Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jacob skrivet 14 januari 2013, 17:07:56 PM

Titel: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Jacob skrivet 14 januari 2013, 17:07:56 PM
Eller snarare stoppsignalen i dessa.

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/hogt-hogftekvent-pip-pa-bussar-nar-stoppknappen-an/#c170989 (http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/hogt-hogftekvent-pip-pa-bussar-nar-stoppknappen-an/#c170989)

//Jacob
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Andreas91 skrivet 14 januari 2013, 19:17:01 PM
Ja, den signalen låter rätt bra.. Jag vart lite paff första dagen jag satte mig i en av Råstas nyare OmniLinkar. För att jag skall säga något, så kan jag säga att det är inte i närheten av den typ av stoppsignal jag har hört i vare sig äldre el. senare bussar (typ VDL Citea m.fl. Skall inte svära på det, men jag har en känsla av att exempelvis Volvo 8900 (även de i Råsta) inte har "tjutet", men någon annan får rätta mig där isf.) Skall jag vara ärlig, så tycker jag dock att en del av SL-resenärerna överdriver lite väl mycket.. Visst, det tjuter, men redan efter någon vecka hamnade jag i en annan nya "Råsta-Link" och där hade man lyckats sänka ljudnivån på "tjutet" (jag skulle inte beskriva upplevelsen som "värre" än när du exempelvis hamnar i en buss där högtalarvolymen på hållplatsutropen är på en ganska hög nivå, dvs. istället för "Danderyds Sjukhus" så blir det då mer "Danderyds Sjukhus" och så hoppar man till lite i stolen! =P Jämfört med det, så är väl t.o.m. tjutet kanske ännu mindre obehagligt, med tanke på att tjutet är där ett par sekunder åt gången och sen borta igen). Som sagt - tjutet är väl kanske inte någon skönsång precis, men man reagerar ju på det, så det fyller ju verkligen sin funktion!  ;D

Jag vill även påminna mig om att man har lyckats stänga av "tjutet" på en del bussar.. Vilket väl, som med mycket annat här i världen, har både sina fördelar och nackdelar.
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Cero skrivet 14 januari 2013, 19:28:48 PM
Förr i tiden var det en liten klocka som lät "pling" varje gång någon tryckte på knappen. Trevligt! Säkert en ganska billig lösning också.

Hur svårt kan det vara? ???
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: JDS skrivet 14 januari 2013, 19:39:45 PM
Nåja, det förekommer allt på nylevererade bussar också (bl a MAN). Men vissa tycker väl att det känns omodernt och känner sig tvungna att uppfinna något nytt, helt i onödan...
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Bussmupp skrivet 14 januari 2013, 21:49:21 PM
De enda bussarna jag har hört detta ljud på är på Arrivas OmniLink boggiebussar, de flesta av dem i 5600-serien. Men det finns både undantag och några udda kombinationer mellan ljudnivåer.

Vissa har ett högt tjut och låga hållplatsutrop.
Andra har tvärtom.

Vissa har både högt tjut och hållplatsutrop.
Andra har varken tjut eller utrop, eller väldigt låg volym.

Men jag har åkt dessa bussar nästan varje dag sedan de först kom till Sundbyberg och jag kan säga det att jag har inte vant mig vid det.
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Jacob skrivet 14 januari 2013, 21:58:42 PM
5600-serien? Menar du 7600?

//Jacob
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Bussmupp skrivet 14 januari 2013, 22:03:52 PM
Citat från: Jacob skrivet 14 januari 2013, 21:58:42 PM
5600-serien? Menar du 7600?

//Jacob

Oj, sorry. 7600-serien stämmer.
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Buss-busen skrivet 14 januari 2013, 23:15:59 PM
Citat från: Cero skrivet 14 januari 2013, 19:28:48 PM
Förr i tiden var det en liten klocka som lät "pling" varje gång någon tryckte på knappen. Trevligt! Säkert en ganska billig lösning också.

Hur svårt kan det vara? ???

Förr i tiden var det ingen knapp. Det var en lina man drog i.
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: rengmark skrivet 14 januari 2013, 23:24:24 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 14 januari 2013, 19:17:01 PM
Jag vill även påminna mig om att man har lyckats stänga av "tjutet" på en del bussar.. Vilket väl, som med mycket annat här i världen, har både sina fördelar och nackdelar.

Jag tror Lundadepån med bussar 7605-7656 har stängt av "tjutet".
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2013, 08:47:36 AM
Citat från: Buss-busen skrivet 14 januari 2013, 23:15:59 PM
Förr i tiden var det ingen knapp. Det var en lina man drog i.

Det beror på vad du menar med förr i tiden. Fram till 1960-talet var det vanligt med knappar. Ofta var de det enda som indikerade att någon ville stiga av - några kontrollampor för föraren fanns inte. Det var alltså därför nödvändigt med ett kraftigt ljud så att föraren uppmärksammades på att någon ville av. Det verkar alltså som om historien nu gått runt ett varv.

Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 15 januari 2013, 08:59:21 AM
Citat från: Buss-busen skrivet 14 januari 2013, 23:15:59 PM
Förr i tiden var det ingen knapp. Det var en lina man drog i.
Ännu mer förr i tiden var det en knapp, faktiskt, innan linan kom.
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: buskörare skrivet 15 januari 2013, 12:45:05 PM
Intressanta svar, stämmer det att köparen alltså bestämmer själva hur det ska låta vid "plingning"?
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Nico skrivet 15 januari 2013, 14:02:29 PM
Normalt ska detta väl vara något som beställaren själv kan speca i samband att man väljer utrustning.
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: yngrot skrivet 15 januari 2013, 20:18:21 PM
Tyvärr verkar det ju vara "tjut" på stannar nuförtiden ..  Det hederliga plinget finns inte på många bussar..   
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Jacob skrivet 15 januari 2013, 21:14:35 PM
MAN och VDL har ett klassiskt pling. Annars är det mest pipljud. Dock tycker jag om ljudet som finns på GUBs Scania Omnicity (och även H34E) som låter mer som en gong-gong.

//Jacob
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Cero skrivet 15 januari 2013, 22:29:14 PM
Citat från: Nico skrivet 15 januari 2013, 14:02:29 PM
Normalt ska detta väl vara något som beställaren själv kan speca i samband att man väljer utrustning.

Varför då??? Är det så viktigt hur plinget låter att bussbolagens kravställare på allvar sitter och specificerar detta? Snacka om att ha för mycket tid över. Det känns som en typisk ickefråga hur plinget låter (för det måste ju vara ett riktigt "pling" i en buss ;D).
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Ersa skrivet 15 januari 2013, 22:49:32 PM
Citat från: Cero skrivet 15 januari 2013, 22:29:14 PM
Varför då??? Är det så viktigt hur plinget låter att bussbolagens kravställare på allvar sitter och specificerar detta? Snacka om att ha för mycket tid över. Det känns som en typisk ickefråga hur plinget låter (för det måste ju vara ett riktigt "pling" i en buss ;D).

Tja, numera gäller det även för svenska bussbeställare att de lär sig att speca varenda liten detalj precis som vi svenskar vill ha dem, när vi köper nya bussar från fabrik. Annars får man ofta "fel" lösning, och en irriterad förarkår som gärna skyller på tillverkaren.

På importerade (i detta fall Nederländska) bussar blir det dock svårare, för då får man ju dras med "kulturkrocken" med bussar specade för ett annat lands marknad.
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Ted Selander skrivet 16 januari 2013, 08:21:06 AM
Även på ungefär samtidigt specade bussar kan det bli helt olika. Om vi håller oss till Norrort:

VDL boggi: Varningstjut vid stängning bakdörrar, à la tunnelbana.
Volvo normal: Tut efter dörrstängning (som vore det en klarsignal från en osynlig konduktör). 

För den synsvage kanske stängningsvarningen fyller en funktion, men att det tutar när dörren väl är stängd?
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Nico skrivet 16 januari 2013, 08:21:23 AM
Citat från: Cero skrivet 15 januari 2013, 22:29:14 PM
Varför då??? Är det så viktigt hur plinget låter att bussbolagens kravställare på allvar sitter och specificerar detta? Snacka om att ha för mycket tid över. Det känns som en typisk ickefråga hur plinget låter (för det måste ju vara ett riktigt "pling" i en buss ;D).

Nu handlar det främst om nya bussar och i sak handlar det nog mera om att ingen specning gjorts alls. Vill man däremot ha en ringklocka så lär man få speca och betala extra för det. Alltså lär de flesta större bolag lär inte bry sig om att speca denna sak när de beställer nya bussar utan litar på tillverkaren... I detta fall är det då sannolikt mera Scania som valt denna extremt tjutande summer. Att det dock låter obehagligt kan jag sedan själv bekräfta då jag åker en hel del med dessa bussar.
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Rojje skrivet 16 januari 2013, 09:05:05 AM
Citat från: Ted S skrivet 16 januari 2013, 08:21:06 AM
men att det tutar när dörren väl är stängd?

Ted S: är till för bussföraren= gasa  ;)
Titel: SV: SL-resenärerna missnöjda med Arrivas Omnilinkar
Skrivet av: Ersa skrivet 16 januari 2013, 09:42:05 AM
Citat från: Ted S skrivet 16 januari 2013, 08:21:06 AM
Även på ungefär samtidigt specade bussar kan det bli helt olika. Om vi håller oss till Norrort:

VDL boggi: Varningstjut vid stängning bakdörrar, à la tunnelbana.
Volvo normal: Tut efter dörrstängning (som vore det en klarsignal från en osynlig konduktör). 

För den synsvage kanske stängningsvarningen fyller en funktion, men att det tutar när dörren väl är stängd?

Den där signalen finns i alla Volvo 8900 samt B9S åtminstone från 2011 års modeller. Innan man vant sig vid det blir man som förare väldigt förundrad över ljudet och börjar leta felvarningslampor. Tydligen ska detta vara en bältespåminnarsignal till resenärerna...

Även dubbeldäckarna på 676 hade tydligen något liknande, som dock kopplades ur efter någon månad efter arga resenärers klagomål. De ansåg sig inte kunde sova med alla signaler, utrop och oliv ombord, enligt insändarna i lokaltidningen.