Hej!
Här kommer några bilder på H80 6911 ute på äventyr nu i kväll.
(http://www.bobjork.se/foto/bilder/bussar/h80_6911-akh-071101-1.JPG)
Bussen, uppställd och färdig att lastas.
(http://www.bobjork.se/foto/bilder/bussar/h80_6911-akh-071101-2.JPG)
Godset stuvas in i bak.
(http://www.bobjork.se/foto/bilder/jag_h80-6911.JPG)
Förare för kvällen.
Måste säga att det var en utmaning att köra en H80 med Wilson(?)låda.
Lite speciellt att försöka växla mjukt.
(Ja jag vet att det är ett S för lite på några bilder...
Men det ordnar jag sen)
Trevligt bildsvep, på en buss och ingen plastlåda :)
Dekalen under myntbordet borde komma tillbaka...
/Fredde
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 02 november 2007, 00:31:50 AM
(http://www.bobjork.se/foto/bilder/jag_h80-6911.JPG)
Nu har jag ännu ett ansikte på en forumskribent :)
Vilken typ av växellåda har bussen?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 november 2007, 01:12:00 AM
Nu har jag ännu ett ansikte på en forumskribent :)
Vilken typ av växellåda har bussen?
6911 har en Wilsonlåda (halvautomat). En liten krökt spak som sitter till höger om ratten. Kommer man bara på knepet, är det lättare att köra mjukt med en sån här buss än med en helautomat.
6911 avslutade sin "SL-Karriär" i Kallhäll. NOSTALGI!!!
Johan
Ja visst är den underbart trevlig att köra. Använder man öronen så hör man precis hur man ska växla ryckfritt.
Vad pysslade ni med? Flyttade MJ-moduler? Ska ni till Hobbymässan möjligen?
Ahhh... alltid lika trevligt att återse denna buss ;D
//Simon
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 november 2007, 11:32:57 AM
Vad pysslade ni med? Flyttade MJ-moduler? Ska ni till Hobbymässan möjligen?
Precis. Moduler och människor.
Som Karsten säger så handlade det hela om att lyssna så hörde man när man skulle växla för en ryckfri körning.
Och det är inget rallyfordon precis :)
Wilson gillade jag att köra det gick verkligen att mjukköra och vit ratt :) en kollega tyckte det var bra man märkte ju om man fick näsblod ::)
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 02 november 2007, 16:17:29 PM
Och det är inget rallyfordon precis :)
Va? Den är ju pigg som få andra bussar ju! Dra ur ordentligt på växlarna fegis! ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2007, 00:34:37 AM
En gammal B58 av urtypen måste varvas ordentligt, det finns inget vridmoment som i en modern buss, växla aldrig före rödmarkeringen inte.
Detta med avsaknaden av vridmoment var Volvo:s akilleshäl långt upp i årgångarna, -87 års KC motor var första steget till bättre vrid, -89 års KD andra steget och -96 års DH10360 det sista steget i Volvo:s 9,6 liters familj, Scania var längt före redan med D11:an i sugmotorutförande.
//Lars
Då vet jag till nästa gång då. Att man skall varva ur ordentligt. Ryker så förfärligt dock :)
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 03 november 2007, 14:23:31 PM
Då vet jag till nästa gång då. Att man skall varva ur ordentligt. Ryker så förfärligt dock :)
Vill du se en H80 ryka ordentligt under körning ska du trampa till på avgasbromsen... ;)
Johan
Den där anordningen på H80 som skall hålla framdörren i stängt läge, den verkade fungera bättre än den där lilla kolven på moderna Säfflevagnar.
Försök med att släppa dörrbromsen först, och sedan när motorvarvet är "rätt" klickar du i ettan så skall den starta utan ett enda ryck - om inte bromsbanden i växellådan är slitna förstås.
Och öppnades helt eller delvis i vänsterkurvor ;D ;D ;D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2007, 20:33:15 PM
Men gör inte det om du inte är säker på att den är använd under det senaste halvåret, annars kan du få problem
Hurså?
En viss benägenhet att kärva fast i stängt läge, med åtföljande problem att starta motorn igen
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2007, 20:33:15 PM
Men gör inte det om du inte är säker på att den är använd under det senaste halvåret, annars kan du få problem
Den går att använda utan problem. Pappa körde den för en dryg månad sen och trampade ner den ett par gånger utan problem så det är bara att använda den så mycket man vill. Men det ryker till nåt frktansvärt ;D
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 04 november 2007, 00:32:28 AM
Den går att använda utan problem. Pappa körde den för en dryg månad sen och trampade ner den ett par gånger utan problem så det är bara att använda den så mycket man vill. Men det ryker till nåt frktansvärt ;D
//Simon
Den går INTE att använda utan problem på 6911. Jag har förvisso inte provat avgasbromsen just i år, förra året fastnade den i fel läge i höjd med Selknä. Ett j-a meck att hosta liv i bussen igen.
Citat från: Karsten skrivet 04 november 2007, 14:40:31 PM
Den går INTE att använda utan problem på 6911. Jag har förvisso inte provat avgasbromsen just i år, förra året fastnade den i fel läge i höjd med Selknä. Ett j-a meck att hosta liv i bussen igen.
Nej, helt problemfri är den inte ;D Pappa fick samma problem på 290:an mellan Gamla Uppsala och Storvreta för drygt 2 år sen. Då fastnade den också i ett läge och lossnade inte på ett tag. Som tur var hann han få in 6911 på en hållplats. Men medan han ringde efter hjälp så lossnade den. Så räkna med den ska man inte göra alla gånger. Men senaste gången funkade den iallafall.
//Simon
Värre är att avgasbromsens spjäll kan fastna i ett halvöppet läge, vilket gör det kan bli kraftig värmeutveckling och brand i golvet. En kompis råkade ut för detta, tre brandsläckare räddade bussen från att bli ett vrak.
Ett annat råd jag fått är att inte använda avgasbroms på gamla motorer.