Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fikman skrivet 23 juli 2012, 09:13:35 AM

Titel: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Fikman skrivet 23 juli 2012, 09:13:35 AM
Klart att nobina lämnar 3 garage till underantrepenörer, Avesta/berörda garage är Avesta/Hedemora Enviken och Orsa


---
Edit: Rubriken förtydligad med vilket län det gäller.
/Admin
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: Peter Öden skrivet 23 juli 2012, 10:05:30 AM
Hej !

Vilka tar över och när ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: Walter skrivet 23 juli 2012, 13:11:23 PM
Blir det billigare så här? Ingår även bussarna övertas eller lånas ut till UE?
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: Fikman skrivet 23 juli 2012, 15:54:17 PM

Allt tas över av UE, och det är Vestanhed, Hedmans och Siljan buss som tar över respektive
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 16:34:14 PM
Citat från: Walter skrivet 23 juli 2012, 13:11:23 PM
Blir det billigare så här? Ingår även bussarna övertas eller lånas ut till UE?

Mindre företag = mindre kostnader för adminstration och liknande.
Dessutom kan man helt klart sänka personalkostnaderna.

Följer personalen med eller sägs de upp p,ga arbetsbrist?
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: 1896 skrivet 23 juli 2012, 16:38:08 PM
Citat från: Fikman skrivet 23 juli 2012, 15:54:17 PM
Allt tas över av UE, och det är Vestanhed, Hedmans och Siljan buss som tar över respektive

När genomförs detta ?  ???
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: HB skrivet 23 juli 2012, 16:44:55 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 16:34:14 PM
Mindre företag = mindre kostnader för adminstration och liknande.
Dessutom kan man helt klart sänka personalkostnaderna.

Följer personalen med eller sägs de upp p,ga arbetsbrist?

All berörd personal erbjuds att följa med över. /Henrik/
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: Walter skrivet 23 juli 2012, 17:13:47 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 16:34:14 PM
Mindre företag = mindre kostnader för adminstration och liknande

Följer personalen med eller sägs de upp p,ga arbetsbrist?
Visst men samma ska ju gälla, för stordriftsfördelar, men dessa kanske inte fanns i den utsträckning man trodde.
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 juli 2012, 17:29:18 PM
Citat från: Walter skrivet 23 juli 2012, 17:13:47 PM
Visst men samma ska ju gälla, för stordriftsfördelar, men dessa kanske inte fans i den utsträckning man trodde.

Det är väl snarare så att små företag har lättare att driva mindre depåer (garage) där en stor organisation med rutiner etc får det svårt att bli tillräckligt effektiv. Alla administration måste ju i det större bolaget i regel till viss del gå via HK eller i alla fall att man använder samma gemensamma system - medan man hos en liten operatör kan sköta det mesta lokalt och kanske till och med så att ägaren gör mycket av det administrativa på icke betald övertid. Man ser s.a.s. inte på kostnader som en större organisation måste få ersättning för.

En stort bolag har ju också rutiner för att just klara rätt stora lokala driftsenheter. På sådana har man ju ofta en betydligt större grad av problem av olika slag som måste kunna hanteras än vad det ofta blir på mindre garage. Bland annat rörande kvalitetsarbete. så stordriftsfördelar finns förstås alltid, men de kommer egentligen först när det blir tillräckligt stora enheter att arbeta med.




Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 18:06:30 PM
Det brukar ju oftast bli mer obetalt arbete för förarna med sn sådan lösning där man direkt kommer i kontakt med ägaren vars ekonomi påverkas, en stor skillnad jmf med t.ex Nobina.

Den fackliga verksamheten och skyddsombuden brukar oftast lysa med sin frånvaro
Titel: Sv: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 juli 2012, 21:02:05 PM
Vem tar över vad?
Sker detta i augusti vid skolstarten?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: yngrot skrivet 23 juli 2012, 21:31:01 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 18:06:30 PM
Det brukar ju oftast bli mer obetalt arbete för förarna med sn sådan lösning där man direkt kommer i kontakt med ägaren vars ekonomi påverkas, en stor skillnad jmf med t.ex Nobina.

