Hejsan!
Härmed delar jag med mig av en länk där Trafikförvaltningen spånar kring kommande trafikförändringar i Stockholms län! Trevlig läsning! :)
---
Ps. Tyck gärna till om innehållet. Ds.
---
Klickbar länk: Remiss inför trafikförändringar i SL -trafiken 2013/2014 (http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Kommun%20o%20demokrati/Politik%20och%20p%C3%A5verkan/N%C3%A4mnder/Vardinge_KDN/Sammantr%C3%A4deshandlingar/2013/2013-02-21/Remiss%20inf%C3%B6r%20trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringar%20i%20SL%20%28HELA%29.pdf)
Mod. edit: För bättre tydlighet är rubrik ändrad och länk korrigerad
Det där är den årligen återkommande remissrundan och det är även öppen information, därav då att t.ex. Södertälje kommun lägger ut den. Söker man på nätet så får man i flera fall även upp svar från de olika remissinstanserna.
Ser att linje 311 och 312 eventuellt kan (åter)få direktturer som inte stannar vid alla hållplatser. Undertecknad har också funderat på något sådant, så det låter intressant.
Om linjerna på Färingsö står det inte så mycket mer än "Eventuella följdjusteringar efter genomförd trafikförändring på Färingsö juni 2012." Jag har sett vissa rykten om att missnöjet med nedläggningen av 318 kommer ge resultat, men vi får väl se hur det blir.
Trevligt att se att direkttrafik på 436-440 föreslås införas i större omfattning. Det var på tiden! :)
De föreslagna linjeomläggningarna i innerstan verkar en smula klåfingriga, med flera onödiga ändringar av linjer som det inte är något fel på idag. Idén verkar vara att förvirra resenärerna så att de slutar åka buss...
639 Stockholm - Rimbo - Hallstavik
Det övervägs att låta linjen utgå från Västertorp, i västra Rimbo, förutsatt att vändmöjlighet kan anordnas av ansvarig väghållare.
Detta har bollats runt och diskuterats mer än i 10 år vad jag minns. Men det skulle nog vara en bra idé, då det ju är strax över två km gångväg från Västertorp och Rimbo station. Och 677 är idag inget alternativ då denna linje sedan sommaren 2011 inte har anslutning till 639 i någon riktning, trots regelbundna klagomål sedan dess. Omläggningen av korta 639:an skulle leda till att fler boende i västra Rimbo avsiktligt skulle välja Rimboavgångarna framom Hallstaviksavgångarna vid resa hemåt från Stockholm. För oavsett vad det står i rubriken räknar jag med att Hallstaviksavgångarna fortsatt ska gå vidare norrut direkt efter Rimbo station, och inte via hållplatserna Hagen och Västertorp.
Men som sagt behöver vändplan ordnas, då de boende på Långsjövägen inte vill ha bussar på sin gata längre.
Ett annat alternativ som diskuterats i säkert 20 år är att knyta ihop Västertormsvägen med Rånäsvägen och därmed få en slinga att köra runt de korta 639:orna i, före/efter Stockholmsturen:
http://kartor.eniro.se/m/nr16T
647
Norrtälje - Rimbo
Det övervägs att flytta över produktion till linje 677 genom att dra in enstaka avgångar morgon och eftermiddag.
Det är nog inte bara att skylta om. Det krävs då nyinvesteringar och/eller omlackering också då 677:ans bussar ska vara blå och ha bälten och AC, vilket de röda bussarna på 647 idag mer eller mindre saknar helt.
677 Norrtälje - Rimbo - Uppsala
Det övervägs att införa samt att förlänga enstaka turer till och från Uppsala för att på så sätt minska antal byten.
Får jag föreslå att man främst koncentrerar sig på att justera ankomsterna till Rimbo station så att 677 passar in med alla andra linjer därifrån, och tvärtom? Antal byten är idag få, då 677 ofta bränner iväg mot Uppsala 5 minuter innan 648, 639 och andra linjer ankommer Rimbo. Samt att 677 ofta ankommer Rimbo station 3-5 minuter efter att 639 redan avgått mot Stockholm.
