Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: P.Ek skrivet 10 februari 2013, 18:38:47 PM

Titel: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: P.Ek skrivet 10 februari 2013, 18:38:47 PM
Sedan UL började trafikera sträckan Hallstavik-Östhammar-Öregrund kortades linje 639 av och fick sträckan Stockholm-Hallstavik. Men linje 639 fick några turer varje sommar som gick hela vägen till Öregrund. Här är en bild på en 639:a redo för avgång vid Tekniska högskolan sommaren 2010:

(http://i48.tinypic.com/4vmfqb.jpg)
Keolis 6313, några minuter innan avgång mot Öregrund. I sommar kanske det bara blir 8900:or i form av Nobina 7605-08 som får rulla den tre timmar långa turen till Öregrund. Eller kommer det rulla B9S som på Keolis tid? Hur såg det ut i somras?


//P.Ek :)
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 10 februari 2013, 18:46:00 PM
Härligt bild på en B9S denna går väl på diesel gör väl alla B9S i Stockholm?
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Ersa skrivet 10 februari 2013, 20:22:22 PM
Citat från: P.Ek skrivet 10 februari 2013, 18:38:47 PM
I sommar kanske det bara blir 8900:or i form av Nobina 7605-08 som får rulla den tre timmar långa turen till Öregrund. Eller kommer det rulla B9S som på Keolis tid? Hur såg det ut i somras?

Början av sommaren 2011 tog Fridströms över hälften av Öregrundsturerna redan under Keolis tid, och därefter tog Nobina över Keolisdelen. Sommaren 2012 fortsatte Nobina och Fridströms att dela på Öregrundsturerna hälften var.

En landsbygdslinje på 14 mil och 3 timmar i en förortsutrustad ledvagn ser man väl inte på något annat håll i världen?
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: hisen12 skrivet 10 februari 2013, 20:26:00 PM
Bussarna har väl inte ens fällbara stolar?
Borde vara krav på det om linjen är över 1 timme, inte så roligt att sitta i "kyrkbänkar" så långt!
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2013, 21:15:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2013, 20:22:22 PM
Början av sommaren 2011 tog Fridströms över hälften av Öregrundsturerna redan under Keolis tid, och därefter tog Nobina över Keolisdelen. Sommaren 2012 fortsatte Nobina och Fridströms att dela på Öregrundsturerna hälften var.

En landsbygdslinje på 14 mil och 3 timmar i en förortsutrustad ledvagn ser man väl inte på något annat håll i världen?

Om vi bara räknar restiden så finns det näraliggande exempel, Flensburg-Kiel tar mellan 2.30-2,40 och körs t.ex med ledbussar från MB o MAN
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Jacob skrivet 10 februari 2013, 21:28:08 PM
Citat från: JB92 skrivet 10 februari 2013, 20:26:00 PM
Bussarna har väl inte ens fällbara stolar?
Borde vara krav på det om linjen är över 1 timme, inte så roligt att sitta i "kyrkbänkar" så långt!

Förstår inte hur man kan kalla säten med stoppning för kyrkbänkar då kyrkbänkar oftast är helt i trä..

Dessa säten är bra mycket bekvämare än de fällbara vogel som sitter i dubbeldäckarna 7400-7424.

//Jacob
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Ersa skrivet 10 februari 2013, 21:48:57 PM
Citat från: Jacob skrivet 10 februari 2013, 21:28:08 PM
Förstår inte hur man kan kalla säten med stoppning för kyrkbänkar då kyrkbänkar oftast är helt i trä..

Dessa säten är bra mycket bekvämare än de fällbara vogel som sitter i dubbeldäckarna 7400-7424.

Ja, men nu talar du om historiska tider. "Dessa säten" som finns i 6313 på bilden har ju inte synts till på 639 efter midsommar 2011. Därefter har det varit samma Vogelstolar som i 7400-7424, som gällt på 639 & 677. Dock ej lutningsbara.
Och visst finns det numera fyra st 760x med någorlunda hyggliga stolar, men de är som sagt i kraftig minoritet.

