Ännu en leverans till Uppsala. De som sågs var 5st A21, dock utan nummer.
SGW292
XYY815
XYY785
EYB246
SGY280
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/Bilder16005_zpsdd6fac65.jpg)
MAN A21 [SGW292] hos MAN Lindvreten 2013-04-03.
Hej!
Det finns 11 st förregistrerade MAN A21 på SBH. 5 av dem är dessa. Inte kan väl GUB ha beställt alla 11? Man har ju även beställt 3 hybrider enligt tidigare.
Om vi ändå pratar om GUB så undrar jag om någon GUBbe vet om någon mer än 140 i serien 140-162 inte används länge?
På GUB:s hemsida står att det finns 34 "normalbussar" som drivs med biogas i flottan. Om vi räknar bort 140 (som f.ö. är i trafik enl bilregistret!), redan skrotade 146 och 148 så borde en till vara ur trafik. Jag räknar så här: 120-135 = 16 st. 141-145 = 5 st, 147 = 1 st, 149-161 = 13 st. Totalt 35.
Vilken ska bort om uppgiften på hemsidan är rätt?
Ser att man bytt till MANs standardbackspeglar :) Bra eller dåligt?
Citat från: AO skrivet 03 april 2013, 18:17:51 PM
Ser att man bytt till MANs standardbackspeglar :) Bra eller dåligt?
Dessutom sitter vänster backspegel nertill istället för upptill som på alla hittils leverarerade... :-\
Jo, vi skall ha alla 11. Blivande invnr 171-181 plus att det kommer 2 st dieselledbussar 228-229.
Hybriderna kommer till hösten.
154 är ute ur bilden med nu den har kört färdigt.
//Niclas
Citat från: AO skrivet 03 april 2013, 18:17:51 PM
Ser att man bytt till MANs standardbackspeglar :) Bra eller dåligt?
Dåligt. Mycket mindre spegel än de andra.
Som stort fan av GUBs gamla gasneoplaner tycker jag att det är ett hån mot dem att de blir ersatta av standardiserade plastbussar >:(
De må vara slöa, men förtjänar inte att ersättas av sånt här!
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 03 april 2013, 20:21:41 PM
Dåligt. Mycket mindre spegel än de andra.
Som stort fan av GUBs gamla gasneoplaner tycker jag att det är ett hån mot dem att de blir ersatta av standardiserade plastbussar >:(
De må vara slöa, men förtjänar inte att ersättas av sånt här!
//Jacob
Som bussresenär uppskattar jag att de gamla skakiga och bullriga bussarna ersätts av nya. Satt längst bak i en gasneoplan häromveckan, vilket oväsen!
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 april 2013, 20:05:32 PM
Jo, vi skall ha alla 11. Blivande invnr 171-181 plus att det kommer 2 st dieselledbussar 228-229.
Hybriderna kommer till hösten.
154 är ute ur bilden med nu den har kört färdigt.
//Niclas
Tack för uppgiften! Det var värst att det kommer 16 nya under 2013. VD nämner ju 10-12 i sin info. Nyfikenheten gör dock att några fler frågor föds: De ej renoverade i 140-162-serien lär väl var de som fasas ut, eller hur? Dvs 141-142, 149-152, nämnda 154, samt 159. De äldsta ledbussarna är väl 101-104 från 2006 så någon ledbuss skickas väl inte? Visst skulle väl gaslederna 101-117 numreras om till 401-417 eller har jag missuppfattat det?
Citat från: Bese001 skrivet 03 april 2013, 22:19:11 PM
Tack för uppgiften! Det var värst att det kommer 16 nya under 2013. VD nämner ju 10-12 i sin info. Nyfikenheten gör dock att några fler frågor föds: De ej renoverade i 140-162-serien lär väl var de som fasas ut, eller hur? Dvs 141-142, 149-152, nämnda 154, samt 159. De äldsta ledbussarna är väl 101-104 från 2006 så någon ledbuss skickas väl inte? Visst skulle väl gaslederna 101-117 numreras om till 401-417 eller har jag missuppfattat det?
Stämmer bra att det är alla icke-renoverade ur 140-161 som försvinner, dvs (140), 141-142, 144, (148), 149-152, 154 och 159.
Att numrera om 101-117 till 401-417 är tänkt ja men inte högsta prio vad jag har förstått.
De äldsta ledvagnarna är 601-605 från 2002. Scania Omnicity. De har fått ureasystem så de får leva ett tag till.
() = redan skrotad.
//Jacob
Citat från: Bese001 skrivet 03 april 2013, 22:19:11 PM
Tack för uppgiften! Det var värst att det kommer 16 nya under 2013. VD nämner ju 10-12 i sin info. Nyfikenheten gör dock att några fler frågor föds: De ej renoverade i 140-162-serien lär väl var de som fasas ut, eller hur? Dvs 141-142, 149-152, nämnda 154, samt 159. De äldsta ledbussarna är väl 101-104 från 2006 så någon ledbuss skickas väl inte? Visst skulle väl gaslederna 101-117 numreras om till 401-417 eller har jag missuppfattat det?
