Resultatet av upphandlingen är nu avgjort:
http://www.busstidningen.se/2012/06/13/klart-i-kronoberg/ (http://www.busstidningen.se/2012/06/13/klart-i-kronoberg/)
Tilldelningsbeslutet är tyvärr så otydligt att det är svårt att uttyda vilka stationeringsorter som faller på vilken entreprenör.
Att Bergkvara skulle ta en stor del var givet då de stora avstod. Dacke är en av förlorarna just nu.
Bergkvarabuss AB 57 Växjö inkl tätorten (19 + 38)
Grimslövsbuss AB 26 Grimslöv, Växjö
Nilsbuss AB 22 Alstermo, Braås, Lessebo, Norrhult, Ramkvilla, Rottne, Åseda
Sven Carlsson Trafik AB 19 Ljungby, Värnamo
Moheda Buss AB 9 Alvesta, Lammhult
Tingsryds Busstrafik AB 9 Tingsryd
Gerts Busstrafik AB 6 Älmhult
Ryssbybygdens Buss AB 5 Ljungby
Buss i Väst AB 5 Markaryd
Busspecialisten AB 3 Ryd
Mjäla Buss AB 1 Lidhult
Nuvarande entreprenörer som blir utan trafik
Veolia, Ramkvillabuss, Roggans Buss, Alvesta Taxi, Flexbuss, Ivar Svensson Trafik, Markaryds Taxi, Moheda Buss, Åseda Trafik
Nya entreprenörer som inte har någon trafik idag
Buss i Väst
Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 17:20:16 PM
Bergkvarabuss AB 57 Växjö inkl tätorten (19 + 38)
Grimslövsbuss AB 26 Grimslöv, Växjö
Nilsbuss AB 22 Alstermo, Braås, Lessebo, Norrhult, Ramkvilla, Rottne, Åseda
Sven Carlsson Trafik AB 19 Ljungby, Värnamo
Moheda Buss AB 9 Alvesta, Lammhult
Tingsryds Busstrafik AB 9 Tingsryd
Gerts Busstrafik AB 6 Älmhult
Ryssbybygdens Buss AB 5 Ljungby
Buss i Väst AB 5 Markaryd
Busspecialisten AB 3 Ryd
Mjäla Buss AB 1 Lidhult
Nuvarande entreprenörer som blir utan trafik
Veolia, Ramkvillabuss, Roggans Buss, Alvesta Taxi, Flexbuss, Ivar Svensson Trafik, Markaryds Taxi, Moheda Buss, Åseda Trafik
Nya entreprenörer som inte har någon trafik idag
Buss i Väst
Moheda Buss blir inte utan trafik. Som du skriver i sammanställnigen får de trafik för 9 bussar i Alvesta och Lammhult vilket vad jag förstår är en utökning. Sven Carlsson Trafik, Grimslövsbuss och Mohedabuss ingår alla numera i Karlsson i Vaggeryd-koncernen så frågan är hur hårt de kommer att hålla på uppdelningen enligt ovan.
Har Ivar Svensson haft eget avtal eller har de kört som underentreprenörer till Sven Carlsson Trafik?
Sedan är frågan hur Buss i Väst tänker lösa den trafik de tagit hem i Markaryd. Någon lämplig delägare finns ju inte i närområdet. Kanske Markaryds Taxi ändå kommer att vara kvar?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2012, 18:25:04 PM
Moheda Buss blir inte utan trafik. Som du skriver i sammanställnigen får de trafik för 9 bussar i Alvesta och Lammhult vilket vad jag förstår är en utökning. Sven Carlsson Trafik, Grimslövsbuss och Mohedabuss ingår alla numera i Karlsson i Vaggeryd-koncernen så frågan är hur hårt de kommer att hålla på uppdelningen enligt ovan.
Har Ivar Svensson haft eget avtal eller har de kört som underentreprenörer till Sven Carlsson Trafik?
