Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM

Titel: I svartvitt
Skrivet av: Hasse L skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM
Förledd av dem som förutspådde färgfilmens begränsade hållbarhet över tiden, stack jag emellan med lite svartvitt då och då.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/444255ESkt-B.jpg?t=1356615198)
CRU 062 - Leyland Panther /Park Royal 1967 - SL H34 4442.
55E från Hammarby Industri till Skanstull. Bygget av kv. Ringen pågår.

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4554724HuSj-B.jpg?t=1356615198)
GLX 895 - Scania BR112A /Van Hool 1980 - SL provbuss H29. Bredvid står H10 (CR112) 5832 och en H56 (CR111MF).

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/RM189327Paddington-B.jpg?t=1356615198)
RM 1893 vid Paddington. Teddington station var vid denna tid 27:ans sydvästliga ändstation på söndagarna.

Högersvängen in på Eastbourne Terrace går inte att göra idag. Gatan är helt bortgrävd i samband med konstruktionen av Crossrail, centrala Londons motsvarighet till Stockholms Citybanan. Crossrail ska i tunnlar leda järnvägstrafiken från Paddington österut genom staden med förgreningar till befintliga banor både norr och söder om Temsen. Ska vara klart 2017.
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 december 2012, 15:41:43 PM
Även jag körde s/v då och då fram mot sekelskiftet!

Tack särskilt för bilden på provbuss H29 som jag aldrig sett tidigare! Hur länge gick den hos SL?

/Gunnar
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Leyland skrivet 27 december 2012, 15:55:28 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM
Förledd av dem som förutspådde färgfilmens begränsade hållbarhet över tiden, stack jag emellan med lite svartvitt då och då.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/444255ESkt-B.jpg?t=1356615198)
CRU 062 - Leyland Panther /Park Royal 1967 - SL H34 4442.
55E från Hammarby Industri till Skanstull. Bygget av kv. Ringen pågår.


Underbart!
55E gick på eftermiddagarna med tur 81 och tur 82 några varv Hammarby industri- Skanstull, utsatta från Söderhallen.

Linje 9500/169 (eller var det 165), också från Söderhellan med fast förare (S1 delat om jag nu minns rätt), gick på 55E klockan 16.20 från Textilvägen till Norrmalmstorg, för att sedan övergå till linje 46E. Kanske detta är tur 169?
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: K R skrivet 27 december 2012, 16:48:24 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/444255ESkt-B.jpg?t=1356615198)

Hej!

Intressant även med postbilen i bakgrunden! En Mercedes-Benz LP1013 från 1980, som fanns på posten i Stockholm med två olika bredder på flaket, varav denna för mig synes vara den smalare versionen. F ö den första serieleveransen av postlastbilar med automatisk växellåda till Stockholmsposten. Den märkliga positioneringen kommer sig av att bilen är på väg att antingen backa in till eller köra ut från lastbryggan till postkontoret Stockholm 20. När kv. Ringen sedan var färdigbyggt flyttade Stockholm 20 in i nya lokaler i köpcentret med lastplatsen belägen inne i lastgatan i markplanet med infart från Götgatan.

mvh K R
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Peter Rost skrivet 28 december 2012, 10:15:38 AM
Citat från: Leyland skrivet 27 december 2012, 15:55:28 PM
Underbart!
55E gick på eftermiddagarna med tur 81 och tur 82 några varv Hammarby industri- Skanstull, utsatta från Söderhallen.

Linje 9500/169 (eller var det 165), också från Söderhellan med fast förare (S1 delat om jag nu minns rätt), gick på 55E klockan 16.20 från Textilvägen till Norrmalmstorg, för att sedan övergå till linje 46E. Kanske detta är tur 169?

Instämmer - mycket trevligt! Om inte minnet sviker så blev det även en "runda" som 48E, Sös - Slussen. Därefter som 46E tur 169, Slussen-Sofia. Jag har för mig att det var så.

/Peter
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Hasse L skrivet 28 december 2012, 10:23:02 AM
Har tittat på fotot. Det ser mest ut som vore det tur 80, men 82 kan det säkert också vara.

