Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Björn Forslund skrivet 08 januari 2013, 11:41:22 AM

Titel: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 januari 2013, 11:41:22 AM
Tidningen Metro har dragit igång en kampanj mot de gamla MaxCi som rullar i Stockholm på nåder två år till. Läsarna uppmanas skicka in bilder på "slitna bussar" och få 300:- för varje publicerad bild. Man visar också ett par detaljbilder på "slitningar och rost"...
En anonym förare säger att det är som att "köra bussar från andra världskriget".....
Ordet "slitningar" får mig att undra vilket som är störst hos reportern, skonummer eller IQ?
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2013, 11:44:58 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 januari 2013, 11:41:22 AM
Tidningen Metro har dragit igång en kampanj mot de gamla MaxCi som rullar i Stockholm på nåder två år till. Läsarna uppmanas skicka in bilder på "slitna bussar" och få 300:- för varje publicerad bild. Man visar också ett par detaljbilder på "slitningar och rost"...
En anonym förare säger att det är som att "köra bussar från andra världskriget".....
Ordet "slitningar" får mig att undra vilket som är störst hos reportern, skonummer eller IQ?

Så om man tar med sig en kniv och skär upp ett säte på en gammal MaxCi, tar en bild på detta  och skickar in till Metro så får man 300 kronor.

Tänka är tydligen inte den redaktionens mest framstående egenskap.

Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Nico skrivet 08 januari 2013, 12:34:28 PM
Men, sen är ju inte Metro så mycket till tidning heller. Enkelt förpackad och lättsmält information som inte kräver alltför mycket av sina läsare på så vis.

Den anonyme förare som citeras kan man ju oxå undra lite över för även om H18 inte är vackra så brukar de gå ganska hyfsat och är även relativt bekväma och lättkörda.

Varför är något som är gammalt synonymt med att vara dåligt i mångas (speciellt medias) ögon?! I många fall är det nya kanske lite fräschare, men inte alltid bättre.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2013, 12:47:54 PM
Andra världskriget? Är Stockholms Scania MaxCi högerstyrda med högljudd frontmotor och helt osynkroniserad manuell växellåda som växlas med vänsterhanden, och med total avsaknad av servostyrning?
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 januari 2013, 13:20:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2013, 12:47:54 PM
Andra världskriget? Är Stockholms Scania MaxCi högerstyrda med högljudd frontmotor och helt osynkroniserad manuell växellåda som växlas med vänsterhanden, och med total avsaknad av servostyrning?

Ja, man kan ju undra...och eftersom han kört buss sedan andra världskrigets dagar måste han ju vara minst runt 90 bast?
Varför inte klämma till med puniska krigen? Metros stjärnreporter skulle säkert inte ifrågasätta det heller....
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Bussmupp skrivet 08 januari 2013, 17:06:15 PM
Läste Metro imorse men missade detta. Och tur är nog det, för man vet ju vad som kommer hända då. Giriga idioter med knivar eller annat vasst kommer, precis som Staffan skrev, skära upp sätena. Tack så mycket Metro för detta. Tack så hemskt mycket. ::)
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Carl Eric skrivet 08 januari 2013, 17:49:56 PM
Metro är ingen tidning jag läser och artikeln var inte bra skriven (såg den på framsidan och blev nyfiken) MEN Scania MaxCi uppnår dessvärre inte längre acceptabel standard för passagerarna. De må vara trevliga att titta på, trevliga att köra eller slitstarka men det spelar inte så stor roll när de inte längre fyller en funktion för passagerarna, vilka bussarna är till för...
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Marcus Li skrivet 08 januari 2013, 17:56:22 PM
Nu bryr man sig som passagerare förvisso inte mycket om hur bussen är körmässigt. Dessa bussar är fruktansvärt sunkiga och slitna i Interiören!! Dessutom är det några riktiga klåpare som lappat och lagat hål på som uppkommit pga slitage. Man har klistrat över hål med tyglappar som inte matchar och som efter ett tag hänger löst. Naturligtvis skulle man klätt om alla säten. Jag förstår de som klagar. Dessa bussar ser tragiska ut både in- och utvändigt. Synd på en sån bra buss!

Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: OrientExpress skrivet 08 januari 2013, 23:00:33 PM
Om man nu ska ha dom i trafik 2år till får man hoppas att dom som finns kvar kommer att genomgå någon typ av uppfräschning. Men man ska nog inte ha några höga förväntningar med tanke på att det är SL vi snackar om här.

Jag bor större delen av året i Hong Kong/Australien, länder som har ett betydligt hetsigare trafiktempo än här i Sverige. Trots detta lyckas dom företagen som sköter busstrafiken i dessa länder att hålla fordonen i nära nog nyskick trots att många företag har en liten budget för reparationer och underhåll. Men då har man också högre krav på den kompetens man ska ha som busschaufför.