Sedan är frågan hur Buss i Väst tänker lösa den trafik de tagit hem i Markaryd. Någon lämplig delägare finns ju inte i närområdet. Kanske Markaryds Taxi ändå kommer att vara kvar?
Hmm... korrekturläste inte det jag kopierade ifrån :-(
Vad gäller Ivar Svensson har jag inte en aning. Buss i Väst har ju sedan länge lagt bud långt ifrån sina delägares hemorter, både Söne o Lysekil och på sin tid VL har/hade trafik i helt andra landsändar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2012, 18:25:04 PM
Moheda Buss blir inte utan trafik. Som du skriver i sammanställnigen får de trafik för 9 bussar i Alvesta och Lammhult vilket vad jag förstår är en utökning. Sven Carlsson Trafik, Grimslövsbuss och Mohedabuss ingår alla numera i Karlsson i Vaggeryd-koncernen så frågan är hur hårt de kommer att hålla på uppdelningen enligt ovan.
Har Ivar Svensson haft eget avtal eller har de kört som underentreprenörer till Sven Carlsson Trafik?
Sedan är frågan hur Buss i Väst tänker lösa den trafik de tagit hem i Markaryd. Någon lämplig delägare finns ju inte i närområdet. Kanske Markaryds Taxi ändå kommer att vara kvar?
Sennan/Bygget/Skogaby-buss och Veinge buss är tänkbara kandidater. De har ju tidigare kört i Södra Halland och kör fortfarande.
Vilka mer la anbud på stadstrafiken i Växjö?
Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 18:30:35 PM
Buss i Väst har ju sedan länge lagt bud långt ifrån sina delägares hemorter, både Söne o Lysekil och på sin tid VL har/hade trafik i helt andra landsändar.
Jo, men då har det rört sig om betydligt mer än fem bussar. Att någon av de nuvarande delägarna skulle etablera en verksamhet för bara fem bussar förefaller inte troligt.
Som tidigare har nämnts så är det knappa 5 mil till de närmsta delägarnas hemorter
Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 19:20:25 PM
Som tidigare har nämnts så är det knappa 5 mil till de närmsta delägarnas hemorter
Vilket enligt min uppfattning är för långt för att det skall vara intressant. Hade det varit ett större uppdrag så men knappast nu.
Redan idag har man på flera håll mindre stationeringar än så på samma eller längre avstånd till närmsta andra stationering.
Ett exempel är Åseda.
Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 19:58:53 PM
Redan idag har man på flera håll mindre stationeringar än så på samma eller längre avstånd till närmsta andra stationering.
Ett exempel är Åseda.
Vem kör i Åseda? Hur många bussar?
Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 18:30:35 PM
Hmm... korrekturläste inte det jag kopierade ifrån :-(
Vad gäller Ivar Svensson har jag inte en aning. Buss i Väst har ju sedan länge lagt bud långt ifrån sina delägares hemorter, både Söne o Lysekil och på sin tid VL har/hade trafik i helt andra landsändar.
Är det inte möjligt att någon ny medlem kan ta trafiken?
Frågan är om någon "ny" verkligen vill gå in i BiV med deras trassliga och dåliga affärer.
De senaste årens upphandlingar har ju inte precis varit lönsamma och som ny delägare får man ju vara med att betala underskotten i den trafik som det nu nedlagda BiV Trafik varit tvungna att ta på sig, det finns ju fortfarande flera riktigt dåliga avtal som alla delägare gemensamt betalar till för att fortsätta köra.
Citat från: Håkan_E skrivet 13 juni 2012, 21:31:24 PM
Frågan är om någon "ny" verkligen vill gå in i BiV med deras trassliga och dåliga affärer.
De senaste årens upphandlingar har ju inte precis varit lönsamma och som ny delägare får man ju vara med att betala underskotten i den trafik som det nu nedlagda BiV Trafik varit tvungna att ta på sig, det finns ju fortfarande flera riktigt dåliga avtal som alla delägare gemensamt betalar till för att fortsätta köra.
