Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 27 juni 2013, 22:39:17 PM

Titel: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 27 juni 2013, 22:39:17 PM
Borås Tidning skriver:

Borås Lokaltrafik väljer att överklaga Västtrafiks upphandlingsbeslut, där BL förlorade stadstrafiken i Borås till företaget Nobina från och med 2014. Efter ett styrelsemöte på torsdagseftermiddagen kom beslutet, som får beskrivas som väntat.

BT: BL överklagar upphandling (http://www.bt.se/nyheter/boras/bl-overklagar-upphandling(3834136).gm)


BL:s pressmeddelande:

"Styrelsen har i dag via presidiet beslutat att överpröva Västtrafiks tilldelningsbeslut av stadstrafiken i Borås. Det är främst två skäl till vår överprövning. Dels anser vi att Västtrafik tillämpat en utvärderingsmodell som inte leder till att ekonomiskt mest fördelaktiga anbud tilldelas kontrakt. Dels anser vi vidare att utvärderingsmodellen står i strid med principen om likabehandling."

Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 27 juni 2013, 22:59:28 PM
Hm, BL kanske ska veta vad det är man gör...
Jag antar att BL har beslutat att överklaga tilldelningsbeslutet, överpröva det är det förhoppningsvis inte BL som gör... ::)

//Jonas G
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 juni 2013, 23:07:39 PM
Ekonomiskt mest fördelaktigt är inte detsamma som lägsta pris, väljer man att tillämpa detta urval så är det ganska vanligt att det inte är det lägsta anbudet som får tilldelning.

Sedan är det väl så att BL inte har tillräckligt drivna tjänstemän/konsulter som kan skriva rätt sorts motiveringar och förklaringar rörande den kvalite som man tänker leverera, kort sagt så ljuger man dåligt.

Om nu Nobina eller BL eller någon annan lämnar bäst kvalite får man ju aldrig veta då det bara är högst teoretiska tankar.

Det finns en fördel med att tillämpa lägsta pris som urvalskriterium likväl som det finns fördelar med att tillämpa "ekonomiskt mest fördelaktigast"
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Omnilasse skrivet 27 juni 2013, 23:18:24 PM
Hm, Nu har jag inte hunnit titta på upphandlingen mer i detalj, men tycker att det verkar något väl veka grunder för överklagande. Om man inte följt utvärderingsmodellen så kan det väl vara skäl för överklagande, men att man inte tycker det tar ut det ekonomiskt mest fördelaktiga budet är ju bara märkligt, då ju som sagt hela idéen med kvalitetsupphandlingar är att ta det bud som ger mest kvalité för pengarna. Hur en utvärderingsmodell inte skulle göra det har jag svårt att förstå.

Det andra skälet känns också något märkligt. I det här fallet låter det mest faktiskt som dåliga förlorare - om man inte har mer konkreta skäl att anföra. För detaljerade krav kan ju ha med det att göra - men har väl inte så mycket med utvärderingsmodellen att göra då kan man tycka.

Man verkar ju här alltså inte tycka att Västtrafik valt fel utifrån resultatet av utvärderingen, utan menar att det är utvärderingsmodellen i sig som är fel.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Walter skrivet 28 juni 2013, 10:59:22 AM
Känns som att dessa synpunkter skulle man framfört innan upphandlingen. Det är ju modellen man klagar på, inte resultatet. Känns som styrelsen inte vet hur det fungerar alternativt är dåliga förlorare. Å andra sidan är det ju vinna eller försvinna för BLs del. Då får man ta de halmstrån som finns.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Stefan P skrivet 28 juni 2013, 14:41:48 PM
Hej

När skall överklagandet vara avgjort, vi vet vem har fått trafiken?

mvh Stefan P
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Walter skrivet 28 juni 2013, 14:47:36 PM
Citat från: Stefan P skrivet 28 juni 2013, 14:41:48 PM
Hej

När skall överklagandet vara avgjort, vi vet vem har fått trafiken?

mvh Stefan P

Det finns ingen tidsgräns för när rätten skall vara klar med prövningen. Man får vänta och se. Normalt är väl ca 6 månader, det räknar vi med i våra upphandlingar.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2013, 15:09:58 PM
Citat från: Walter skrivet 28 juni 2013, 14:47:36 PM
Det finns ingen tidsgräns för när rätten skall vara klar med prövningen. Man får vänta och se. Normalt är väl ca 6 månader, det räknar vi med i våra upphandlingar.

