Under hösten har jag gjort två besök i Nykvarn, självklart för att fotografera Nobina 4108 och 4109 som inte har alltför lång tid kvar. De rullar på linje 779 och 782 i Nykvarn. När de ersätts får någon annan svara på, här kommer hursomhelst bilderna:
(http://i48.tinypic.com/nmasmq.jpg)
Nobina 4109. Bilden är tagen 20 oktober på en väg som verkar vara utan namn, i bakgrunden kan man se lite av Turinge och Turinge kyrka. Bussen är på väg mot Värsta backe.
(http://i45.tinypic.com/rgz2n6.jpg)
Nobina 4108 den 1 november på Södertäljevägen strax innan Nykvarns centrum. Den här morgonen syntes inte 4109 till alls, utan det var 6534 som dök upp på linje 779.
(http://i45.tinypic.com/2rw5k03.jpg)
Nobina 4920 på Södertäljelinje 782X, samma dag som förra bilden fast på eftermiddagen vid Nykvarns centrum. Återigen dök 6534 upp på 779 och inte någon av 4108 och 4109 syntes till, så turen på linje 782 uteblev.
Tack för mig!
//P.Ek :)
Påpassligt fångat, numera tillhör 4109 AB Demonteringar i Hölö...
Din Orm (som vissa brukar säga ;)), 4920 saknar jag. Behöver man åka till Nykvarn för att se den?
Tråkigt för övrigt med 4109, men det var väl inte så oväntat...
Tommy: 4920 brukar synas i Södertälje, så du behöver inte åka till Nykvarn :) fast det kan ju ha blivit ändrat då tydligen 4109 tillhör Hölöskroten... Ska ta en tur och kolla nästa vecka vad som rullar i Nykvarn :) fina bilder fö!
4109 ska ersättas av 6387 från Uppsala.
Mycket trevligt att ersätta normalgolv med normalgolv trots de SL-värderingar som råder. :D
Hur har man fått tillstånd för att flytta in normalgolvare där?
Är avtalet gammalt?
4108 och 4109 ersätts av normalgolvade bussar med rullstolslyft. /Henrik/
Jaha, på vissa håll går det bra med rullstolslyft, men inte på andra motsvarande korta lokala skogslinjer med 99% skolbarn. SL-konsekvens när den är som bäst? :-X
Citat från: Joakim W skrivet 23 februari 2013, 08:41:06 AM
Tommy: 4920 brukar synas i Södertälje, så du behöver inte åka till Nykvarn :) fast det kan ju ha blivit ändrat då tydligen 4109 tillhör Hölöskroten... Ska ta en tur och kolla nästa vecka vad som rullar i Nykvarn :)
Okej, den har hållit sig undan alla gånger jag har besökt Södertälje, men jag återkommer... 8) Ska bli intressant att höra dina iakttagelser.
Först och främst, trevliga bilder P.Ek! :)
Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2013, 12:06:21 PM
Jaha, på vissa håll går det bra med rullstolslyft, men inte på andra motsvarande korta lokala skogslinjer med 99% skolbarn. SL-konsekvens när den är som bäst? :-X
Det finns ju en hel del exempel på dispanser som SL gett. Normalgolvsvagnarna med rullstolslyft i både Handen och Södertälje, samt Maxcibussarna i innerstaden. Räcker det inte bara med att tjata och tjata på SL's högsta ledning så de till sist ger med sig? I slutändan är ju även den mest fyrkantige SL-toppen bara en människa, så får dom bara tillräckligt med kravbrev och klagomål från (främst) operatörer och kanske även andra personer måste de väl ge med sig till sist bara för att slippa tjatet?
Att operatörerna inte står på sig ordentligt är i alla fall den känslan jag har fått. Eftersom vissa lyckas borde alla kunna lyckas, men vissa kanske inte vågar ifrågasätta SL's visioner ordentligt på en högre nivå? Det är en sak att klaga i forum och till kundtjänst, men en annan om SL's och operatörernas ledningar verkligen träffas och pratar igenom problemen...
(Nu kanske sistnämnda redan har skett, det kan ju jag inte veta om, men i så fall borde det ju ha skett ändringar...)
Då är frågan vilken buss som ska ersätta 4108?
