Nu så ska Arriva ta över det som var Norrort på måndag, men varför tar man över så att första trafikdagen är på en måndag? Jag vet att måndag har varit dagen då nya operatörer tar över i SL-trafiken, men vore det inte bättre med söndag. Det borde vara mycket lugnare att få ut bussar (tåg, spårvagnar) på söndagsmorgonen än en vardagsrusning om man inte har riktigt rutin. Då får man så att säga ett trafikdygn att öva på innan det blir skarpt läge. Och om man inte skulle lyckas så bra den första morgonen skulle långt färre resenärer drabbas, dessutom behöver inte alla nya bussar (de man inte tar över) komma på plats.
Eller är det något jag har missat finns det något extremt viktigt skäl att ta över just på en måndag?
Den aktuella övergången är styrd av att Roslagstågs avtal löper ut idag. Det startade faktiskt en tisdag, men det har ju med att den 6/1 är en fast helgdag att göra.
Naturligt är ju att ett nytt avtal börjar gälla samtidigt som tidtabellen byts, eller som i detta fallet, det är "halvtid" på det som var vintertidtabell.
Till detta kan ju också läggas att det kan vara rätt praktiskt att ha helgen på sig att flytta bussar etc när det är lite mindre trafik.
Visst kan det bli kaos första dagen - särskilt om man inte hunnit klart med allt. De "problem" som varit under senare tid vid övergångar har väl snarare i för sig handlat om lite mer långsiktiga problem - som att man försökt spara in lite för mycket på tomkörningstider, inte riktigt haft kunskap hur trafiken fungerat (läst - att man trott på att de körtider etc som SL angivit går att bygga trafiken på), eller att busssarna har barnsjukdomar etc. Dessa saker tar ju dock ofta rejält längre tid att få ordning på, så då kanske det inte gör så mycket vilken dag trafiken startar. Här ville man ju också sammankoppla det med en ny tidtabell och då är ju ändå måndag en rätt bra dag att starta trafiken på.
Det är väl alltså ganska sällan egentligen som "bara" första dagen är problem om det är problem. I sådana fall handlar det också om saker som lätt nog hade kunna undvikas - ifall man ger alla förare en kvart extra för inställelse första trafikdagen så löser man nog mycket av problemen (med även lite större bemanning på depån), samt förstås se till att alla förare har fått provköra de nya bussmodellerna ordentligt. Här är väl alltid en avvägning för hur mycket man helt enkelt tycker att det är värt att trafikstarten går "problemfritt".
Det verkar vara stora störningar i Norrortstrafiken idag.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/var-ar-178/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/varfor-kommer-inte-bussen/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/for-fa-for-sena-och-for-sma-bussar-fran-akersberga/
Märkligt att inga störningar alls för Norrortstrafiken finns inrapporterade i störningsinformationen idag...
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 januari 2013, 11:54:23 AM
Märkligt att inga störningar alls för Norrortstrafiken finns inrapporterade i störningsinformationen idag...
Det kan ju vara samma fenomen som rådde under snöstormen för några veckor sedan. Dvs olika rutiner hos olika operatörer. Många störde sig ju på att 625 (Nobina & Keolis) rapporterades som inställd samt därefter med stora störningar, medan 665 på samma väg (Arriva) inte fanns med i störningsrapporterna alls.
I verkligheten lär nog dessa bägge linjer ha drabbats lika mycket, men som sagt arbetar operatörerna säkerligen med olika rutiner, vilket kanske kan leda till olika slags information? Så vad gäller störningar kanske det vore bra om SL själva hade ögonen öppna, så att någon iaf kan få ut snabb och någorlunda korrekt information till kunderna och tillika skattebetalarna där ute. Alla form av förseningar och inställd trafik lär ju synas snabbt (dvs larma) på datorskärmar tack vare PC:n.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 januari 2013, 11:54:23 AM
Det verkar vara stora störningar i Norrortstrafiken idag.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/var-ar-178/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/varfor-kommer-inte-bussen/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/for-fa-for-sena-och-for-sma-bussar-fran-akersberga/
Märkligt att inga störningar alls för Norrortstrafiken finns inrapporterade i störningsinformationen idag...
