Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Lars skrivet 02 april 2013, 21:56:58 PM

Titel: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Lars skrivet 02 april 2013, 21:56:58 PM
FBK blir förkortningen på Förenade Buss i Karlstad som ska köra stadstrafiken.
Läs mer i NWT http://www.nwt.se/arbeteekonomi/article1285136.ece?service=mobile (http://www.nwt.se/arbeteekonomi/article1285136.ece?service=mobile)
Det står även att Förenade buss delägare är intresserade av att lägga anbud på länstrafiken och att miljökraven blir liknande de hos Karlstadsbuss. Det kommer tyvärr även att införas låggolvbussar i Värmland och det förklarar nog varför VTAB ska sluta med bussgods.
Kjell Björk VD i Förrenade Buss har tidigare varit VD i VTAB och Hasse Eriksson Ekonomichef i VTAB
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: 1896 skrivet 02 april 2013, 22:26:50 PM
Dom får väl ändå nöja sig med stadstrafiken tycker jag, vore ju verkligen tragiskt om Nobina mister Värmland, där la ju GDG:s Arvid Carlsson en rejäl hörnsten i företaget, och alltsedan dess har man ju haft landsbygdstrafik i Värmland.  8)
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 03 april 2013, 20:17:36 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 02 april 2013, 22:26:50 PM
Dom får väl ändå nöja sig med stadstrafiken tycker jag, vore ju verkligen tragiskt om Nobina mister Värmland, där la ju GDG:s Arvid Carlsson en rejäl hörnsten i företaget, och alltsedan dess har man ju haft landsbygdstrafik i Värmland.  8)

Ja det är ju svårt att bli större på landsbygden än man är idag, med dagens konkurrenter finns det ju många som vill vara med och slåss, Sambus, Förenade Buss, Buss i Väst och Nettbus får väl ses som de hetaste kandidaterna
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Nico skrivet 03 april 2013, 21:20:35 PM
Citat från: Lars skrivet 02 april 2013, 21:56:58 PMFBK blir förkortningen på Förenade Buss i Karlstad som ska köra stadstrafiken.


"Lokaltrafiken i Karlstad lägger Förenade Buss i ett dotterföretag, Förenade Buss i Karlstad, FBK. – Det där med FBK tyckte vi var fyndigt, säger Hasse Ericsson."


Frågan är väl om namnet är så fyndigt...?! Misstänker att en viss inte helt okänd idrottsklubb vid namn Färjestad Bollklubb (FBK) kanske kan ha lite synpunkter. Speciellt som de ligger i samma stad.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Lars skrivet 03 april 2013, 23:01:55 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 02 april 2013, 22:26:50 PM
Dom får väl ändå nöja sig med stadstrafiken tycker jag, vore ju verkligen tragiskt om Nobina mister Värmland, där la ju GDG:s Arvid Carlsson en rejäl hörnsten i företaget, och alltsedan dess har man ju haft landsbygdstrafik i Värmland.  8)

Jo man kan nog tycka att den som haft trafiken från urminnes tider ska fortsätta att trafikera i evinnerlig tid, men vi får acceptera det beslut som våra politiker tagit. Men det går ju att engagera sig politiskt om man vill jobba för det gamla systemet. Jag jobbar ju numera på ett garage som aldrig varit upphandlat men det kommer för även Norge måste genom EES avtalet handla upp trafiken.
Det är mycket som fungerar bättre utan upphandling t. ex. underhåll av bussana som ska vara i toppskick hela avskrivningstiden samt några år till och bussinköpen kan fördelas jämt över tid så att det aldrig blir de stora avskrivningarna i några få år och en massa överblivna fordon vid snabba entreprenadbyten.
Mycket av dessa problem kan dock lösas om anbuden tillåter äldre vagnpark med t. ex medelålder som del av kriterierna som anbuden hitintils i Värmland men detta kanske gynnar den som redan har trafiken.
Sedan kan man fundera på vem som skulle vara den rätta att köra om det politiska systemet med upphandling upphör, många av företagen finns ju längre inte kvar!