Så var det förr när länsrätterna hade hand om överklagande. Sedan förvaltningsrätterna övertagit denna uppgift och blivit varma i kläderna går det betydligt snabbare. I just BL-fallet förmodades att det skulle ta en månad men det är nog rätt optimistiskt räknat så här i semestertider. Ett par månader är mer rimligt.

Sedan kan ju förvaltningsrättens dom efter överklagande prövas i kammarrätten. Kammarättens dom kan överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen som också beviljar prövningstillstånd. Att få prövningstillstånd brukar inte ta lång tid och blir sådant avslaget så är ju processen klar. Annars kan det ta cirka fyra månader till innan ärendet gått genom båda instanserna. Så ett halvår till ett slutgiltigt avgörande är inte på något sätt omöjligt men sannolikt går det snabbare. BL har såpass lite att komma med att det inte är troligt att de meddelas prövningstillstånd ens i kammarätten.






Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2013, 00:19:30 AM
Nu även i Bussmagasinet:
http://www.bussmagasinet.se/2013/06/boras-lokaltrafik-overklagar-dodsdom/
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 juli 2013, 12:38:57 PM
Detta skall väl endast ses som första förhoppningen att rädda bolaget? Andra försöket är ju att staden tänker gå ur Västtrafik. Det luktar unket det här.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 01 juli 2013, 17:05:05 PM
Citat från: Svemicke skrivet 01 juli 2013, 12:38:57 PM
Detta skall väl endast ses som första förhoppningen att rädda bolaget? Andra försöket är ju att staden tänker gå ur Västtrafik. Det luktar unket det här.

Man har dock från staden sagt att det definitiva resultatet av upphandlingen kommer att kvarstå även om man lämnar Västtrafik. Alltså kan det mycket väl bli så att man lämnar Västtrafik och Nobina kör stadstrafiken.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Jo skrivet 01 juli 2013, 17:41:35 PM
Sen var väl förra gångens överklagande egentligen inte så lyckat för BL i alla fall. Om jag inte minns fel dumpade man priset i andra omgången så pass mycket att avtalet blev en dålig affär.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2013, 18:52:38 PM
Citat från: Jo skrivet 01 juli 2013, 17:41:35 PM
Sen var väl förra gångens överklagande egentligen inte så lyckat för BL i alla fall. Om jag inte minns fel dumpade man priset i andra omgången så pass mycket att avtalet blev en dålig affär.

Visst var det så. Upphandlingen med trafikstart 2004 var ytterst nära att medföra att BL gick i konkurs. Ett ägartillskott i storleksordningen 25 miljoner behövdes för att rädda företaget. Dessutom byttes stora delar av ledningen ut och det var nog tur det för BL har sedan haft en bra ledning. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om styrelsen.

I en upphandling med trafikstart 2003 tog Orusttrafiken hem tätortstrafiken i Borås. BL överklagade och vann mycket beroende på att detta var en av Västtrafiks första stora upphandlingar och det fanns rätt mycket tvetydigt i upphandlingsunderlaget. Anbudshandlingarna i det avtal som BL sedan vann var skrivna så att det nästan lika väl kunde ha stått: ett skallkrav är att det företag som får trafiken skall heta Borås Lokaltrafik AB.

Förutom ägartillskott fick BL räddas genom att Västtrafik medgav att de körde med bussar längre tid än vad det stod i det ursprungliga avtalet.



Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2013, 18:52:38 PM
Visst var det så. Upphandlingen med trafikstart 2004 var ytterst nära att medföra att BL gick i konkurs. Ett ägartillskott i storleksordningen 25 miljoner behövdes för att rädda företaget. Dessutom byttes stora delar av ledningen ut och det var nog tur det för BL har sedan haft en bra ledning. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om styrelsen.