Sitter du och letar efter fel i brist på annat?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Tycker inte man ska se det om att det letas brister. Däremot har Arriva en del att leva upp till efter övertagandet av bl.a. Råsta i somras och då blir det även så att de har ögonen på sig från flera håll. Inte för att övertaganden sedan går helt smärtfritt, speciellt inte på större depåer. Nu borde man dock ha lite rutin på detta med övertaganden så att man i alla fall inte gör om sådana misstag som kanske gjordes tidigare.
Ur trafikanthänseende så handlar det ju även om att man vill att det kommer bussar på utsatt tid osv. Om inte så sker så måste det ut information på plats så att folk inte bara ser bussar passera. Sådant är extra viktigt en sådan dag som den igår och även kanske i alla fall under första veckan. Då kan det vara läge att förstärka upp lite extra med yttre trafikledare samt någon sorts kundvärdar mm. som hjälper trafikanterna.
Med tanke på VDL-vagnarna (antar att de har en del nya knappar, reglage mm. som förarna kanske inte är vana vid) och annat nytt så skulle det heller kanske inte vara fel med någon form av teknisk support på t.ex. terminalen vid Danderyds sjukhus som kan hjälpa en ovan förare med vissa handgrepp. Innan det satt sig så finns det nog de som är lite rudis och osäkra vilket gör att det även tar längre tid att komma iväg.
Den kanske intressanta frågan är väl vilket värde (och pris) man skall sätta på att en avtalsövergång skall gå smärtfritt. Jag är övertygad om att det går ganska bra om man vill - vilket det ju också finns exempel på. Vissa saker kan man ju inte alltid rå för. Nya bussar kan vara försenade från fabrik etc, tiden till trafikstart kan vara så pass knapp att det inte heller har funnits så mycket marginaler. Ett problem kan också vara att få tillgång till personal innan övertagandet för utbildning etc. Samtidigt skall ju entreprenörerna samarbeta kring detta - men det kan ju vara svårt ändå om man har ett ansträngt personalläge på garaget.
Det stora problemet - men det berör ju inte så mycket själva starten - är ju att man ofta "tajtat" till omlopp och tomkörningstider lite. Detta tar ju oavsett lite längre tid att åtgärda än att det bara är strul de första dagarna. Men samtidigt är det ju ganska lätt att kontrollera om det kommer att fungera - om man bara ger sig ut i verkligheten. Ofta fungerar det ju med spetsvändning på kanske 75 procent av linjerna. Men det är ju där det inte fungerar som raserar i princip all trafik i området (om man inte har linjerena omlopp).
Finns det möjlighet och tid tror jag dock personligen att det nog är en rätt stor vinst att undvika en period av dåligt rykte vid trafikstart. Det finns ju ändå vitesbelopp i nya avtal efter kundnöjdhet (förutom att kvalitetsbrister kostar i sig (inställda avgångar/dålig punktlighet)). Att få en stämpel på sig att trafiken inte fungerar, eller att den fungerar dåligt, kan ju sitta i betydligt längre än vad som egentligen är motiverat utifrån levererad kvalitet. Varje försening blir ju en bekräftelse på att det inte fungerar, om än det bara händer vid enstaka tillfällen.
Jag skulle väl alltså säga att det åtminstone finns ekonomiska incitament på att iaf lägga någon miljon extra (om det rör ett större avtalsområde) på att trafikstarten skall fungera så klanderfritt som möjligt. Inte minst bör man ju förhoppningsvis också ha något slags yrkesstolthet.
Övergånger har skett allt annat än smidigt. Nu är det första gången jag är med i ett övertagande/förlorad upphandling, jag flydde fältet sist, men jag slås över hur många banala saker som missats (att bussarna måste kunna märkas upp med omloppsnummer, att vi måste kunna få tag i trafikledningen osv) samt att man från början ansåg att förarna skulle gå utbildning på t.ex VDL-bussarna på obetald fritid. Sen är det enorma problem med att bussar står på fel ställe när nån ska ha den, men jag vet inte om det beror på fel på specarna eller om det är förarna som inte läst ordentligt. Sen har många av VDL-bussarna krånglat i dörrarna, inte handhavandefel då, utan riktiga krångel.