Förenade buss kommer garanterat att försvara den trafik som de redan har i Värmland och den är ganska omfattande, vilka som är underentreprenörer finns att läsa på http://www.forenadebuss.se/ (http://www.forenadebuss.se/)
Förutom Nobina som är störst på landsbygden har även Nettbuss redan en hel del trafik i Säffleområdet.
Sedan finns det nog något litet företag som har någon enstaka buss med eget avtal. Ett av dessa är Skillingmarks buss med 1 buss i linjetrafik men detta avtal ska inte handlas upp nu utan jag tror det är först 2018.
Som kuriosa har även Nobina 1 buss placerad i Koppom som heller inte ska upphandlas förrän 2018, dessa avtal är del av den trafik som VTAB körde i egen regi några år efter att Helldins buss köptes upp av VTAB

Citat från: Nico skrivet 03 april 2013, 21:20:35 PM

"Lokaltrafiken i Karlstad lägger Förenade Buss i ett dotterföretag, Förenade Buss i Karlstad, FBK. – Det där med FBK tyckte vi var fyndigt, säger Hasse Ericsson."


Frågan är väl om namnet är så fyndigt...?! Misstänker att en viss inte helt okänd idrottsklubb vid namn Färjestad Bollklubb (FBK) kanske kan ha lite synpunkter. Speciellt som de ligger i samma stad.
Detta funderade även jag på men det är ju ingen av dem som har FBK som företagsnamn hockeyklubben heter ju Färjestads BK (http://hockeyallians.farjestadbk.se/) där BK står för bollklubb och Bussföretaget Förenade Buss i Karlstad AB (http://www.allabolag.se/5569172579/Forenade_Buss_i_Karlstad_AB)
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Ersa skrivet 03 april 2013, 23:42:12 PM
Citat från: Lars skrivet 02 april 2013, 21:56:58 PM
Det kommer tyvärr även att införas låggolvbussar i Värmland och det förklarar nog varför VTAB ska sluta med bussgods.

Jag antar att du menar lågentré, och inte låggolv.

Ska hela huvudmannen "hoppa av" Bussgods? Har detta hänt någon annanstans förr? Lågentré på förortstrafik samt vissa avgångar på landsbygden finns ju i de flesta Norrlandslän, och fungerar bra trots att man behållit Bussgods på längre linjer. Dessutom finns det gott om dubbeldäckare med godsrum, samt i Västerbotten fanns tidigt vissa lågentrébussar med släpvagnar för Bussgods.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Walter skrivet 03 april 2013, 23:43:35 PM
Tror Nobina lägger ut bussen i Koppom om man inte får annan trafik i närheten.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2013, 01:04:13 AM
Citat från: Ersa skrivet 03 april 2013, 23:42:12 PM
Jag antar att du menar lågentré, och inte låggolv.

Ska hela huvudmannen "hoppa av" Bussgods? Har detta hänt någon annanstans förr? Lågentré på förortstrafik samt vissa avgångar på landsbygden finns ju i de flesta Norrlandslän, och fungerar bra trots att man behållit Bussgods på längre linjer. Dessutom finns det gott om dubbeldäckare med godsrum, samt i Västerbotten fanns tidigt vissa lågentrébussar med släpvagnar för Bussgods.

Lågentre är en benämning som inte finns hos huvudmännen, det kallas lågt golv oavsett.

I Jämtland, Västernorrland och Gävleborg har ju minskat Bussgodset rejält och Gävleborg har väl aviserat att upphöra helt eller enbart köra småpaket o tidningar.

På Gotland är sedan 2009 Bussgods en marginalföreteelse, så intressant är knappast godset att det blir aktuellt med släpvagnskörningar annat än i extrema undantagsfall efter lågentrebussar och stuvutrymmet i en lågentre-låggolvsbuss är i princip obefintligt.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: ResVille skrivet 04 april 2013, 01:35:00 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2013, 01:04:13 AM
Lågentre är en benämning som inte finns hos huvudmännen, det kallas lågt golv oavsett.

I Jämtland, Västernorrland och Gävleborg har ju minskat Bussgodset rejält och Gävleborg har väl aviserat att upphöra helt eller enbart köra småpaket o tidningar.

På Gotland är sedan 2009 Bussgods en marginalföreteelse, så intressant är knappast godset att det blir aktuellt med släpvagnskörningar annat än i extrema undantagsfall efter lågentrebussar och stuvutrymmet i en lågentre-låggolvsbuss är i princip obefintligt.

I Skaraborg har bussgodset minskat. I många fall ligger numera inte ombuden vid någon busslinje utan får godset med lastbil. Även gamla ombud har sagts upp.
Det var inga problem att frakta godset med lågentréer. Godsutrymmet under höggolvsdelen räcket till.