Man fick ju inte ens någon ny delägare för några år sedan när trafik runt Malmö vanns. BK Buss kör trafiken på uppdrag utan att vara delägare i Buss i Väst.
Vilken fordonstyp kommer att användas i landsbygdstrafikens mest belastade turer/linjer?
Idag används ju både dubbeldäckare, normalgolvs ledbuss, lågentréledbuss samt boggiebussar av både normalgolv och lågentré.
Citat från: Jo skrivet 13 juni 2012, 22:43:11 PM
Vilken fordonstyp kommer att användas i landsbygdstrafikens mest belastade turer/linjer?
Idag används ju både dubbeldäckare, normalgolvs ledbuss, lågentréledbuss samt boggiebussar av både normalgolv och lågentré.
6 led, 9 DD
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2012, 20:46:36 PM
Vem kör i Åseda? Hur många bussar?
Det är väl Åseda Trafik som kör stationeringen Åseda åt Kronobergstrafiken i nuläget.
De 2 bussar i Åseda som körs under JLT-flagg har Buss i Väst som entreprenör som i sin tur har anlitat en i BiV icke delägare nämligen Hjalmarssons i Virserum. Hjalmarsson kör ytterligare en buss från Virserum som är JLT-flaggad åt Buss i Väst/ Lysekil på linje 353 Virserum - Vetlanda, fast nu börjar jag komma bort från ämnet....... :)
Ivar Svensson har 2 egna bussar åt Kronobergstrafiken, 1 st placerad i Värnamo för linje 273 samt 1 st på Bolmsö. I praktiken är stationeringarna för dessa båda fordon i Ås (söder om Bredaryd mellan Smålandsstenar och Värnamo) och Bolmsöbussen tomkör via vägverksfärjan Sunnaryd - Bolmsö.
Citat från: CR skrivet 13 juni 2012, 23:18:51 PM
Det är väl Åseda Trafik som kör stationeringen Åseda åt Kronobergstrafiken i nuläget.
De 2 bussar i Åseda som körs under JLT-flagg har Buss i Väst som entreprenör som i sin tur har anlitat en i BiV icke delägare nämligen Hjalmarssons i Virserum. Hjalmarsson kör ytterligare en buss från Virserum som är JLT-flaggad åt Buss i Väst/ Lysekil på linje 353 Virserum - Vetlanda, fast nu börjar jag komma bort från ämnet....... :)
Ramkvillabuss kör med 3 eller 4 bussar stationerade i Åsda för Länstrafiken Kronoberg och Åseda Trafik 1.
Citat från: CR skrivet 13 juni 2012, 23:29:37 PM
Ivar Svensson har 2 egna bussar åt Kronobergstrafiken, 1 st placerad i Värnamo för linje 273 samt 1 st på Bolmsö. I praktiken är stationeringarna för dessa båda fordon i Ås (söder om Bredaryd mellan Smålandsstenar och Värnamo) och Bolmsöbussen tomkör via vägverksfärjan Sunnaryd - Bolmsö.
Jo, men Bolmsö-linjen är väl upphandlad av JLT och berörs således inte av denna upphandling. Linje 273 Värnamo-Ljungby delas således av Ivar Svensson och Sven Carlsson men har tydligen upphandlats i två olika omlopp.
Citat från: CR skrivet 13 juni 2012, 23:18:51 PM
Det är väl Åseda Trafik som kör stationeringen Åseda åt Kronobergstrafiken i nuläget.
De 2 bussar i Åseda som körs under JLT-flagg har Buss i Väst som entreprenör som i sin tur har anlitat en i BiV icke delägare nämligen Hjalmarssons i Virserum. Hjalmarsson kör ytterligare en buss från Virserum som är JLT-flaggad åt Buss i Väst/ Lysekil på linje 353 Virserum - Vetlanda, fast nu börjar jag komma bort från ämnet....... :)
Tack för svaret. Det är visserligen lika långt mellan Skogaby (Laholm) och Markaryd som Virserum och Åseda (cirka 3 mil) men Hjalmarssons har ju en betydligt större etablering för andra länsbolag i hemorten. Skogaby kör väl ingen länstrafik alls nuförtiden.
