...och still going strong. Luleå Lokaltrafik 106 registrerades den 18 september 1987 och har alltså nyligen firat sin 25-årsdag. :) På bilden nedan är den på väg in på Svedjegatan som linje 10 Storheden-Hertsön igår fredag.
(http://i47.tinypic.com/viisqr.jpg)
Tjusigt! När går nästa tåg till Luleå? :)
Oj snygg buss! Synd att det är så långt bort...
är de verkligen ekonomi att hålla ett sånt här gammalt lik rullade, jag skulle ju aldrig ha en så gammal bil då de alltid blir dyrare i längden med alla reparationer.
sen kan jag givetvis också bli nostalgiskt och tycka att det är kul att den finns kvar
Grattis till den :) Skoj att såna fortfarande lever :)
Fantastiskt! Denna årsmodell Säfflevagn fortfarande rullandes. I Göteborg hade årsmodell 1988 av Säffle sina sista trafikdagar hos Göteborgs Spårvägar redan år 2000/2001, strax innan DenOudsten-bussarna levererades. Den ser förvånansvärt fräsch ut alltså inga skavanker på utsidan iaf.! ;D
Oj,har dom 106an också :)
Du hade tur med vädret dina dagar i norr i a f./Ulf
Citat från: homer skrivet 22 september 2012, 10:39:55 AM
är de verkligen ekonomi att hålla ett sånt här gammalt lik rullade, jag skulle ju aldrig ha en så gammal bil då de alltid blir dyrare i längden med alla reparationer.
sen kan jag givetvis också bli nostalgiskt och tycka att det är kul att den finns kvar
Jag tror nog det kan var billigare att laga en gammal buss än en ny med en massa elektronik
Citat från: Camilla skrivet 23 september 2012, 01:24:56 AM
Jag tror nog det kan var billigare att laga en gammal buss än en ny med en massa elektronik
En 1980- och tidig 1990-talsbuss är oerhört mycket enklare och billigare att hålla liv i än t.ex en motsvarande gammal Volvo från 2002-2004. Det är när man ser en tidig 00-talare man ska fråga sig om det är nån vits att hålla den vid liv! ;)
Hej !
106:ans "kompisar" 104 och 105 har också fyllt 25 år.
104/DYU 612 reg.datum 87-09-01
105/EHP 592 reg,datum 87-09-18
Snacka om kavlité !!
Mvh Peter Ö
Ja, med rätt omvårdnad och lite kärlek kan en buss bli hur gammal som helst. Iallafall de gamla pålitliga okomplicerade vagnarna från förra seklet. Per Sundell berättade att Salmelas (Rovaniemi Finland) Scania med Delta 200 kaross från 1980 nyligen togs ur trafik efter 32 år (!) på vägarna och 700.000 mil!
Snacka om kvalitet, även om bussen renoverats två gånger.
Hoppas den gamla kämpen blir bevarad, det förtjänar den verkligen.
Samtidigt ska man komma ihåg att äldre bussar hade rejält kortare serviceintervaller än dagens och att bussarna numera används mycket effektivare. På 1980-talet behövdes fler bussar för att bedriva mindre trafik än vad vi gör idag. En anledning till att LLT:s 87:or finns kvar är att dom rullat bara ett par tusen mil/år och att det därför också funnits tid till service och underhåll.
Och Björn, nog tror jag att miltalet på Salmelabussen är -lite- lägre än det du skrev ;)
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 september 2012, 15:47:13 PM
Samtidigt ska man komma ihåg att äldre bussar hade rejält kortare serviceintervaller än dagens och att bussarna numera används mycket effektivare. På 1980-talet behövdes fler bussar för att bedriva mindre trafik än vad vi gör idag. En anledning till att LLT:s 87:or finns kvar är att dom rullat bara ett par tusen mil/år och att det därför också funnits tid till service och underhåll.
Och Björn, nog tror jag att miltalet på Salmelabussen är -lite- lägre än det du skrev ;)
Jag återger bara den info jag fått. Det blir ett snitt på 60 mil om dagen ungefär, iofs inte omöjligt med hög medelhastighet och få uppehåll.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 22 september 2012, 18:27:20 PM
Fantastiskt! Denna årsmodell Säfflevagn fortfarande rullandes. I Göteborg hade årsmodell 1988 av Säffle sina sista trafikdagar hos Göteborgs Spårvägar redan år 2000/2001, strax innan DenOudsten-bussarna levererades. Den ser förvånansvärt fräsch ut alltså inga skavanker på utsidan iaf.! ;D
De sista hos GS togs ur trafik 2000, några som tidigare sålts till Swebus rullade kvar i Angeredstrafiken första halvåret 2001.
//Jonas G
Citat från: homer skrivet 22 september 2012, 10:39:55 AM
är de verkligen ekonomi att hålla ett sånt här gammalt lik rullade,
På vilket sätt menar du att de kör med gammalt lik??? Inte för att jag är nån direkt Säffle vän .. men håller man ordning på grejerna kan de rulla länge de gamla B10M .. Finns nog betydligt nyare bussar i sämre skick än denna LLT vagnen .. Är väl bra att nån använder bussen längre än max 10 år ..
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 september 2012, 15:56:47 PM
Jag återger bara den info jag fått. Det blir ett snitt på 60 mil om dagen ungefär, iofs inte omöjligt med hög medelhastighet och få uppehåll.
Vi kör ca 82 mil per dag med 0229 på Värnamo-Borås.. så nog 17 kan man hinna med 60 mil oxå .. ;)
Citat från: yngrot skrivet 25 september 2012, 00:00:13 AM
Vi kör ca 82 mil per dag med 0229 på Värnamo-Borås.. så nog 17 kan man hinna med 60 mil oxå .. ;)
Jo, jag tyckte väl själv att 700.000 mil var mycket, men det är ju på 32 år!