Nej, nog är det skönt att kunna ta egen bil till Söderhall, och därefter 676. :)
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Ersa skrivet 10 februari 2013, 21:50:56 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2013, 21:15:53 PM
Om vi bara räknar restiden så finns det näraliggande exempel, Flensburg-Kiel tar mellan 2.30-2,40 och körs t.ex med ledbussar från MB o MAN

Åhå? Men är det då lågentré på ojämna vägar, samt bullrig sidmotor och förortsstolar där?
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Jacob skrivet 10 februari 2013, 22:04:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2013, 21:48:57 PM
Ja, men nu talar du om historiska tider. "Dessa säten" som finns i 6313 på bilden har ju inte synts till på 639 efter midsommar 2011. Därefter har det varit samma Vogelstolar som i 7400-7424, som gällt på 639 & 677. Dock ej lutningsbara.
Och visst finns det numera fyra st 760x med någorlunda hyggliga stolar, men de är som sagt i kraftig minoritet.

Nej, nog är det skönt att kunna ta egen bil till Söderhall, och därefter 676. :)

Fast Fridströms/Nobinas röda B9S har ju likadana stolar som 7605-7608 fast utan bakåtlut och nackskinn.

//Jacob
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2013, 22:06:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2013, 21:50:56 PM
Åhå? Men är det då lågentré på ojämna vägar, samt bullrig sidmotor och förortsstolar där?

Nä.

Låggolv, bakmotor och helt vanlig tätortsinredning
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Mikey skrivet 10 februari 2013, 22:26:51 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2013, 21:15:53 PM
Om vi bara räknar restiden så finns det näraliggande exempel, Flensburg-Kiel tar mellan 2.30-2,40 och körs t.ex med ledbussar från MB o MAN

Fast den sträckan har väldigt bra tågförbindelse med många stationer längs vägen (Eckernförde, Gettorf, Schleswig osv), och poängen med den linjen är väl bara att man ska åka till närmaste tågstation och byta, och inte åka hela vägen? Det är ju lite skillnad mot Öregrund eller Hallstavik etc där bussen är enda alternativet hela vägen.

Jag har många gånger åkt Citaro i en 60-90 minuter ute på landsvägarna i norra Tyskland, och tycker faktiskt de fungerar helt okej. Autokraft har höga stolar och AC i bussarna, och man slipper allt skrammel och andra gnisslande oljud som ofta finns i svenska bussar. I synnerhet så brukar de flesta vägar där vara helt släta, och då spelar det ingen roll om man åker låggolv eller ej...
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Peter Rost skrivet 11 februari 2013, 01:17:14 AM
Citat från: Mattias Petersson skrivet 10 februari 2013, 18:46:00 PM
Härligt bild på en B9S denna går väl på diesel gör väl alla B9S i Stockholm?

Flertalet (om inte alla?) B9S drivs av RME, i SL:s trafik.

http://keolis.se/nyheter/bussfakta

/Peter
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Carl Eric skrivet 11 februari 2013, 08:34:08 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 11 februari 2013, 01:17:14 AM
Flertalet (om inte alla?) B9S drivs av RME, i SL:s trafik.

