Hoppas på rakt svar här. Har idag fått ut en remsa att åka på i tjänsten. Men vad räknas som i tjänsten? Om jag börjar i Danderyd och slutar i Täby, är resan till Danderyd i tjänsten?
Ja om den är betald så borde det räknas så, alltså om det ingår i tjänsten att resa åter till Danderyd.
Men normalt blir det väl tvärtom, att man ställer bilen på depån och åker till Danderyd i tjänstens början
Citat från: Håkan_E skrivet 25 juli 2012, 00:03:17 AM
Ja om den är betald så borde det räknas så, alltså om det ingår i tjänsten att resa åter till Danderyd.
Men normalt blir det väl tvärtom, att man ställer bilen på depån och åker till Danderyd i tjänstens början
Nu fattar jag inte. Om jag börjar i Danderyd så åker jag väl till Danderyd i början av tjänsten ???
Åtminstone på Keolis får vi inte längre betalt för restiden.
Citat från: buskörare skrivet 25 juli 2012, 00:25:14 AM
Nu fattar jag inte. Om jag börjar i Danderyd så åker jag väl till Danderyd i början av tjänsten ???
Åtminstone på Keolis får vi inte längre betalt för restiden.
Jag antog att du åkte bil :-) och sedan åkte "pass" till Danderyd
Om du inte har betalt för resorna så räknas det ju som resa t/fr arbetet, dvs privatresa
Däremot bör passresa inne i tjänsten räknas som "tjänsteresa", om du slutar ett pass i depån och börjar nästa nånstans ute på linjenätet
Citat från: Håkan_E skrivet 25 juli 2012, 01:04:46 AM
Jag antog att du åkte bil :-) och sedan åkte "pass" till Danderyd
Om du inte har betalt för resorna så räknas det ju som resa t/fr arbetet, dvs privatresa
Däremot bör passresa inne i tjänsten räknas som "tjänsteresa", om du slutar ett pass i depån och börjar nästa nånstans ute på linjenätet
Slutar jag i garaget åker jag cykel dit och buss till Danderyd. Jag blir lite fundersam bara när vi på Lidingö fick behålla tjänstekortet för att vi börjar och slutar på olika ställen, men nu i Täby låter det helt annorlunda. Om det stämmer så borde ju ingen förare få behålla tjänstekortet, då få tjänster på ön (när jag körde där i alla fall) innehöll en "rampparkering" av buss mitt i tjänsten.
...Helt kort; ALLT resande som INGÅR i tjänsten sker på "Tjänstekort". Resor till eller från arbetet UTANFÖR tjänsten sker med eget betalande så att säga. Bara att läsa tjänsten; står det resa eller dylikt så gäller Tjänstekortet; i övrigt ej; betala själv. Sen om man har uniform förstår jag ju inte tjänstekortets relevans men det är väl bara ytterligare ett exempel på byråkratin i detta land, eller??? ::) :-X
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 juli 2012, 16:19:11 PMSen om man har uniform förstår jag ju inte tjänstekortets relevans men det är väl bara ytterligare ett exempel på byråkratin i detta land, eller??? ::) :-X
Tja, att uniformen inte per automatik ger rätt att resa beror sannolikt på att det finns hur mycket uniformer som helst utdelade (har själv ett antal i källaren och de finns de som har många fler) och mängder på drift. För att förarna m.fl. ska slippa att fundera över detta så gäller att man ska ha ett korrekt färdbevis helt oavsett hur man är klädd.
När jag blev anställ på dv Busslink i Hornsberg så hette det att uniformerad kollega alltid är i tjänst, eftersom det inte är upp till mig att avgöra eller inte. På buss då, hur det skulle bli i Tuben vet jag inte, antar att tjänstekortet hade varit bra att ha där ;D
Citat från: lil-sis skrivet 25 juli 2012, 19:11:57 PM
När jag blev anställ på dv Busslink i Hornsberg så hette det att uniformerad kollega alltid är i tjänst, eftersom det inte är upp till mig att avgöra eller inte. På buss då, hur det skulle bli i Tuben vet jag inte, antar att tjänstekortet hade varit bra att ha där ;D
här i stan ser vi det lite på samma sätt att om en kollega ska med bussen man kör så åker han i tjänsten, vare sig han är på väg till jobbet, i tjänsten eller på väg hem. för jag, och även fler vet jag ser det som så att vi som bussförare, även om vi är på väg till/från jobbet och då egentligen åker privat som vissa här tidigare ser det så ska inte vi behöva betala för att åka en buss som vi själva har kört/ska köra
Citat från: en_dalmas skrivet 26 juli 2012, 13:39:13 PM
här i stan ser vi det lite på samma sätt att om en kollega ska med bussen man kör så åker han i tjänsten, vare sig han är på väg till jobbet, i tjänsten eller på väg hem. för jag, och även fler vet jag ser det som så att vi som bussförare, även om vi är på väg till/från jobbet och då egentligen åker privat som vissa här tidigare ser det så ska inte vi behöva betala för att åka en buss som vi själva har kört/ska köra
Ja, det ändrades ju till det när Nobina tog över. Innan dess hade vi tjänstekort i Örebro. Men vad vi förare anser går ju inte alltid hand i hand med vad kontrollanterna tycker, och jag vill inte åka dit för att jag inte har giltigt färdbevis. Vilket har hänt i Örebro bl.a när tjänstekorten fanns.