Men jag tror ändå det största problemet har varit att det inte gått att få tag på trafikledningen, utan att det varit över 40 min väntan vid anrop, och det har troligen orsakat de flesta förseningar och problem skulle jag tro. För det har varit mycket problem!! Nu vet jag som sagt inte hur mycket av problemen som varit "normala" vid sådana här tillfällen eller exakt vem som är orsak till vissa problem. Men ändå.
Citat från: buskörare skrivet 10 januari 2013, 02:14:36 AM
Övergånger har skett allt annat än smidigt. Nu är det första gången jag är med i ett övertagande/förlorad upphandling, jag flydde fältet sist, men jag slås över hur många banala saker som missats (att bussarna måste kunna märkas upp med omloppsnummer, att vi måste kunna få tag i trafikledningen osv) samt att man från början ansåg att förarna skulle gå utbildning på t.ex VDL-bussarna på obetald fritid. Sen är det enorma problem med att bussar står på fel ställe när nån ska ha den, men jag vet inte om det beror på fel på specarna eller om det är förarna som inte läst ordentligt. Sen har många av VDL-bussarna krånglat i dörrarna, inte handhavandefel då, utan riktiga krångel.
Men jag tror ändå det största problemet har varit att det inte gått att få tag på trafikledningen, utan att det varit över 40 min väntan vid anrop, och det har troligen orsakat de flesta förseningar och problem skulle jag tro. För det har varit mycket problem!! Nu vet jag som sagt inte hur mycket av problemen som varit "normala" vid sådana här tillfällen eller exakt vem som är orsak till vissa problem. Men ändå.
Med andra ord ganska klassiska problem - förutom det där med trafikledningen (det har jag nog aldrig hört om att man lyckats med tidigare).
Dörrar krånglar alltid på nya bussar. Det har man säkert med i beräkningen. Men man blir ju lite nyfiken på hur dörrmodellen skall klara sig i svenskt vinterklimat. Man får väl annars säga att om de väl fungerar så är det nog en bra lösning - verkar ju gå väldigt fort att stänga och öppna dem.
Att bussarna ställs upp på fel plats är väl också klassiska problem vid trafikstarter. Ofta kan ju det också bero på att den plats där bussen skulle ha ställts, för tillfället är upptagen av annan buss pågrund av förseningar/vagnfel etc. Men också givetvis pågrund av handhavandefel hos personalen.
Att inte ordna med ens provisoriska nummerbrickor är något jag har förvånat mig av många gånger vid många trafikstarter - särskilt om man ändå tänkt köra med det. Men även om man normalt inte kör med turbrickor bör man nog ha provisoriska sådana under första veckorna (om man kör med avlösningar vill säga - men det gör väl i praktiken alla trafikområden nuförtiden). Att köpa ett A4-block och en tuschpenna är ju också egentligen allt som krävs (och kanske en vanlig plastficka till). Kostnad: 1 timmes arbetstid för att skriva dem och kanske ett par hundralappar i materialinköp. Vinsten kan bli betydande i färre förseningar och därmed undvikande av vite/inställda turer/övertid för personal och inte minst att man avlastar trafikledningen ganska väsentligt - som därmed kan koncentrera sig på de svårare problem som uppstår.
Citat från: Omnilasse skrivet 10 januari 2013, 08:14:12 AM
Med andra ord ganska klassiska problem - förutom det där med trafikledningen (det har jag nog aldrig hört om att man lyckats med tidigare).
Dörrar krånglar alltid på nya bussar. Det har man säkert med i beräkningen. Men man blir ju lite nyfiken på hur dörrmodellen skall klara sig i svenskt vinterklimat. Man får väl annars säga att om de väl fungerar så är det nog en bra lösning - verkar ju gå väldigt fort att stänga och öppna dem.