http://keolis.se/nyheter/bussfakta

/Peter

Jag skulle säga att Keolis inte kör RME i någon av sina B9S. Nobina har det i de flesta av sina B9S (tror jag).
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Carl Eric skrivet 11 februari 2013, 09:27:20 AM
Eller jag får rätta mig själv. En bekant berättade just att det både i Gubbängen och Ösmo finns B9S som drivs på RME.
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 18 februari 2013, 15:17:21 PM
Trevlig bild på 6313 som numera är blå och oftast syns i de södra förorterna på linje 172 (numera stationerad i Eriksberg/Botkyrka).
6313 är tillsammans med många andra B9:or inom Keolis fortfarande dieseldrivna, men "konverteringsvågen" har börjat, dock känner jag inte till några konverterade B9:or i Gubbängen medan Eriksberg har 12 sådana just nu, fler kan dock komma att konverteras framöver.
Generellt kan det sägas att konverteringen av B9:or inom Keolis hittills varit begränsad till andra generationen (2007 och framåt) eftersom SL ger bidrag till/ställer krav på det, åtminstone i E19-kontrakten som Keolis kör, men nu finns även funderingar på att konvertera äldre B9:or (2005-2006) utan bidrag eftersom det tros finnas pengar att hämta i minskad bränslekostnad och lägre förbrukning jämfört med att köra på diesel.
En annan aspekt är att flera B9:or faller för ålderssträcket i miljözonen till årsskiftet och då gäller det att hitta en lösning även på det problemet och där kan RME eventuellt vara en möjlig lösning även om det givetvis finns flera tänkbara lösningar på just det problemet.
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Ersa skrivet 18 februari 2013, 16:05:48 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 februari 2013, 15:17:21 PM
Trevlig bild på 6313 som numera är blå och oftast syns i de södra förorterna på linje 172 (numera stationerad i Eriksberg/Botkyrka).
6313 är tillsammans med många andra B9:or inom Keolis fortfarande dieseldrivna, men "konverteringsvågen" har börjat, dock känner jag inte till några konverterade B9:or i Gubbängen medan Eriksberg har 12 sådana just nu, fler kan dock komma att konverteras framöver.
Generellt kan det sägas att konverteringen av B9:or inom Keolis hittills varit begränsad till andra generationen (2007 och framåt) eftersom SL ger bidrag till/ställer krav på det, åtminstone i E19-kontrakten som Keolis kör, men nu finns även funderingar på att konvertera äldre B9:or (2005-2006) utan bidrag eftersom det tros finnas pengar att hämta i minskad bränslekostnad och lägre förbrukning jämfört med att köra på diesel.
En annan aspekt är att flera B9:or faller för ålderssträcket i miljözonen till årsskiftet och då gäller det att hitta en lösning även på det problemet och där kan RME eventuellt vara en möjlig lösning även om det givetvis finns flera tänkbara lösningar på just det problemet.

Nja... tillåt mig att vara lite skeptisk här.
En B9S drar väl omkring 5 liter/mil på landsväg, oavsett om det är diesel eller RME i tanken. Detta jämfört med en några år äldre B12B som väl brukar hålla sig till omkring 3,5 liter/mil för samma trafik.
Och inte blir äldre B9S av 2005-2006 års modeller (och därmed typade som dieselbussar) automatiskt godkända inom miljözonerna bara för att man hux flux börjar tanka RME i dem?
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Fredde skrivet 18 februari 2013, 18:09:37 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2013, 16:05:48 PM
Nja... tillåt mig att vara lite skeptisk här.
En B9S drar väl omkring 5 liter/mil på landsväg, oavsett om det är diesel eller RME i tanken. Detta jämfört med en några år äldre B12B som väl brukar hålla sig till omkring 3,5 liter/mil för samma trafik.
Och inte blir äldre B9S av 2005-2006 års modeller (och därmed typade som dieselbussar) automatiskt godkända inom miljözonerna bara för att man hux flux börjar tanka RME i dem?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Klart-med-efterkonvertering-av-tunga-fordon/ (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Klart-med-efterkonvertering-av-tunga-fordon/)
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Jo skrivet 18 februari 2013, 18:47:52 PM
Citat från: Fredde skrivet 18 februari 2013, 18:09:37 PM
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Klart-med-efterkonvertering-av-tunga-fordon/ (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Klart-med-efterkonvertering-av-tunga-fordon/)

Jo men det innebär väl ändå att relativt omfattande reningsutrustning måste installeras. För inte klarar väl en EURO3 motor kraven för EURO4 eller EURO5 bara för man börjar tanka raps i den. Ibland har det väl till och med varit tvärt om, att tillverkaren inte kan garantera den högre klassningen om man kör RME?
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 februari 2013, 19:58:59 PM
Efterkonvertering lönar sig inte för en gammal uttjänt tätortsbuss...

Däremot är det "ännu" tillåtet att köra på EcoPar, RME eller Etanol inom miljözonen oavsett om bussen är tillverkad 1975, detta är dock föremål för rättslig prövning då det inte var riktigt så man hade tänkt.
Titel: SV: Buss 639 mot Öregrund
Skrivet av: Camilla skrivet 18 februari 2013, 20:44:26 PM
Delade man ut öronproppar till dom stakarna som fick åka med en B9S i tre timmar ?  ;D