Citat från: buskörare skrivet 26 juli 2012, 13:45:18 PM
Ja, det ändrades ju till det när Nobina tog över. Innan dess hade vi tjänstekort i Örebro. Men vad vi förare anser går ju inte alltid hand i hand med vad kontrollanterna tycker, och jag vill inte åka dit för att jag inte har giltigt färdbevis. Vilket har hänt i Örebro bl.a när tjänstekorten fanns.
ok. jo, att kontrollanterna kan tycka annorlunda har jag hört, men har hört att det funnits tillfällen då nån stått på sig och tycker att det är fel och vägrar betala nåt för att åka med bussen
Resa t/fr arbetet är ju aldrig i tjänsten oavsett vad man själv tycker och även om det utvecklats en sådan praxis, det hela är en följd av förmånsbeskattning.
Om arbetsgivaren och arbetstagaren ska slippa förmånsbeskattning får man enbart resa i själva arbetet, eftersom det med tidigare tjänstekort som de facto enbart gällde "i tjänsten" var omöjligt att kontrollera om du reste privat eller i arbetet så har denna nya tillämpning tillkommit.
I annat fall ska arbetsgivaren tillhandahålla ett kort som gäller för både tjänste o privatresor och det förmånsbeskattas då till samma värde som ett vanligt årskort eller motsvarande, för att slippa denna handläggning har de flesta beslutat att inte tillhandahålla denna form eftersom man dessutom för betala "beställaren" för att typer av färdbevis numera.
Citat från: Håkan_E skrivet 26 juli 2012, 21:42:30 PM
Resa t/fr arbetet är ju aldrig i tjänsten oavsett vad man själv tycker och även om det utvecklats en sådan praxis, det hela är en följd av förmånsbeskattning.
Om arbetsgivaren och arbetstagaren ska slippa förmånsbeskattning får man enbart resa i själva arbetet, eftersom det med tidigare tjänstekort som de facto enbart gällde "i tjänsten" var omöjligt att kontrollera om du reste privat eller i arbetet så har denna nya tillämpning tillkommit.
I annat fall ska arbetsgivaren tillhandahålla ett kort som gäller för både tjänste o privatresor och det förmånsbeskattas då till samma värde som ett vanligt årskort eller motsvarande, för att slippa denna handläggning har de flesta beslutat att inte tillhandahålla denna form eftersom man dessutom för betala "beställaren" för att typer av färdbevis numera.
Öh, va? Keolis ger många av sina SL-förare årskort för resor "i tjänsten".
Citat från: buskörare skrivet 27 juli 2012, 01:17:00 AM
Öh, va? Keolis ger många av sina SL-förare årskort för resor "i tjänsten".
Det är väl bara i City vi har kvar tjänstekorten, av Keolis garage?
Alla andra områden har väl avlösningsbilar/remsor om så ska behövas istället?
Citat från: Johan Ek skrivet 27 juli 2012, 01:51:12 AM
Det är väl bara i City vi har kvar tjänstekorten, av Keolis garage?
Alla andra områden har väl avlösningsbilar/remsor om så ska behövas istället?
Lidingö och Täby har kvar. Eller ja, i Täby fick vissa sommarbarn nu, åt oss andra räckte det inte. På Lidingö fick man remsa om man jobbade under 32% eller nått, alla över fick tjänstekort. Här i Täby vet jag inte, jag vet att vissa grupper inte får, men vad som avgöra har jag inte förstått.
Betald restid beskattas som inkomst av tjänst och en resa som företas på sådan tid är rimligen en resa i tjänsten ur skattesynpunkt och skall inte förmånsbeskattas. Därmed får en biljett som är avsedd att användas i tjänsten användas på en sådan resa, oavsett om den är förlagd mitt i tjänsten eller i dess början eller slut.