Citat från: JDS skrivet 17 mars 2013, 10:25:37 AM
De föreslagna linjeomläggningarna i innerstan verkar en smula klåfingriga, med flera onödiga ändringar av linjer som det inte är något fel på idag. Idén verkar vara att förvirra resenärerna så att de slutar åka buss...
Ja, om man nu vill förlänga fyran till Loudden eller Frihamnen är det väl bara att göra det genom att fortsätta rakt fram till Valhallavägens slut och fortsätta över gärdena och låta de andra linjerna gå kvar ungefär som de gör nu?
Gasverksområdet kanske behöver något mer än 55:an, vad händer om man t.ex. förlänger linje 76 från Ropsten till Universitetet den vägen?
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2013, 10:46:16 AM
647
Norrtälje - Rimbo
Det övervägs att flytta över produktion till linje 677 genom att dra in enstaka avgångar morgon och eftermiddag.
Det är nog inte bara att skylta om. Det krävs då nyinvesteringar och/eller omlackering också då 677:ans bussar ska vara blå och ha bälten och AC, vilket de röda bussarna på 647 idag mer eller mindre saknar helt.
677 Norrtälje - Rimbo - Uppsala
Det övervägs att införa samt att förlänga enstaka turer till och från Uppsala för att på så sätt minska antal byten.
Men man får väl förmoda att de två ovan förelagna lösningarna hänger samman och att det också handlar om att man vill undvika att omloppen måste läggas med 45-minuters regleringstid vid Norrtälje när det är 30-minuterstrafik i ena riktningen. Det är ju rätt ineffektivt idag (även om man givetvis har förarbyte). Fast samtidigt borde man ju då också i och för sig placera några av blåingarna hos Fridströms för att slippa onödiga tomkörningar mellan Rimbo och Norrtälje.
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2013, 10:46:16 AM
Får jag föreslå att man främst koncentrerar sig på att justera ankomsterna till Rimbo station så att 677 passar in med alla andra linjer därifrån, och tvärtom? Antal byten är idag få, då 677 ofta bränner iväg mot Uppsala 5 minuter innan 648, 639 och andra linjer ankommer Rimbo. Samt att 677 ofta ankommer Rimbo station 3-5 minuter efter att 639 redan avgått mot Stockholm.
Jo, tyvärr valde ju SL att inte sätta ut det som krav i upphandlingen. Om 639 ska kunna passa 677 som tidigare så innebär det ju 55-minuters regleringtid (eller något sådant) i Stockholm. När det är 120-minuterstrafik blir det alltså nästan två timmars regleringstid i Stockholm. Det är ju förstås omöjligt att ha.
Vad man får försöka justera annars är ju 677:s avgångstider - men då riskerar det väl (har jag för mig) att bli för knapp vändtid i Uppsala och dessutom msåste det ju fungera även för 806.
Sedan kan man ju hålla med om att det blev en olycklig lösning som SL valde. Det borde ju vara en självklarhet på småorter med dålig turtäthet att man har något slags samtrafikslösning. Och man hade ju tydligen råd med en sådan lösning före Nobina tog över (eller om bara Keolis gjorde det ändå - Keolis hade ju dock betydligt lättare möjlighet att kunna koppla omloppen till trafiken i Norrort och även använda tiden för städ och tank av bussarna i Täbygaraget. )
Citat från: Karsten skrivet 17 mars 2013, 13:09:49 PM
Ja, om man nu vill förlänga fyran till Loudden eller Frihamnen är det väl bara att göra det genom att fortsätta rakt fram till Valhallavägens slut och fortsätta över gärdena och låta de andra linjerna gå kvar ungefär som de gör nu?
Gasverksområdet kanske behöver något mer än 55:an, vad händer om man t.ex. förlänger linje 76 från Ropsten till Universitetet den vägen?
Att köra en buss i Lilljan-skogen känns trångt, framför allt på eftermiddagarna är det rätt köigt där. Men det ändrar sig nog i och för sig när Norra länken öppnas.