100 % medhåll härifrån. Nåja, 85 % i alla fall. De andra procentens bortfall är grunder som jag inte vill redogöra för här.

Dock har BL betalat tillbaka sin skuld till staden och numera genererar bolaget pengar till stadsfinanserna.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2013, 18:52:38 PM
I en upphandling med trafikstart 2003 tog Orusttrafiken hem tätortstrafiken i Borås. BL överklagade och vann mycket beroende på att detta var en av Västtrafiks första stora upphandlingar och det fanns rätt mycket tvetydigt i upphandlingsunderlaget. Anbudshandlingarna i det avtal som BL sedan vann var skrivna så att det nästan lika väl kunde ha stått: ett skallkrav är att det företag som får trafiken skall heta Borås Lokaltrafik AB.

Det fanns väl ett krav om lokalkännedom i upphandlingsunderlaget då? Det var väl det som var en av orsakerna till att det blev ny upphandling. Orusttrafiken vann väl Ulricehamn samtidigt? Det hade kanske blivit så att förare fått köra både i stan i Borås samt linjerna till Ulricehamn från Borås?

Men hade inte BL haft kvar det som Veolia kör nu i vilket fall?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2013, 18:52:38 PM
Förutom ägartillskott fick BL räddas genom att Västtrafik medgav att de körde med bussar längre tid än vad det stod i det ursprungliga avtalet.

Alltså finns det ju tydliga grunder till den, av Västtrafik, ansedda kvalitetsbristen.

Dessutom är det ju så att BL var, och blir även i fortsättningen, tvungna att upphandla bussinköp vid nyförskaffning, vilket tar tid. Det behöver inte Nobina. De ringer bara Volvo (förhoppningsvis) och beställer de bussar de behöver.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:36:43 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2013, 15:09:58 PM
Så var det förr när länsrätterna hade hand om överklagande. Sedan förvaltningsrätterna övertagit denna uppgift och blivit varma i kläderna går det betydligt snabbare. I just BL-fallet förmodades att det skulle ta en månad men det är nog rätt optimistiskt räknat så här i semestertider. Ett par månader är mer rimligt.

Sedan kan ju förvaltningsrättens dom efter överklagande prövas i kammarrätten. Kammarättens dom kan överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen som också beviljar prövningstillstånd. Att få prövningstillstånd brukar inte ta lång tid och blir sådant avslaget så är ju processen klar. Annars kan det ta cirka fyra månader till innan ärendet gått genom båda instanserna. Så ett halvår till ett slutgiltigt avgörande är inte på något sätt omöjligt men sannolikt går det snabbare. BL har såpass lite att komma med att det inte är troligt att de meddelas prövningstillstånd ens i kammarätten.

Högsta förvaltningsdomstolen? Är det istället för Regeringsrätten numera?
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:55:28 AM
Citat från: Walter skrivet 28 juni 2013, 10:59:22 AM
Känns som att dessa synpunkter skulle man framfört innan upphandlingen. Det är ju modellen man klagar på, inte resultatet. Känns som styrelsen inte vet hur det fungerar alternativt är dåliga förlorare. Å andra sidan är det ju vinna eller försvinna för BLs del. Då får man ta de halmstrån som finns.

Styrelsen är politiskt tillsatt och jag citerar en boråsisk socialdemokratisk lokalpolitikers ord för några år sedan: "Det är mer ideologiskt ifall de som sitter på de olika politiska uppdragen vet så lite om verksamheten som möjligt, för att inte låta det färga av sig på den politiska inriktningen."
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:29:03 AM
Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:36:43 AM
Högsta förvaltningsdomstolen? Är det istället för Regeringsrätten numera?

Ja.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:46:45 AM
Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
100 % medhåll härifrån. Nåja, 85 % i alla fall. De andra procentens bortfall är grunder som jag inte vill redogöra för här.

Dock har BL betalat tillbaka sin skuld till staden och numera genererar bolaget pengar till stadsfinanserna.

Eftersom det inte var ett lån utan ett tillskott så kan man inte säga att BL har betalat tillbaka. Däremot har lönsamheten varit sådan att i varje fall det mesta levererats in som överskott till ägaren.

