Vet man än vad det blir för bussar på nya trafikavtalet för Hisingen?
CitatMAN blir den stora leverantören av Keolis nya bussar som ska rulla på Hisingen.
Keolis har av MAN köpt 59 ledbussar samt 27 boggibussar. Dessa bussar kommer att drivas med gas. Men även Volvo kommer leverera bussar till trafikstarten 2013. Dessa blir 29 stycken hybridbussar som drivs med el och RME (rapsolja)
bara hoppas man får ombyggda versionen av Hybriderna så man slipper problemet med att Webaston tyker som attan på RME GS bussar byggs ju om just nu o får en extra tank till Webaston för riktig diesel.
Med den mängden ledbussar blir det nog boggi även på många stombussar.. Västtrafik har ju totalt övergett allt vad stombuss var.
Citat från: danneh skrivet 24 februari 2013, 13:24:34 PM
Med den mängden ledbussar blir det nog boggi även på många stombussar.. Västtrafik har ju totalt övergett allt vad stombuss var.
Alla bussarna blir i vanlig lack, det ger större flexibilitet. Har stombusslacken utgått helt?
Ja, som jag tidigare sagt är "Stombussutförandet" övergett. Alla bussar ska numera vara blå.
Tar man inte över några bussar från GS?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Säkert, en del av GS bussar är ju bara 5-6 år gamla. Resursslöseri annars vill jag hävda.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 februari 2013, 19:03:29 PM
Tar man inte över några bussar från GS?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Nej, det är inte planerat.
Citat från: Ted S skrivet 24 februari 2013, 19:25:18 PM
Nej, det är inte planerat.
Stämmer, Keolis kommer inte att ta över några av GS bussar. De bussar som GS har idag, bl.a. MAN i 500/600-serien och Volvo 8700 i 600-serien kommer att försvinna helt.
Jo, lacken är en del man har övergett, men man verkar även ha övergett att ha ledbuss på stomlinjerna?
Är någon av de bussarna som Keolis köpt för Svart eller köper Leija egna?
De enda bussarna som blir kvar är 300,800 serierna då dessa e köpta för det kontraktet GS har kvar kanske nån till ifall Västtrafik beställer mer insats trafik till hösten.
Tack för svar! Keolis måste gilla att prova olika busstyper. Scanioa i Mölndal, Volvo i Partille, Solaris i Angered och nu MAN på Hisingen.
Att Stombusslacken utgått är synd. Den är mycket snyggare än den trista blå. Bara Veolia kvar då med Stombusslack sedan.
Citat från: danneh skrivet 24 februari 2013, 19:38:04 PM
---
Är någon av de bussarna som Keolis köpt för Svart eller köper Leija egna?
De köper egna.
Citat från: Svemicke skrivet 24 februari 2013, 22:33:17 PM
Tack för svar! Keolis måste gilla att prova olika busstyper. Scanioa i Mölndal, Volvo i Partille, Solaris i Angered och nu MAN på Hisingen.
Att Stombusslacken utgått är synd. Den är mycket snyggare än den trista blå. Bara Veolia kvar då med Stombusslack sedan.
Antar att det är den tillverkaren som har det bästa erbjudandet som får leverera bussarna. När de är såpass stora volymer och dessutom olika garage så gör det ju inget att man blandar olika märken. Annars är ju enhetlighet fördelaktigt ur ekonomisk synvinkel, dock väldigt tråkigt.
Men då blir nu, Keolis en av dem större aktörerna i Gbg en tid framöver! 8) För hur många fler Garage/Depåer finns det?
Jag är inte förvånad att Keolis vunnit så pass många upphandlingar. Keolis står för kvalitét och inget annat, det är min personliga åsikt. Fordon som är rena, fräscha och väl underhållna och dessutom med mycket trevliga förare. ;)
Citat från: bisquit skrivet 25 februari 2013, 18:12:28 PM
Men då blir nu, Keolis en av dem större aktörerna i Gbg en tid framöver! 8) För hur många fler Garage/Depåer finns det?