Hasse
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Bussmupp skrivet 28 december 2012, 14:52:37 PM
Riktiga höjdar bilder, Hasse. Lite synd är det dock att mittenbilden är svartvit. Hade gärna velat se färgerna på H29an.
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Leyland skrivet 28 december 2012, 21:19:09 PM
Citat från: Leyland skrivet 27 december 2012, 15:55:28 PM
Underbart!
55E gick på eftermiddagarna med tur 81 och tur 82 några varv Hammarby industri- Skanstull, utsatta från Söderhallen.

Linje 9500/169 (eller var det 165), också från Söderhellan med fast förare (S1 delat om jag nu minns rätt), gick på 55E klockan 16.20 från Textilvägen till Norrmalmstorg, för att sedan övergå till linje 46E. Kanske detta är tur 169?

Citat från: Peter Rost skrivet 28 december 2012, 10:15:38 AM
Instämmer - mycket trevligt! Om inte minnet sviker så blev det även en "runda" som 48E, Sös - Slussen. Därefter som 46E tur 169, Slussen-Sofia. Jag har för mig att det var så.

/Peter

När jag nu dels rättar mig själv, liksom bringar lite mera klarhet i frågorna ovan, så får jag passa på att beklaga att jag inte har bättre ordning i arkivet så att jag får fram alla exakta publikationer från januari 1982. Får kanske anledning att återkomma om detta i framtiden.

Först tar vi förfogandevagnen (linje 9500 internt nummer på SL). Det var tur 165 som började vid Textilvägen på linje 55E. Möjligen gick turen ett kortvarv till Skanstull först, men min absoluta minnesbild säger att klockan 16.19 gick den Textilvägen-Norrmalmstorg enligt "sjökortet". Därefter en 46E Norrmalmstorg-Sofia och därefter ett varv till på 46E Slussen-Sofia. "Sjökortet" har jag någonstans liksom anteckningarna vilka Leyland som ofta gick på denna tur under våren 1982. Det var ju som bekant sista vintern och våren med H34 Leyland, så det blev många resor under eftermiddagarna och då ofta på denna tur 165 som ofta var utsatt med Leyland.

(http://forumbilder.se/images/bd28201285517f1b4.jpg) (http://forumbilder.se)

Från april 1982 så såg tjänst 516 (med tur 165) ut enligt nedan TGL (tjänstgöringslista). Delade tjänster S1, men ej personliga (jag hade fel ovan). Men säkert låg tjänsterna på några åldermän på Söderhallen, då det ofta var en äldre något skallig förare med brun skinnportfölj bakom ratten på denna tur.

(http://forumbilder.se/images/2028201290443e4d9.jpg) (http://forumbilder.se)

Likaså från april 1982 kan vi avläsa tjänst 8001 och 8002 med 55 tur 81 respektive tur 80. Således var det tur 80 och tur 81 och inte som jag ovan angav tur 81 och tur 82. Så troligen ser vännen Hasse korrekt att det är tur 80.

(http://forumbilder.se/images/a328201290508c35d.jpg) (http://forumbilder.se)

Jag har ej just nu tillgängligt turlistan för 55E från vintern 1981/1982, men däremot från vintern 1984/1985. Denna visar jag mest för den intresserade. Turnumrena är bytta till 50 och 51 och verkar inte i alla fall 1984/1985 vara kopplade till 48E. Däremot överensstämmer IN- och UT tiderna med tjänsterna två år tidigare på tur 80 och tur 81.

Vi kan således dra slutsatsen, att högst troligt men inte ställt utom allt tvivel, att om det är tur 80 på bilden så är klockan runt 16.04, 16.27 eller 16.51 då Hasse tog bilden.

(http://forumbilder.se/images/7a28201290314b2e0.jpg) (http://forumbilder.se)

(http://forumbilder.se/images/d4282012903396dec.jpg) (http://forumbilder.se)

Och ordinarievagnarna på linje 55 utgick vid denna tid från Hammarbyhallen, så där var det sällan Leyland utsatta på linje 55. Undantag andra fredagkvällen i maj 1982, men det är en annan historia.