Det skall bli intressant att se hur det kommer att funka för Förenade Buss, gasbussar och trafikövertagandet i Karlstad. Nobina borde haft en hel del samordningsvinster med en stor depå i Karlstad och många landsbygdsbussar.
Frågan är vem som räknade mest rätt, Nobina eller Förenade Buss? Nobina hade ju haft trafiken ett tag och borde veta vad det kostade. Eller ville Nobina ha för stora marginaler. Är det någon som minns hur mycket det skilde mellan anbuden.?
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2013, 01:40:33 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2013, 01:04:13 AM
Lågentre är en benämning som inte finns hos huvudmännen, det kallas lågt golv oavsett.

Måste alla i detta forum begränsa sitt ordval efter huvudmännens terminologi?
- Vad är skillnaden mellan Scania OmniCity och OmniLink?
- OmniCity har lågt golv, medan OmniLink har lågt golv.


Trist att godset minskar. Man får väl anta att Posten, DHL och Schenker lyckats ta stora andelar. För är det något som det skickas gott om idag i internethandelns tider, så är det ju privatpaket.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Nico skrivet 04 april 2013, 07:09:45 AM
Citat från: Lars skrivet 03 april 2013, 23:01:55 PMDetta funderade även jag på men det är ju ingen av dem som har FBK som företagsnamn hockeyklubben heter ju Färjestads BK (http://hockeyallians.farjestadbk.se/) där BK står för bollklubb och Bussföretaget Förenade Buss i Karlstad AB (http://www.allabolag.se/5569172579/Forenade_Buss_i_Karlstad_AB)

Uttryckte mig lite olyckligt då jag kallade förkortningen FBK för namn... vilket troligen även är hur många andra kommer att se det som. Själv kan kan säga att jag ryckte bara jag såg rubriken på denna tråd.

Detta då jag först undrade varför Färjestad i hela världen helt plötsligt skulle börja köra stadstrafiken i Karlstad. Att använda en så pass etablerad förkortning (dessutom i samma stad) känns lite som att bädda för missförstånd.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: ResVille skrivet 04 april 2013, 09:04:59 AM
Citat från: Nico skrivet 04 april 2013, 07:09:45 AM
Uttryckte mig lite olyckligt då jag kallade förkortningen FBK för namn... vilket troligen även är hur många andra kommer att se det som. Själv kan kan säga att jag ryckte bara jag såg rubriken på denna tråd.


I folkmun blir ofta förkortningen företagets namn och få kommer i håg vad bokstäverna står för.
Sen kan man ju fråga om det är renommé snyltning. :) Men i folkmun är hockeylaget Färjestad så risken för förväxling är nära noll.
Det är nog ingen risk att någon åker ut till Löfbergs Lila Arena och letar efter hittegodset.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 april 2013, 09:36:42 AM
Citat från: Lars skrivet 02 april 2013, 21:56:58 PM
FBK blir förkortningen på Förenade Buss i Karlstad som ska köra stadstrafiken.
Läs mer i NWT http://www.nwt.se/arbeteekonomi/article1285136.ece?service=mobile (http://www.nwt.se/arbeteekonomi/article1285136.ece?service=mobile)
Det står även att Förenade buss delägare är intresserade av att lägga anbud på länstrafiken och att miljökraven blir liknande de hos Karlstadsbuss. Det kommer tyvärr även att införas låggolvbussar i Värmland och det förklarar nog varför VTAB ska sluta med bussgods.
Kjell Björk VD i Förrenade Buss har tidigare varit VD i VTAB och Hasse Eriksson Ekonomichef i VTAB
De gick på mitt förslag:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50691.msg369101#msg369101 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50691.msg369101#msg369101)
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Lars skrivet 04 april 2013, 21:39:53 PM
Först får jag rätta till att jag blandade ihop rollerna för Kjell och Hasse, bäst att klippa in texten
"Efter övertagandet av stadstrafiken i Karlstad i sommar siktar vi nu in oss på länstrafiken, säger Kjell Björk och Hasse Ericsson, styrelseordförande respektive vd i Förenade Buss, Karlstad"

Citat från: Nico skrivet 04 april 2013, 07:09:45 AM
Uttryckte mig lite olyckligt då jag kallade förkortningen FBK för namn... vilket troligen även är hur många andra kommer att se det som. Själv kan kan säga att jag ryckte bara jag såg rubriken på denna tråd.