Den fackliga verksamheten och skyddsombuden brukar oftast lysa med sin frånvaro




Ja tyvärr  har du rätt i detta .. 
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juli 2012, 22:15:55 PM
Det här ju inte alls någon nyhet vad gäller Nobina som koncern. Man har ju länge haft underentreprenörer på precis samma vis i UL-trafiken (c:a 12 st bussar) samt SL-trafiken i Norrtälje kommun (12 st bussar), och nu försöker man utnyttja fördelarna av detta koncept även i Dalarna.
Vad gäller underentreprenörer kan de som tidigare påpekats oftast driva trafiken till en lite lägre kostnad, om de får rimliga förutsättningar.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 22:26:41 PM
Skillnaden är att i UL/SL områdena har man kalkylerat anbudet utifrån dessa förutsättningar.

Vad gäller Dalarna är det ett sätt att minska utflödet av kapital från ett förlustkontrakt, det är väl även så att underentreprenörerna i Dalarna får med sig en pyts med pengar (förutom den ersättning som Nobina har från Dalatrafik) för att ta över verksamheten.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 23 juli 2012, 22:48:28 PM
Kan det verkligen spara särskilt många kronor åt Nobina att leja ut de här "små"-garagen? Hur lång tid är det kvar på kontraktet, 3-4 år? För säkerligen för det med sig en del engångskostnader också med den här lösningen. Hade man velat spara mer skulle man väl ha försökt leja bort Falun eller Borlänge, fast det kanske man har försökt, å andra sidan. Och så ska väl huvudmannen vara med på det hela också.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 22:54:53 PM
Problemet är nog att det är svårt att hitta någon som vill ta över till dagens pris, det är ju rätt självklart.
De stora enheterna kan också bara bli akuella för någon större aktör och att få en sådan att ge sig in i ett förlustprojekt kan vara svårt, och för de mindre åkarna är det på tok för stora volymer.

Fördelen för Nobina nu är att man stoppar utflödet av pengar, nu vet man hur mkt dessa depåer kommer att kosta avtalstiden ut och sedan är det den nye operatörens problem att driva sin verksamhet för dessa pengar.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Fikman skrivet 23 juli 2012, 22:58:10 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 juli 2012, 22:48:28 PM
Kan det verkligen spara särskilt många kronor åt Nobina att leja ut de här "små"-garagen? Hur lång tid är det kvar på kontraktet, 3-4 år? För säkerligen för det med sig en del engångskostnader också med den här lösningen. Hade man velat spara mer skulle man väl ha försökt leja bort Falun eller Borlänge, fast det kanske man har försökt, å andra sidan. Och så ska väl huvudmannen vara med på det hela också.

Det är 2 år kvar på kontraktet
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juli 2012, 23:04:54 PM
Citat från: Fikman skrivet 23 juli 2012, 22:58:10 PM
Det är 2 år kvar på kontraktet

Det ska blir intressant att se hur Dalatrafik tänkt upphandla länet framöver. Som en enda enhet med en enda operatör, som de gjorde senast. Eller indelat i flera olika trafikområden med olika operatörer, som de gjorde längre tillbaka. Det är ju inte alltid som dagens lösning med en enda operatör i hela länet alltid enbart innebär fördelar för huvudmannen.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 23 juli 2012, 23:20:12 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 22:54:53 PM
Problemet är nog att det är svårt att hitta någon som vill ta över till dagens pris, det är ju rätt självklart.
De stora enheterna kan också bara bli akuella för någon större aktör och att få en sådan att ge sig in i ett förlustprojekt kan vara svårt, och för de mindre åkarna är det på tok för stora volymer.

Fördelen för Nobina nu är att man stoppar utflödet av pengar, nu vet man hur mkt dessa depåer kommer att kosta avtalstiden ut och sedan är det den nye operatörens problem att driva sin verksamhet för dessa pengar.

