Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: MM skrivet 28 maj 2013, 06:18:32 AM

Titel: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: MM skrivet 28 maj 2013, 06:18:32 AM
0-1 i matchen mellan Keolis 7536 vs. Klaratunneln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16853926.ab
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Robert Brink skrivet 28 maj 2013, 06:57:38 AM
Helt obegripligt hur man kan som yrkesförare av SL buss köra in i tunneln! Borde vara känt för alla, att i den tunneln måste man ducka även när man kör mc!
Sen är det väl dags för bättre varningssystem? Jobbar på våning 6 i fastigheten ovanför och sitter där nu, det är inte första gången det sker en olycka här.

//R
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Nico skrivet 28 maj 2013, 07:12:26 AM
Det är ingen ursäkt i sig, men sådant inträffar vid sällsynta tillfällen. Oftast då i en kombination med stress och kanske om det även är en ovan förare. Vet sedan inte om det är i det här fallet, men på vissa håll numera är det inte heller alltid så att fordonshöjden anges (vid förarplats) om den understiger 3,40 m. Dessa vagnar är väl dock 3,35 m höga så det är i så fall på gränsen.

Sedan är väl även Klaratunneln lite av en anomali i sig med sin höjdbegränsning på 3 m. Dess första gren invigdes väl så sent som 1976 och resten omkring 1980. Visserligen utgörs det geologiska underlaget här mest av rester från Brunkebergsåsen, dvs. huvudsakligen sand och grus, men jag tycker dock ändå att det är märkligt att man ändå inte lyckades få till fri höjd när det begav sig. 
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Robert Brink skrivet 28 maj 2013, 07:27:22 AM
Citat från: Nico skrivet 28 maj 2013, 07:12:26 AM
Det är ingen ursäkt i sig, men sådant inträffar vid sällsynta tillfällen. Oftast då i en kombination med stress och kanske om det även är en ovan förare. Vet sedan inte om det är i det här fallet, men på vissa håll numera är det inte heller alltid så att fordonshöjden anges (vid förarplats) om den understiger 3,40 m. Dessa vagnar är väl dock 3,35 m höga så det är i så fall på gränsen.

Sedan är väl även Klaratunneln lite av en anomali i sig med sin höjdbegränsning på 3 m. Dess första gren invigdes väl så sent som 1976 och resten omkring 1980. Visserligen utgörs det geologiska underlaget här mest av rester från Brunkebergsåsen, dvs. huvudsakligen sand och grus, men jag tycker dock ändå att det är märkligt att man ändå inte lyckades få till fri höjd när det begav sig.

Men just Klaratunneln borde vara känd för samtliga förare, den är så låg, det har aldrig gått att köra SL buss där! Man ser tom med ögat att det inte går, vilket inte alltid är så lätt! Antar att han var på tomkörning från Gubbängen in mot City för att köra på nattlinje? Då kan man undra varför han kör in i tunneln? Finns ingen linje som startar från Sveavägen, han borde väl naturligtvis ha kört upp mot Klarabergsviadukten.  Stämmer väl lite som du skriver Nico, han var troligen stressad, sen från garage och kanske aldrig hade kört natt förut från City? Men ändå... som förare ska man ha vakna ögon och känna till det fordon man kör.

//R
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2013, 07:39:59 AM
jo då Robert:-D

i slutet på 70 och början på 80 talet var det inga problem
jag hade en tjänst / tjänstegrupp där man tommade Klaratunneln
då med cr 111 givetvis
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Björn Ax skrivet 28 maj 2013, 07:41:30 AM
Ajdå. Hoppas dom är klara tills jag ska åka på centralbron kl 10:30. Såg en lång kö när jag åkte hit.

Kanske bäst att ta södra länken istället.

Som sagt så måste man ha koll på hur högt sitt fordon är. Men dessa olyckor kommer alltid finnas så länge vissa personer tycker det är bra att bygga tunnlar med höjd på under 4,5 meter.