Detta då jag först undrade varför Färjestad i hela världen helt plötsligt skulle börja köra stadstrafiken i Karlstad. Att använda en så pass etablerad förkortning (dessutom i samma stad) känns lite som att bädda för missförstånd.
Det kommer garanterat att bli förväxlingar men det kommer nog att bero en hel del på om det kommer att stå FBK eller inte på bussarna. Designen med Karlstadsbuss kommer garanterat att vara dominerande där entreprenörens namn får en undanskymd plats någonstans.

Citat från: Ersa skrivet 03 april 2013, 23:42:12 PM
Jag antar att du menar lågentré, och inte låggolv.

Ska hela huvudmannen "hoppa av" Bussgods? Har detta hänt någon annanstans förr? Lågentré på förortstrafik samt vissa avgångar på landsbygden finns ju i de flesta Norrlandslän, och fungerar bra trots att man behållit Bussgods på längre linjer. Dessutom finns det gott om dubbeldäckare med godsrum, samt i Västerbotten fanns tidigt vissa lågentrébussar med släpvagnar för Bussgods.
Det stog låggolv i artikeln och jag gick på det, vid låggolv måste det väl vara låggolv ända till bakersta dörren medan lågentre endast är från framdörren till mittdörren om jag har förstått allt rätt, oavsett så blir åkkomforten lidande och bagageutrymmena försvinner.

När det gäller bussgodsets försvinnande fick jag ett sms för en tid sedan att det ska försvinna redan till midsommar.
VTAB började ju godsnedläggelsen redan för några år sedan då de själva upphörde med administrationen och lade ut den på entreprenad till Smartpack. Förenklat går det till så att Smartpack har underentreprenörer som bemannar bussgodsstationerna och ombud och Smartpack hyr i sin tur plats i bagageutrymmena av bussarna av VTAB
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2013, 21:53:41 PM
Citat från: ResVille skrivet 04 april 2013, 01:35:00 AM
I Skaraborg har bussgodset minskat. I många fall ligger numera inte ombuden vid någon busslinje utan får godset med lastbil. Även gamla ombud har sagts upp.
Det var inga problem att frakta godset med lågentréer. Godsutrymmet under höggolvsdelen räcket till.


Det beror ju mkt på bussmodell, i flertalet fordon får man enbart in några småpaket och inte ens en ihopfälld barnvagn.

Däck och annat som ofta kördes är bara att glömma.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: ResVille skrivet 04 april 2013, 23:19:39 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2013, 21:53:41 PM
Det beror ju mkt på bussmodell, i flertalet fordon får man enbart in några småpaket och inte ens en ihopfälld barnvagn.

Däck och annat som ofta kördes är bara att glömma.
Det finns givet vis inte lika mycket lastutrymme som i en normalbyggd buss. Men i förhållande till de godsmängder som transporterades var det inga problem. Har själv haft med 4 däck till en liten entrepenadmskin och det hade gått lika många till utan det blivit fullt. De bussar det handlar om i detta fall är Volvo 8500 LE 14,5 meter. Däremot har lastutrymmet krympt något på nyare årsmodeller vart efter mer prylar för avgasrening m.m. tillkommit jämför med modellerna från 2002.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: 1896 skrivet 05 april 2013, 10:12:53 AM
Citat från: Lars skrivet 03 april 2013, 23:01:55 PM
Jo man kan nog tycka att den som haft trafiken från urminnes tider ska fortsätta att trafikera i evinnerlig tid, men vi får acceptera det beslut som våra politiker tagit. Men det går ju att engagera sig politiskt om man vill jobba för det gamla systemet. Jag jobbar ju numera på ett garage som aldrig varit upphandlat men det kommer för även Norge måste genom EES avtalet handla upp trafiken.
Det är mycket som fungerar bättre utan upphandling t. ex. underhåll av bussana som ska vara i toppskick hela avskrivningstiden samt några år till och bussinköpen kan fördelas jämt över tid så att det aldrig blir de stora avskrivningarna i några få år och en massa överblivna fordon vid snabba entreprenadbyten.
Mycket av dessa problem kan dock lösas om anbuden tillåter äldre vagnpark med t. ex medelålder som del av kriterierna som anbuden hitintils i Värmland men detta kanske gynnar den som redan har trafiken.
Sedan kan man fundera på vem som skulle vara den rätta att köra om det politiska systemet med upphandling upphör, många av företagen finns ju längre inte kvar!