Jag tycker alltså att det är rätt långsökt att Buss i Väst tänker klara detta med hjälp av sina egna delägare. Jag tror inte de tagit höjd i anbudet för att bussarna skall tomköras minst 6 mil om dagen.
Tror knappast någon tänker tomköra 10 mil x 5 bussar dagligen.
Men att ha en stationering på 5 bussar så nära sina egna domäner är inte något ovanligt, hade det varit 1 buss har saken varit i ett annat läge, Bergkvarabuss t.ex har väl idag någon enstaka buss i skogen runt Norrhult, åtskilliga mil från andra depåer.
Kul att man utökar trafiken. :)
Finns det inga uppgifter på övriga anbudsgivare och skillnader i priset ? ???
Trist, då blir det bara Citaro på stan i Växjö...
Citat från: Bussmicke skrivet 15 juni 2012, 19:46:47 PM
Trist, då blir det bara Citaro på stan i Växjö...
Med 2:an i budgivningen hade du troligtvis istället fått MAN
Citat från: Bussmicke skrivet 15 juni 2012, 19:46:47 PM
Trist, då blir det bara Citaro på stan i Växjö...
Men det kanske kan betyda att vi får några nya Citaroleder i Sverige? Några sådanna finns väl inte av den nyaste typen med facelift här i Sverige?
Citat från: Håkan_E skrivet 15 juni 2012, 19:52:56 PM
Med 2:an i budgivningen hade du troligtvis istället fått MAN
Som att välja mellan pest och kolera.. ;)
Citat från: Håkan_E skrivet 15 juni 2012, 19:52:56 PM
Med 2:an i budgivningen hade du troligtvis istället fått MAN
Vem var det? Keolis?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2012, 08:34:37 AM
Jo, men Bolmsö-linjen är väl upphandlad av JLT och berörs således inte av denna upphandling. Linje 273 Värnamo-Ljungby delas således av Ivar Svensson och Sven Carlsson men har tydligen upphandlats i två olika omlopp.
Finns 2 linjer på lilla Bolmsö: En JLT-flaggad linje 275 Bolmsö - Värnamo och körs av Karlsson Buss i Vaggeryd med stationering i Värnamo, den andra linjen går under Kronobergsflagg med nummer 147 Bolmsö - Ljungby och körs av Ivar Svensson.
Linje 273 Värnamo - Ljungby är däremot en rent Kronobergsflaggad linje med en buss stationerad i Ljungby och en i Värnamo som ligger i Jönköpings län.
Småland kräver sin detaljkunskap för att hålla koll på alla konstellationer mellan åkare och åkare, åkare och huvudmän, vem som har vad och vem som kör åt någon annan :)
I Växjö stadstrafik var det endast 2 anbudsgivare, 1:an och vinnaren är som bekant Bergkvarabuss och 2:an var Flexbuss Sverige.
Således kan konstateras att ingen av de stora bolagen lagt anbud på någon trafik i hela Kronoberg.
Vad gäller den annonserade trafikökningen i Växjö stadstrafik så har vi inte sett något av detta ännu. En av riskerna i denna upphandling är just att Kronobergstrafiken inte garanterar någon viss volym till vinnande entreprenör, för upphandlingen är inte som bruktligt byggd på trafikpaket med X antal fordon utan är byggd på enskilda omlopp/ bussar som anbudslämnarna fått prissätta.
Så det kan mycket väl sluta med att Bergkvarabuss får fortsätta med att köra precis lika mycket (eller litet om man så vill) som Veolia gör i nuvarande avtal. Risken för det är väl överhängande då priserna har rakat i höjden rejält med dryga 5 miljoner per år mer än vad Växjö stad hade räknat med.