Citat från: Karsten skrivet 17 mars 2013, 09:28:43 AM
Trevligt att se att direkttrafik på 436-440 föreslås införas i större omfattning. Det var på tiden! :)
Absolut!
Men linjer till Gullmarsplan och Årstaberg? Visst, bra med andra destinationer än Slussen (Årstaberg är att föredra då pendeln stannar där) men dessa kommer garanterat fastna i alla köer i Södra länken och på Hammarby Fabriksväg i morgonrusningen...
Citat från: Omnilasse skrivet 17 mars 2013, 13:33:36 PM
Men man får väl förmoda att de två ovan förelagna lösningarna hänger samman och att det också handlar om att man vill undvika att omloppen måste läggas med 45-minuters regleringstid vid Norrtälje när det är 30-minuterstrafik i ena riktningen. Det är ju rätt ineffektivt idag (även om man givetvis har förarbyte). Fast samtidigt borde man ju då också i och för sig placera några av blåingarna hos Fridströms för att slippa onödiga tomkörningar mellan Rimbo och Norrtälje.
Inga problem här. C:a 3 st tomma tillgängliga rampplatser finns hos Fridströms, och alla övertagna Rimboförare körde ju 807/677 dagligen under SL/Busslink/Keolistiden, så de kan linjen och UL-taxan. Så fort den lokala ledningen i Norrtälje beslutar sig för att de kan flytta ut 1-2 blåbussar till Rimbo är det snabbt fixat. Tills dess får Norrtäljeförarna fortsätta tomköra den blåbuss vars omlopp idag både börjar och slutar i Rimbo.
Citat från: Omnilasse skrivet 17 mars 2013, 13:33:36 PM
Jo, tyvärr valde ju SL att inte sätta ut det som krav i upphandlingen. Om 639 ska kunna passa 677 som tidigare så innebär det ju 55-minuters regleringtid (eller något sådant) i Stockholm. När det är 120-minuterstrafik blir det alltså nästan två timmars regleringstid i Stockholm. Det är ju förstås omöjligt att ha.
Nja, nog kan man utan större bekymmer lägga de flesta morgonavgångarna på 639
som startar i Rimbo i riktning mot Stockholm c:a 5-10 minuter senare, och då ge 677 chans att hinna fram i god tid med resenärer från Gottröratrakten. Norrut morgontid har dessa 639-bussar ingen större tidspress, med antingen tomkörningar eller avgångar med ytterst få resenärer. 639 är ju till skillnad från 677 väldigt "enkelriktad".
De södergående bussarna som kommer från Hallstavik bör inte få alltför mycket anslutande linjer, då de kan vara fullsatta redan innan Rimbo nu i och med lågentrékravet lett till minskat antal sittplatser. Bättre då att förstärka upp med Rimbobussar som tar hand om folket från t.ex 647, 677 och 648.
Citat från: Omnilasse skrivet 17 mars 2013, 13:33:36 PM
Vad man får försöka justera annars är ju 677:s avgångstider - men då riskerar det väl (har jag för mig) att bli för knapp vändtid i Uppsala och dessutom msåste det ju fungera även för 806.
Det är nog bäst att helt låta 677+806 vara helt, annat än att justera tillbaka den där enstaka minuten på 677. Att ha t.ex 29, 44 & 59 som avgångsminuter (istället för 30, 00 & 45 som Keolis hade) ser mest bara märkligt ut.
Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2013, 01:01:45 AM
Nja, nog kan man utan större bekymmer lägga de flesta morgonavgångarna på 639 som startar i Rimbo i riktning mot Stockholm c:a 5-10 minuter senare, och då ge 677 chans att hinna fram i god tid med resenärer från Gottröratrakten. Norrut morgontid har dessa 639-bussar ingen större tidspress, med antingen tomkörningar eller avgångar med ytterst få resenärer. 639 är ju till skillnad från 677 väldigt "enkelriktad".