Om jag nu inte glömt något så blir depåerna och operatörerna fr o m i sommar Göteborgs stadstrafik (lägger därför in även Mölndal och Partille då de tekniskt sett hör till stadstrafiken) enl. följande.
Angered - Keolis
Frihamnen - Veolia
Grimbo - Keolis
Kruthusgatan - GS
Kville - Keolis
Majorna - Veolia
Mölndal - Keolis
Partille - Keolis
Torslanda - Nobina
Jag hoppades att Keolis skulle köpa GS 280-293, 297-299, 952-980, 599-613 och Volvo-Bussars 294-296 som är dom nyaste men så blir det alltså inte. Antar att det beror på att alla dessa bussar är dieseldrivna och att bara vissa av dom har kilmatanläggning för passagerarna.
Citat från: Johan B skrivet 25 februari 2013, 20:33:59 PM
Om jag nu inte glömt något så blir depåerna och operatörerna fr o m i sommar Göteborgs stadstrafik (lägger därför in även Mölndal och Partille då de tekniskt sett hör till stadstrafiken) enl. följande.
Angered - Keolis
Frihamnen - Veolia
Grimbo - Keolis
Kruthusgatan - GS
Kville - Keolis
Majorna - Veolia
Mölndal - Keolis
Partille - Keolis
Torslanda - Nobina
Mig veterligt kommer keolis ha alla hisingsbussarna bara på grimbo inga på kville vad jag vet eller hört.
Rikard
så vitt jag vet DÖR garaget kville då det inom en hyfsat snar framtid skall rivas, typ 2015 vill jag minnas det är sagt.
Vad ersätter Kville då?
Citat från: Bussmicke skrivet 26 februari 2013, 12:17:17 PM
Vad ersätter Kville då?
Keolis bygger ut Grimbo ordentligt nu.
Rikard
Vad jag har förstått så ska MAN-bussarna stå på Neoplanområdet och Volvohybriderna på andra sidan gatan på Grimbo där Strömma Buss håller till idag.
Någon som vet om några av bussarna ska placeras i Mölndal, med tanke på att ändhållplatserna på linje 19 och 25 ligger i Mölndal?
Nja, andra änden av 19 är väl Körkarlens Gata och på 25:an är det ju Länsmanstorget. Är väl inte så långt?? Någon eller ett par tomturer till Mölndal går väl an från Grimbo. Det tomkörs ju från Rävekärr till Heden/Göteborg idag.
Enligt det dom sade på mötet jag var på skall alla bussar för hisingskontraktet stå på Grimbo
Så blir det nog ja; Kvillegaraget skall saneras för bostadsbyggande och som sagt ett par tomkörningar till Mölndal gör väl varken till eller från i det stora hela, kostar nog mer om förare ska omdisponeras p.g.a. det bl.a.
Det var nyheter. Då blir det en rejäl bussuppställning ute i Grimbo då. Hur många bussar blir det? 100-någonting?
Nja, kanske inte riktigt så många. Om du känner till bussgaraget Majorna så hade vi som mest en gång i tiden runt 100 bussar uppställda därinne. Och dom fick plats så kanske du kan relatera till omfånget s.a.s. Men det är ju klart att större blir det jämfört med innan.
Någon som vet var det blir för busstyper på linje 25 och 52?
Citat från: danneh skrivet 26 februari 2013, 22:22:49 PM
Någon som vet var det blir för busstyper på linje 25 och 52?
MAN ledbuss gas. Alla stombussar (18, 19, 25 mfl) kommer att köras med MAN ledbuss gas.
Det är därför problem att sätta några bussar på linje 25 från Mölndal, det finns ingen gas där.
Men räcker de 59 ledbussar för alla fyra stomlinjerna?