Du menar väl 140-161 ;)
Att det blir fler än 10-12 i år är att hybriderna har tillkommit i efterhand.
Inga ledbussar försvinner och som Jacob säger alla Omnin har fått urea-system så dom är uppgraderade som Euro-5 nu och hänger med ett antal år till.
101-117 är det tänkt att man skall numrera om när tid finns men är ej nåt hög prio på eftersom det är ju inte bara ändra nummer på bussen utan en del omläggningar i fordonsdatasystemet också.
//Niclas
Citat från: JB skrivet 03 april 2013, 21:41:08 PM
Som bussresenär uppskattar jag att de gamla skakiga och bullriga bussarna ersätts av nya. Satt längst bak i en gasneoplan häromveckan, vilket oväsen!
Vilket underbart ljud menar du väl? ;)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 04 april 2013, 07:30:11 AM
Vilket underbart ljud menar du väl? ;)
//Jacob
Ja du Jacob, det råder nog delade meningar om det ljudet, föredrar hellre ljudet från en frisk 320 hk MAN-diesel med rått turbovin än en bluddrande trött gasmotor utan turbo.
//Niclas
Varför har man valt punktmatris istället för diod på skyltarna?
Idag anlände 8 st av dessa nya MAN-bussar till GUB.
Apropå dessa gamla gasbussar: Hörde igår på YKB-kursen av läraren (Niclas vet vem, MH) att även de "renoverade" gasbussarna kommer att försvinna till årsskiftet. Anledningen är att gastankarna på taket måste bytas á 30.000 kr/st för att de ska kunna fortsätta att gå i trafik efter nyår. Det finns 6 st gastankar på taket på dessa. Enkel matematik: 6x30.000 kr = 180.000 kr/buss. För mycket pengar. Så de går dit de har hört hemma ett bra tag egentligen, dvs skroten. :P
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 april 2013, 23:55:01 PM
Du menar väl 140-161 ;)
Att det blir fler än 10-12 i år är att hybriderna har tillkommit i efterhand.
Inga ledbussar försvinner och som Jacob säger alla Omnin har fått urea-system så dom är uppgraderade som Euro-5 nu och hänger med ett antal år till.
101-117 är det tänkt att man skall numrera om när tid finns men är ej nåt hög prio på eftersom det är ju inte bara ändra nummer på bussen utan en del omläggningar i fordonsdatasystemet också.
//Niclas
Visst menar jag 140-161 :) Glömde av 601-605. De är så ensamma där i 600-serien :) Tack för dina snabba svar.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 april 2013, 11:38:30 AM
Ja du Jacob, det råder nog delade meningar om det ljudet, föredrar hellre ljudet från en frisk 320 hk MAN-diesel med rått turbovin än en bluddrande trött gasmotor utan turbo.
//Niclas
När GS 599-613 - MAN-ledbussar levererades så var dessa så gott som ljudlösa. Men efter ett par år har ljudisolering och liknande trillat av, men jag håller med dig Niclas; ljudet från MAN är gott som bara den! ;D
Citat från: Mikko skrivet 04 april 2013, 17:21:08 PM
Idag anlände 8 st av dessa nya MAN-bussar till GUB.
Apropå dessa gamla gasbussar: Hörde igår på YKB-kursen av läraren (Niclas vet vem, MH) att även de "renoverade" gasbussarna kommer att försvinna till årsskiftet. Anledningen är att gastankarna på taket måste bytas á 30.000 kr/st för att de ska kunna fortsätta att gå i trafik efter nyår. Det finns 6 st gastankar på taket på dessa. Enkel matematik: 6x30.000 kr = 180.000 kr/buss. För mycket pengar. Så de går dit de har hört hemma ett bra tag egentligen, dvs skroten. :P
Lite fel men 15,000 kr st kostar tankarn plus all kringutrustning med gasventiler osv. men dom kommer att få rulla fram till 20141231 innan "bäst före datumet" på tankarna går ut enligt ett myndighetsbeslut från Trafikverket. Inte att tankarna i säg är dåliga och måste bytas ut. Dom klarar hur lätt som helst att hålla många år till.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 april 2013, 01:00:02 AM
Lite fel men 15,000 kr st kostar tankarn plus all kringutrustning med gasventiler osv. men dom kommer att få rulla fram till 20141231 innan "bäst före datumet" på tankarna går ut enligt ett myndighetsbeslut från Trafikverket. Inte att tankarna i säg är dåliga och måste bytas ut. Dom klarar hur lätt som helst att hålla många år till.
//Niclas
Där ser man. Det var bara vad jag fick höra av YKB-läraren M.H.
Såg en liten ljusglimt i tunneln som nu försvann. Så vi måste dras med de så pass länge till... :-[