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
Det fanns väl ett krav om lokalkännedom i upphandlingsunderlaget då? Det var väl det som var en av orsakerna till att det blev ny upphandling. Orusttrafiken vann väl Ulricehamn samtidigt? Det hade kanske blivit så att förare fått köra både i stan i Borås samt linjerna till Ulricehamn från Borås?

Jag kommer nu inte ihåg exakt vad det var som gjorde att upphandlingen fick göras om men överklagandet gällde bland annat just det att man i underlaget inte uppgett hur lokalkännedom skulle värderas contra tidigare erfarenhet av tätortstrafik world-wide. Orusttrafiken vann trafiken Borås-Ulricehamn redan 2002 men det hade förstås ändå gått att samköra de båda uppläggen. Dock passar de flesta turer på den linjen bättre för dem som bor i Ulricehamn.

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
Men hade inte BL haft kvar det som Veolia kör nu i vilket fall?

Jo, men det fanns tankar på att i så fall försöka sälja den trafiken.

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
Alltså finns det ju tydliga grunder till den, av Västtrafik, ansedda kvalitetsbristen.

Än en gång: det är inte BL:s historiska kvalitet som bedömts utan den som de bedöms kunna leva upp till under avtalsperioden. Gamla försyndelser skall egentligen inte påverka den bedömningen.

Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 01:34:35 AM
Dessutom är det ju så att BL var, och blir även i fortsättningen, tvungna att upphandla bussinköp vid nyförskaffning, vilket tar tid. Det behöver inte Nobina. De ringer bara Volvo (förhoppningsvis) och beställer de bussar de behöver.

Ja, det är en hämsko för kommunala (och statliga) bussbolag. Dock tror jag att Nobina också gör en upphandling för att få bussar till bästa möjliga pris där man inte bara tar hänsyn till inköpskostnaden. Nobina liksom andra stora bussbolag har ju också möjligheten att flytta bussar så att de just precis uppfyller ålderskraven.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 12:05:10 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:46:45 AM
Eftersom det inte var ett lån utan ett tillskott så kan man inte säga att BL har betalat tillbaka. Däremot har lönsamheten varit sådan att i varje fall det mesta levererats in som överskott till ägaren.

Nej, men folk kan ju använda det som felaktiga argument mot BL, och rätt ska väl vara rätt, även om jag personligen nu hoppas på Nobina i Borås 2014. :)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:46:45 AM
Jag kommer nu inte ihåg exakt vad det var som gjorde att upphandlingen fick göras om men överklagandet gällde bland annat just det att man i underlaget inte uppgett hur lokalkännedom skulle värderas contra tidigare erfarenhet av tätortstrafik world-wide. Orusttrafiken vann trafiken Borås-Ulricehamn redan 2002 men det hade förstås ändå gått att samköra de båda uppläggen. Dock passar de flesta turer på den linjen bättre för dem som bor i Ulricehamn.

Nej, vida spekulationer nu, men det hade ju kunnat bli som med linje 100. Att vissa turer körs från Borås och andra från Ulricehamn.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:46:45 AM
Än en gång: det är inte BL:s historiska kvalitet som bedömts utan den som de bedöms kunna leva upp till under avtalsperioden. Gamla försyndelser skall egentligen inte påverka den bedömningen.

Nej, men nu körde man med för gamla bussar i det avtal som nu löper ut om ett år. Det är väl det som baseras på de bristypoäng de nu fått?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 08:46:45 AM
Ja, det är en hämsko för kommunala (och statliga) bussbolag. Dock tror jag att Nobina också gör en upphandling för att få bussar till bästa möjliga pris där man inte bara tar hänsyn till inköpskostnaden. Nobina liksom andra stora bussbolag har ju också möjligheten att flytta bussar så att de just precis uppfyller ålderskraven.

Ja, det kan ju bli så att Nobina flyttar på lite bussar som inte är allt för gamla efterhand och byter ut de äldsta i vagnparken.