Citat från: Erling.L skrivet 24 februari 2013, 20:27:08 PM
De enda bussarna som blir kvar är 300,800 serierna då dessa e köpta för det kontraktet GS har kvar kanske nån till ifall Västtrafik beställer mer insats trafik till hösten.
Jag läste i Metro för ett tag sen att det skulle levereras tre nya hybridbussar för linje 60 till sommaren.
Ja, nu har ju inte linje 60 med hisingsavtalet att göra men... visst det ska bli eltankningsstationer vid denna linjes ändhållplatser så att bussarna (de här 3) ska kunna köras på el "hela vägen" är det tänkt. Hur det nu ska fungera får väl någon annan mer insatt svara på?
För övrigt så var det nägon förfrågan om linje 59 (Nils Ericsonterminalen-Partille- Kåhög-Jonsered) för ett tag sen. Denna linje har, vad jag tror, nog hamnat lite utanför SAMTLIGA avtal. Från början var den en del av linje 21 i det gamla avtalet. Linje 21 gick då dagtid hela vägen Hornkamsgatan - Centralstationen - Partille - Kåhög - Jonsered. Kvällstid gick 59:an från Centralen till Jonsered. Sedan delades 21/59 och samtidigt började 59:an köra via Gullbergsvass/Marieholm. Gul Express har ju numera kommit tillbaka på sträckan Hornkamsgatan - Jonsered, 21:an har nedlagts och 59:an körs av GS fram till juni sen kommer den förmodligen att bakas in i Partilleavtalet d.v.s. Keolis tar över även denna linje. Men den kan ju hamna hos nägon underentreprenör eller fortlöpande hos GS för några ändringar linjemässigt på 59:an är inte annonserade. ???
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 27 februari 2013, 15:35:16 PM
För övrigt så var det nägon förfrågan om linje 59 (Nils Ericsonterminalen-Partille- Kåhög-Jonsered) för ett tag sen. Denna linje har, vad jag tror, nog hamnat lite utanför SAMTLIGA avtal. Från början var den en del av linje 21 i det gamla avtalet. Linje 21 gick då dagtid hela vägen Hornkamsgatan - Centralstationen - Partille - Kåhög - Jonsered. Kvällstid gick 59:an från Centralen till Jonsered. Sedan delades 21/59 och samtidigt började 59:an köra via Gullbergsvass/Marieholm. Gul Express har ju numera kommit tillbaka på sträckan Hornkamsgatan - Jonsered, 21:an har nedlagts och 59:an körs av GS fram till juni sen kommer den förmodligen att bakas in i Partilleavtalet d.v.s. Keolis tar över även denna linje. Men den kan ju hamna hos nägon underentreprenör eller fortlöpande hos GS för några ändringar linjemässigt på 59:an är inte annonserade. ???
Den i sommar avtalslösa linje 59 har tilldelats avtal Partille, numreras om till 519, och kommer att köras av Keolis Partille.
(http://kronobergarn.se/GS%20Buss/167.%20Lexbydal.%20Ptle.jpg?_cache=1361977724)
(http://kronobergarn.se/GS%20Buss/261.%20Jonsered.%20Ptle.jpg?_cache=1361977797)
Då går tvåsiffriga linjen 59 i graven... och vi välkomnar linje 519.
Då är det enbart Keolis som trafikera Partille C :)
Så blir det då ja, Keolis får ju nästan monopol i Göteborg med omnejd då förutom i väster...
Återigen då MAN led/gas.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 27 februari 2013, 16:36:50 PM
Återigen då MAN led/gas.
Snarare blir det "Partillestandard", Volvo boggi/RME. Fler boggibussar i 57-serien planeras flytta från Eriksberg (i Stockholms län).
Citat från: Ted S skrivet 27 februari 2013, 16:41:36 PM
Snarare blir det "Partillestandard", Volvo boggi/RME. Fler boggibussar i 57-serien planeras flytta från Eriksberg (i Stockholms län).