Man ska inte behöva tänka på hur högt ens fordon är utan det ska bara vara att åka. Men den dagen lär man väl aldrig få se.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Robert Brink skrivet 28 maj 2013, 08:01:32 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2013, 07:39:59 AM
jo då Robert:-D

i slutet på 70 och början på 80 talet var det inga problem
jag hade en tjänst / tjänstegrupp där man tommade Klaratunneln
då med cr 111 givetvis

Kanske var en fd CR111 förare som körde...

//R
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: roggek skrivet 28 maj 2013, 09:47:23 AM
Citat från: Nico skrivet 28 maj 2013, 07:12:26 AM
Visserligen utgörs det geologiska underlaget här mest av rester från Brunkebergsåsen, dvs. huvudsakligen sand och grus, men jag tycker dock ändå att det är märkligt att man ändå inte lyckades få till fri höjd när det begav sig.

Klaratunneln krymper, precis som Slussen sjunker, men det håller Trafikkontoret tyst om...
Från början var det 3,5 meter fri höjd...
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Robert Brink skrivet 28 maj 2013, 11:30:55 AM
Klockan 11.20 drog man ut bussen med vajer från bärgare, tomt på taket så man kan passa på att vaska av lite.

//R
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Nico skrivet 28 maj 2013, 16:48:13 PM
Om jag förstått rätt var det en utgående vagn som från Gubbängen skulle i till stan och starta som en 193. Nya starthållplatsen ligger ju på Vasagatan mellan Gamla Brogatan och Vasaplan/Bryggargatan. 190-195 har ju numera avsläpp på Sveavägen låga jämna nr. och ska sedan tomköra via Olof Palmes gata bort till Vasagatan. Troligen vart det (utan att det som sagt är en ursäkt fördenskull) väl en variant på att man tänkte rätt, men det vart fel.
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Buss-busen skrivet 28 maj 2013, 21:22:01 PM
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16853926.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16853926.ab)

TT skriver rätt konstigt:

"Det är oklart hur bussföraren hamnade i Klaratunneln."
Jag är helt övertygad hur föraren hamnade där, men inte varför.

"Föraren skulle inte ha kört den vägen, för bussen passar inte in där."
Är det skribenten eller mannen på SL:s pressjour som skolkade från svensklektionerna i skolan?
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2013, 21:38:11 PM
Citat från: roggek skrivet 28 maj 2013, 09:47:23 AM
Klaratunneln krymper, precis som Slussen sjunker, men det håller Trafikkontoret tyst om...
Från början var det 3,5 meter fri höjd...

Har den någonsin varit 3,50m?

Redan 1982 var det i a f 3 meter vilket precis räckte till för CR 111 men absolut inte för efterträdaren CR 112
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Robert Brink skrivet 28 maj 2013, 23:01:27 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2013, 21:38:11 PM
Har den någonsin varit 3,50m?

Redan 1982 var det i a f 3 meter vilket precis räckte till för CR 111 men absolut inte för efterträdaren CR 112

Tvivlar oxå på 3.5 utan att vara någon expert! Men vet att även H25 fastnade i tunneln på 90 talet... Och dom var lägre än 3.5.

//R
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Nico skrivet 29 maj 2013, 07:02:09 AM
Citat från: Buss-busen skrivet 28 maj 2013, 21:22:01 PM
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16853926.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16853926.ab)

TT skriver rätt konstigt:

"Det är oklart hur bussföraren hamnade i Klaratunneln."
Jag är helt övertygad hur föraren hamnade där, men inte varför.

"Föraren skulle inte ha kört den vägen, för bussen passar inte in där."
Är det skribenten eller mannen på SL:s pressjour som skolkade från svensklektionerna i skolan?