Jag tycker Västtrafik har varit snälla mot BL. Att låta dem köra med gamla bussar, låta nya bolaget ta över bussar och dylikt. BL kunde fått stå där med uppsagt avtal eller skuldavskrivningar på bussar som inte går att sälja medan Nobina hade kört runt med helt ny vagnpark. Otacksamt att överklaga egentligen.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 12:14:37 PM
Citat från: Svemicke skrivet 02 juli 2013, 12:05:10 PM

Nej, men nu körde man med för gamla bussar i det avtal som nu löper ut om ett år. Det är väl det som baseras på de bristypoäng de nu fått?

Nej, poängen får inte beräknas på hur de tidigare skött sitt uppdrag utan bara på hur de själva räknar med att sköta sitt kommande uppdrag. Att BL körde med för gamla bussar var med Västtrafiks goda minne men hade Västtrafik nu tyckt att BL genom detta och annat misskötte sitt avtal så hade de kunnat underkänna dem i prekvalificeringen.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: yngrot skrivet 02 juli 2013, 19:48:12 PM
Det är väl ändå rätt bra att B-Ls  bussar övertas   . Att en ny operatör alltid ska vara tvungna att ha helt ny vagnpark från start är ju slöseri i stora mått..
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 21:03:22 PM
Citat från: yngrot skrivet 02 juli 2013, 19:48:12 PM
Det är väl ändå rätt bra att B-Ls  bussar övertas   . Att en ny operatör alltid ska vara tvungna att ha helt ny vagnpark från start är ju slöseri i stora mått..

Ja, ingen har väl påstått något annat. Man kanske kan höja lite på ögonbrynen över att även bussar från 2004 ingår i kravet på övertagande men jag tycker det är bra att så sker.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 03 juli 2013, 01:50:18 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2013, 21:03:22 PM
Ja, ingen har väl påstått något annat. Man kanske kan höja lite på ögonbrynen över att även bussar från 2004 ingår i kravet på övertagande men jag tycker det är bra att så sker.

Ja, just det förvånade mig, då de är tio år gamla. Hur länge hade Västtrafik möjligen räknat med att de skulle få fortsätta rulla?
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2013, 05:14:35 AM
Citat från: Svemicke skrivet 03 juli 2013, 01:50:18 AM
Ja, just det förvånade mig, då de är tio år gamla. Hur länge hade Västtrafik möjligen räknat med att de skulle få fortsätta rulla?

Till 2016 då de enligt anbudskraven skall bytas ut mot nya bussar.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 03 juli 2013, 14:11:24 PM
Dem nio bussar (MAN) som införskaffades från Göteborg, finns det nån chans att dem är kvar till 2016 eller är det Scania bussarna som det är mest tal om?
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2013, 18:02:03 PM
Citat från: reseguiden86 skrivet 03 juli 2013, 14:11:24 PM
Dem nio bussar (MAN) som införskaffades från Göteborg, finns det nån chans att dem är kvar till 2016 eller är det Scania bussarna som det är mest tal om?

De är också av 2004 års modell och skall också övertages och således bli kvar till 2016. Vad jag förstår är det dock inget absolut krav att Nobina använder dem.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2013, 02:31:39 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2013, 18:02:03 PM
De är också av 2004 års modell och skall också övertages och således bli kvar till 2016. Vad jag förstår är det dock inget absolut krav att Nobina använder dem.

Hur är det upplagt egentligen? Får Nobina köpa in egna bussar och köra med eller måste de använda sig av BL:s befintliga? Måste Nobina köpa över BL:s bussar eller får de bussarna gratis? Finns det bestämmelser på när de får avyttras eller får man göra det direkt?
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 07:22:10 AM
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2013, 02:31:39 AM
Hur är det upplagt egentligen? Får Nobina köpa in egna bussar och köra med eller måste de använda sig av BL:s befintliga? Måste Nobina köpa över BL:s bussar eller får de bussarna gratis? Finns det bestämmelser på när de får avyttras eller får man göra det direkt?