Yesssss partyyyy.... :)
Heja Keolis
Ja, nu var det ju inte busstypen på 519 jag svarade på, men det framgick tyvärr inte, utan en tidigare förfrågan på bussar i Hisingsavtalet. På 519 förstod jag att bussparken ska följa Partilleavtalet, men tack ändå för svar!
Citat från: M skrivet 27 februari 2013, 21:14:56 PM
Och varför det?
Har sina rötter i gamla SL Buss... :)
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Erling.L skrivet 26 februari 2013, 06:13:43 AM
så vitt jag vet DÖR garaget kville då det inom en hyfsat snar framtid skall rivas, typ 2015 vill jag minnas det är sagt.
Det gäller väl även för Frihamnen?
Citat från: Johan B skrivet 25 februari 2013, 20:33:59 PM
Om jag nu inte glömt något så blir depåerna och operatörerna fr o m i sommar Göteborgs stadstrafik (lägger därför in även Mölndal och Partille då de tekniskt sett hör till stadstrafiken) enl. följande.
Angered - Keolis
Frihamnen - Veolia
Grimbo - Keolis
Kruthusgatan - GS
Kville - Keolis
Majorna - Veolia
Mölndal - Keolis
Partille - Keolis
Torslanda - Nobina
Som skrivet i andra trådar skall alla Keolis för Hisingsavtalet stå på Grimbo, däremot skall Veolia stå kvar med de bussar man har idag på Kville även efter juni.
Citat från: Erling.L skrivet 26 februari 2013, 06:13:43 AM
så vitt jag vet DÖR garaget kville då det inom en hyfsat snar framtid skall rivas, typ 2015 vill jag minnas det är sagt.
Vad gäller Kville har GS kvar kontrakt kvar till 2015 (som man inte kommer ur). Vad som händer därefter är ytterst osäkert, det enda man kan säga är att på sikt komme Kville att "dö", precis som alla andra bussdepåer i Göteborg med undantag för Angeredsdepån som är stadsplanerad som bussdepå. Frihamnen, Majorna, Kruthusgatan och Terminal G (där bl.a. Sandarna Transporter och Nettbuss står) är alla planerade för annat och kommer att försvinna som depåer (troligen) mellan 2015 och 2018. Det kommer med andra ord att bli en riktig kris för alla bolag inom kort var man skall ställa alla bussar. Politikerna vill ha busstrafik, men bussarna skall tydligen inte kunna ställas upp någonstans???!!!
I detta avseende har faktiskt SL i Stockholms län fattat galoppen, nämligen att säkra infrastrukturen även för busstrafik. Snart dags för Västtrafik att fortsätta tänka åt samma håll.
Citat från: Ted S skrivet 28 februari 2013, 22:50:57 PM
I detta avseende har faktiskt SL i Stockholms län fattat galoppen, nämligen att säkra infrastrukturen även för busstrafik. Snart dags för Västtrafik att fortsätta tänka åt samma håll.
Utveckla gärna. Min uppfattning om Stockholm är att man åker matarbuss till tunnelbanan och sedan tunnelbana dit man ska.
Citat från: Gunnar skrivet 28 februari 2013, 21:01:26 PM
Som skrivet i andra trådar skall alla Keolis för Hisingsavtalet stå på Grimbo, däremot skall Veolia stå kvar med de bussar man har idag på Kville även efter juni.
Då blir det mycket tomyta. Veolia gör ju bara anspråk på platserna längst ut mot vägen.
Citat från: Gunnar skrivet 28 februari 2013, 21:01:26 PM
Vad gäller Kville har GS kvar kontrakt kvar till 2015 (som man inte kommer ur). Vad som händer därefter är ytterst osäkert, det enda man kan säga är att på sikt komme Kville att "dö", precis som alla andra bussdepåer i Göteborg med undantag för Angeredsdepån som är stadsplanerad som bussdepå. Frihamnen, Majorna, Kruthusgatan och Terminal G (där bl.a. Sandarna Transporter och Nettbuss står) är alla planerade för annat och kommer att försvinna som depåer (troligen) mellan 2015 och 2018. Det kommer med andra ord att bli en riktig kris för alla bolag inom kort var man skall ställa alla bussar. Politikerna vill ha busstrafik, men bussarna skall tydligen inte kunna ställas upp någonstans???!!!