//Jacob
Citat från: Mikey skrivet 23 februari 2013, 13:01:35 PM
Först och främst, trevliga bilder P.Ek! :)
Det finns ju en hel del exempel på dispanser som SL gett. Normalgolvsvagnarna med rullstolslyft i både Handen och Södertälje, samt Maxcibussarna i innerstaden. Räcker det inte bara med att tjata och tjata på SL's högsta ledning så de till sist ger med sig? I slutändan är ju även den mest fyrkantige SL-toppen bara en människa, så får dom bara tillräckligt med kravbrev och klagomål från (främst) operatörer och kanske även andra personer måste de väl ge med sig till sist bara för att slippa tjatet?
Att operatörerna inte står på sig ordentligt är i alla fall den känslan jag har fått. Eftersom vissa lyckas borde alla kunna lyckas, men vissa kanske inte vågar ifrågasätta SL's visioner ordentligt på en högre nivå? Det är en sak att klaga i forum och till kundtjänst, men en annan om SL's och operatörernas ledningar verkligen träffas och pratar igenom problemen...
(Nu kanske sistnämnda redan har skett, det kan ju jag inte veta om, men i så fall borde det ju ha skett ändringar...)
Det är väl snarast så att det handlar om en förhandlingsfråga. Vissa avtal (inga nämnda) är ju relativt nya där låggolv varit ett krav i avtalen från början. Där lär det vara svårt att få bort kraven. I Nobinas Södertäljeavtal var det ju bara låggolvskrav för vissa linjer. I den situationen har man onekligen en rätt bra förhandlingssituation (eftersom SL får betala mer om man måste köpa in en helt ny buss).
I City har ju givetvis Keolis fått ge rabatt med ett antal miljoner i minskad intäkt för att få igenom att ha kvar Maxcibussarna. Här stod ju också SL i situationen att behöva finansiera de nya bussarna annars (eftersom det rör sig om miljöfordon) och därmed också 'låsa sig" inför upphandlingen.
Alltså: I de fall SL har något att vinna på att det lämnas dispens, så lär det nog gå rätt bra (såvida det blir en acceptabel lösning).
Citat från: Mikey skrivet 23 februari 2013, 13:01:35 PM
Det finns ju en hel del exempel på dispanser som SL gett. Normalgolvsvagnarna med rullstolslyft i både Handen och Södertälje, samt Maxcibussarna i innerstaden. Räcker det inte bara med att tjata och tjata på SL's högsta ledning så de till sist ger med sig? I slutändan är ju även den mest fyrkantige SL-toppen bara en människa, så får dom bara tillräckligt med kravbrev och klagomål från (främst) operatörer och kanske även andra personer måste de väl ge med sig till sist bara för att slippa tjatet?
Att operatörerna inte står på sig ordentligt är i alla fall den känslan jag har fått. Eftersom vissa lyckas borde alla kunna lyckas, men vissa kanske inte vågar ifrågasätta SL's visioner ordentligt på en högre nivå? Det är en sak att klaga i forum och till kundtjänst, men en annan om SL's och operatörernas ledningar verkligen träffas och pratar igenom problemen...
Det är nog snarare tvärtom, att om man fortsätter söka dispens för lågbyggt normalgolv med rullstolslyft för linje X, med hänvisning till att linje Y ju fått en sådan dispens... då ser SL snarare till att dispensen för linje Y ryker all världens väg vid nästa upphandling för Y-området... :-X
Citat från: Omnilasse skrivet 23 februari 2013, 15:54:34 PM
Det är väl snarast så att det handlar om en förhandlingsfråga. Vissa avtal (inga nämnda) är ju relativt nya där låggolv varit ett krav i avtalen från början. Där lär det vara svårt att få bort kraven. I Nobinas Södertäljeavtal var det ju bara låggolvskrav för vissa linjer. I den situationen har man onekligen en rätt bra förhandlingssituation (eftersom SL får betala mer om man måste köpa in en helt ny buss).
Tack för bra svar. Så är det nog, ja. Som jag misstänkte. Gissningsvis blir det då totalstopp för bl.a 6387 vid nästa avtals trafikstart i Trafikområde Södertälje, även om Nobina behåller det.
Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2013, 23:10:55 PM
Det är nog snarare tvärtom, att om man fortsätter söka dispens för lågbyggt normalgolv med rullstolslyft för linje X, med hänvisning till att linje Y ju fått en sådan dispens... då ser SL snarare till att dispensen för linje Y ryker all världens väg vid nästa upphandling för Y-området... :-X
Tack för bra svar. Så är det nog, ja. Som jag misstänkte. Gissningsvis blir det då totalstopp för bl.a 6387 vid nästa avtals trafikstart i Trafikområde Södertälje, även om Nobina behåller det.
Men hela Södertälje övergick ju till full lågentré 2010, varför slank Nykvarn undan då? Har det att göra med att det är olika kommuner och därmed olika beslutsfattare eller liknande?
Citat från: DEB skrivet 23 februari 2013, 23:14:34 PM
Men hela Södertälje övergick ju till full lågentré 2010, varför slank Nykvarn undan då? Har det att göra med att det är olika kommuner och därmed olika beslutsfattare eller liknande?
Kanske. Och det var väl ändå (bara) justeringar i ett befintligt avtal som skedde 2010, och då kanske det är enklare för olika kommunpolitiker att påverka olika justeringar?
Men som vanligt är det inte lågentré jag är emot (även om många väljer att se det jag skriver enbart i svart eller vitt), utan det är när yngre bältesförsedda normalbussar med rullstolslyft ersätts med 10 år äldre bälteslösa lågentrébussar på rena skollinjer, som jag tycker att SL bedriver dubbelmoral samt tummar på trafiksäkerheten för skolbarnen.
Citat från: DEB skrivet 23 februari 2013, 23:14:34 PM
Men hela Södertälje övergick ju till full lågentré 2010
Hur menar du här? Man hade ju ett antal normalgolvare som slopades för bara någon månad sedan, var det någon form av dispens för dessa också?
Citat från: Tommy E skrivet 24 februari 2013, 00:05:52 AM
Hur menar du här? Man hade ju ett antal normalgolvare som slopades för bara någon månad sedan, var det någon form av dispens för dessa också?
Javisst, november 2010 fick alla linjer i Södertälje lågentrékrav förutom 779/782 då. Men ibland har enstaka normalgolvare fått rycka ut ändå, särskilt 5199 kunde ses i trafik till och från. Av någon märklig anledning behövdes ännu fler nu i början av vintern, men varför har jag ingen aning om.
Var är dessa bussar stationerade då?
Är det så att de är stationerade i något garage med ett par-tre bussar eller hemma hos förarna samtidigt som de bara används på två olika linjer går det ju lättare att särskilja dem från övrig trafik och linjer. I så fall blir det ju bara några förare som behöver använda liften och dessutom ev. hjälpa de fåtal resenärer som behöver använda denna ombord.
De två bussarna bemannas väl av en underentreprenör, och används troligen därför, just som du gissar, på vissa specifika linjer av en mindre grupp förare med stor fordonsvana.
Citat från: DEB skrivet 24 februari 2013, 09:17:35 AM
Javisst, november 2010 fick alla linjer i Södertälje lågentrékrav förutom 779/782 då. Men ibland har enstaka normalgolvare fått rycka ut ändå, särskilt 5199 kunde ses i trafik till och från. Av någon märklig anledning behövdes ännu fler nu i början av vintern, men varför har jag ingen aning om.
5398-99 och 5862-66 var ju ämnade för linje 748X som startades hösten 2011, utan lågentrékrav. De sågs väl i trafik även ett tag efter 9/12 då linjen bytte nummer till 749 och fick lågentrékrav.
Citat från: DEB skrivet 22 februari 2013, 18:15:01 PM
Påpassligt fångat, numera tillhör 4109 AB Demonteringar i Hölö...
Det var tråkigt att höra, men som sagt inte oväntat :(
Citat från: Tommy E skrivet 22 februari 2013, 22:31:16 PM
Din Orm (som vissa brukar säga ;)), 4920 saknar jag. Behöver man åka till Nykvarn för att se den?
Tråkigt för övrigt med 4109, men det var väl inte så oväntat...
Lycko-orm brukar det väl vara? ;) Själv har jag fotat 4920 flera gånger i Södertälje, men aldrig sett skymten av 4921.
Citat från: Mikey skrivet 23 februari 2013, 13:01:35 PM
Först och främst, trevliga bilder P.Ek! :)
Tack så mycket! :)