En Länstrafikbuss på linje 342 har vält i Karlskoga. Sex personer har förts till sjukhus.
Nerikes Allehanda:
http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1778285-buss-valte-i-karlskoga (http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1778285-buss-valte-i-karlskoga)
Bussen ser ut att ha kommit på Drottningvägen och skulle över till vänster in på Gustavsgatan (Vilket är den normala vägen för den bussen), sen undrar man ju vad som har hänt
Enligt ett pm från polis så är endast föraren förd till sjukhus övriga hade skrubbsår som de fått då de klättrade ut bussen
En Nobina-buss på linje 342 från Hällefors till Karlskoga skenade(?) i en korsning. Den skulle ha svängt vänster och lagt sig i avfartsfilen men hamnade i stället upp på staketet längs avfartsfilen åt höger. Det är inte klarlagt vad som har hänt, men troligen har föraren drabbats av något.
http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1778285-buss-valte-i-karlskoga (http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1778285-buss-valte-i-karlskoga)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15297154.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15297154.ab)
http://nwt.se/karlskoga-degerfors/article1157033.ece (http://nwt.se/karlskoga-degerfors/article1157033.ece)
Jag har skickat ut en spanare till olycksplatsen. Bussen är Nobina nr 4798.
inventarie nummer 4798 vbar det
Cirka 45 graders lutning blev det idag för Nobina:s buss 4798 som körde linje 342 från Hällefors till Karlskoga, på grund av sjukdomsfall så missade chauffören rondellen och körde upp på räcket.
Film finns på NA, http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1778285-na-tv-buss-valte-atta-forda-till-sjukhus (http://na.se/nyheter/karlskoga/1.1778285-na-tv-buss-valte-atta-forda-till-sjukhus)
// Christer K
Det kan kanske var idé att förklara lite. Bussen förolyckades i en vanlig vägkorsning och inte i någon rondell.
Bussen välte aldrig, utan blev stående kraftigt lutande eftersom höger boggihjul hamnade uppe på ett kraftigt staket. I vissa tidningar påstås nämligen att bussen välte.
Så här skulle bussen ha kört genom korsningen:
http://kartor.eniro.se/m/96LRm (http://kartor.eniro.se/m/96LRm)
Så här gick bussen i stället när föraren tuppade av:
http://kartor.eniro.se/m/96Lz5 (http://kartor.eniro.se/m/96Lz5)
Admin "klagar" på att vi inte lägger uppgifter om bussolyckor under "Busstrafik". http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55075.msg395113#msg395113 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55075.msg395113#msg395113).
Uppdelningen mellan BussSnack och Busstrafik är inte solklar. Uppgifter om en förolyckad buss tycker jag snarare hör hemma under BussSnack, likaså tekniska data om en buss.
Vore det inte idé att se över uppdelningen mellan BussSnack och Busstrafik?! Tekniska data och bilder på en förolyckad buss har väl knappast med busstrafik att göra? Många med mig kommer att fortsätta att göra fel här pga denna luddighet.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 augusti 2012, 07:52:30 AM
Admin "klagar" på att vi inte lägger uppgifter om bussolyckor under "Busstrafik". http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55075.msg395113#msg395113 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55075.msg395113#msg395113).
Uppdelningen mellan BussSnack och Busstrafik är inte solklar. Uppgifter om en förolyckad buss tycker jag snarare hör hemma under BussSnack, likaså tekniska data om en buss.
Vore det inte idé att se över uppdelningen mellan BussSnack och Busstrafik?! Tekniska data och bilder på en förolyckad buss har väl knappast med busstrafik att göra? Många med mig kommer att fortsätta att göra fel här pga denna luddighet.
Det här är inte lätt, det medhålles. Oftast börjar en sådan här tråd med en uppgift om själva olyckan och då hör det hemma i Busstrafik. Det är först senare som uppgifter om vilken buss som varit inblandad kommer och då är det ett gränsfall till Bussnack.
För överskådlighetens skull bör samma ämne behandlas i en enda tråd, annars blir det bara en massa tråkiga upprepningar.
Jag var själv motståndare till indelningen i en trafikdel (Busstrafik) och en bussdatadel (Bussnack) just därför att det finns många sådana här gränsdragningar. Jag gav mig dock sedan en omröstning visat att de flesta läsare ville ha en sådan uppdelning.
Jag har förtydligat i texten för tavlan Bustrafiken att även olyckor hör hemma där.