Jo, det är jag med på, men kan det de här mindre depåerna generera såna gigantiska utflöden? För man ska ju betala underentreprenörerna skäliga pengar också, kan det då bli så många kronor och ören kvar i slutändan?
Eller är det så dåligt ställt så alla halmstrån måste tillgripas?.

Citat från: Ersa skrivet 23 juli 2012, 23:04:54 PM
Det ska blir intressant att se hur Dalatrafik tänkt upphandla länet framöver. Som en enda enhet med en enda operatör, som de gjorde senast. Eller indelat i flera olika trafikområden med olika operatörer, som de gjorde längre tillbaka. Det är ju inte alltid som dagens lösning med en enda operatör i hela länet alltid enbart innebär fördelar för huvudmannen.

Det var trafikpaket med olika storlekar vid förra upphandlingen, men då valde Swebus att lägga ett fördelaktigt kombinationsbud på samtliga paket. Inget underbud fick man bedyra ett antal gånger.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 23:42:20 PM
Ja det var 5 paket.

Noteras bör också att "Egentrafik bolaget" Dalabuss förmodligen också haft svårt med räknesnurrorna alternativt räknat med ägartillskott under avtalets gång.

Kombinationen Swebus/Dalabuss var + 1 Mkr och enbart Dalabuss +6,8 mkr, vilket är en spottstyver när den totala summan var nästan 320 Mkr

Upp till KR Trafik skiljde det avsevärt mera, runt 30 Mkr

Nu är det väl trevligt att detta får en lösning till slut, ger lite mer arbetsro för personalen utan att bilan ska hänga över huvudet hela tiden.

Kan man anta att det INTE blir aktuellt att förlänga med optionsåren?
Titel: SV: Nya underantrepenörer till nobina
Skrivet av: Jo skrivet 23 juli 2012, 23:58:21 PM
Citat från: Walter skrivet 23 juli 2012, 17:13:47 PM
Visst men samma ska ju gälla, för stordriftsfördelar, men dessa kanske inte fanns i den utsträckning man trodde.

Det kan ju mycket väl vara så att detta blir en stordriftsfördel ifall det är så att bolagen som tar över har verksamhet på orten, tex skolskjutsar, beställningstrafik och turistkörningar. Då finns ju pengar att spara på att samordna verkstadsresurser och personal på orterna.

Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 18:06:30 PM
Det brukar ju oftast bli mer obetalt arbete för förarna med sn sådan lösning där man direkt kommer i kontakt med ägaren vars ekonomi påverkas, en stor skillnad jmf med t.ex Nobina.

Den fackliga verksamheten och skyddsombuden brukar oftast lysa med sin frånvaro

Samtidigt måste man ju ha något annat och erbjuda istället om man ska bli en lika attraktiv arbetsgivare i så fall. Jag tror nog några kan lockas ifall man kan kombinera linjekörningarna med beställnings och turistbussverksamheten. Samtidigt finns säker några inom UE-bolagen som kanske skulle vilja jobba mer på hemorten och blanda beställningskörningarna med linjetrafikkörningar.

Om man läser båda här på forumet och i pressen får man ju intrycket att förarna är missnöjda när det gäller Nobina. Både med fordonen men också med ledningen lokalt i Dalarna. Kanske kan övergången till UE skapa högre trivsel?

Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 juli 2012, 00:39:55 AM
De e.v problemen med ledning o fordon är ju nära förknippat med resulaten och problemen att följa budget.