Ett annat problem med upphandlingar är att det finns ingen entreprenör som plöjer ner någon känsla i / för trafiken, man kör sin avtals period, sedan bryr man sig inte mer. För att ta Arvid som exempel, så la han ju både själ och hjärta i trafiken.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2013, 10:37:51 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 april 2013, 10:12:53 AM
Ett annat problem med upphandlingar är att det finns ingen entreprenör som plöjer ner någon känsla i / för trafiken, man kör sin avtals period, sedan bryr man sig inte mer. För att ta Arvid som exempel, så la han ju både själ och hjärta i trafiken.

Det finns många små bussbolag vars ägare lägger ned stort engagemang i att köra upphandlad trafik.

Om du vill ha en jämförelse med Arvid Carlsson kan vi ju ta Göran Mellström på Bergkvarabuss i dag.

Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 april 2013, 10:39:52 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 april 2013, 10:12:53 AM
Ett annat problem med upphandlingar är att det finns ingen entreprenör som plöjer ner någon känsla i / för trafiken, man kör sin avtals period, sedan bryr man sig inte mer. För att ta Arvid som exempel, så la han ju både själ och hjärta i trafiken.

Tyvärr så var det väl snarare tvärtom på de flesta håll, man hade sina linjer där igen annan kunde komma in och så var det bra med det, service och utveckling av trafiken var okända ord, man körde sina turer på samma tider år ut och år in.
GDG och SJ tillhörde ju betongkolosserna i detta avseende.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: 1896 skrivet 05 april 2013, 11:00:42 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 april 2013, 10:39:52 AM
Tyvärr så var det väl snarare tvärtom på de flesta håll, man hade sina linjer där igen annan kunde komma in och så var det bra med det, service och utveckling av trafiken var okända ord, man körde sina turer på samma tider år ut och år in.
GDG och SJ tillhörde ju betongkolosserna i detta avseende.

Med avtalsperioder bryr sig entreprenörer bara om det huvudmannen tvingar honom att bry sig i under avtalsperioden, det är inte heller ett korrekt synsätt.

I övrigt så finns det linjer som än idag trafikeras på samma sätt och samma tider som GDG gjorde, så det där är nog likvärdigt.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Walter skrivet 05 april 2013, 11:16:29 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 april 2013, 11:00:42 AM
Med avtalsperioder bryr sig entreprenörer bara om det huvudmannen tvingar honom att bry sig i under avtalsperioden, det är inte heller ett korrekt synsätt.

I övrigt så finns det linjer som än idag trafikeras på samma sätt och samma tider som GDG gjorde, så det där är nog likvärdigt.


Huvudmännen måste också utveckla sig och sina avtal och förhållande till utförarna, för att utveckling skall kunna ske. Ingen gör något man inte får betalt för, det gäller alla. Tyvärr kan lagen ibland vara hämmande.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Ersa skrivet 05 april 2013, 13:01:19 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 april 2013, 11:00:42 AM
Med avtalsperioder bryr sig entreprenörer bara om det huvudmannen tvingar honom att bry sig i under avtalsperioden, det är inte heller ett korrekt synsätt.

I övrigt så finns det linjer som än idag trafikeras på samma sätt och samma tider som GDG gjorde, så det där är nog likvärdigt.

Utan avtalsperioder med tillhörande kvalitetskrav och viten som "straff", finns det ju ingen anledning att hålla kvaliteten uppe. Säg adjö till välklädda förare i hela och rena bussar som avgår i tid.
Å andra sidan är jag för att entreprenörerna bör har stor frihet i att planera om trafiken samt att entreprenörer och underentreprenörers firmanamn bör få synas precis lika tydligt som huvudmannens namn.

Upphandlingar kan bli riktigt bra om man gör dem på rätt sätt, och ställer rimliga krav, som det t.ex till slut blev i Uppsala län. Men de kan även misslyckas om huvudmannen gör olika slags misstag, som t.ex i norra delen av Stockholms län.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: 1896 skrivet 06 april 2013, 08:21:28 AM
Man kan fundera över vad vi ska med länsbolag till, om Kommuner och Landsting beställer trafik av huvudmannen, som beställer av entreprenören, måste ju bli en fördyrande process, istället för att Kommun och Landsting beställer direkt av ett bussbolag.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 09:15:53 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 april 2013, 08:21:28 AM
Man kan fundera över vad vi ska med länsbolag till, om Kommuner och Landsting beställer trafik av huvudmannen, som beställer av entreprenören, måste ju bli en fördyrande process, istället för att Kommun och Landsting beställer direkt av ett bussbolag.