Tack Staffan. "Busstrafik" för mig är mer den "mjuka" delen med tidtabeller, linjer, hållplatser, förare, lagar, förordningar osv. Själva hårdvaran "bussen" tycker jag platsar i BussSnack oavsett om det gäller bilder, tekniska data, tillverkarnyheter, krockskador osv.
Det är väl så att den "uppfattningsram" som vi äldre har skapat inom bussintresset och de "standarder" vi har byggt upp kring rapportering av bussuppgifter m.m. under kanske 40-50 års tid inte har slagit igenom nu när BussSnack till större delen verkar bestå av yngre förmågor. Ber därför om överinseende om jag kommer att "synda" fler gånger framöver.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 augusti 2012, 09:57:32 AM
Det är väl så att den "uppfattningsram" som vi äldre har skapat inom bussintresset och de "standarder" vi har byggt upp kring rapportering av bussuppgifter m.m. under kanske 40-50 års tid inte har slagit igenom nu när BussSnack till större delen verkar bestå av yngre förmågor. Ber därför om överinseende om jag kommer att "synda" fler gånger framöver.
Eftersom gränsdragningen är så svår är det naturligtvis såväl förståeligt som ursäktligt att någon lägger inlägget på "fel" tavla. Att vi moderatorer flyttar samt slår samman trådar är för att underlätta läsningen och debatten och inte någon form av straff eller tillrättavisning.
En fråga... Förvissa OT kanske, men det är trots allt viktigt att belysa frågan...
Det är uppenbart okej att publicera en nyhet om en bussolycka där en enskild förare är lätt identifierbar. Ingen av oss vet vad som hände.
När jag publicerade en nyhet om att en Bergkvarabuss betedde sig rysligt illa (backade sönder såväl buss som kantstenar och grönyta för att köpa skor) plockades inlägget illa kvickt bort av administrationen med hänvisning till att "en enskild förare lätt går att identifiera"
Vad är egentligen skillnaden?
Citat från: New_options skrivet 25 augusti 2012, 15:13:11 PM
En fråga... Förvissa OT kanske, men det är trots allt viktigt att belysa frågan...
Det är uppenbart okej att publicera en nyhet om en bussolycka där en enskild förare är lätt identifierbar. Ingen av oss vet vad som hände.
När jag publicerade en nyhet om att en Bergkvarabuss betedde sig rysligt illa (backade sönder såväl buss som kantstenar och grönyta för att köpa skor) plockades inlägget illa kvickt bort av administrationen med hänvisning till att "en enskild förare lätt går att identifiera"
Vad är egentligen skillnaden?
Det känns som att din tråd handlade mer om smutskastning än information. Kanske var det nått sånt?
Citat från: buskörare skrivet 25 augusti 2012, 21:45:24 PM
Det känns som att din tråd handlade mer om smutskastning än information. Kanske var det nått sånt?
Ja, visst var det det. En förare blev utpekad för grovt tjänstefel. I den aktuella olyckan har det om föraren sagts att han antagligen blev sjuk. Dessutom började det med länk till tidningsartiklar, så olyckan var redan känd när den dök upp i Bussnack.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 augusti 2012, 22:09:17 PM
Ja, visst var det det. En förare blev utpekad för grovt tjänstefel. I den aktuella olyckan har det om föraren sagts att han antagligen blev sjuk. Dessutom började det med länk till tidningsartiklar, så olyckan var redan känd när den dök upp i Bussnack.
Jag pekade inte ut någon direkt... dessutom var inte inv-nr på bussen synligt. Men oavsett vilket är det - och kommer aldrig att vara vara - okej att ta den längsta buss man hittar, förstöra både buss och anlagd mark för att köpa skor! Det var DET det handlade om - inte att peka ut någon. För om man alltid ska tänka på det... ja då hade det inte blivit många inlägg kvar här i forumet...
Vissa saker har även en viss förmåga att förändras över tid så även om man gjort på ett visst sätt tidigare, t.ex. hanterat olyckor under ett visst område, så är det inte något som säger att det måste fortsätta på det viset. Sedan, yngre förmåga eller inte, men olyckor sker normalt i trafiken och det är väl främst därför detta numera generellt behandlas under "Busstrafik". Personligen tycker jag inte att det känns så särdeles luddigt, men det är väl en tolkningsfråga och vad som sker skiljer sig också från företeelse till företeelse.
Oavsett vilket så har dock denna urspårning egentligen tangerat trådens ämne och mera börjat handla om forumets skötsel och tidigare händelser. Då sådant i reglerna hänvisas till pm och inte till öppen diskussion (då Bussnack inte är rätt forum för detta) så låser jag tråden då själva huvudämnet uppenbarligen är färdigdiskuterat.