Personal och fordon är ju bland de saker man först skär ner på, det förebyggande underhållet minskas och dras till sist in, enbart stoppande fel åtgärdas,
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juli 2012, 00:55:09 AM
En sak som underlättar för underentreprenörer är att de ju har ju sina specifika "fasta" fordon på sin lilla depå, vilka är rätt få till antalet. Därigenom lär förarna känna alla fordonsindividers små egenheter, och verkstadspersonalen har lättare att följa upp exakt vad som gjorts med vilken fordonsindivid.
Vid en stor stadsdepå med 50-100 fordon är det betydligt svårare (eller nästan rentav omöjligt) att hålla denna typ av ordning för personalen.
Då mindre firmor har denna möjlighet att lära känna sina få fordon, så är det heller aldrig aktuellt för dem att dra ner på det förebyggande underhållet. Detta då man anser att förebyggande underhåll alltid är billigare än stora haverier och viten för inställda turer.

Nu kan stora firmor självklart också driva små ytterdepåer effektivt och få förarna att trivas. Men med stora firmor blir det av praktiska skäl nödvändigt att ständigt behöva flytta om bussarna mellan alla olika depåer. Vilket kan skapa en mer försvårad bild av att överblicka fordonsindividernas olikheter och "serviceböcker".
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 juli 2012, 00:58:33 AM
Enligt gamle Wasatrafikchefen Claes Annerstedt nuv VD i Dalatrafik ska trafiken upphandlas i höst med trafikstart vid halvårsskiftet 2013

http://www.dalademokraten.se/Avesta/Lokal-firma-kliver-in/
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: ResVille skrivet 24 juli 2012, 12:06:45 PM
Hur många fordon och tjänster handlar det om?
Tas fordonen över av "underleverantörerna"?

En stor organisation överadministrera ofta verksamheten och saknar förmåga att vara flexibla.
Kan de ny underentreprenörerna tillsammans med personalen förenkla och förbättra utnyttjandet av resurserna kan de också sänka kostnaderna.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Wetjo skrivet 24 juli 2012, 15:24:24 PM
Underentreprenörerna börjar köra 2012-08-20. Informationsmöten hålls på berörda garage denna vecka.
Alla som har anställning på Nobina kommer att erbjudas jobb hos underentreprenörerna.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: 1896 skrivet 24 juli 2012, 18:11:45 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 24 juli 2012, 00:58:33 AM
Enligt gamle Wasatrafikchefen Claes Annerstedt nuv VD i Dalatrafik ska trafiken upphandlas i höst med trafikstart vid halvårsskiftet 2013

http://www.dalademokraten.se/Avesta/Lokal-firma-kliver-in/


Dalademokratens journalistik ger jag inte mycket för, är tämligen säker på att det är 2014 som gäller, det var ju ett 8 årigt avtal som skrevs, med två optionsår, så om man inte har omförhandlat avtalet, lär det vara 2014 som gäller.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Fikman skrivet 24 juli 2012, 20:05:13 PM
DD jornalist har fått det hela om bakfoten, anbudet kommer att komma ut Januari 13 för att medelas vem som fått det i juni13, så kontrakt skrivs ett år före trafikstart som är 1/7-2014

Det Dalatrafik har för avsikt är att upphandla ca 420 fordon för samhälsbetald trafik i dalarna, alltså både bussar och färdtjänst/sjukresefordon. Dom är inne på att utnyttja taxi fordonen till kompleteringstrafik åt bussarna, exsempel, att kommer man från falun på kvällen så får man taxi sista biten från rättvik istället för attt ha en fullstor buss, lär ju finnas fordon i trafik dyngnet runt för sjukresa och färdtjänst så då kan dom utnytja dom mera.

Dalatrafiks mål är ju att man ska kunna ta sig till eller från Falun/Borlänge inom 1-1½ timme från 90 procent av dalarna
Titel: Sv: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 juli 2012, 16:45:29 PM
Vem tsr vilket garage?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: 1896 skrivet 25 juli 2012, 17:58:29 PM
Enligt logik:

Avesta = Västanhede
Enviken = Hedmans
Orsa = Siljan buss
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Fikman skrivet 25 juli 2012, 20:03:25 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 juli 2012, 17:58:29 PM
Enligt logik:

