hade fyra bussar med denna kaross, 48 och 49 samt 59 och 60. De båda första skilde sig genom att de hade två dörrar intill varann bakom framaxeln och ingen i mitten.
Vagn 60 byggdes sedan om till bogsertraktor och fick då namnet "Fimpen". De flesta trodde att var för att bussen kom att så lite fimpad ut men huvudorsaken skall ha varit att han som körde den nästan alltid gick med en cigarettfimp i munnen.
Var det bara i P-län bussar skulle ha trafikbilsskylt? Annars har jag bara sett det på lastbilar vad jag minns. Det var en grön skylt med text TRAFIKBIL och sedan nummer under. Har ett par sådana hemma. Skylten på bilden ser ut att vara skadad med avslagen överdel?
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 augusti 2013, 15:41:26 PM
Var det bara i P-län bussar skulle ha trafikbilsskylt? Annars har jag bara sett det på lastbilar vad jag minns. Det var en grön skylt med text TRAFIKBIL och sedan nummer under. Har ett par sådana hemma. Skylten på bilden ser ut att vara skadad med avslagen överdel?
Jag är inte säker men jag har ett minne av att de också fanns på bussar i Halland och Skaraborg. Och antagligen i många fler län.
Som jag antydde lite raljant med det jag skrev om dispenser så var det dock långt ifrån alla bussar som hade det.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2013, 15:33:13 PM
Det är en liten grön trafikbilsskylt. Alla fordon i yrkestrafik som lastbil, buss och taxi i Älvsborgs län skulle vara försedd med sådan. Dock verkade dispenser vara rätt vanliga - eller kanske det rörde sig om rent slarv.
Det syns lite dåligt men den började P (som var länsbokstav) och sedan var det ett 3- eller 4-siffrigt nummer som inte hade med regnumret att göra.
Stadsbussar i Borås hade fyra bussar med denna kaross, 48 och 49 samt 59 och 60. De båda första skilde sig genom att de hade två dörrar intill varann bakom framaxeln och ingen i mitten.
Vagn 60 byggdes sedan om till bogsertraktor och fick då namnet "Fimpen". De flesta trodde att var för att bussen kom att så lite fimpad ut men huvudorsaken skall ha varit att han som körde den nästan alltid gick med en cigarettfimp i munnen.
P 205 står det på skylten och här kommer en bild på den buss som hade P 203.
Men Staffan, var det inte så att skylten krävdes för fordon som användes i yrkesmässig beställningstrafik. Det vill säga att bussar i linjetrafik behövde inte ha dem och företagen hade bara så många skyltar som det antal beställningstrafikstillstånd företaget hade.
Var det inte cigarr han rökte förresten? Jag har även hört namnet "Cigarren" på bogserbussen.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/B12r_zps6d81b462.jpg)
Citat från: Bengt H skrivet 09 augusti 2013, 15:50:19 PM
P 205 står det på skylten och här kommer en bild på den buss som hade P 203.
Men Staffan, var det inte så att skylten krävdes för fordon som användes i yrkesmässig beställningstrafik. Det vill säga att bussar i linjetrafik behövde inte ha dem och företagen hade bara så många skyltar som det antal beställningstrafikstillstånd företaget hade.
Var det inte cigarr han rökte förresten? Jag har även hört namnet "Cigarren" på bogserbussen.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/B12r_zps6d81b462.jpg)
Du har säkert rätt i att det bara var bussar i beställningstrafik som hade dessa skyltar. De flesta Stadsbussar hade den i varje fall inte.
Cigarr eller cigarett skall jag låta vara osagt. Men det var ju mer unikt om det var cigarr så det var säkert sådana fimpar han gick omkring och sög på.
Hej! Kul att ämnet med HSS's ScV/Leylandbussar kom upp (igen?)! Vilka föregångare de var med tanke på att de var frambyggda och hade "pannkaks-motorer"! Året 1949 var lite magiskt med alla försök att utveckla framtidens bussar, i årsboken NÄR VAR HUR uppmärksammans dessa tillsammans med den beramade MACK:en som gjorde sin debut i Stockholm då! I Scanias historie-bok kan man läsa att de fem bussarna av P27-typ till HSS "visade sig driftsäkra och helt uppfyllde köparens förväntningar"! Hälsn. BengaB40
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2013, 15:52:25 PM
Du har säkert rätt i att det bara var bussar i beställningstrafik som hade dessa skyltar. De flesta Stadsbussar hade den i varje fall inte.
Cigarr eller cigarett skall jag låta vara osagt. Men det var ju mer unikt om det var cigarr så det var säkert sådana fimpar han gick omkring och sög på.
Mitt minne säger Cigarren..