Man sålde av linjevagnarna lite för snabbt så man fick låna in och ta egna turistbussar..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Olofssons_Busstrafik_B44_52_OZK606_Kungsbacka_000529a.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Olofssons_Busstrafik_AOA871_Kungsbacka_000529.jpg)
...Nämen, buss 52??!! Den gick ganska länge på linje 89 Frölunda Torg-Säröleden-Brottkärr/Amundön-Skintebo i Göteborgs Spårvägars regi. Jag själv körde den ett antal gånger. Den var dock införskaffad begagnad och var INTE en ursprunglig buss i B44-serien. Hade bl.a. annorlunda inredning och förarplats. ;) :-*
Vill minnas att B44 51-52 kom från Linjebuss.
...kan nog vara så, kul att se den igen iaf. :D
Kan 51 och 52 komma från Lund. Vill minnas att det var några ytterligare bussar i Göteborgstrakten. Några tillhörde Linjebuss (Mölndal) och några tillhörde Swebus.Dessutom fick Swebus två Scanior fd Malmö Lokaltrafik som de bytte in när Scania Carrus lämnades.
Mölndals depå var något vattensjuk varför Carrus 204 var mögelskadade.
Citat från: S Svensson skrivet 25 juli 2012, 16:43:52 PM
Kan 51 och 52 komma från Lund. Vill minnas att det var några ytterligare bussar i Göteborgstrakten.
Bussen var tidigare Linjebuss 699 och mycket riktigt hemmahörande i Lund. Jag har ingen uppgift om när den kom till Göteborgs Spårvägar men har noterat att den hyrdes ut till Olofssons i januari 2000. Bussmicke tog sin bild i maj 2000 och den 14 juni 2000 tog jag en bild på denna buss då den åter rullade hos GS. Så den torde alltså varit uthyrd till Olofssons fram till sommartidtabellen började 2000.
På min bild går den just på linje 89 till Skintebo. Är det rentav du som kör, Ronald? Tackar i så fall så här långt i efterhand för vinkningen!
(http://savenfjord.se/resources/images/4.prints/P%20%28206052%29.jpg)
...tycker nog att jag kan skymta mig själv bakom ratten ja; så varsågod i efterskott!!! ;D
...apropå linje 89; minns att jag en gång hade ett gäng skolungdomar som skulle till Nygårdsskolan. Jag svängde in på Äsebackevägen och körde upp dom till skolan. Denna hållplats hade ju då varit indragen i ca. 5-6 år sen 58:an slutade trafikera Nygårdsskolan. Vilket jubel det blev; typ vi slapp gå från Uggledal!!Jaja; det var på den tiden man kunde anstränga sig och få beröm för det; händer tyvärr ALDRIG nu! Nu för tiden gör jag bara det jag ska göra; i övrigt, tyvärr!!! ;) :-X
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 juli 2012, 19:40:05 PM
...tycker nog att jag kan skymta mig själv bakom ratten ja; så varsågod i efterskott!!! ;D
Tänk vad världen är liten i alla fall. :)
Då fick du nu äntligen svaret på frågan vilken kuf det var som fotograferade dig den dagen. ;)
Jag tycker i alla fall att det är mycket trevligt när förare vinkar till fotografen även om man ofta inte märker det förrän man kommer hem och granskar bilden.
Hittade en Olofssonsbild till.
SBH har ingen info, är det någon som vet när man köpte denna buss?
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Olofssons_Busstrafik_MKB854_Kungsbacka_000529.jpg)
Vill minnas att den kom i trafik augusti 1992 hos Olofsson. Det finns även en systervagn som hamnade hos en kompanjon i "Kungsbackatrafiken". Dvs KES som betyder KE Elofsson. En av de som började köra buss i Tom var Elof Larsson och det blev sedan Elofsson.
Vad gäller Olofsson så påstås att John A Olofsson tog över trafik från John Ewers. John Olofsson drev sin verksamhet från Sundtorp och när han avled (troligen 1975).Då blev verksamheten flyttad till Fjärås. En tid förekom verksamhet i Fjärås men även vid återvinningscentralen i Kungsbacka (väg mot Onsala,före mot vid motorvägen).
Företaget lär finnas kvar men med andra delägare.
Enlgit vissa uppgifter hade John Olofsson en broder som körde buss hos Lindgrens busstrafik i Onsala. Överlåten till SJ ca 1936 och som lade grunden till SJ:s trafik i Onsala,senare även Kungsbacka. Garaget lär ha funnits ganska nära Onsala kyrka. I Kungsbacka tror jag inte fanns någon depå mer än parkering på stationsområdet i Kungsbacka. Någon gång cirka 1987-88 hyrdes en lastbilsuppställning i Kungsbacka. Den är fortfarande uppställning för bussar. Det fanns även två bussar inom detta område som tillhörde Fjäråsbussar. En liten B6R och en B10M.