Att bussarna ställs upp på fel plats är väl också klassiska problem vid trafikstarter. Ofta kan ju det också bero på att den plats där bussen skulle ha ställts, för tillfället är upptagen av annan buss pågrund av förseningar/vagnfel etc. Men också givetvis pågrund av handhavandefel hos personalen.
Att inte ordna med ens provisoriska nummerbrickor är något jag har förvånat mig av många gånger vid många trafikstarter - särskilt om man ändå tänkt köra med det. Men även om man normalt inte kör med turbrickor bör man nog ha provisoriska sådana under första veckorna (om man kör med avlösningar vill säga - men det gör väl i praktiken alla trafikområden nuförtiden). Att köpa ett A4-block och en tuschpenna är ju också egentligen allt som krävs (och kanske en vanlig plastficka till). Kostnad: 1 timmes arbetstid för att skriva dem och kanske ett par hundralappar i materialinköp. Vinsten kan bli betydande i färre förseningar och därmed undvikande av vite/inställda turer/övertid för personal och inte minst att man avlastar trafikledningen ganska väsentligt - som därmed kan koncentrera sig på de svårare problem som uppstår.
Första 2 dagarna hade vi 1 radiolina till trafikledningen. 1 på 224 bussar liksom. Där underskattade man nog problemen rätt rejält. Som du skriver så har ju nya bussar en förmåga att krångla och med 70 nya så blir det problem. Vi har också problem med att terminalen i Danderyd inte rymmer alla bussar som blir där samtidigt vid paus, rast och annat. VDL-bussarna har inte heller myntbord (försök stämpla en remsa på hårt plastmaterial liksom) och holländarna har förvisso myntbord, men även där ingen gummiyta att stämpla på. Så man får hela tiden ta fram felrapportsblock eller nått att ha under och det är tidskrävande det med ju.
Tidtabeller fungerar alldeles förnämligt att ha som underlägg för remsstämpling.
Får man gissa att mjukt underlägg på myntbord inte beställts för att SL sagt att remsorna skulle försvinna sju dagar innan trafikstarten i Täby? Men nu blev det ju inte så...
Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2013, 13:15:16 PM
Tidtabeller fungerar alldeles förnämligt att ha som underlägg för remsstämpling.
Får man gissa att mjukt underlägg på myntbord inte beställts för att SL sagt att remsorna skulle försvinna sju dagar innan trafikstarten i Täby? Men nu blev det ju inte så...
Ja, om man hade haft tidtabeller, ja. Men vad skiljer felrapportsblock från tidtabeller menar du? Sen är det ändå en tidsaspekt att varje gång plocka fram nått att stämpla på.
Även många av Råstas vagnar har samma problem, dvs. de har lite svårt att stämpla då myntbord eller gummiunderlag saknas.
Jag hade ett ärende i området idag och elnörden i mig noterade då vissa saker. Förutom alla importerade OmniLinkar som körs med både halvljus och dimstrålkastare (uppåt hälften av dem), har majoriteten av modellen även väldigt stark belysning på destinationsskylten i högra sidorutan nattetid. Gissningsvis fungerar inte ljussensorn som ska tona ner dioderna nattetid riktigt som den ska. Alla främre destinationsskyltar verkar däremot tona ner automatiskt vid mörker.
Fortfarande stora problem. Man ska ha hittat problemet till dörrarnas motsträvighet på VDL-bussarna (felhängda) och VDL är enligt uppgift hos oss och fixar till detta. Men annars tror jag majoriteten av problemen beror på 2 saker.
1. Man har inte tagit hänsyn till förseningar vid tomkörningar och reglertider.
2. Man ställer inga turer, utan låter oss köra med stora förseningar utan möjlighet till att hämta igen.
Samma reglemente som gäller på E19 torde ju även gälla på E20. Dvs att om det är t.ex. 10-minuterstrafik, räknas alla avgångar som startar mer än 5 min försenade från starthållplats som helt inställda. Även om de rullar hela sträckan.
Vid 30-minuterstrafik gäller 15 minuters försening osv.