I Malmö fick ju Veolia maka på sig. Frågan är dock om inte kommunen bör åläggas ansvar för att hitta nya uppställningsplatser om bussdepåerna ska bort.
Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2013, 22:57:32 PM
Utveckla gärna. Min uppfattning om Stockholm är att man åker matarbuss till tunnelbanan och sedan tunnelbana dit man ska.
Jag uppfattade att ämnet var garage- och verkstadsytor, och att det, åtminstone i storstäder, bör vara både strategiskt och lönsamt att ha dessa i samhällelig ägo. En huvudman behöver ju inte äga mark, man kan ju hyra långsiktigt, vilket rimligen är förmånligare än när en entreprenör ska finansiera motsvarande inom en avtalsperiod.
Citat från: Ted S skrivet 28 februari 2013, 23:54:01 PM
Jag uppfattade att ämnet var garage- och verkstadsytor, och att det, åtminstone i storstäder, bör vara både strategiskt och lönsamt att ha dessa i samhällelig ägo. En huvudman behöver ju inte äga mark, man kan ju hyra långsiktigt, vilket rimligen är förmånligare än när en entreprenör ska finansiera motsvarande inom en avtalsperiod.
Ja, det vore ju bästa lösningen. Dessutom blir det ingen "vi och dem"-känsla heller. Se på Helsingborg. Där samsas ju alla bolagen ute i Väla.
Precis som bussdepån i Kristianstad
Jag hade hoppats på "expressbussar" till Gul Express och att nuvarande nya och relativt nya stadsbussar gick till den nya trafiken. När Gul presenterades i april förra året skrev Västtrafik att "linjen kommer att ha nya expressbussar blandat med några äldre bussar av typ stadsbuss. Men efterhand kommer dessa att bytas ut". Så blev det inte, endast stadsbuss sedan start och fortsättningsvis? Någon som vet mer?
Västtrafik sa att även att Rosa till en början skulle gå med stadsbussar, vilket efterhand skulle bytas mot expressbussar. Men så verkar inte läget vara, Rosa verkar gå kvar med Solaris tills avtalets slut, eller tills någon större utökning görs, och nya bussar behövs.
När GS 280-293 och 297-299 blir arbetslösa i Juni så borde Veolia kunna hyra eller köpa ett antal av dessa för att på så sätt ersätta Solarisarna på Rosa Express.
Skulle de aldrig göra
Och varför skulle de göra det? De bussarna har ju samma komfortnivå som Solarisarna. Därmed inte sagt att det inte är fina bussar.
Visserligen har dessa också dåliga säten men dom är ändå bekvämare än Solarisarnas och man kan ju faktiskt byta till landortssäten med bälte. Dock så skulle väl det bli alldeles för dyrt för Veolia att kosta på eftersom dom annars säkert hade gjort det på dom 10 tidigare GS-bussar man redan har. Volvo B12 BLE går dock fortfarande mycket bättre än Solaris Urbino 15 LE CNG.
Håller med föregående, även fast de bussarna inte alls är i samma nivå som expressbussarna på Rosa så är ju det betydligt bättre än de Solarisarna man har nu, Veolias Solaris är förmodligen det värsta (komfortmässigt) som rullat i den här staden.
Dessutom när problemen med Solaris va som störst, då de stod mer i depån än de va i trafik, så köpte man fler. Då hade även chaufförer klagat på förarmiljön i Solaris.