Nu när jag haft användning av dessa papper, kan jag bränna dem.
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Tobbe skrivet 28 december 2012, 22:11:20 PM
H29an måste ha hamnat i Östergötland senare. http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=8878
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2012, 23:28:38 PM
Citat från: Tobbe skrivet 28 december 2012, 22:11:20 PM
H29an måste ha hamnat i Östergötland senare. http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=8878

Den var i mitten av 1980-talet placerad i Lund med Linjebuss nr 701 och användes på linje 999 Lund-Malmö-Köpenhamn (via färjan Limhamn-Dragör). Sedan flyttades den till Östergötland. 
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Ted Selander skrivet 29 december 2012, 08:36:10 AM
Citat från: Leyland skrivet 28 december 2012, 21:19:09 PM
---
Nu när jag haft användning av dessa papper, kan jag bränna dem.

Stopp och belägg! Så får du inte ens skämta om dokument om en tid, då tillvaron gick att bevara på ett enkelt sätt för den framsynte.

Även om trafiken på sina håll fortfarande planeras med eftertanke, och med hänsyn till förstärkningsbehov etc., är dokumentationen flyktig och rentav bara i realtid.
Sedan är förstås resandet inte lika förutsägbart längre, med många människor arbetandes på samma plats mellan givna klockslag.
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Peter Rost skrivet 30 december 2012, 01:24:48 AM
Citat från: Leyland skrivet 28 december 2012, 21:19:09 PM
När jag nu dels rättar mig själv, liksom bringar lite mera klarhet i frågorna ovan, så får jag passa på att beklaga att jag inte har bättre ordning i arkivet så att jag får fram alla exakta publikationer från januari 1982. Får kanske anledning att återkomma om detta i framtiden.

Först tar vi förfogandevagnen (linje 9500 internt nummer på SL). Det var tur 165 som började vid Textilvägen på linje 55E. Möjligen gick turen ett kortvarv till Skanstull först, men min absoluta minnesbild säger att klockan 16.19 gick den Textilvägen-Norrmalmstorg enligt "sjökortet". Därefter en 46E Norrmalmstorg-Sofia och därefter ett varv till på 46E Slussen-Sofia. "Sjökortet" har jag någonstans liksom anteckningarna vilka Leyland som ofta gick på denna tur under våren 1982. Det var ju som bekant sista vintern och våren med H34 Leyland, så det blev många resor under eftermiddagarna och då ofta på denna tur 165 som ofta var utsatt med Leyland.

(http://forumbilder.se/images/bd28201285517f1b4.jpg) (http://forumbilder.se)

Från april 1982 så såg tjänst 516 (med tur 165) ut enligt nedan TGL (tjänstgöringslista). Delade tjänster S1, men ej personliga (jag hade fel ovan). Men säkert låg tjänsterna på några åldermän på Söderhallen, då det ofta var en äldre något skallig förare med brun skinnportfölj bakom ratten på denna tur.

(http://forumbilder.se/images/2028201290443e4d9.jpg) (http://forumbilder.se)

Likaså från april 1982 kan vi avläsa tjänst 8001 och 8002 med 55 tur 81 respektive tur 80. Således var det tur 80 och tur 81 och inte som jag ovan angav tur 81 och tur 82. Så troligen ser vännen Hasse korrekt att det är tur 80.

(http://forumbilder.se/images/a328201290508c35d.jpg) (http://forumbilder.se)

Jag har ej just nu tillgängligt turlistan för 55E från vintern 1981/1982, men däremot från vintern 1984/1985. Denna visar jag mest för den intresserade. Turnumrena är bytta till 50 och 51 och verkar inte i alla fall 1984/1985 vara kopplade till 48E. Däremot överensstämmer IN- och UT tiderna med tjänsterna två år tidigare på tur 80 och tur 81.

Vi kan således dra slutsatsen, att högst troligt men inte ställt utom allt tvivel, att om det är tur 80 på bilden så är klockan runt 16.04, 16.27 eller 16.51 då Hasse tog bilden.

(http://forumbilder.se/images/7a28201290314b2e0.jpg) (http://forumbilder.se)

(http://forumbilder.se/images/d4282012903396dec.jpg) (http://forumbilder.se)

Och ordinarievagnarna på linje 55 utgick vid denna tid från Hammarbyhallen, så där var det sällan Leyland utsatta på linje 55. Undantag andra fredagkvällen i maj 1982, men det är en annan historia.