Nobina måste köpa samtliga BL:s bussar utom de just nu fem Neoplan N4409 Centroliner, som är dieseldrivna och även de från 2004. Däremot kan jag inte hitta något om att de måste använda dem i just Borås eller överhuvudtaget använda dem. Men tänker man rent praktiskt torde det bli så att gasbussarna från 2004 får rulla kvar i Borås i två år. Nobina lär ta över BL:s verkstad och de flesta anställda där och där har man ju vana av dessa bussar så att flytta dem till annan ort i landet verkar dåligt genomtänkt.

Ingen vet i dag säkert men jag tror att det är en verklig lågoddsare att satsa på att de bussar som i dag rullar för BL blir kvar men får Nobina-nummer. Allt annat vore mycket märkligt.

Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Walter skrivet 08 juli 2013, 10:24:32 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 07:22:10 AM
Nobina måste köpa samtliga BL:s bussar utom de just nu fem Neoplan N4409 Centroliner, som är dieseldrivna och även de från 2004. Däremot kan jag inte hitta något om att de måste använda dem i just Borås eller överhuvudtaget använda dem. Men tänker man rent praktiskt torde det bli så att gasbussarna från 2004 får rulla kvar i Borås i två år. Nobina lär ta över BL:s verkstad och de flesta anställda där och där har man ju vana av dessa bussar så att flytta dem till annan ort i landet verkar dåligt genomtänkt.



Ingen vet i dag säkert men jag tror att det är en verklig lågoddsare att satsa på att de bussar som i dag rullar för BL blir kvar men får Nobina-nummer. Allt annat vore mycket märkligt.


Och anbudet är ju säkert beräknat här efter. Dock finns det ju som Staffan skriver inget förbud att byta i förtid eller flytta dit överblivna bussar från annat håll och som uppfyller kraven i avtalet.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 10:48:28 AM
Citat från: Walter skrivet 08 juli 2013, 10:24:32 AM

Och anbudet är ju säkert beräknat här efter. Dock finns det ju som Staffan skriver inget förbud att byta i förtid eller flytta dit överblivna bussar från annat håll och som uppfyller kraven i avtalet.

Det ger naturligtvis möjlighet att gå lägre i anbud om man inte skall ha nya bussar vid trafikstarten. Det har också fördelar som att förare och verkstadspersonal känner igen sina fordon. Eventuella fabrikationsfel kommer heller inte att störa trafiken.

Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 09 juli 2013, 00:56:17 AM
Nobina Fleet som har ansvar för bussarna kan säkert se ganska snabbt om det finns nyare lämpliga objekt i landet som inte är riktigt så slitna som vissa av Borås Lokaltrafiks bussar är . Jag vill påstå att 25070 och den serien är inte mycket att använda .. dem är mycket nerkörda efter 10 år i Boråstrafiken.
Och ska BL inte få ha kvar trafiken så blir det väl helt förståligt minimalt med service och reparationer sista året innan dem lämnar in som trafikföretag.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Walter skrivet 09 juli 2013, 06:46:24 AM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 09 juli 2013, 00:56:17 AM
Nobina Fleet som har ansvar för bussarna kan säkert se ganska snabbt om det finns nyare lämpliga objekt i landet som inte är riktigt så slitna som vissa av Borås Lokaltrafiks bussar är . Jag vill påstå att 25070 och den serien är inte mycket att använda .. dem är mycket nerkörda efter 10 år i Boråstrafiken.
Och ska BL inte få ha kvar trafiken så blir det väl helt förståligt minimalt med service och reparationer sista året innan dem lämnar in som trafikföretag.

Fast BL kan väl i te lämna över bussarna i vilket skick som helst? På andra håll dör lvertagandekrav finns här ju den lämnande operatören fått rusta upp bussarna med ny lack och maskinellt genomgågna.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: S Svensson skrivet 09 juli 2013, 08:38:39 AM
Citat från: Walter skrivet 09 juli 2013, 06:46:24 AM
Fast BL kan väl i te lämna över bussarna i vilket skick som helst? På andra håll dör lvertagandekrav finns här ju den lämnande operatören fått rusta upp bussarna med ny lack och maskinellt genomgågna.