De södergående bussarna som kommer från Hallstavik bör inte få alltför mycket anslutande linjer, då de kan vara fullsatta redan innan Rimbo nu i och med lågentrékravet lett till minskat antal sittplatser. Bättre då att förstärka upp med Rimbobussar som tar hand om folket från t.ex 647, 677 och 648.
Jo, givetvis skulle man kunna flytta några enstaka avgångar. Men det gäller ju också att få en regelbunden tidtabell på 639. Det är ju också en del av attraktiviteten. I högtrafik bör det väl dock vara relativt lätt att hitta en lösning. Man skulle ju också kunna prioritera så att 639 har passning i den riktning flest reser. Alltså från Gottröra mot Stockholm före 13.00 och från Stockholm till Gottröra efter 13.00, så gör man ju på många linjer som har passning från pendeln och där det inte går att ha passning i bägge riktningarna.
Hejsan!
---
Jag undrar hur många nya turer en nedläggning av linje 636X kommer att generera på sträckan Norrtälje - Älmsta med tanke på att linje 636X inte alls har många turer per dag?
Är det kommunens skoltrafik eller kanske Fridströms som får köra skoltrafik utmed 636X nu aktuella linjesträckning?
---
Kan man inte göra ringlinje av dagens 779:a och 782:a med linjerna 782H och linje 782V som det så vackert heter på SL-språk nu för tiden (med undantag ute på Rådmansö)
och låta 779 gå till Sundsvik.
---
Hoppas att nya linje 484 kommer stanna för påstigning (mot Årstaberg) resp. avstigning vid Nacka trp (mot Orminge) för att möjliggöra smidiga byten för dem som kommer från/ska
till övriga Nacka/Värmdö.
---
Nya linje 468 låter ju bra, den kan gå till Artipelags huvudentré via Värmdö marknad till Gustavsbergs C så att anläggningen inte längre behöver hyra in betalbussar från Vasagatan
för folket som vill ta sig dit.
---
Som redan nämns, vilket jag också tycker är fantastiskt bra, nämligen mer direkttrafik under lågtrafik för linje 436 - 440 för att avlasta 474:an.
---
Jag tycker att linje 689 skall förlängas till Gustavsbergs C. Dessutom under högtrafik så kan linje 423 återuppstå och köra direkt till/från Slussen via Lagnövägen.
Resenärer från Gustavsbergs C kan åka med 689 som fortsätter till Tynningö.
---
Ändringen i Stockholms innerstad med att t.ex. låta 69 gå Tomteboda - Finnberget känns nytt och främmande, då 69:an i alla tider förknippats med Blockhusudden.
---
Vad tror ni om linje 555?
"555: Kungsängens station - Råby - Kista centrum"
Det kan nog göra folk i Råby och Bro glada att få direktförbindelse med Kista genom att låta bussen köra ut på E18 där borta så att säga.
Eller tror ni det är tryckfel i skriften?
Citat från: at1981 skrivet 18 mars 2013, 08:07:50 AM
---
Vad tror ni om linje 555?
"555: Kungsängens station - Råby - Kista centrum"
Det kan nog göra folk i Råby och Bro glada att få direktförbindelse med Kista genom att låta bussen köra ut på E18 där borta så att säga.
Eller tror ni det är tryckfel i skriften?
Är garanterat tryckfel. Man har väl tittat lite för snabbt på linjenätet och angivit destinationen för 554 istället.
Överlag verkar man ändra lite fram och tillbaka på vissa linjer. Och några linjer tycks ju nästan få ändrade linjesträckningar varje år nuförtiden. Kanske inte det mest stabila sättet att skapa ett enkelt linjenät på. Det är väl tecken på att alla förändringar kanske inte är helt utredda, eller att SL åtminstone inte känner sig helt trygga med de beslut som man fattat.
Tycker det förvisso är bra att man lyssnar på kundsynpunkter även efter en ändring. Men har man gjort en ordentlig analys, så ska det ju inte behöva komma så många överraskningar kan man tycka. Framförallt kan man ju också tycka att kommunerna - som bör ha koll på hur resmönster och annat ser ut - borde vara bättre på att fånga upp sådana synpunkter i samband med remissrundorna.