Skicket på många bussar som rullar i Stockholm är under all kritik, verkar ju som om att man lyckas hålla dom i hyfsat skick ett par månader.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2013, 23:15:07 PM
Uppfräschning och hårda kvalitetskrav av den nivå som finns i andra län, har väl än idag inte tagits med i SL:s krav, vad jag förstått. En UL-buss får ju t.ex numera inte gå i linjetrafik om den är alltför skadad eller bucklig, för då blir det viten.
En SL-buss som rullar på i stort sett lika nya avtal som de bägge UL-avtalen, kan man lappa ihop med eltejp och ståltråd bra länge utan att någon verkar bry sig. Lite normaliseringsprocess över det hela, känns det som ibland.
MaxCi-bussarna i innerstan är nog ett olyckligt resultat av denna kultur i kombination med ett urgammalt tillsvidareavtal som det tog tid att bestämma ett slut (och ny upphandling) på. Hade det sedan länge funnits tydliga kvalitetskrav från huvudmannens sida, så hade ingen operatör låtit någon av sina äldre bussar förfalla till ett slitet skick.
Som det är idag har väl SL helt enkelt inte råd att kräva nya/nyinflyttade stadsbussar till innerstan för att eventuellt köras i bara två år.

Det verkar som att ingen orkat länka till artikeln ännu, så här kommer den:
http://www.metro.se/stockholm/gamla-bussar-blir-kvar-trots-slitage/EVHmah!jepfZ0QjlLCI/
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Nico skrivet 08 januari 2013, 23:19:04 PM
Citat från: OrientExpress skrivet 08 januari 2013, 23:00:33 PM
Om man nu ska ha dom i trafik 2år till får man hoppas att dom som finns kvar kommer att genomgå någon typ av uppfräschning. Men man ska nog inte ha några höga förväntningar med tanke på att det är SL vi snackar om här.

Jag bor större delen av året i Hong Kong/Australien, länder som har ett betydligt hetsigare trafiktempo än här i Sverige. Trots detta lyckas dom företagen som sköter busstrafiken i dessa länder att hålla fordonen i nära nog nyskick trots att många företag har en liten budget för reparationer och underhåll. Men då har man också högre krav på den kompetens man ska ha som busschaufför.

Skicket på många bussar som rullar i Stockholm är under all kritik, verkar ju som om att man lyckas hålla dom i hyfsat skick ett par månader.

Säger inte emot att SL givetvis kan sköta det hela bättre i sina upphandlingar osv. och flera av företagen som kör i Stockholm kör även på annat håll. Keolis kör väl bl.a. spårvagnar i Melbourne och Hong Kong-baserade MTR kör ju T-banan här. En intressant problematisering som dock infinner sig när man gör en jämförelse är ifall man jämför riktigt samma sak i alla lägen... eller om man de facto jämför två liknande (men kanske i sak olika) storheter?

Många stora städer har visst en ganska omfattande stadstrafik medan många andra kanske ändå inte har det så förspänt som det ibland ser ut. Ibland vid dessa jämförelser så undrar jag dock t.ex. hur mycket busstrafik man har i jämförelse till befolkningen i stort, har man hela länet/regionen eller bara staden som relevant marknad, hur ligger sedan lönekostnader, sociala avgifter osv. i en jämförelse och ytterligare en hel mängd sådana likartade frågor?

Vad gäller H18 så visst är de mycket och hårt slitna, men det är oftast rent och prydligt på så vis. Själv drar jag mig inte för att åka med dem och då sitta ned (vilket jag däremot ofta gärna undviker när jag tar T-banan eller pendeln). I så fall tycker jag de äldre blåbussarna är betydligt sunkigare. Å andra sidan så finns det sällan så stort behov av att sitta alla gånger. För egen del brukar jag mest åka kanske en 5-6 hållplatser så det går ändå på så vis.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 08:58:21 AM
Håller med. Jag har åkt mycket MaxCi och det är absolut inte skitigare än det brukar vara i tunnelbanan eller pendeln, där många av den yngre generationen använder sätena som parkering för sina skitiga skor.

En buss fyller sin funktion om den fungerar och tar mig från punkt A till punkt B inom en hyfsad tidsram. Det behöver inte vara någon lyx eller sprillans nytt.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2013, 09:10:46 AM
Borde inte folk störa sig mer på att de får åka gamla sunkiga blåbussar istället för rena rymliga spårvagnar på linjerna 1-4?
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 09:38:21 AM
Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2013, 09:10:46 AM
Borde inte folk störa sig mer på att de får åka gamla sunkiga blåbussar istället för rena rymliga spårvagnar på linjerna 1-4?