Citat från: Ersa skrivet 20 januari 2013, 11:47:21 AM
Samma reglemente som gäller på E19 torde ju även gälla på E20. Dvs att om det är t.ex. 10-minuterstrafik, räknas alla avgångar som startar mer än 5 min försenade från starthållplats som helt inställda. Även om de rullar hela sträckan.
Vid 30-minuterstrafik gäller 15 minuters försening osv.
Oj, det vette 17 om man går efter här faktiskt. Låg efter en 626 förra veckan som var 2 h sen. Han fick order om att köra ändå.
Åker ofta som vanlig trafikant och samma gäller på Råsta. Där kan man ju nu under rusning få vänta på 540 i mer än 25 minuter under peaken... och sedan kommer det tre bussar samtidigt. Om jag förstått det rätt så skiljer sig E19 och E20 och i det senare fallet så utgår inga viten oavsett hur (in i absurdum) försenad turen än är. Att den då även är totalt inställd även är för mig (och andra) som trafikant är tydligen irrelevant.
Sedan verkar ett stort aber på flera håll, från Råsta vidare till Norrort, vara att man planerat väldigt mycket alldeles för tajt. Vissa körsträckor som jag tidsmässigt inte ens klarar med min egen bil ska man under peaken i vissa fall köra med buss i trafik. Som exempel, linje 113 ska tydligen i vissa fall köras från Solna C till Krysshammarvägen på fyra minuter... vilket det inte finns en sportmössa till. sådant påverkar sedan allt annat som tomningar, avlösningar, raster, resenärers bussbyten etc.
I princip kan man säga att turerna ska gå sträcka A-B-C, men att bussarna i många fall passerar B mot C när de i själva verket borde befinna sig vid ungefär samma punkt, men på retur från C till B. Då bör man ju normalt klippa och vända turen för att få den i fas, men det gör man då alltså inte om jag förstått rätt?
Citat från: Nico skrivet 20 januari 2013, 12:48:08 PM
Åker ofta som vanlig trafikant och samma gäller på Råsta. Där kan man ju nu under rusning få vänta på 540 i mer än 25 minuter under peaken... och sedan kommer det tre bussar samtidigt. Om jag förstått det rätt så skiljer sig E19 och E20 och i det senare fallet så utgår inga viten oavsett hur (in i absurdum) försenad turen än är. Att den då även är totalt inställd även är för mig (och andra) som trafikant är tydligen irrelevant.
Sedan verkar ett stort aber på flera håll, från Råsta vidare till Norrort, vara att man planerat väldigt mycket alldeles för tajt. Vissa körsträckor som jag tidsmässigt inte ens klarar med min egen bil ska man under peaken i vissa fall köra med buss i trafik. Som exempel, linje 113 ska tydligen i vissa fall köras från Solna C till Krysshammarvägen på fyra minuter... vilket det inte finns en sportmössa till. sådant påverkar sedan allt annat som tomningar, avlösningar, raster, resenärers bussbyten etc.
I princip kan man säga att turerna ska gå sträcka A-B-C, men att bussarna i många fall passerar B mot C när de i själva verket borde befinna sig vid ungefär samma punkt, men på retur från C till B. Då bör man ju normalt klippa och vända turen för att få den i fas, men det gör man då alltså inte om jag förstått rätt?
Jag har jämfört lite och hos oss var man ändå smarta nog att låta tiderna ligga kvar från Keolis. De jag har kollat har samma turtid nu som då. Kanske lärde man sig från Råsta. Däremot fler tomkörningar känns det som, och dom är riktigt optimerade vilket ju gör som du skriver att förseningarna följer med. Vi byter också buss oftare (trodde Keolis var värst där, men drar tillbaka det :P ) och ska hinna göra det på kortare tid, men då med fler moment (alkolåset har nyckel och blåsmoment samt greenboxen ska sättas igång) så det sinkar också.
Jag tror absolut du har rätt i det där med avtalet. 626:an jag pratade med som var 2 h sen känns rätt dum att köra, det hade ju redan gått flertalet 626:or efter och vi körde kolonn från Ljusterö färjeläge-på färjan-till Åkersberga ::)
Det som klipps och ändras nu är det som vissa förare gör själva, många har helt enkelt slutat kontakta trafikledningen och gör egna varianter för att komma ikapp.