Sen kan man säga vad man vill om Veolia, men förmodligen enda operatör jag sett som skruvar igen nödutgångar (ja, man skruvade igen nödutgångarna i taket)
Citat från: danneh skrivet 08 mars 2013, 13:52:47 PM
Håller med föregående, även fast de bussarna inte alls är i samma nivå som expressbussarna på Rosa så är ju det betydligt bättre än de Solarisarna man har nu, Veolias Solaris är förmodligen det värsta (komfortmässigt) som rullat i den här staden.
Dessutom när problemen med Solaris va som störst, då de stod mer i depån än de va i trafik, så köpte man fler. Då hade även chaufförer klagat på förarmiljön i Solaris.
Sen kan man säga vad man vill om Veolia, men förmodligen enda operatör jag sett som skruvar igen nödutgångar (ja, man skruvade igen nödutgångarna i taket)
Det fanns faktiskt bussar med värre komfort i Göteborg förr och det var de MAN-bussarna med sidmonterad bakmotor som GS köpte med plastsäten. Dock var de ju bara en eller två till antalet. Gångmässigt är nämnda 8500 överlägsen Solaris men jag tycker man sitter lika illa i båda. Stolarna kommer från samma tillverkare men utförandet skiljer något. Förarna hade nog blivit glada över fler Volvo däremot.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 mars 2013, 00:28:18 AM
När GS 280-293 och 297-299 blir arbetslösa i Juni så borde Veolia kunna hyra eller köpa ett antal av dessa för att på så sätt ersätta Solarisarna på Rosa Express.
Det hade ju höjt förarkomforten rejält om så hade skett.
Alltså, ska de här boggievagnarna då bara ställas av?? Eller säljas när de absolut kan göra nytta i Göteborg med omnejd? De är ju rätt behagliga i körning och även för passagerare i dagens trafik och är bara 3-4 år gamla. Slöseri med vagnmateriel om så vore fallet??
Japp 128, 129 & 130 men 129:an är väl kvar hos Göteborgsbuss, tror jag och trafikerar 168:an och 69:an väl?? Den har väl nummer 2430 el. nå´t sån´t numera eller é det nå´n av de andra?? ???
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:47:10 PM
Japp 128, 129 & 130 men 129:an är väl kvar hos Göteborgsbuss, tror jag och trafikerar 168:an och 69:an väl?? Den har väl nummer 2430 el. nå´t sån´t numera eller é det nå´n av de andra?? ???
69,168 körs av Keolis numera
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:47:10 PM
Japp 128, 129 & 130 men 129:an är väl kvar hos Göteborgsbuss, tror jag och trafikerar 168:an och 69:an väl?? Den har väl nummer 2430 el. nå´t sån´t numera eller é det nå´n av de andra?? ???
Såg 2401 på linje 36 idag, vilken av GS-bussarna den var har jag dock inte koll på.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:47:10 PM
Japp 128, 129 & 130 men 129:an är väl kvar hos Göteborgsbuss, tror jag och trafikerar 168:an och 69:an väl?? Den har väl nummer 2430 el. nå´t sån´t numera eller é det nå´n av de andra?? ???
GS hade fyra MAN-bussar av typ A37 med sidomonterad motor: 100 och 127-129. 127 och 128 såldes på hösten 2008 till Göteborgsbuss där dom fick nummer 2267 och 2268 men som senare ändrades till 2401 och 2402. Dessa rullar fortfarande hos Göteborgsbuss på bland annat linjerna 26 och 36.
GS 130 var en udda fågel som även den hade dåliga säten men var av typen A21, alltså samma som 721-743 men med dieseldrift istället för gas. I Juni 2010 såldes 100 och 130 till Polen men 129 blev kvar och rullar nu hos GS där den har ersatt 109 som förstördes av en motorbrand 2011.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:41:21 PM
Alltså, ska de här boggievagnarna då bara ställas av?? Eller säljas när de absolut kan göra nytta i Göteborg med omnejd? De är ju rätt behagliga i körning och även för passagerare i dagens trafik och är bara 3-4 år gamla. Slöseri med vagnmateriel om så vore fallet??