Nu när jag haft användning av dessa papper, kan jag bränna dem.

Tack för klargörandet. Stämmer bättre än min minnesnotering. ;D Att 55:an sällan var tursatt med Leyland är helt riktigt. Fanns några linjer som sällan, eller nästan aldrig trafikerades med H34:or de två sista åren. Kan nämna 47, 53, och 59.
En eftermiddag i maj 1982 reste jag med 53:an som för ovanlighetens skull var tursatt med Leyland - då med 4460. Kanske var det sista gången(?).

/Peter
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Hasse L skrivet 30 december 2012, 15:40:46 PM
Mina sista bilder på H34 Leyland tog jag den 24.5.82 - 4444 och 4463. Sista fotograferade  ¨grårygg¨ blev 4469, den 23 mars på 66:an.
Hade väl inte den bästa koll på H34 (prioriterade kanske fel - CF:arna överlevde ju Leyland!)

/H
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Leyland skrivet 30 december 2012, 23:57:32 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 30 december 2012, 15:40:46 PM
Mina sista bilder på H34 Leyland tog jag den 24.5.82 - 4444 och 4463. Sista fotograferade  ¨grårygg¨ blev 4469, den 23 mars på 66:an.
Hade väl inte den bästa koll på H34 (prioriterade kanske fel - CF:arna överlevde ju Leyland!)

/H

Tack Hasse. 4444 var aldrig någon favorit hos mig, kanske mest för den var så helröd en H34 kunde bli... Inte den tråkigaste, men den minst roliga H34:an.

4469 var väl ensam "grårygg" i närmare ett år på Söderhallen? Minns att SSS hade en utfärd med 4469 med bl.a. signaturen AGR vid ratten. En lördag i februari 1982 var det troligen, och bl.a. 59:ans linjesträckning avklarades i sin helhet.

Vad kan vi göra för att få ut 4443 på gatorna igen?

Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Ted Selander skrivet 31 december 2012, 17:36:05 PM
Vad kan vi göra för att få ut 4443 på gatorna igen?
[/quote]

En resa hit? http://www.192.com/atoz/business/chorley-pr7/commercial-vehicle-servicing-repairs-parts-accessories/leyland-bus-parts-ltd/5c5a134e8dfba355670f712f6788ec354a239a28/comp/ (http://www.192.com/atoz/business/chorley-pr7/commercial-vehicle-servicing-repairs-parts-accessories/leyland-bus-parts-ltd/5c5a134e8dfba355670f712f6788ec354a239a28/comp/)
Fram med lädret!
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 januari 2013, 03:57:52 AM
Citat från: Leyland skrivet 30 december 2012, 23:57:32 PM
Tack Hasse. 4444 var aldrig någon favorit hos mig, kanske mest för den var så helröd en H34 kunde bli... Inte den tråkigaste, men den minst roliga H34:an.

4469 var väl ensam "grårygg" i närmare ett år på Söderhallen? Minns att SSS hade en utfärd med 4469 med bl.a. signaturen AGR vid ratten. En lördag i februari 1982 var det troligen, och bl.a. 59:ans linjesträckning avklarades i sin helhet.

Vad kan vi göra för att få ut 4443 på gatorna igen?

Själv hade jag 4496 i Hammarby, som lite av en "favvo". Rejält sliten invändigt - men på ett charmigt sätt. Är inte säker på att förarna, eller övriga resenärer var av samma uppfattning. ;D Att den var kvar in i det sista berodde tydligen på att den var bra maskinellt paradoxalt nog, jämfört med de övriga Leylandbussarna i HY. Något jag fick höra av en före detta chaffis jag hade som arbetskamrat när jag själv var SL-anställd. "Gråryggarna" 4441, och 4470 slopades under 1981, så det stämmer att 4469 var den sista med grått tak, under cirka ett års tid.

Kommer nog att dröja innan 4443 kommer ut på gatorna ingen. Däremot är Büssingen 4249 på G. Den är nu iordningjord, och ska besiktas efter vintern. Så till vår/sommar är den förhoppningsvis i rull igen.