I och för sig vet jag inte något om relation BL>Nobina>Västtrafik. Men rent generellt förutsättes,med stöd av domstolsutslag och annat, att ett fordon skall ha kärnegenskaper. Dvs om det i en upphandling krävs övertagande av bussar så skall det röra sig om bussar som fungerar och som är normalt underhållna. Dessutom får det förutsättas att värdering av fordon görs av oberoende part. Kanske Lloyds,Norsk Veritas eller någon annan mera opartisk organisation. '
När man tittar på t ex BTC och bussarna som är med där och påstås vara till salu så får jag intrycket att det ibland handlar om vad en eventuell kkund vill betala. När det gäller Volvobussar så förekom för några år sedan (ev fortfarande) att moderbolaget AB Volvo pytsar ut lite pengar för att bilhandlare skall kunna byta in fordon med någorlunda andrahandsvärden. Ämnet är faktisk intressant. För åtskilliga år sedan,1952,kom en utredning om busslinjeövertagande och tillhörande bussar. Det handlade om substansvärde och goodwillvärde. Det sistnämna är det övervärde som en kund är villig betala. Alltså en buss som är 10 år gammal,av märke MAN vad är den värd när t ex Västtrafik kräver att bussar är högst 10 år. Tänk också på vad är en nytillverkad buss värd när kunden fått den i trafik. Som sagt är det inte så enkelt alltid med värdering av ett fordon. Det är därför det finns en del domstolsutslag om hur fordon värderas,men framför allt vad som krävs för kärnegenskaper av ett fordon. I befintligt skick är en term som närmast är utgången.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 09 juli 2013, 11:25:17 AM
Har ju sett på andra ställen när det börjar gå mot slutet av avtalet så brukar det vara mycket bussar som knappt hänger i hop. ska bli kul och se hur BL sköter detta.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 09 juli 2013, 12:25:20 PM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 09 juli 2013, 11:25:17 AM
Har ju sett på andra ställen när det börjar gå mot slutet av avtalet så brukar det vara mycket bussar som knappt hänger i hop. ska bli kul och se hur BL sköter detta.

När ett inhousingföretag som jag jobbade på i Malmö för tio år sedan tappade uppdraget till ett annat företag så gjorde de en totalröjning av hela verksamheten. "De ska minsann få börja om på noll!" sade man. BL har ju visat tendenser på att tjura tidigare då Veolia kom till stan, så det finns nog en del tråkigheter att förvänta. Bara överklagan nu är ju en del av det hela.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 09 juli 2013, 12:55:45 PM
Ska bli spännade tid framöver... jag personligen tror att mer än hälften av vagnparken är bäst lämpade en enkel resa till Hölö om drygt ett år men den som lever får se
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 10 juli 2013, 00:59:15 AM
Rykten florerar i staden att även Veolia lämnat in överklagan. Stämmer detta?
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: yngrot skrivet 10 juli 2013, 01:37:58 AM
Varför skulle Veolia göra det ??
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 10 juli 2013, 12:48:46 PM
Citat från: yngrot skrivet 10 juli 2013, 01:37:58 AM
Varför skulle Veolia göra det ??

Det vet inte jag. Jag hörde bara rykten om det och tyckte det lät rätt otroligt.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 11 juli 2013, 12:50:43 PM
Västtrafik har, enligt hörsägen, lämnat in anståndsansökan för yttrande till Förvaltningsrätten, så nu lär det dröja ett tag innan ärendet fortskrider.
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: moenia skrivet 11 juli 2013, 14:23:18 PM
Anståndsansökan? Vad innebär det?
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Erling.L skrivet 11 juli 2013, 14:25:14 PM
Citat från: moenia skrivet 11 juli 2013, 14:23:18 PM
Anståndsansökan? Vad innebär det?

Att dom vill ha mer tid att skriva sitt svar på
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: moenia skrivet 12 juli 2013, 01:07:03 AM
Svar på BL:s överklagan då eller?
Titel: SV: Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]
Skrivet av: Svemicke skrivet 12 juli 2013, 01:16:59 AM
Citat från: moenia skrivet 12 juli 2013, 01:07:03 AM
Svar på BL:s överklagan då eller?

Just precis!