Avesta = Västanhede
Enviken = Hedmans
Orsa = Siljan buss

Jupp jag skrev dom ju i rätt ordning ;)
Titel: Sv: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 juli 2012, 22:55:32 PM
Citat från: Fikman skrivet 25 juli 2012, 20:03:25 PM
Jupp jag skrev dom ju i rätt ordning ;)

Ser man på,  två smågarage och ett större.
Hur många bussar är det i Avesta?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 juli 2012, 23:29:23 PM
Avesta inkluderade väl Hedemora också?
Borde vara runt 25 tursatta bussar
Titel: Sv: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 juli 2012, 13:59:09 PM
Avesta är lätt att åka till för mig.  Byter bara buss i Köping

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: 1896 skrivet 26 juli 2012, 21:03:03 PM
Blir man äntligen av med den där gamla Maxcin i Avesta nu då ?  ???
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Fikman skrivet 26 juli 2012, 22:20:31 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 juli 2012, 21:03:03 PM
Blir man äntligen av med den där gamla Maxcin i Avesta nu då ?  ???

Nepp, skulle inte tro de, underantreprenören hyr bussarna av nobina som i sin tur hyr dom av dalabuss så lär nog inte bli nå större fordons förändring.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Wetjo skrivet 27 juli 2012, 08:34:32 AM
Tanken var väl att 2033 skulle rangeras ut, då den faller för åldersstrecket.
Vet inte hur det blir nu.
Vore bra om tråden hölls till rätt ämne. Fordonsfrågor finns andra trådar för.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Fikman skrivet 28 juli 2012, 21:13:10 PM
Citat från: Wetjo skrivet 27 juli 2012, 08:34:32 AM
Tanken var väl att 2033 skulle rangeras ut, då den faller för åldersstrecket.
Vet inte hur det blir nu.
Vore bra om tråden hölls till rätt ämne. Fordonsfrågor finns andra trådar för.

Har hört att dom fått dispans för nån buss
Titel: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 juli 2012, 16:49:31 PM
Citat från: Fikman skrivet 26 juli 2012, 22:20:31 PM
Nepp, skulle inte tro de, underantreprenören hyr bussarna av nobina som i sin tur hyr dom av dalabuss så lär nog inte bli nå större fordons förändring.
Trodde UE skulle ta över bussarna. Kommer de bara hyras nu och fortsätta stå Nobina med nummer på dem?


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 juli 2012, 16:57:13 PM
Eller blir det som i Rimbo. Bussarna ägs av Nobina men körs av Fridströms


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juli 2012, 18:51:30 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2012, 16:57:13 PM
Eller blir det som i Rimbo. Bussarna ägs av Nobina men körs av Fridströms


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Samma med Kristian Larsson, Sköldhs och Edlunds.
Titel: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 juli 2012, 18:58:08 PM
Är det så det blir i Dalarna är det Ingen ide att fara dit om det bara är frågan om att bemanna bussarna...


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juli 2012, 19:35:11 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2012, 18:58:08 PM
Är det så det blir i Dalarna är det Ingen ide att fara dit om det bara är frågan om att bemanna bussarna...


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Nåja, i CBR står bussarna väl överförda på underentreprenörerna.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juli 2012, 20:29:34 PM
Nobina äger ytterst få bussar idag, de flesta är på leasing eller avbetalningskontrakt.

Skillnaden blir att brukare ändras i bilregistret till resp ny entreprenör och sannoliktr övergår betalningsansvaret till densamma.

I Uppland fungerar det väl lite annorlunda, i a f på en del håll.

Det blir alltså inte som avsomnade Busconsulting som bemannande bussar i Stockholm utan här tar man över trafikuppdraget, sannolikt med förutom ersättningen från "Dallastrafik" även ytterligare en dusör för att täcka kostnaderna.
Fördelen för Nobina blir att man vet precis på öret vad trafiken kostar kontraktet ut, risken hamnar på den nye.
Titel: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 juli 2012, 20:51:29 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2012, 19:35:11 PM
Nåja, i CBR står bussarna väl överförda på underentreprenörerna.

Samma sak med Fridströms eller är det lite annorlunda där?