Däremot kan man inte använda det resonemanget på resor till och från bostaden. (Såvida man nu inte möjligen är stationerad där av arbetsgivaren, men det är man ju knappast om man kör stadsbuss!)
Det som avgör i första hand är ju om man verkligen har ett behov att förflytta sig med buss/tub/tåg under tjänsten, i innerstan har man ju självklart det behovet med alla avlösningsplatser.
Anta en en Söderhallsförare börjar i hallen, slutar 1:sta passet på Drottninggatan, börjar 2:dra passet i Slussen osv
Dessutom en kostnadsfråga, korten får man betala SL för numera, självklart att man håller nere antalet och istället köper remsor o liknande där det fungerar lika bra.
Den tiden när man delade ut 10 tusental tjänstekort i januari varje år till kreti o pleti är borta sedan många år, detta till följd av missbruk, ej återlämnade kort, dagens avtalskonstruktion, SL:s prispolicy samt givetvis skattemyndighetens stora intresse för allt som kan förmånsbeskattas (resor, parkering etc)
Gamla Busslink var väl f.ö den sista operatör som erbjöd kort för både privat o tjänsteresor som det sedan gjordes löneavdrag för privatdelen.
Definitionen tjänste/privatresa är ganska enkel, reser du på betald arbetstid på ett sätt som du är beordrad till så är det resa i tjänsten, reser man t/fr arbetet eller i övrigt på egen tid är det att anse som privatresa.
Om arbetsgivaren på något sätt betalar resa t/fr arbetet ska detta värde förmånsbeskattas
Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 09:54:55 AM
Gamla Busslink var väl f.ö den sista operatör som erbjöd kort för både privat o tjänsteresor som det sedan gjordes löneavdrag för privatdelen.
Löneavdrag?!? Nu hänger jag inte med. Det finns flera operatörer som fortfarande tillhandahåller SL företagsbiljett för tjänste- och privatresor, något löneavdrag görs inte för detta men däremot läggs ett förmånsvärde på bruttolönen så att biljetten blir rätt beskattad.
Jag förstår inte hur det kan lösa sig med remsor om det blir så.
Jag har minst 1 resa/dag i tjänsten, ofta fler och om Busslink ger mig remsor så ska jag se till att det stämplas
varje gång, inget uniformsresande från min sida iallafall, så ska det gå åt remsor som aldrig förr.
Kommer garanterat bli dyrare än dagens tjänstekort.
Kan förstå att det lönar sig om man har nån som jobbar kanske 10 dagar i månaden men det är väl knappt lönt då heller.....
Citat från: JDS skrivet 27 juli 2012, 11:43:17 AM
Löneavdrag?!? Nu hänger jag inte med. Det finns flera operatörer som fortfarande tillhandahåller SL företagsbiljett för tjänste- och privatresor, något löneavdrag görs inte för detta men däremot läggs ett förmånsvärde på bruttolönen så att biljetten blir rätt beskattad.
Ja då får du ju ett löneavdrag för förmånsvärdet
Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 12:08:29 PM
Ja då får du ju ett löneavdrag för förmånsvärdet
Nej, det är inget avdrag, snarare tvärtom. Den skattegrundande inkomsten HÖJS genom att förmånsvärdet läggs till, men man får samma lön, naturligtvis med ett något högre avdrag för preliminär skatt (cirka 30% av förmånsvärdet). Man kan inte välja att få ut biljettens värde i pengar i stället.
Citat från: MartinMartin skrivet 27 juli 2012, 12:00:53 PM
Jag förstår inte hur det kan lösa sig med remsor om det blir så.
Jag har minst 1 resa/dag i tjänsten, ofta fler och om Busslink ger mig remsor så ska jag se till att det stämplas
varje gång, inget uniformsresande från min sida iallafall, så ska det gå åt remsor som aldrig förr.
Kommer garanterat bli dyrare än dagens tjänstekort.
Kan förstå att det lönar sig om man har nån som jobbar kanske 10 dagar i månaden men det är väl knappt lönt då heller.....
Jag har inte så ofta, men ett par gånger i veckan i alla fall. Ber om stämpel på remsan förstås ;D
Anledningen ska vara att dom inte köper in fler tjänstekort nu när deras tid börjar närma sig slutet. Vilket jag kan förstå. Men vissa sommarbarn har fått, men jag som kört i snart 13 år får inte. Lite grinig på det. Men som svar på det får jag att det ju ändå bara gäller resor i tjänsten, och därför kvittar. Vilket ju är sant.