/Peter
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Mr H skrivet 01 januari 2013, 10:50:54 AM
4496 var otroligt risig mot slutet av sin karriär. Om man stod längst fram, bussen gick på tomgång, och man tittade bakåt så såg man att alla stolar satt löst och hoppade ackompanjerade av alla de lösa skramlande ledstängerna.
Ett otroligt oväsen! Ett stående skämt i Hyh var att man skulle inte ta bort den utvändiga klistrade reklamen då skulle nog bussen ramla ihop!

Den risigaste av alla H34 jag kan minnas i Hyh var nog 4314. Den blev inte lika gammal som 4496 men uppvisade samma skick som NYLEVERERAD. Dessutom så var hela bussen sned och vind! När omplacerades 4496 från Söh till Hyh?

Mr H
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Leyland skrivet 01 januari 2013, 13:53:46 PM
Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2013, 10:50:54 AM
Den risigaste av alla H34 jag kan minnas i Hyh var nog 4314. Den blev inte lika gammal som 4496 men uppvisade samma skick som NYLEVERERAD. Dessutom så var hela bussen sned och vind!

Mr H

4314 fick skrotbeslut redan 1977-04-15, så något "fel" hade den ju. Blev inte ens 10 år i trafik, trotts den utmärkta kvalitén.
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Peter Rost skrivet 03 januari 2013, 01:21:24 AM
Citat från: Mr H skrivet 01 januari 2013, 10:50:54 AM
4496 var otroligt risig mot slutet av sin karriär. Om man stod längst fram, bussen gick på tomgång, och man tittade bakåt så såg man att alla stolar satt löst och hoppade ackompanjerade av alla de lösa skramlande ledstängerna.
Ett otroligt oväsen! Ett stående skämt i Hyh var att man skulle inte ta bort den utvändiga klistrade reklamen då skulle nog bussen ramla ihop!

Den risigaste av alla H34 jag kan minnas i Hyh var nog 4314. Den blev inte lika gammal som 4496 men uppvisade samma skick som NYLEVERERAD. Dessutom så var hela bussen sned och vind! När omplacerades 4496 från Söh till Hyh?

Mr H

Ja, 4496 var en vagn i särklass. ;D Minns att när jag reste med den en januarikväll 1981 på 163:an var min tanke, att det bara handlar om dagar innan hela "kärran" skulle rasa ihop. Men nä - den hängde faktiskt med fram till senvår/försommar 1982. Tyvärr har jag ingen uppgift på när "96:an" flyttades till HY.

Finns en bild på vagnen ifråga tagen av Hobgoblin på 53:an - där den ser hel, och prydlig ut. ;)

Från en tidigare tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48155.0
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: christian berg skrivet 03 januari 2013, 17:04:55 PM
Hej och tack för intressant Leylandinformation. Efter att ha rotat lite i mina papper hittar jag följande om H34-orna i 44-serien som flyttades från Söderhallen till Hammarby:

1977 flyttades de kvarvarande vagnarna som fått rött tak i serien 4472-4500 till Hammarby; det rörde sig om 4472,73,75,77,78,80,83,86-89,93 och 4496. Möjligen flyttades några oreneoverade också för att slopas senare samma år.
1979-80 flyttades 4402,07,08,10,12,13,21,23,31,34,35 och 4438.
1981 flyttades slutligen 4449 och 4455.

Vid hösttidtabellens start 1981 fanns H34 4308,13,15,16,23,40,41,47,53,4408,23,31,34,35,38,49,55,75,83 och 4496 i trafik i Hammarby och 4439,40,42,44,60,62,63,67,69 och 4471 i trafik i Söderhallen. Under hösten ställdes 4340,47,53,4408,23,49 och 4483 av i Hammarby och följdes under januari-mars av 4341,4323,4308 och 4313. I april-maj försvann 4434,4435, 4315,4496 och 4455 från Hammarby och 4442,4467 och 4469 från Söderhallen. Sist kvar i juni 1982 var 4439,4440,4444,4460,4462,4463 och 4471 i Söderhallen och 4316,4431,4438 och 4475 i Hammarby.

Om någon hade kompletterande uppgifter eller rättningar vore det intressant.