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juli 2012, 21:30:17 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2012, 20:51:29 PM
Samma sak med Fridströms eller är det lite annorlunda där?


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Fridströms bemannar väl enbart bussarna medans Nobina tillhandahåller och sköter all service, håller med reservbussar etc.
Dock är det ju ett lagkrav att den som utför uppdraget står som brukare av fordonet, har med tillstånd att göra
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juli 2012, 21:53:21 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 30 juli 2012, 21:30:17 PM
Fridströms bemannar väl enbart bussarna medans Nobina tillhandahåller och sköter all service, håller med reservbussar etc.
Dock är det ju ett lagkrav att den som utför uppdraget står som brukare av fordonet, har med tillstånd att göra

Nja, det där lät mera som UL-avtalet. Dvs att underentreprenörerna blir tilldelade nya fina fordon som servas och i stor mån tankas/städas på Nobinas stora egna depå av Nobinas personal. Riktigt exakt på det viset fungerar inte SL-avtalet. Fridströms gör all städning, tvättning och större delen av all service själva, och har därför ett helhetsansvar som är lite mer omfattande än UL-underentreprenörernas. Dessutom har ju Fridströms nästan lika många linjevagnar och trafik som alla fyra UL-underentreprenörer har tillsammans.

Hur det blir i Dalarna återstår att se. Att köra som UE på bara två år av ett återstående avtal gör ju att UE-avtalen i Dalarna antagligen kommer att se lite annorlunda ut.
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juli 2012, 22:37:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2012, 21:53:21 PM
Nja, det där lät mera som UL-avtalet. Dvs att underentreprenörerna blir tilldelade nya fina fordon som servas och i stor mån tankas/städas på Nobinas stora egna depå av Nobinas personal. Riktigt exakt på det viset fungerar inte SL-avtalet. Fridströms gör all städning, tvättning och större delen av all service själva, och har därför ett helhetsansvar som är lite mer omfattande än UL-underentreprenörernas. Dessutom har ju Fridströms nästan lika många linjevagnar och trafik som alla fyra UL-underentreprenörer har tillsammans.

Hur det blir i Dalarna återstår att se. Att köra som UE på bara två år av ett återstående avtal gör ju att UE-avtalen i Dalarna antagligen kommer att se lite annorlunda ut.

Ursäkta :-( blandade ihop er...

I Dalarna blir dem bara Underentreprenörer på papperet eftersom Dalatrafik knappast godkänner att man överlåter kontraktet rakt av
Man har huvudansvaret, någon annat vore ingen vinst alls för Nobina, då har man fortfarande alla kostnader.
Däremot är givetvis Nobina fortfarande ansvarig gentemot Dalatrafik för att turerna genomförs på rätt sätt eftersom avtalet fortfarande ligger hos Nobina.

En liten reservation eftersom det glunkades hos Dalatrafik tidigare i år att det kunde bli aktuellt att överlåta resp avtal till de "nya" åkarna
Titel: SV: Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina
Skrivet av: Fikman skrivet 01 augusti 2012, 17:16:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2012, 21:53:21 PM
Nja, det där lät mera som UL-avtalet. Dvs att underentreprenörerna blir tilldelade nya fina fordon som servas och i stor mån tankas/städas på Nobinas stora egna depå av Nobinas personal. Riktigt exakt på det viset fungerar inte SL-avtalet. Fridströms gör all städning, tvättning och större delen av all service själva, och har därför ett helhetsansvar som är lite mer omfattande än UL-underentreprenörernas. Dessutom har ju Fridströms nästan lika många linjevagnar och trafik som alla fyra UL-underentreprenörer har tillsammans.

Hur det blir i Dalarna återstår att se. Att köra som UE på bara två år av ett återstående avtal gör ju att UE-avtalen i Dalarna antagligen kommer att se lite annorlunda ut.

Vad jag har förstått så kommer vi hyra bussarna av nobina/dalatrafik och vi har ansvar för rep å städ