Om ökningen inte blir av så riskerar Bergkvarabuss sitta med Svarte Petter på handen, då de är bundna av att hyra en fullständigt svindyr depå av Växjö stad till fullpris oavsett hur mycket fordon det blir i praktiken och detta med en ersättningsmodell av Kronobergstrafiken som baseras på kilometer per omlopp. Att fördela en hyra på 6,65 milj kr/ år på 38 busser (tänkt antal fordon i upphandlingen) ger en hyra per tursatt buss på 175 000 kr/ år och OM det bara blir 28 bussar som rullar för närvarande ger det en hyra per tursatt buss på hela 237 500 kr/ år och buss, utan att Bergkvarabuss kommer att få mer betalt för sina enskilda fordon. Grattis kan man säga då!
Det var en av anledningarna varför många bolag avstog anbud på denna trafik och det var mycket sådana här exempel som ansågs utgöra enormt stora risker för entreprenörerna.
Citat från: CR skrivet 20 juni 2012, 22:24:26 PM
I Växjö stadstrafik var det endast 2 anbudsgivare, 1:an och vinnaren är som bekant Bergkvarabuss och 2:an var Flexbuss Sverige.
Således kan konstateras att ingen av de stora bolagen lagt anbud på någon trafik i hela Kronoberg.
Vad gäller den annonserade trafikökningen i Växjö stadstrafik så har vi inte sett något av detta ännu. En av riskerna i denna upphandling är just att Kronobergstrafiken inte garanterar någon viss volym till vinnande entreprenör, för upphandlingen är inte som bruktligt byggd på trafikpaket med X antal fordon utan är byggd på enskilda omlopp/ bussar som anbudslämnarna fått prissätta.
Så det kan mycket väl sluta med att Bergkvarabuss får fortsätta med att köra precis lika mycket (eller litet om man så vill) som Veolia gör i nuvarande avtal. Risken för det är väl överhängande då priserna har rakat i höjden rejält med dryga 5 miljoner per år mer än vad Växjö stad hade räknat med.
Om ökningen inte blir av så riskerar Bergkvarabuss sitta med Svarte Petter på handen, då de är bundna av att hyra en fullständigt svindyr depå av Växjö stad till fullpris oavsett hur mycket fordon det blir i praktiken och detta med en ersättningsmodell av Kronobergstrafiken som baseras på kilometer per omlopp. Att fördela en hyra på 6,65 milj kr/ år på 38 busser (tänkt antal fordon i upphandlingen) ger en hyra per tursatt buss på 175 000 kr/ år och OM det bara blir 28 bussar som rullar för närvarande ger det en hyra per tursatt buss på hela 237 500 kr/ år och buss, utan att Bergkvarabuss kommer att få mer betalt för sina enskilda fordon. Grattis kan man säga då!
Det var en av anledningarna varför många bolag avstog anbud på denna trafik och det var mycket sådana här exempel som ansågs utgöra enormt stora risker för entreprenörerna.
Vilka krav har ställts på fordonen? är det samma generösa maxålder på 17år som i nuvarande avtal? Normalgolv med lift eller lågentre?
Citat från: CD skrivet 20 juni 2012, 23:52:03 PM
Vilka krav har ställts på fordonen? är det samma generösa maxålder på 17år som i nuvarande avtal? Normalgolv med lift eller lågentre?
10,5 år i maxåler, snittålder max 5,5 år.
Bilaga över fordonstyperna:
http://www.lanstrafikenkron.se/System/FileArchive/180/File_28361.pdf
Vad är "N2" respektive "bef" för busstyper?
Citat från: Jo skrivet 23 juni 2012, 17:35:22 PM
Bilaga över fordonstyperna:
http://www.lanstrafikenkron.se/System/FileArchive/180/File_28361.pdf
Vad är "N2" respektive "bef" för busstyper?
Gissning: Ny 2 resp Befintlig