601V/H Danderyds sjukhus-Djursholms torg-Stocksund-Danderyds sjukhus
Det övervägs att se över och minska antalet olika varianter av linjen som finns idag samt att då inte trafikera via Danderyds kyrka.
Kan vara en idé, men då tappar Danderyds kyrka all busstrafik. Vilket kanske inte spelar större roll, inte långt att gå från hpl Nora backe/Kyrkogårdsvägen.
603 Danderyds sjukhus-Kista centrum
Det övervägs att i sommartidtabellen införa 10-minuterstrafik på morgonen och 20-minuterstrafik på eftermiddagen. Vidare övervägs det att slå ihop linjen med linje 613
Fattar inte vitsen med att slå ihop den med 613?
604V/H Danderyds sjukhus-Enebyberg-Täby C(Tibbleskolan)-Grindtorp-Danderyds sjukhus
Det övervägs att i normaltidtabellen införa utökningar av trafiken dagtid för att skapa 30-minuterstrafik. Vidare övervägs det att linjen delas upp i två linjer med följande trafikering;
604: Danderyds sjukhus – Eneby torg – Täby C – Arninge (ersätter 627 sträckan Täby C – Arninge). Denna linje får 30-minuterstrafik i högtrafik.
605: Danderyds sjukhus – Grindtorp – Täby C – Gribbylund (ersätter 605 sträckan Täby C – Gribbylund).
Tanken är god, men då tappar man den enda tvärförbindelsen samt att Hägernäs/Viggbyholm tappar en direktförbindelse med Arninge/Kista C
Nu står dessa linjer inte med i rapporten, antagligen för att den skrevs innan dessa beslutades, men tror ni att de nya direktlinjerna till Cityterminalen från Nacka och Värmdö kommer att finnas kvar efter Danviktullsbrons renovering?
Citat från: at1981 skrivet 18 mars 2013, 08:07:50 AM
Jag undrar hur många nya turer en nedläggning av linje 636X kommer att generera på sträckan Norrtälje - Älmsta med tanke på att linje 636X inte alls har många turer per dag?
Är det kommunens skoltrafik eller kanske Fridströms som får köra skoltrafik utmed 636X nu aktuella linjesträckningen?
Om 636X skulle ersättas av en ren kommunal skolbuss måste denna antingen upphandlas, eller tilldelas till någon av dagens skolbussoperatörer, om någon av dem vill ha körningen.
Dvs RoslagsTaxi, Bergkvarabuss eller Taxi 020.
Fridströms Busstrafik och Norrtälje Taxi kör skoltrafik i samarbete med RoslagsTaxi.
Citat från: buskörare skrivet 18 mars 2013, 10:28:53 AM
603 Danderyds sjukhus-Kista centrum
Det övervägs att i sommartidtabellen införa 10-minuterstrafik på morgonen och 20-minuterstrafik på eftermiddagen. Vidare övervägs det att slå ihop linjen med linje 613
Fattar inte vitsen med att slå ihop den med 613?
Tja, skapar ju en direktförbindelse från Enebyberg till Kista - är väl förvisso en god tanke. Vad man däremot undrar är väl om 603 då skulle bli dubbelriktad? I annat fall blir det ju en ganska otydlig linjesträckning.
En risk är ju också att det uppstår förseningar. Sådant kan ju ställa till det på den gemensamma sträckan kring Enebyberg.
Citat från: buskörare skrivet 18 mars 2013, 10:28:53 AM
604V/H Danderyds sjukhus-Enebyberg-Täby C(Tibbleskolan)-Grindtorp-Danderyds sjukhus
Det övervägs att i normaltidtabellen införa utökningar av trafiken dagtid för att skapa 30-minuterstrafik. Vidare övervägs det att linjen delas upp i två linjer med följande trafikering;
604: Danderyds sjukhus – Eneby torg – Täby C – Arninge (ersätter 627 sträckan Täby C – Arninge). Denna linje får 30-minuterstrafik i högtrafik.