Det kommer de att göra bara Metro påpekar att det finns silvertejp samt "rost och slitningar" även på dem. Annars bryr sig folk inte, bara de kommer fram i tid.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: OrientExpress skrivet 09 januari 2013, 12:12:37 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 08:58:21 AM
Håller med. Jag har åkt mycket MaxCi och det är absolut inte skitigare än det brukar vara i tunnelbanan eller pendeln, där många av den yngre generationen använder sätena som parkering för sina skitiga skor.

En buss fyller sin funktion om den fungerar och tar mig från punkt A till punkt B inom en hyfsad tidsram. Det behöver inte vara någon lyx eller sprillans nytt.

Problemet är ju att dom MaxCi som rullar i Stockholm karossmässigt är lika sunkiga, och det är ju knappast något man kan beskylla ungdomarna för ::)

Det är ju självklart att man inte kan kräva att samtliga bussar som rullar i stadstrafik ska vara sprillans nya, men det man kan kräva är att dom företag som sköter busstrafiken kan hålla sina fordon i ett respektabelt skick.

Detta är inga problem för företag som sköter stadstrafik utomlands, men verkar vara en låg prioritering här i Stockholm, jag antar att man resonerar som om att bussarna fungerar varför ska man då bry sig om vilket skick dom är i.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 12:31:03 PM
Citat från: OrientExpress skrivet 09 januari 2013, 12:12:37 PM
Problemet är ju att dom MaxCi som rullar i Stockholm karossmässigt är lika sunkiga, och det är ju knappast något man kan beskylla ungdomarna för ::)

Det är ju självklart att man inte kan kräva att samtliga bussar som rullar i stadstrafik ska vara sprillans nya, men det man kan kräva är att dom företag som sköter busstrafiken kan hålla sina fordon i ett respektabelt skick.

Detta är inga problem för företag som sköter stadstrafik utomlands, men verkar vara en låg prioritering här i Stockholm, jag antar att man resonerar som om att bussarna fungerar varför ska man då bry sig om vilket skick dom är i.

Det är snarare dagens förfarande med anbud och hård konkurrens som gjort att det inte finns resurser att hålla bussarna i kosmetiskt toppskick. Men huvudsaken är att de är trafiksäkra och fungerar. Slitage och skador är ju ofrånkomligt när fordonen är 16 år gamla, och i fallet med MaxCi är det ju frågan om att spara skattebetalarnas pengar genom att låta dem rulla i två år till fram till nästa upphandling, då man säkert kommer att köpa bussar som drivs med annat än etanol. Och det rör sig om 46 bussar, bara en del av vagnparken. 150 miljoner är ju ingen struntsumma.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2013, 13:30:03 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 12:31:03 PM
Det är snarare dagens förfarande med anbud och hård konkurrens som gjort att det inte finns resurser att hålla bussarna i kosmetiskt toppskick. Men huvudsaken är att de är trafiksäkra och fungerar. Slitage och skador är ju ofrånkomligt när fordonen är 16 år gamla, och i fallet med MaxCi är det ju frågan om att spara skattebetalarnas pengar genom att låta dem rulla i två år till fram till nästa upphandling, då man säkert kommer att köpa bussar som drivs med annat än etanol. Och det rör sig om 46 bussar, bara en del av vagnparken. 150 miljoner är ju ingen struntsumma.

Ja, det lär nog vara svårt att hitta några invånare i Stockholms län som tycker att en liten nätt extrasumma på 150 000 000 kr ska fördelas på invånarnas skattsedlar följande två år.  ;D
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Marcus Li skrivet 09 januari 2013, 14:02:34 PM
Jag tycker många blåbussar också är sunkiga, men då finns det ännu sunkigare Maxci. Har inte sett en blåbuss där samtliga säten närmast gången haft utsliten klädsel så man ser stoppningen, men det har jag på Maxci.

Problemet är att om Keolis/SL tycker Maxci är värda att rulla vidare gör man ju sig själv en otjänst som inte åtgärdar detta till relativt liten kostnad. Risken finns ju att det blir för högljudda protester att de inte kommer rulla alls till slut.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 14:48:15 PM
Citat från: Marcus Li skrivet 09 januari 2013, 14:02:34 PM
Jag tycker många blåbussar också är sunkiga, men då finns det ännu sunkigare Maxci. Har inte sett en blåbuss där samtliga säten närmast gången haft utsliten klädsel så man ser stoppningen, men det har jag på Maxci.

Problemet är att om Keolis/SL tycker Maxci är värda att rulla vidare gör man ju sig själv en otjänst som inte åtgärdar detta till relativt liten kostnad. Risken finns ju att det blir för högljudda protester att de inte kommer rulla alls till slut.