Vänliga hälsningar

Christian B
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2013, 17:26:41 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/RM189327Paddington-B.jpg?t=1356615198)
RM 1893 vid Paddington. Teddington station var vid denna tid 27:ans sydvästliga ändstation på söndagarna.

Tack för 80-talsbilder från Praed Street! Puben Pride of Paddington syns inte men ska väl ligga där till höger om bilden, så att säga. Puben där man alltså känner tunnelbanetågens skramlande som vibrationer i bord och stolar.

Citat från: Hobgoblin skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM
Högersvängen in på Eastbourne Terrace går inte att göra idag. Gatan är helt bortgrävd i samband med konstruktionen av Crossrail, centrala Londons motsvarighet till Stockholms Citybanan. Crossrail ska i tunnlar leda järnvägstrafiken från Paddington österut genom staden med förgreningar till befintliga banor både norr och söder om Temsen. Ska vara klart 2017.

Ja, Crossrail blir säkert väldigt bra när det blir klart men tills dess har vissa av de större järnvägsstationerna fått ganska hopplöst jobbiga byten mellan tåg, tunnelbana och buss. Det gäller Paddington i synnerhet. När jag var där under påsken 2012 pågick ett banarbete en bit ut på Great Western-linjen under helgdagarna och ersättningsbussarna gick från diverse hållplatser i kvarteren runtom. Platser för reglertid för ersättningsbussarna hade sedan ordnats ytterligare några kvarter ut, vilket innebar att trafiksituationen i hela "hotelldistriktet" var något problematisk emellanåt. Tala om att man saknade Eastbourne Terrace i det läget.
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Mr H skrivet 03 januari 2013, 17:54:34 PM
Citat från: christian berg skrivet 03 januari 2013, 17:04:55 PM
Hej och tack för intressant Leylandinformation. Efter att ha rotat lite i mina papper hittar jag följande om H34-orna i 44-serien som flyttades från Söderhallen till Hammarby:

1977 flyttades de kvarvarande vagnarna som fått rött tak i serien 4472-4500 till Hammarby; det rörde sig om 4472,73,75,77,78,80,83,86-89,93 och 4496. Möjligen flyttades några oreneoverade också för att slopas senare samma år.
1979-80 flyttades 4402,07,08,10,12,13,21,23,31,34,35 och 4438.
1981 flyttades slutligen 4449 och 4455.

Vid hösttidtabellens start 1981 fanns H34 4308,13,15,16,23,40,41,47,53,4408,23,31,34,35,38,49,55,75,83 och 4496 i trafik i Hammarby och 4439,40,42,44,60,62,63,67,69 och 4471 i trafik i Söderhallen. Under hösten ställdes 4340,47,53,4408,23,49 och 4483 av i Hammarby och följdes under januari-mars av 4341,4323,4308 och 4313. I april-maj försvann 4434,4435, 4315,4496 och 4455 från Hammarby och 4442,4467 och 4469 från Söderhallen. Sist kvar i juni 1982 var 4439,4440,4444,4460,4462,4463 och 4471 i Söderhallen och 4316,4431,4438 och 4475 i Hammarby.

Om någon hade kompletterande uppgifter eller rättningar vore det intressant.

Vänliga hälsningar

Christian B

Tack!
Det var verkligen uttömmande svar!
Mvh
Mr H
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Hasse L skrivet 03 januari 2013, 19:52:14 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 januari 2013, 17:26:41 PM
Tack för 80-talsbilder från Praed Street! Puben Pride of Paddington syns inte men ska väl ligga där till höger om bilden, så att säga. Puben där man alltså känner tunnelbanetågens skramlande som vibrationer i bord och stolar.

Javisst, Pride of Paddington ligger just där. Intog en shepherd´s pie därstädes för några veckor sedan tillsammans med ett mycket lokalt ale (med samma namn som puben).
Titel: SV: I svartvitt
Skrivet av: Leyland skrivet 03 januari 2013, 19:54:01 PM
Citat från: christian berg skrivet 03 januari 2013, 17:04:55 PM
Hej och tack för intressant Leylandinformation. Efter att ha rotat lite i mina papper hittar jag följande om H34-orna i 44-serien som flyttades från Söderhallen till Hammarby:

Christian B

Mycket givande Christian. Tack!