605: Danderyds sjukhus – Grindtorp – Täby C – Gribbylund (ersätter 605 sträckan Täby C – Gribbylund).
Tanken är god, men då tappar man den enda tvärförbindelsen samt att Hägernäs/Viggbyholm tappar en direktförbindelse med Arninge/Kista C
Men frågan är hur populär 627 är att åka hela vägen? Det tar ju en evighet! Tror nästan flertalet som åker från Kista/Sollentuna väljer att åka annan väg en 627:an och som ska till Arninge. Att ex.vis ta 178 från Kista till Danderyd och 629:an därifrån lär ju vara betydligt mer attraktivt redan idag.
Dessutom blir man ju härigenom av med än fler ringlinjer, vilket jag ser som positivt.
Citat från: Carl Eric skrivet 18 mars 2013, 10:35:09 AM
Nu står dessa linjer inte med i rapporten, antagligen för att den skrevs innan dessa beslutades, men tror ni att de nya direktlinjerna till Cityterminalen från Nacka och Värmdö kommer att finnas kvar efter Danviktullsbrons renovering?
Hej!Från nästa vecka så skall det uppkomma två nya linjer in till Cityterminalen
just eftersom man behöver bemöta passagerarökningen p.g.a. brorenoveringen.
Eftersom Keolis N/V får nytt tjänstepaket från nästa vecka så kanske dessa linjer
(med okända nummer) tas i bruk samtidigt.
Källan till informationen är SL:s kundtjänst.
Länk: https://kundo.se/org/sl-kundforum/d/utlovad-trafikokning-i-nackavarmdo/
Själva brorenoveringen startar dock 5/4 och pågår till 27/9.
Länk: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=danviksbron&source=web&cd=3&ved=0CDkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.stockholm.se%2FPageFiles%2F397018%2FTrafikstr%25C3%25B6rningar%2520Danviksbron.pdf&ei=-wBHUcG9Iq734QSK-YCYAg&usg=AFQjCNFFo3uh030QrM-eYOq8zRgwsTscLg&cad=rja
Ang. det som finns att läsa om Folkungagatan, hur kommer det att påverka busstrafiken som kör på denna vägsträcka som t.ex. 53, 71 och 96?
Citat från: at1981 skrivet 18 mars 2013, 13:14:14 PM
Hej!
Från nästa vecka så skall det uppkomma två nya linjer in till Cityterminalen
just eftersom man behöver bemöta passagerarökningen p.g.a. brorenoveringen.
Eftersom Keolis N/V får nytt tjänstepaket från nästa vecka så kanske dessa linjer
(med okända nummer) tas i bruk samtidigt.
Källan till informationen är SL:s kundtjänst.
Länk: https://kundo.se/org/sl-kundforum/d/utlovad-trafikokning-i-nackavarmdo/
Själva brorenoveringen startar dock 5/4 och pågår till 27/9.
Länk: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=danviksbron&source=web&cd=3&ved=0CDkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.stockholm.se%2FPageFiles%2F397018%2FTrafikstr%25C3%25B6rningar%2520Danviksbron.pdf&ei=-wBHUcG9Iq734QSK-YCYAg&usg=AFQjCNFFo3uh030QrM-eYOq8zRgwsTscLg&cad=rja
jag kan minnas fel men har för mig linjerna skulle heta 445c och 484c, vem som ska köra och med vad och var dom ska placeras har jag dock ingen aning om... men det är väl tänkt att det är en ersättning medans bron har begränsad framkomlighet, dock kan man väl gissa att dem får vara kvar om resandet ökar...
Ja det är just de linjerna som Alexander pratar om som jag syftar på. De kommer att heta 445C samt 480C, och tidtabellerna blir offentligt mot slutet av månaden.
Citat från: homer skrivet 18 mars 2013, 13:23:35 PM
vem som ska köra och med vad och var dom ska placeras har jag dock ingen aning om...