Dom lär väl säljas tillbaka till Volvo om nu inte Keolis, Nobina eller Veolia vill köpa eller hyra dom.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 mars 2013, 21:41:21 PM
Alltså, ska de här boggievagnarna då bara ställas av?? Eller säljas när de absolut kan göra nytta i Göteborg med omnejd? De är ju rätt behagliga i körning och även för passagerare i dagens trafik och är bara 3-4 år gamla. Slöseri med vagnmateriel om så vore fallet??
Även GS B9S är väl rätt unga?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 mars 2013, 00:28:18 AM
När GS 280-293 och 297-299 blir arbetslösa i Juni så borde Veolia kunna hyra eller köpa ett antal av dessa för att på så sätt ersätta Solarisarna på Rosa Express.
Problemet är bara i så fall, vad gör Veolia med de Solaris som "blir över"?
Inget bussbolag skaffar bussar utan att ha trafikuppgift för dom. Man skaffar så många bussar som verkligen behövs i max.utsättningen plus det krävda reservantalet, kanske 10-15%.
GS 280-293 och 297-299 är 17 buss. Det är förvisso ungefär så många Solaris som rullar på Rosa. Men vad göra med de 17 Solarisbussarna?
En buss kostar ca 400 000 - 500 000 kr per år i kapitalkostnader mm. Det är mycket pengar för bussar som inte har trafikuppgift.
Några skulle troligen kunna sättas ut som förstärkning men det är en fråga för Västtrafik som får ta kostnaden.
Dessutom kan ett antal begagnade bussar påverka hela kalkylen med ålderstrukturen. I alla avtal med Västtrafik finns krav på max.ålder och medelålder på bussarna. Att få in exempelvis 17 bussar som är några år gamla kan innebära att ålderstrukturen blir sådan att man får problem med max.ålder eller medelålder på bussarna. Nu kanske detta inte är ett så stort problem med dessa bussar men det är en del i pusslet.
Citat från: Svemicke skrivet 09 mars 2013, 14:58:53 PM
Även GS B9S är väl rätt unga?
Förvisso men med tanke på att de rullat på de tunga stomlinjerna är de nog inget att stå efter om man inte vill kosta på dyra reparationer och uppfräschningar.
Citat från: Knallhatt skrivet 09 mars 2013, 19:24:11 PM
Men vad göra med de 17 Solarisbussarna?
Demolition derby på bananpiren? :D
Citat från: Knallhatt skrivet 09 mars 2013, 19:24:11 PM
GS 280-293 och 297-299 är 17 buss. Det är förvisso ungefär så många Solaris som rullar på Rosa. Men vad göra med de 17 Solarisbussarna?
Solarisarna kan man låta rulla på linjerna 50, 58 och 99 istället och ersätta dom med exempelvis GS 280-289. Resterande, alltså GS 290-293 och 297-299, skulle Nobina kunna köpa och köra med på linje 24 tillsammans med 294-296.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 14 mars 2013, 00:55:27 AM
Solarisarna kan man låta rulla på linjerna 50, 58 och 99 istället och ersätta dom med exempelvis GS 280-289. Resterande, alltså GS 290-293 och 297-299, skulle Nobina kunna köpa och köra med på linje 24 tillsammans med 294-296.
Nu är ju 58n en linje som skall köras med ledbuss enligt Västtrafik.
Det var ju lustigt. Idag såg jag en expressbuss (boggie) som gick på 58:an. Stod EXPRESS baktill och den hade inventarienummer 303 (tror jag). Har också sett den på samma linje för några dagar sedan. Någon som vet vad det här är för någon buss? Veolialoggan har jag för mig skymtades också!! ???
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 15 mars 2013, 20:16:11 PM
Det var ju lustigt. Idag såg jag en expressbuss (boggie) som gick på 58:an. Stod EXPRESS baktill och den hade inventarienummer 303 (tror jag). Har också sett den på samma linje för några dagar sedan. Någon som vet vad det här är för någon buss? Veolialoggan har jag för mig skymtades också!! ???