Ungefär samma olyckliga formuleringar återfanns i bl.a. DN och även på andra håll så sannolikt är det de pressansvariga som uttryckt sig underligt. Om det sedan är SL eller om de i sin tur bara vidareförmedlat något är däremot svårare att veta. Rent tekniskt så är det väl egentligen korrekt att säga att 'bussen' inte passade'...?! Hade den passat så hade den ju inte fastnat.  :P   ;)

Märkliga uttalande av den typen (liksom väl även tåg som svänger fel osv.) har nog mer att göra med att de pressansvariga är bra på att hantera pressen i sig. Däremot vet de sällan i detalj vad det är de pratar om (jämför med Arrivas kommunikationschef i vintras) utan går på andras uppgifter. Då är det ganska lätt att det blir fel och ibland blir det även lite lätt komiskt.
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: CW66 skrivet 31 maj 2013, 20:03:55 PM
När sådant här händer så kan man läsa här på forumet inlägg som ursäktar händelsen från förarens sida..man tar upp stress, att föraren inte kände till höjden på fordonet eller tunneln/bron, alternativt att föraren inte hade kört på stället/gatan förut.

Dock har föraren alltid ansvar för framförandet av sitt fordon, och därmed kan man inte på något sätt bortförklara saken med olika anledningar. "Bara för" att man inte kört där förut, innebär det inte automatiskt att man kan sluta köra sin buss av den här anledningen.

Enda anledningen till sådana här händelser är tyvärr ouppmärksamhet från föraren, oavsett anledningar.
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: groenis skrivet 31 maj 2013, 23:07:23 PM
Klaratunneln har alltid varit 3 meter i höjd, ett populärt ställe att slå i fråga bara de lastbilschaffisar som har slagit.

Teorin om varför bussen hamnade där.
1- inlånad förare från annan depå.
2- luddig vägbeskrivning av någon
3- missuppfattning av föraren ( ändhållplats finns på Sveavägen för att sedan tomma via Olof Palmes gata till Vasagatan)

Men den enda som kan svara på vad som hände är föraren själv.

/Lennart
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Fikman skrivet 01 juni 2013, 07:16:42 AM

Såg en lite rolig sak i bakspegelen i slutet på 90 talet, skulle ut till vikinterminalen, hade Norrmän å Ryssar med så gick in via Sergel, Kungsan sen förbi slottet, jag körde en B58 med ARN kaross om jag mins rätt, rygg på mig gick en modern  turistbuss från Värmland, jag viste att jag var låg nog för slussen karusellen, chauffören bakom uppmärksamma problemet med höjden när han stod ner i kurvan, såg att han la i backen och börja backa...
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Nico skrivet 01 juni 2013, 10:39:23 AM
Citat från: CW66 skrivet 31 maj 2013, 20:03:55 PM
När sådant här händer så kan man läsa här på forumet inlägg som ursäktar händelsen från förarens sida..man tar upp stress, att föraren inte kände till höjden på fordonet eller tunneln/bron, alternativt att föraren inte hade kört på stället/gatan förut.

Dock har föraren alltid ansvar för framförandet av sitt fordon, och därmed kan man inte på något sätt bortförklara saken med olika anledningar. "Bara för" att man inte kört där förut, innebär det inte automatiskt att man kan sluta köra sin buss av den här anledningen.

Enda anledningen till sådana här händelser är tyvärr ouppmärksamhet från föraren, oavsett anledningar.

Ursäktat föraren rakt av eller bortförklarat det inträffade är det väl aldrig någon som direkt har gjort? Att då se funderingar och spekulationer kring eventuella bidragande orsaker som ett ursäktande eller en bortförklaring tycker jag personligen mer känns som en ren misstolkning av det som skrivits.

Just i detta fall (men även i andra liknande) så har det primärt spekulerats om hur och varför detta och dylikt ibland ändå inträffar. Det här är dock sällan något går att se enbart i svart eller vitt och tyvärr blir det ibland alltför lätt att i efterhand peka finger. Trots den sista meningen i citatet ovan så handlar det (vid alla typer av olyckor) ändå om att anledningarna kan vara fler än enbart ren ouppmärksamhet av föraren (även om det kanske då är den utlösande faktorn). Olycksorsaker är i sig är inte sällan ganska banala saker, men när de samverkar så får det ibland en olycklig utgång och bidrar då till att förvärra konsekvenserna högst avsevärt. Grönis har där sedan en klar poäng i att det bara är föraren som kan redogöra för vad som hänt i just detta fall.