Denna MKB854 står som fd SL H42 6211 och ingenting om Olofssons på SBH. Vad stämmer?
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2012, 10:59:31 AM
Denna MKB854 står som fd SL H42 6211 och ingenting om Olofssons på SBH. Vad stämmer?
Bussen är ursprungligen SL H42 6211, alltså en flygbuss. 1989 fotograferade jag den i Stockholm men när den såldes till Olofssons har jag ingen notering om. Bussen som gick till KE's Bussar (inte KES, det är ett Malmö-företag om än ganska passivt nuförtiden) var 6215 MJU694. Jag har ingen notering heller om när denna buss såldes men de flesta bussarna i den här serien såldes 1996 vilket också stämmer bra med den tid efter vilken Flygbussarna såldes.
Elof Larsson gav sina barn efternamnet Elofsson så som det ofta var på den tiden och KE's Bussar (egentligen Karl Erik Elofssons Buss AB) ägs och drivs i dag av två sonsöner till Elof Larsson.
Visst finns Olofssons Busstrafik kvar liksom Fjäråsbussar. Ett fjärde bussbolag i lilla Fjärås, Fjärås Bilstation, har dock upphört med sin verksamhet.
Nu ställer Staffan mig litet. Som jag skrev så hade såldes några SL flygbussar till Västsverige. Några hamnade i mellersta bohuslän och två hamnade i Fjärås. En vardera hos Olofsson och en hos Elofsson. Nu får vi leta redanpå vagnnummer. Mina bilregisterutdrag ligger nedpackade.
Sedan ett litet påpekande. Det har skrivits förut om detta. Busstrafik handlades upp 1998 för trafikstart juni 1999. 1998 med start juni 1999 körde Buss i Väst AB i gång på ett litet paket om linje 717 och 735 med Evalds Buss AB som underentreprenör. Genom att Kålleredsbussarna AB samt senare några bussbolag ytterligare som ägdes av Kålleredsbussarna gick i konkurs. Upphandlingen som hade gjorts fick göras om. I Kungsbackapaketen fick KE Elofsson körningarna. Som underentreprenör till Elofsson fick Olofsson köra en tid. Jag skulle dock be Bussmicke kontrollera om det är Olofssons som verkligen kör trafiken och inte Elofsson. Den tid Du sätter ut så borde det vara Elofsson som kör trafiken.
Flygbussar tror jag några hamnade hos Fågelberg i Mållösund. Jag är dock inte helt säker på om de blev registrerade på detta. Orusttrrafiken Henån AB tog över någon och denna hamnade troligen hos Uddevalla OAB därefter. VL,Vänersborg tror jag förvärvade någon. Kan det röra sig om sex stycken bussar fd flygbussar?
Citat från: S Svensson skrivet 26 juli 2012, 11:35:15 AM
I Kungsbackapaketen fick KE Elofsson körningarna. Som underentreprenör till Elofsson fick Olofsson köra en tid. Jag skulle dock be Bussmicke kontrollera om det är Olofssons som verkligen kör trafiken och inte Elofsson. Den tid Du sätter ut så borde det vara Elofsson som kör trafiken.
GS-bussen 52 var uthyrd till Olofssons och inte Elofsson (KE's Bussar). Irizaren ägdes både före och efter detta av Olofssons. Så nog var det de som körde men det kan förstås ha varit som underentreprenör. Vi brukar dock i bildtexter ange den som äger/hyr bussen och inte det företag som de kör som underentreprenör åt. KE's Bussar var delägare i Buss i Väst men lade ändå eget bud på Kungsbacka-trafiken och tog hem den. Sedan var de inte delägare i Buss i Väst längre.
Citat från: S Svensson skrivet 26 juli 2012, 11:35:15 AM
Flygbussar tror jag några hamnade hos Fågelberg i Mållösund. Jag är dock inte helt säker på om de blev registrerade på detta.
Jag antar att du menar F
ogelbergs Buss i
Ellös. Jag har ingen notering om att de skulle haft några flygbussar och eftersom det var ett utpräglat Scania-företag verkar det konstigt om de köpt Volvo. Kan naturligtvis ha rört sig om inlåning en kortare tid.