Enligt vad som sagts ska bussarna fräschas upp. Att man inte gjort det än berodde ju på att de skulle ha slopats, men nu finns det ju ett beslut och då kan man ju göra en insats.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Ted Selander skrivet 09 januari 2013, 16:14:59 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 14:48:15 PM
Enligt vad som sagts ska bussarna fräschas upp. Att man inte gjort det än berodde ju på att de skulle ha slopats, men nu finns det ju ett beslut och då kan man ju göra en insats.
Javisst, och en sådan är en del i uppgörelsen, tar litet tid innan det syns på stan.
Se även förare Ann Östvi tala väl om 5134, som hon själv körde hem från Katrineholm när det begav sig. Ur ABC i går, ca 8.40 in i programmet: http://www.svtplay.se/video/948207/8-1-19-15 (http://www.svtplay.se/video/948207/8-1-19-15)
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Camilla skrivet 09 januari 2013, 23:47:19 PM
Ni som klagar på maxi bussarna ni verkar aldrig ha åkt buss i Nacka- Värmdö när Swebus/Nobina körde här och dom bussarna var betydligt yngre.

http://erret.se/Bussar/Mindre%20vackra%20interiorer.htm (http://erret.se/Bussar/Mindre%20vackra%20interiorer.htm)
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Jacob skrivet 10 januari 2013, 00:10:15 AM
Jag tycker MaxCi är trevliga att åka i. Det enda jag inte gillar är att alla kanter på ryggstöden längs mittgången är sönder så man ser stoppningen och att de fällbara barnvagns"sofforna" ofta saknas. Men det är ju vanligt slitage som går att åtgärda. Förutom det tycker jag att MaxCi är bland de härligaste bussarna i Stockholm City.

//Jacob
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 januari 2013, 08:47:12 AM
I dagens Metro visas det några läsarbilder, men lustigt nog är ingen av dessa en MaxCi eller ens en innerstadsbuss. Bilderna visar trasig (mest vandaliserad) inredning i bussar på linjer 160, 444, 471 och 828.
En av Metros intelligenta läsare  påpekar att bussarna är "rostiga lite här och var" och att "det är fel på varenda buss".
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 10 januari 2013, 10:03:34 AM
Inga bekymmer! Förutom den rejäla höjningen av landstingsskatten som jag nämnde tidigare, så dubblar vi alla SL-taxor! Samt ger ökad ersättning till operatörerna. Sen blir finansieringen och renoveringen av alla gamla bussar enklare. För jag förutsätter att alla SL-pendlarna genast kan tänka sig att betala mer än en tusenlapp i månaden för sitt SL-kort om det innebär fräschare bussar... på samma nivå som priserna ligger på i andra län. Eller vill de det? ;)

Nej, SL-resenärerna vill betala så lite som möjligt. Helst ska det vara "gratis", dvs gå på landstingsskatten, som på något vis ändå ska vara låg. Och SL som huvudman har ju länge velat ha så mycket trafik som möjligt, men även så billigt som möjligt. Därav alla gamla, bullriga, slitna och dåligt isolerade bussar med dålig väghållning och hög medelålder runtom i länet. Man får bara det man betalar för, och inget extra gratis. ("Man" är i detta fall både resenärerna och Landstinget).
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 10 januari 2013, 15:32:52 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 januari 2013, 08:47:12 AM
I dagens Metro visas det några läsarbilder, men lustigt nog är ingen av dessa en MaxCi eller ens en innerstadsbuss. Bilderna visar trasig (mest vandaliserad) inredning i bussar på linjer 160, 444, 471 och 828.
En av Metros intelligenta läsare  påpekar att bussarna är "rostiga lite här och var" och att "det är fel på varenda buss".

Metro borde be att få läsarbilder på Metrotidningar som skräpar ner istället...
/J
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 januari 2013, 08:56:40 AM
I dagens Metro står det inte ett ord om kampanjen mot MaxCi med "slitningar" eller SL-bussar med dito överhuvudtaget.
Inga läsarbilder heller.. ???
Kanske någon på Metro fick den plötsliga insikten att SL:s anläggningar är den huvudsakliga distributionsformen för den tidning de jobbar med? Kallas "skita i eget bo"...
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Bussmupp skrivet 11 januari 2013, 16:07:16 PM
Citat från: Camilla skrivet 09 januari 2013, 23:47:19 PM
Ni som klagar på maxi bussarna ni verkar aldrig ha åkt buss i Nacka- Värmdö när Swebus/Nobina körde här och dom bussarna var betydligt yngre.

http://erret.se/Bussar/Mindre%20vackra%20interiorer.htm (http://erret.se/Bussar/Mindre%20vackra%20interiorer.htm)

Det är en B9S på bilderna va? De har alltid varit skräp tycker jag.
Titel: SV: Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm
Skrivet av: Camilla skrivet 12 januari 2013, 01:20:59 AM
Citat från: Bussmupp skrivet 11 januari 2013, 16:07:16 PM
Det är en B9S på bilderna va? De har alltid varit skräp tycker jag.

Det är inte enbart B9S på bilderna