Nacka-Värmdö ska köra dessa linjer, fordonsparken utökas med 11 st Omnilink-led i 37-serien.
Citat från: Omnilasse skrivet 18 mars 2013, 11:10:29 AM
Tja, skapar ju en direktförbindelse från Enebyberg till Kista - är väl förvisso en god tanke. Vad man däremot undrar är väl om 603 då skulle bli dubbelriktad? I annat fall blir det ju en ganska otydlig linjesträckning.
En risk är ju också att det uppstår förseningar. Sådant kan ju ställa till det på den gemensamma sträckan kring Enebyberg.
Men frågan är hur populär 627 är att åka hela vägen? Det tar ju en evighet! Tror nästan flertalet som åker från Kista/Sollentuna väljer att åka annan väg en 627:an och som ska till Arninge. Att ex.vis ta 178 från Kista till Danderyd och 629:an därifrån lär ju vara betydligt mer attraktivt redan idag.
Dessutom blir man ju härigenom av med än fler ringlinjer, vilket jag ser som positivt.
Såg att jag tänkte fel med att Viggbyholm/Hägernäs skulle bli av med Arningeförbindelse. Blir ju tvärtom. Ang 603/613 så funderar jag på varför just den? Varför inte dra den till Täby C istället liksom?
Citat från: buskörare skrivet 18 mars 2013, 18:42:03 PM
Såg att jag tänkte fel med att Viggbyholm/Hägernäs skulle bli av med Arningeförbindelse. Blir ju tvärtom. Ang 603/613 så funderar jag på varför just den? Varför inte dra den till Täby C istället liksom?
Det handlar dels om att hitta en linje med ungefär samma belastning som 603 så att turtätheten inte blir för låg/hög på någon del av linjen. En annan tanke är att genom att slå ihop två vändande linjer till en genomgående är att man då minskar belastningen på uppställningen i Danderyd. Täby C når man tämligen effektivt med 178 och 7 minuters tågresa från Mörby, ett svårslaget smidigt byte (åt det hållet).
Citat från: Fredde skrivet 18 mars 2013, 16:59:51 PM
Nacka-Värmdö ska köra dessa linjer, fordonsparken utökas med 11 st Omnilink-led i 37-serien.
var ska dessa bussar sova någonstans? känns inte som att de finns jättemycket plats på befintliga depåer.
Citat från: Karsten skrivet 18 mars 2013, 19:36:51 PM
Det handlar dels om att hitta en linje med ungefär samma belastning som 603 så att turtätheten inte blir för låg/hög på någon del av linjen. En annan tanke är att genom att slå ihop två vändande linjer till en genomgående är att man då minskar belastningen på uppställningen i Danderyd. Täby C når man tämligen effektivt med 178 och 7 minuters tågresa från Mörby, ett svårslaget smidigt byte (åt det hållet).
Ja, att avlasta Danderyd behövs, där har det ju varit total kaos en längre tid.
Citat från: Karsten skrivet 18 mars 2013, 19:36:51 PM
Det handlar dels om att hitta en linje med ungefär samma belastning som 603 så att turtätheten inte blir för låg/hög på någon del av linjen. En annan tanke är att genom att slå ihop två vändande linjer till en genomgående är att man då minskar belastningen på uppställningen i Danderyd. Täby C når man tämligen effektivt med 178 och 7 minuters tågresa från Mörby, ett svårslaget smidigt byte (åt det hållet).
Det kan förklara varför man har valt att slå samman dessa två linjer. Redan i dag har 603 en ganska ojämn belastning. I em-rusningen fylls de på mellan Kista C och Victoria tower, sedan kliver de flesta (känns det som) av vid Helenelunds station. bussen går sedan vidare ganska tom till Danderyd. Ett läge som förvärras av att 178:orna ofta inte håller tidtabellen när de kommer till Kista. Så i praktiken går oftast en 603:a någon minut efter en 178:a.