Samtidigt är det i slutänden givetvis föraren som har ansvaret och får även skuld i sammanhanget. Vid en händelse så kan det då dock som sagt vara så att det är ouppmärksamhet som är den utlösande faktorn, men sådant som stress, viss okunskap, vaga körinstruktioner, något otydlig skyltning, hastighet mm. är då ändå bidragande faktorer. Våra trafikmiljöer i sig är inte alltid är helt ideala och även det kan vara en bidragande orsak. Efter ett tillbud eller en olycka får man då självklart även se till dessa faktorer för att se om det på ett enkelt vis går att eliminera en eller ett par av dem. I alla fall istället för att på ren slentrian bara lägga all skuld på föraren även om huvudansvaret självklart ligger där.
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: CW66 skrivet 01 juni 2013, 21:55:22 PM
Visst finns det bidragande orsaker till varför sådant här händer.
Men precis som du skriver Nico så är det föraren som har ansvaret för framförandet av sin buss.

I detta ingår kunskaper om bussens mått (vet man inte måste man ta reda på detta innan man kör bussen förslagsvis).

Jag har hittills inte sett en enda låg passage som inte innehållit en skylt om höjdbegränsning, men det finns säkert. Även här har föraren huvudansvaret att "inte missa" skylten och därmed köra in i hindret och skala av taket.

Tyvärr är detta svart eller vitt. Att förklara det med att jag var stressad eller att jag inte kört vägen förut får nog tyvärr inte några förmildrande omständigheter i skuldfrågan eller i försäkringsfrågan. Det är inte tunnelns, bussens, skyltens, vägens eller lufttrycket i däckens fel...utan tyvärr förarens ansvar...

Tyvärr är ALL skuld på föraren sålänge stress, viss okunskap, vaga körinstruktioner, otydliga skyltningar eller för hög/låg hastighet finns....det kommer vi tyvärr aldrig ifrån.

Att till exempel säga att jag fick för dålig utbildning i hur hög bussen var håller inte då du har skyldighet att (till och med själv se till) att du vet hur hög bussen är.

Visst - det finns situationer som blir röriga, även om åtminstone jag har svårt att se något annat än ouppmärksamhet i det här fallet på den här speciella platsen.
Drar en parallell med olyckan på Shell-macken med ledbussen för ett tag sedan, då även det "bortförklarades" här med att föraren inte varit på platsen innan.
Det håller ju inte - man kan ju inte bara "sluta köra buss" för att man inte varit på ett visst ställe förut.....eller?

Framförandet av bussen fungerar på samma sätt oavsett om det är kända eller okända platser....
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Anders Noren skrivet 01 juni 2013, 22:42:35 PM
Borde det inte vara läge att sätta upp en sån där portal med tunga plastflärpar eller markeringsskärm för hinder som hänger ner till 3 meters höjd över infartsfilerna till Klaratunneln? ("Bondfångare" kallas de väl när de sitter vid plankorsningar med elektrifierad järnväg, med tanke på höga hölass?) Det är mänskligt att vara tankspridd, men det blir ju så mycket enklare om man kan upptäcka sitt misstag _innan_ man har fastnat i en tunnel eller under en bro (eller, i värsta fall, cabbat ner turistbussen med dödsoffer på övre däck som följd).