Det bör ha varit en av VT:s Poolbussar, troligtvis Terminal G:s buss 303 WPJ237.
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Bussar/Terminal_G_303_WJP237b.jpg)
Ja, nu i vår kan man nog få se allt möjligt av olika busstyper på olika linjer i Göteborg med omnejd; en Setra-expressbuss på stadslinje 58, samtidigt som en MAN-ledbuss (582) stadsbuss kör på GUL EXPRESS till Partille Centrum!!! Bara och ta med kameran och fota för er intresserade!!! Begreppen express, stom- och stadsbusslinjer har falierat!!! :D
Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2013, 13:37:21 PM
Nu är ju 58n en linje som skall köras med ledbuss enligt Västtrafik.
I dag söndag, gick samtliga omlopp på 58:an (utom ett som gick med ledbuss) med enbart boggiebussar; Volvo B12BLE 8500 och Solaris.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 15 mars 2013, 22:30:13 PM
Ja, nu i vår kan man nog få se allt möjligt av olika busstyper på olika linjer i Göteborg med omnejd; en Setra-expressbuss på stadslinje 58, samtidigt som en MAN-ledbuss (582) stadsbuss kör på GUL EXPRESS till Partille Centrum!!! Bara och ta med kameran och fota för er intresserade!!! Begreppen express, stom- och stadsbusslinjer har falierat!!! :D
Blir så när poolbussarna inte e specificerade för linje utan allmänna
Citat från: Calle skrivet 17 mars 2013, 18:43:47 PM
I dag söndag, gick samtliga omlopp (utom ett som gick med ledbuss) med enbart boggiebussar; Volvo B12BLE 8500 och Solaris.
Jaså? Har man släppt på de kraven med? Snart körs kanske linje 16 med en taxi? :)
Nja; limousine-taxi kke?? Nä, men i helgen nyss kördes åtminstone ett omlopp på linje 58 med en Volvo boggiebuss, så... Blandat bandat s.a.s. kan dyka upp inom snarast framtid iaf. på samtliga linjer i sta´n med omnejd!
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 mars 2013, 18:36:44 PM
Nja; limousine-taxi kke?? Nä, men i helgen nyss kördes åtminstone ett omlopp på linje 58 med en Volvo boggiebuss, så... Blandat bandat s.a.s. kan dyka upp inom snarast framtid iaf. på samtliga linjer i sta´n med omnejd!
Jag kommer att sakna de blåvita bussarna.
Citat från: Svemicke skrivet 17 mars 2013, 22:51:48 PM
Jaså? Har man släppt på de kraven med? Snart körs kanske linje 16 med en taxi? :)
Ja, om än kanske tillfälligt..? I dag går iaf ett omlopp på L58 med Volvo boggie.
Citat från: Calle skrivet 17 mars 2013, 18:43:47 PM
I dag söndag, gick samtliga omlopp på 58:an (utom ett som gick med ledbuss) med enbart boggiebussar; Volvo B12BLE 8500 och Solaris.
Det började snöa på kvällen och natten i Göteborg i lördags.
Det är inte ovanligt att man då byter ut ledbussarna mot boggiebuss.
Detta för att klara Bergsjön. Framförallt har detta gjorts tidigare på helger
när man har varit orolig för trafikproblem.
Citat från: Knallhatt skrivet 19 mars 2013, 22:08:48 PM
Det började snöa på kvällen och natten i Göteborg i lördags.
Det är inte ovanligt att man då byter ut ledbussarna mot boggiebuss.
Detta för att klara Bergsjön. Framförallt har detta gjorts tidigare på helger
när man har varit orolig för trafikproblem.
Helt rätt, p.g.a. vintern och begynnande snöfall. Man borde under en tid bara köra med boggie på L58 för att klara trafiken vid ev. kraftigt snöfall.