603:orna kan då få en väldigt ojämn ankomsttid till DAS, vilket om de skulle fortsätta direkt som 613 nog skulle ge upphov till en irriterande väntan för resenärer mot Skarpäng. Detta var fallet då SL valde att dela upp 509:an i 509 och 606 i DAS för något år sedan.
SL kanske skulle kunna överväga om 603 alls behöver gå till DAS eller om det räcker att ha Helenelunds station som slutstation.
Citat från: igel skrivet 19 mars 2013, 10:06:45 AM
Det kan förklara varför man har valt att slå samman dessa två linjer. Redan i dag har 603 en ganska ojämn belastning. I em-rusningen fylls de på mellan Kista C och Victoria tower, sedan kliver de flesta (känns det som) av vid Helenelunds station. bussen går sedan vidare ganska tom till Danderyd. Ett läge som förvärras av att 178:orna ofta inte håller tidtabellen när de kommer till Kista. Så i praktiken går oftast en 603:a någon minut efter en 178:a.
603:orna kan då få en väldigt ojämn ankomsttid till DAS, vilket om de skulle fortsätta direkt som 613 nog skulle ge upphov till en irriterande väntan för resenärer mot Skarpäng. Detta var fallet då SL valde att dela upp 509:an i 509 och 606 i DAS för något år sedan.
SL kanske skulle kunna överväga om 603 alls behöver gå till DAS eller om det räcker att ha Helenelunds station som slutstation.
603:an är en väldigt glömd linje tycker jag. Utöver problemen du beskriver så är det när jag kört få som åker. De flesta tar 178:an trots att dom bara ska från Kista till Danderyd.
Citat från: buskörare skrivet 19 mars 2013, 11:02:46 AM
603:an är en väldigt glömd linje tycker jag. Utöver problemen du beskriver så är det när jag kört få som åker. De flesta tar 178:an trots att dom bara ska från Kista till Danderyd.
Lösningen är kanske att skippa 603:an helt och hållet och införa "178E Helenelunds station"
Citat från: igel skrivet 19 mars 2013, 11:27:35 AM
Lösningen är kanske att skippa 603:an helt och hållet och införa "178E Helenelunds station"
Ja, det tror jag på. Linjesträckningen på 603:an är ju bra, så den kan behållas.
Citat från: igel skrivet 19 mars 2013, 11:27:35 AM
Lösningen är kanske att skippa 603:an helt och hållet och införa "178E Helenelunds station"
Med röda fordon kanske? Så de kan köras på röda linjer före och direkt efter en sådan förstärkning.
Om förslaget på att 604V/H delas upp. Och 605:an förlängs till Danderyd. Kommer man då att ta bort direktbussen 609?
604-GAMMAL (DAS-Danderydsberg-Enebyberg-Enhagsslingan-TäbyC(Tibbleskolan)-Grindtorp-LahällsViadukten-DAS)
605-GAMMAL (Gribbylund-Marknadsvägen-TäbyC(terminalen))
609-GAMMAL (Gribbylund-Bergtorpsvägen-Viggbyholmstrafikplats-Danderydssjukhus)
605-NY (Gribbylund-Marknadsvägen-TäbyC(terminalen)-Grindtorp-LahällsViadukten-Danderydssjukhus)
Glömde helt bort. Men 605:an är i dag en ringlinje, som utgår från TäbyC. I praktiken går 605H under förmiddagen och 605V under eftermiddagen. (detta för att alla som bor i gribbylundsC inte ska behöva åka runt hela Gribylund). Vad sker med det här om linjen ska utgå från Danderyd.
Citat från: Omnilasse skrivet 18 mars 2013, 11:10:29 AM
Dessutom blir man ju härigenom av med än fler ringlinjer, vilket jag ser som positivt.
Eller blir det en ny ännu längre med lång gemensam körsträcka, där H bara går på förmiddagar och V bara på eftermiddagar. Vore kul om de valde att skylta V och H. Tänk när Ingrid kommer till DAS och precis missar den sista 605H på väg till barnbarnen. Frågar när nästa 605H går och får svaret i Morgon 04:55.