Citat från: Nico skrivet 20 januari 2013, 12:48:08 PM
Åker ofta som vanlig trafikant och samma gäller på Råsta. Där kan man ju nu under rusning få vänta på 540 i mer än 25 minuter under peaken... och sedan kommer det tre bussar samtidigt. Om jag förstått det rätt så skiljer sig E19 och E20 och i det senare fallet så utgår inga viten oavsett hur (in i absurdum) försenad turen än är. Att den då även är totalt inställd även är för mig (och andra) som trafikant är tydligen irrelevant.
Det förvånar mig! Kraven på E19 är hårda men klara och tydliga, och lätta att förstå. Både trafikledare och förare är vakna och rapporterar tidigt faktorer som kan leda till senare störningar, och åtgärder hinner oftast sättas in innan problem uppstår. Även om det ibland är nästan omöjligt med tanke på avståndet mellan Tekniska högskolan och närmsta depå.
Dessa lösningar leder t.ex till att Hallstaviksavgångar prioriteras före Rimboavgångar på 639. eller att en förare som ska köra 639 till Rimbo får fortsätta till Hallstavik, medan en blå VDL sätts in på dennes Rimbotur. Fel färger och bussmodeller noterar vissa enstaka resenärer, men de kommer oftast hem i tid.
"Är det du som ska rädda oss? Det gick fort! Tack tack!" sade några strandade Hallstaviksbor glatt när jag 5 min sen öppnade dörrarna på en "fel bussmodell" på Danderyds sjukhus en gång i somras. Tack vare en trevlig kundvärd hade de ju fått all info om hur vi alla försökte hålla tiderna trots ett fordonshaveri långt från närmsta depå.
Här är några inlägg som sticker ut från SL:s kundforum. Det är skönt att få skratta lite åt det trots allt.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/begravningstal-624c-akersberga/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/arriva-norrort-arets-practical-joke/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/bussforare-arriva-norrort/
Det stämmer att det inte finns något generellt vite för försenad avgång, utan endast om det når under en viss kvalitetsnivå. Däremot räknas turen fortfarande som inställd om den är allt för försenad (som i tidigare avtal). Har för mig att reglerna dock ändrats något för det. I äldre avtal hade man väl också direkt viteskrav om bussen var mer än 3-minuter sen. Något sådant finns inte på den detaljnivån längre. Fanns väl inte i E19 heller vill jag minnas?
Citat från: Omnilasse skrivet 21 januari 2013, 08:37:05 AM
Det stämmer att det inte finns något generellt vite för försenad avgång, utan endast om det når under en viss kvalitetsnivå. Däremot räknas turen fortfarande som inställd om den är allt för försenad (som i tidigare avtal). Har för mig att reglerna dock ändrats något för det. I äldre avtal hade man väl också direkt viteskrav om bussen var mer än 3-minuter sen. Något sådant finns inte på den detaljnivån längre. Fanns väl inte i E19 heller vill jag minnas?
Kan du möjligtvis förtydliga då vad viss kvalitetsnivå innebär? Skulle också vara intressant att veta hur mycket sen en avgång behöver vara för att räknas som vitesgrundande inställd. Har du kläm på vitesnivåerna?
Citat från: F.Å skrivet 21 januari 2013, 13:30:14 PM
Kan du möjligtvis förtydliga då vad viss kvalitetsnivå innebär? Skulle också vara intressant att veta hur mycket sen en avgång behöver vara för att räknas som vitesgrundande inställd. Har du kläm på vitesnivåerna?
Också nyfiken, med tanke på att man kör avgångar hos oss trots att avgången efter redan gått.
Har inte materialet tillgängligt nu och jag vill - pågrund av det är lite känsligt - inte komma med felaktiga uppgifter. Men ska se om jag kan plocka fram det var det lider.
Citat från: buskörare skrivet 20 januari 2013, 11:39:42 AM
Fortfarande stora problem. Man ska ha hittat problemet till dörrarnas motsträvighet på VDL-bussarna (felhängda) och VDL är enligt uppgift hos oss och fixar till detta. Men annars tror jag majoriteten av problemen beror på 2 saker.