Länsbolagen är ju just landstingens (och i vissa fall kommunernas) organ för att beställa busstrafik. Det är ju där kompetensen finns - eller skall finnas.

Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: 1896 skrivet 06 april 2013, 10:04:18 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 09:15:53 AM
Länsbolagen är ju just landstingens (och i vissa fall kommunernas) organ för att beställa busstrafik. Det är ju där kompetensen finns - eller skall finnas.



Ja, men rent kostnadsmässigt, borde ju bägge systemen vara likvärdiga.
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Lars skrivet 20 april 2013, 18:21:33 PM
Citat från: Lars skrivet 03 april 2013, 23:01:55 PM
.......Sedan finns det nog något litet företag som har någon enstaka buss med eget avtal. Ett av dessa är Skillingmarks buss med 1 buss i linjetrafik men detta avtal ska inte handlas upp nu utan jag tror det är först 2018.
Som kuriosa har även Nobina 1 buss placerad i Koppom som heller inte ska upphandlas förrän 2018, dessa avtal är del av den trafik som VTAB körde i egen regi några år efter att Helldins buss köptes upp av VTAB....

Här har jag lite fel jag har nu kollat upp detta och Skillingmarks linjetrafik och Nobinas buss i Koppom ska också handlas upp men båda har skolbussar som handlas upp senare, Skillingmarksbuss har 2 och Nobina 3 st i Charlottenberg
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Jacob skrivet 24 april 2013, 01:17:49 AM
Vilket datum sker operatörsbytet? Hittar inget datum

//Jacob
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: torrentjohan skrivet 26 april 2013, 23:17:30 PM
Jag blir förbannad när jag läser om att normalgolv ska sluta trafikera Värmland. Jag tvivlar på att beslutsfattarna kommer lyssna på mig men jag vill i alla fall göra ett försök att engagera allmänheten genom en namnlista mot detta. Någon som vill hjälpa mig formulera eller som har tips? 99% av användarna här inne kan mer än mig på detta område..
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: Lars skrivet 24 maj 2013, 11:53:05 AM
Citat från: Jacob skrivet 24 april 2013, 01:17:49 AM
Vilket datum sker operatörsbytet? Hittar inget datum

//Jacob

Den 1 juli byter Karlstadsbuss entreprenör, läs mer på Karlstadsbuss sida (http://karlstad.se/karlstadsbuss/nyheter/2013/maj/nya-bussar/)

Igår precenterades bussarna i Karlstad som enligt dem själva ska bli europas modernaste bussar.
Det blir både WiFi, TV med styrd reklam och luftkonditionering i bussarna.
Fast det är låggolv ska det vara bra åkkomfort enligt en förare som provkört bussen, från VF (http://www.vf.se/nyheter/karlstad/tv-wifi-och-okad-komfort-pa-bussen)
– Det är en förbättring på varje punkt. Man sitter mycket bättre, stötdämpningen är underbar och den går så tyst att man först tror att man fått fel på öronen, haha. Dessutom är luftkonditioneringen verkligen efterlängtad. Att vara trevlig efter tio timmar i 30-35 gradig värme har inte alltid varit så lätt

Jag har aldrig kört en modern MAN men är det så att MAN har mycket bättre vägegenskaper än vad Volvo har i sina bussar? för en Volvo är i vart fall mycket stötigare än vad en Scania eller Mercedes är.

Läs mer om visningen i NWT (http://karlstad.se/karlstadsbuss/nyheter/2013/maj/nya-bussar/) och VF (http://www.vf.se/nyheter/karlstad/tv-wifi-och-okad-komfort-pa-bussen)
Titel: SV: FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad
Skrivet av: yngrot skrivet 25 maj 2013, 21:13:44 PM
Jag har varit i Örebro och åkt med deras MAN och de är ju hemska i fjädring och de hårda stolar de valt där..  Har svårt tro MAN har bättre fjädring nu   men den som lever får väl se..