Fredag eftermiddag tillbringade jag i Norrköping. Vill man se Swebus bussar och andra företag som kör för dem är det rätt plats. Men först en bild jag tog när jag stannade till i Mjölby för att checka in på Stadshotellet.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815697%29.JPG)
Swebus 6057 på väg till Västervik och Kalmar. Även de äldsta bussarna har nu fått "nya" Swebus-designen.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815701%29.JPG)
Smålandsbussen är ett av de företag som börjat lackera bussarna i Swebus färger. Fast enligt dekalerna på bussen står det "I samarbete med Vadstena Buss". Smålandsbussen äger dock Vadstena Buss.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815703%29.JPG)
Bussen är inte ny utan från 2008 och förut såg den ut så här. Jag överlåter åt läsaren att avgöra vilken design som är snyggast.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2814681%29.jpg)
Swebus 6053 med Disney-reklam på bakre halvan av bussen.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815706%29.JPG)
Jensen Buss i Malung kör också för Swebus lite längre söderut. Bussen är fd Brinks Buss i Kallinge.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815729%29.JPG)
Denna buss gick på linje 844 Norrköping-Örebro. Närke Buss har övertagit denna körning från Norling Busstrafik, som har gått i konkurs. Bussen är fd Ulriks Buss i Målsryd.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815731%29.JPG)
Denna MAN hade fått något fel på skyltsystemet så jag vet inte vart den skulle.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815732%29.JPG)
Så en OmniExpress på väg till Göteborg.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815736%29.JPG)
6055 är helvit, antagligen i väntan på Swebus-dekaler.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815737%29.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2012, 14:35:41 PM
Denna buss gick på linje 844 Norrköping-Örebro. Närke Buss har övertagit denna körning från Norling Busstrafik, som har gått i konkurs. Bussen är fd Ulriks Buss i Målsryd.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815731%29.JPG)
Norlings Busstrafik är Moderbolag till Närke buss Det är samma ägare till båda företagen så kan ju vara en avveckling det ena men som sagt Norling busstrafik är moderbolaget och det är 2012-06-11 försatt i konkurs
Vadstena/Smålandsbussen ser ut att vara en bakmotorbuss B/R och inte en M ;)
Citat från: Håkan_E skrivet 08 juli 2012, 21:14:10 PM
Vadstena/Smålandsbussen ser ut att vara en bakmotorbuss B/R och inte en M ;)
Jo, det är det ju. Dubbelfel!! Men rättat nu.
:-[
Kanske minns jag fel men något säger mig att Jensen kört med SJ/GDG/Swebus tidigare. Vill minnas att 2775 hamnade hos Jensen i Särna alt Malung. Det var bra längesedan. Sedan så körde väl Jensen även åt Säffle Resetjänst på linjen 700 Dalrna-Västmanland-Stockholm. Tror man körde med tidigare Tjörn Ajokki Express.
Hur många bussar har Jensen ? När skedde flyttet från Särna till Malung (det kan väl inte vara postnr som blivit ändrad?).
Citat från: S Svensson skrivet 08 juli 2012, 22:47:36 PM
Kanske miss jag fel men något säger mig att Jensen kört med SJ/GDG/Swebus tidigare. Vill minnas att 2275 hamnade hos Jensen i Särna alt Malung. Det var bra längesedan. Sedan så körde väl Jensen även åt Säffle Resetjänst på linjen 700 Dalrna-Västmanland-Stockholm. Tror man körde med tidigare Tjörn Ajokki Express.
Hur många bussar har Jensen ? När skedde flyttet från Särna till Malung (det kan väl inte vara postnr som blivit ändrad?).
Du menar väl swebus/SJ 2775 NYM 878 ;)även fd GDG 2779 har funnits hos Jensen :)Han har ingen verksamhet kvar i Särna nu men namnet lever väl kvar sedan det fanns trafik där,ägaren är ju ursprungligen därifrån men bor i Malung,tror det finns 6 bussar nu de 2 st Swebuslackade bussarna och den blå Scanian och tre röda skidbussar som används i Sälen på vintern.
Det var intressant, när fick Norling Busstrafik tacka för sig?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 juli 2012, 00:11:31 AM
Det var intressant, när fick Norling Busstrafik tacka för sig?
Ett tips läs inläggen så ser du när konkursen är inledd
Vadstena/småland-bussar har alltså fått ny kulör. Men hur är det med Linköping och Rystads Buss AB. Kanske kan Anders Haraldsson själv svara,är det någon buss som fått Swebus dekor där?