1. Man har inte tagit hänsyn till förseningar vid tomkörningar och reglertider.
2. Man ställer inga turer, utan låter oss köra med stora förseningar utan möjlighet till att hämta igen.
Man skulle kunna kasta om turerna lite. Om man är så sen att man aldrig kommer ikapp, hoppar man över en tur och kör den sist istället. Man kör exempelvis 9.21-turen på 610 kl 14.00. Då blev den inte inställd.
är det därför 178:orna kan vara rejält sena, på displayen i Kista C såg jag att en (den som var mest sen) 178 var 52 minuter sen. Och då är det ändå 10-minuters-trafik.
Hela detta tillvägagångssätt känns rätt bakvänt och att det påverkar kundernas resor klart negativt. Varför frångick SL kraven som de så tydligt satt i E19? Då kan man ju på sätt och vis hävda att SL fått precis den trafiklösning de önskat för E20. :(
Måste säga att jag börjar tycka lite synd om förarna därute! Det är tydligen så illa att en buss sammanstött med en annan, i det rådande virrvarr som tycks pågå ute i Norrort. Har aldrig hört talas om en sådan, snudd på farsartad inledning i ett upphandlat trafikområde. Tråkig situation för de anställda, och ett stort antal frustrerade och missnöjda resenärer.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/for-fa-for-sena-och-for-sma-bussar-fran-akersberga/
/Peter
Förstår inte hur Arriva tänker om dom nu tjänar pengar på antalet påstigande resenärer, varför köra en försenad tur in absurdum? För när folk märker att bussen inte går och dom få som går är överfulla väljer dom andra alternativ vilket ger färre resenärer, mindre pengar in. Till det övertid för förarna, sjukskrivningar och uppsägningar. Hur tjänar Arriva pengar på det?
Nu har veckans "Mitt i Södra Roslagen" och "Kanalen" (Lokaltidning i Åkersberga) kommit. Med artiklar om trafiken i Norrort.
http://www.mitti.se/?p=tidn&t=sodraroslagen (http://www.mitti.se/?p=tidn&t=sodraroslagen) Kaus när Arriva tog över trafiken sid 5
http://www.akersbergakanalen.se/ (http://www.akersbergakanalen.se/) Problem i busstrafiken sid 4
Citat från: Rojje skrivet 22 januari 2013, 08:07:34 AM
Förstår inte hur Arriva tänker om dom nu tjänar pengar på antalet påstigande resenärer, varför köra en försenad tur in absurdum? För när folk märker att bussen inte går och dom få som går är överfulla väljer dom andra alternativ vilket ger färre resenärer, mindre pengar in. Till det övertid för förarna, sjukskrivningar och uppsägningar. Hur tjänar Arriva pengar på det?
Tja, om turen finns i en tidtabell så lär väl Arriva få betala böter/avgift/straffavgift till SL om inte turen köres. Arriva kan väl inte ensidigt besluta att en tur INTE ska gå mitt under en gällande tidtabellsperiod....
I ett litet ovanligt grepp skriver SL:s trafikdirektör på sl.se om övertagandet i Norrort: http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Oppet-brev-fran-SLs-trafikdirektor/ (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Oppet-brev-fran-SLs-trafikdirektor/)
Citat från: Ted S skrivet 25 januari 2013, 18:16:16 PM
I ett litet ovanligt grepp skriver SL:s trafikdirektör på sl.se om övertagandet i Norrort: http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Oppet-brev-fran-SLs-trafikdirektor/ (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Oppet-brev-fran-SLs-trafikdirektor/)
Det är väl heller knappast mer problem nu än vad tex Swebus hade i Nacka-Värmdö 2002
Arriva känns inte seriösa.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 januari 2013, 19:09:14 PM
Det är väl heller knappast mer problem nu än vad tex Swebus hade i Nacka-Värmdö 2002
Man kan ju ändå tycka att branschen borde ha utvecklats på 10 år i så fall.