Vid N. Kungsvägens underfart under järnvägen vid Norrtull i Gävle (3,9 m) hände det så gott som dagligen att förare av alltför höga fordon förirrade sig ner. Oftast räckte det med att backa tillbaka, men några gånger per år krävdes bärgning. För några år sedan satte man upp en rejäl portal 100 m före och sedan dess är problemen mycket mindre. Ett annat klassiskt nedcabbningsställe i Gävle är järnvägsbron över ån (3,3 m), där turistbussar kör fast med jämna mellanrum.
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Danne B. skrivet 02 juni 2013, 13:05:21 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 01 juni 2013, 22:42:35 PM
Borde det inte vara läge att sätta upp en sån där portal med tunga plastflärpar eller markeringsskärm för hinder som hänger ner till 3 meters höjd över infartsfilerna till Klaratunneln? ("Bondfångare" kallas de väl när de sitter vid plankorsningar med elektrifierad järnväg, med tanke på höga hölass?) Det är mänskligt att vara tankspridd, men det blir ju så mycket enklare om man kan upptäcka sitt misstag _innan_ man har fastnat i en tunnel eller under en bro (eller, i värsta fall, cabbat ner turistbussen med dödsoffer på övre däck som följd).

Vid N. Kungsvägens underfart under järnvägen vid Norrtull i Gävle (3,9 m) hände det så gott som dagligen att förare av alltför höga fordon förirrade sig ner. Oftast räckte det med att backa tillbaka, men några gånger per år krävdes bärgning. För några år sedan satte man upp en rejäl portal 100 m före och sedan dess är problemen mycket mindre. Ett annat klassiskt nedcabbningsställe i Gävle är järnvägsbron över ån (3,3 m), där turistbussar kör fast med jämna mellanrum.

Det sitter redan en portal med "plastflärpar" samt även visuell varning genom lampor och lystavla innan infarten till Klaratunneln.

//Danne
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Nico skrivet 02 juni 2013, 17:56:08 PM
Stämmer att det finns två portalstolpar! Däremot sitter de lite dolt och frågan är hur bra det fungerar? Den första varningen kommer först i högerkurvan innan tunneln och där finns det ingen hängande varningsgardin utan enbart skylt och en varningsljustavla som jag aldrig sett aktiv. Nästa portalskylt har en hängande varningsgardin, skylt samt varningsljustavla. Inte heller denna har jag någonsin sett aktiv. Denna portal sitter dryga 50 m före tunnelinfarten, men kommer man i tillåtna 50 km/h så är det frågan hur mycket tid man har att reagera på. Att man dessutom har en husfasad direkt till vänster om sig och en bred refug till höger gör det inte heller så mycket enklare. Utredningen lär väl utvisa hur väl allt detta fungerat.
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 02 juni 2013, 23:36:55 PM
Med Google Maps Streetview kan man titta på hur det såg ut för 2 år sen (lång länk):
https://maps.google.se/maps?q=Klaratunneln,+Stockholm&hl=sv&ll=59.329381,18.061202&spn=0.008789,0.01929&sll=59.496005,18.294675&sspn=2.239244,4.938354&oq=klaratunel&hnear=Klaratunneln&t=m&z=16&layer=c&cbll=59.329443,18.061357&panoid=7eoZO4iNbrfAMNrEiFrIKQ&cbp=12,67.17,,0,5.41

I sista korsningen längre fram är det även en lastbilsskylt med pil på hur tunga fordon ska köra.
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: Anders Noren skrivet 03 juni 2013, 11:40:14 AM
Citat från: Dörrbroms skrivet 02 juni 2013, 23:36:55 PM
Med Google Maps Streetview kan man titta på hur det såg ut för 2 år sen (lång länk):
https://maps.google.se/maps?q=Klaratunneln,+Stockholm&hl=sv&ll=59.329381,18.061202&spn=0.008789,0.01929&sll=59.496005,18.294675&sspn=2.239244,4.938354&oq=klaratunel&hnear=Klaratunneln&t=m&z=16&layer=c&cbll=59.329443,18.061357&panoid=7eoZO4iNbrfAMNrEiFrIKQ&cbp=12,67.17,,0,5.41

I sista korsningen längre fram är det även en lastbilsskylt med pil på hur tunga fordon ska köra.

OK, där sitter alltså redan en portal. Men visst saknas de både på Sveavägen och Mäster Samuelsgatan?
Titel: SV: Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.
Skrivet av: groenis skrivet 03 juni 2013, 17:22:26 PM
Alla infarter är tydligt utmärkta med höjdangivelser och varningsljus samt skyltar.

/Lennart