Citat från: S Svensson skrivet 11 juli 2012, 09:10:24 AM
Vadstena/småland-bussar har alltså fått ny kulör. Men hur är det med Linköping och Rystads Buss AB. Kanske kan Anders Haraldsson själv svara,är det någon buss som fått Swebus dekor där?
Om jag förstod Anders H rätt när jag pratade med honom för något år sedan är han inte intresserad av ett fast kontrakt med Swebus utan vill hellre vill hoppa in vid behov. I sådant fall krävs inte Swebus-lackade bussar.
Det blir uppenbarligen färre och färre egna Swebus vagnar.. Håller de på att avveckla en del av verksamheten och låter små bolag köra åt dem ??
Citat från: yngrot skrivet 20 juli 2012, 14:08:03 PM
Det blir uppenbarligen färre och färre egna Swebus vagnar.. Håller de på att avveckla en del av verksamheten och låter små bolag köra åt dem ??
Vagnar som bara körs över veckosluten tas mer och mer över andra bussbolag, som har större möjlighet att använda dem i veckan för beställningar (även om de är lackerade för Swebus). Visserligen har Swebus en egen beställningsverksamhet men den är väl inte speciellt omfattande.
När det gäller bussar som går varje dag lär Swebus fortsätta att ha egna bussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2012, 15:26:27 PM
Vagnar som bara körs över veckosluten tas mer och mer över andra bussbolag, som har större möjlighet att använda dem i veckan för beställningar (även om de är lackerade för Swebus). Visserligen har Swebus en egen beställningsverksamhet men den är väl inte speciellt omfattande.
När det gäller bussar som går varje dag lär Swebus fortsätta att ha egna bussar.
Ett exempel på motsatsen är ju Hydens omlopp på 867
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2012, 15:26:27 PM
Vagnar som bara körs över veckosluten tas mer och mer över andra bussbolag, som har större möjlighet att använda dem i veckan för beställningar (även om de är lackerade för Swebus). Visserligen har Swebus en egen beställningsverksamhet men den är väl inte speciellt omfattande.
När det gäller bussar som går varje dag lär Swebus fortsätta att ha egna bussar.
Sen är ju problemet det, att hade jag varit åkare och kört beställningar, ja då hade jag ju självklart vela ha min egen lack på bussen.....Annars tror ju fortfarande det är Swebus som kommer
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 juli 2012, 19:38:48 PM
Sen är ju problemet det, att hade jag varit åkare och kört beställningar, ja då hade jag ju självklart vela ha min egen lack på bussen.....Annars tror ju fortfarande det är Swebus som kommer
Det skulle de säkert vilja men de vill också ha de inkomster de får genom att köra för Swebus och ställer därför upp på Swebus krav om lackering.
Vad ställer swebus för krav på bussarna som andra åkare har lackade i deras färger?
Citat från: Mustman skrivet 21 juli 2012, 16:07:32 PM
Vad ställer swebus för krav på bussarna som andra åkare har lackade i deras färger?
De skall vara utrustade som Swebus egna bussar. Alltså med Internet och 220 Volts uttag. AC och toalett får väl betraktas som självklarheter oavsett lack på bussen. För övrigt tillhör bussen bussbolaget och det är de som disponerar bussen utöver vad som finns i Swebus-kontraktet. Sedan är det väl rätt självklart att en sådan buss inte används till att köra förstärkning för GoByBus...
okej, antalet platser då? Skulle en åkare i teorin swebus lacka en 30 pax buss?
Citat från: Mustman skrivet 21 juli 2012, 16:21:30 PM
okej, antalet platser då? Skulle en åkare i teorin swebus lacka en 30 pax buss?
Swebus efterfrågar inga småbussar på sina avgångar, spannet är 50-60 platser
Citat från: Mustman skrivet 21 juli 2012, 16:21:30 PM
okej, antalet platser då? Skulle en åkare i teorin swebus lacka en 30 pax buss?
Först får ju åkaren en beställning för ett visst antal körningar under en viss tid och först därefter lackerar han om bussen i Swebus färger om så krävs. Det lär inte finnas någon åkare som är så dum att han gör det på spekulation. I så fall möjligen att bussen målas vit så att den sedan lätt kan strajpas för Swebus. Men som Håkan_E redan påpekat så efterfrågar Swebus inte mindre bussar i nuläget och det är inte särskilt troligt att de kommer att göra det i framtiden heller.
Ser på webben att även NärkeBuss gjort minus resultat dem senaste åren. Samt har ett ganska litet kapital med pengar!