MKB 854 köptes av Olofssons juni 1995, ställdes av 2000 och avreggades nov 2002, och var mycket riktigt fd SL H42 6211. Den nämda bussen som KE`s köpte (MJU 694) köptes vid samma tillfälle, men ställdes av 1999.
När det gäller trafiken på 732 så kördes denna av Buss i Väst, genom Olofssons, trafikåret 99-00. Som tidigare nämdes var det en upphandling av trafiken med trafistart 99, där KE`s i eget namn vann stor del av trafiken i Kungsbacka. De gick då ur Buss i Vät (bl.a. övertogs 2 omlopp och 2 bussar på orange express av Leja Touring) och KE`s hade m.a.o. ingenting med linje 732 att göra 99-00. Linjerna 731-734 ingick nämligen i ett paket, som hade vunnits av Kålleredsbussarna. Vid dess konkurs fick upphandlingen göras om (vanns sedemera av GS med trafikstart 00), och under tiden (trafikåret 99-00) kördes 731, 733 och 734 vidare av Swebus och 732 av Buss i Väst. Tidigare hade tre bolag delat på körningen på 732, nämligen KE`s, Olofssons och Landvetter Buss. Eftersom KE`s inte längre var kvar inom BiV och Landvetter Buss inte hade kvar någon övrig körning i Kungsbacka blev det så att Olofssons själva körde de tre omlopp så gick på 732.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2012, 11:45:51 AM
Jag antar att du menar Fogelbergs Buss i Ellös. Jag har ingen notering om att de skulle haft några flygbussar och eftersom det var ett utpräglat Scania-företag verkar det konstigt om de köpt Volvo. Kan naturligtvis ha rört sig om inlåning en kortare tid.
Orusttrafiken hade några gamla SL-flygbussar i slutet av 90-talet och början av 00-talet.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 31 juli 2012, 11:54:21 AM
Orusttrafiken hade några gamla SL-flygbussar i slutet av 90-talet och början av 00-talet.
//Jonas G
Jo, men det var så vitt jag vet bussar som de köpte direkt från Flygbussarna. Tre av dessa hamnade för övrigt sedan hos Borås Lokaltrafik som skolbussar, men när kommunen krävde att skolbussarna fick vara högst tolv år gamla hamnade de i stället i linjetrafik på 1xx-linjerna från hösten 1995 och ungefär ett år framåt.
Det hände till och med att B-L:s bussar gick på stadslinjer själv kört till Tullen med en av dem . Det roliga var att trots att bussarna var så gamla trodde vissa resenärer att de var nyare än de som normalt gick till Tullen
Citat från: yngrot skrivet 07 augusti 2012, 21:04:19 PM
Det hände till och med att B-L:s bussar gick på stadslinjer själv kört till Tullen med en av dem . Det roliga var att trots att bussarna var så gamla trodde vissa resenärer att de var nyare än de som normalt gick till Tullen
Jo, det hände nog att de dök upp på stadslinjerna också. De hade ju regioninredning och uppfattades väl därför av resenärerna som "nya".
Att resenärerna annars har svårt för att se skillnad på årsmodeller på bussarna visar den numera väl kända historien (inte minst tack var Bussar & Spårvagnar) om när framtidstrafiken i Borås invigdes och en av BL:s nya MAN boggibussar med gasdrift ställdes bredvid Klubb Gamla 45ans SJ-gula Volvo från 1945. Då kom det fram en gammal gumma till 45-an och frågade om detta var den nya bussen. Vi pekade på den som stod bredvid och sa att det var den.
- Den? Den ser ju ut som bussarna gjorde förut.
De var ju bekvämare att åka i oxå med höga ryggstöd .. Men på den tiden vart det ju ändå rätt bra stolar i stadsbussarna tjocka välstoppade dynor.. till skillnad mot dagens tunna hårda stolar.. Men en rolig sak är ju att i Västerås har de höga ryggstöd och A-C även i stadstrafiken om de inte ändrat nyligen vill säga ..
Citat från: yngrot skrivet 08 augusti 2012, 10:26:12 AM
Men en rolig sak är ju att i Västerås har de höga ryggstöd och A-C även i stadstrafiken om de inte ändrat nyligen vill säga ..
Alldeles riktigt men det beror väl på att man ska kunna använda bussarna i både stads- och landsortstrafiken utan någon större komfortskillnad.
Vi har nog lämnat Olofsson nu. Men på några Säfflebyggen som byggdes till Göteborgsområdet,dvs Säröbussarna och Mölndalsbussarna fanns det AC.
Det var svårt att få fungeradnde aggregat på bussar som öppnar dörrarna ofta.