Dessa två OmniLinkar stod på Scania idag. Det som skiljer dessa från de övriga är att de här har bagagehylla bakom förarbåset, precis som 54xx-vagnarna har. Är dessa tänkta att rulla på 801an?
7651
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0010.jpg)
7649
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0012-1.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0013.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0014.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0015-1.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0016.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0017.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0018.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0019.jpg)
UL-loggan var rätt iaf, till skillnad mot de andra där det står (UL) UL i samarbete med Nobina. Tydligen ska ALLA dekaler på ALLA bussar bytas ut till den rätta (UL) I samarbete med Nobina..
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0020.jpg)
//Jacob
Framtiden för UL 801 är ju rätt osäker, men det är nog korrekt att anta att dessa ska rulla mot Arlanda. Å andra sidan undrar jag om det där är gasbussar? Då blir det nog soppatorsk direkt, med tanke på hur dagens omlopp är upplagda där bussarna utför konstant rullande på 801 med väldigt många mil, detta medan förarna byts ut med jämna mellanrum. Men antagligen har UL helt gjort om omloppen för 801:an.
Många förslag till idéer och lösningar jag hört angående höstens trafik låter iaf rätt intressanta och positiva. :)
Trevligt.
Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 16:16:42 PM
Framtiden för UL 801 är ju rätt osäker, men det är nog korrekt att anta att dessa ska rulla mot Arlanda. Å andra sidan undrar jag om det där är gasbussar? Då blir det nog soppatorsk direkt, med tanke på hur dagens omlopp är upplagda där bussarna utför konstant rullande på 801 med väldigt många mil, detta medan förarna byts ut med jämna mellanrum. Men antagligen har UL helt gjort om omloppen för 801:an.
Många förslag till idéer och lösningar jag hört angående höstens trafik låter iaf rätt intressanta och positiva. :)
Nog är det gasbussar alltid. En kreativ planerare kan nog åstakomma teoretiskt fungerande omlopp (självgodheten bara lyser igenom ;D) hoppas dom funkar praktiskt :-X.
//Jocke
Jag ställer mig dock frågan om bagagehyllorna kommer räcka till? De ser betydligt mindre ut än de i 54xx, och vissa turer med en 54xx på 801an har bagagehyllan blivit full så man har fått slänga in resten av väskorna i bagageluckan.. OmniLink känns inte som någon optimal flygbuss..
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 24 maj 2012, 17:44:14 PM
Jag ställer mig dock frågan om bagagehyllorna kommer räcka till? De ser betydligt mindre ut än de i 54xx, och vissa turer med en 54xx på 801an har bagagehyllan blivit full så man har fått slänga in resten av väskorna i bagageluckan.. OmniLink känns inte som någon optimal flygbuss..
Lågentré är viktigare än bagagerum. Inget gnäll, bara ren fakta.
I övrigt får inte hyllorna vara för stora till ytan, för då kan antalet sittplatser bli för få.
Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 17:55:55 PM
Lågentré är viktigare än bagagerum. Inget gnäll, bara ren fakta.
I övrigt får inte hyllorna vara för stora till ytan, för då kan antalet sittplatser bli för få.
Ska man nu propsa på lågentrébussar i landsbygdstrafik/expresstrafik så tycker jag att hyllor som på dessa gör större nytta än stolarna som normalt sitter där i o m bristen på bagagerum. Perfekt för hockeytrunkar, resväskan etc som inte ryms på hatthyllan och knappt heller på golvet. Är ju ändå inte så trevligt att sitta och glo in i förarväggen. Som flygbuss känns de dock i snålaste laget. OmniLinken har ju inte ens bagagerum bakom bakdörren.
Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 16:16:42 PM
Framtiden för UL 801 är ju rätt osäker, men det är nog korrekt att anta att dessa ska rulla mot Arlanda. Å andra sidan undrar jag om det där är gasbussar? Då blir det nog soppatorsk direkt, med tanke på hur dagens omlopp är upplagda där bussarna utför konstant rullande på 801 med väldigt många mil, detta medan förarna byts ut med jämna mellanrum. Men antagligen har UL helt gjort om omloppen för 801:an.
Många förslag till idéer och lösningar jag hört angående höstens trafik låter iaf rätt intressanta och positiva. :)
Den närmsta framtiden är ju i alla fall att trafiken ska utökas, och då kommer det att behövas bussar.
Citat från: JB skrivet 27 maj 2012, 01:17:53 AM
Den närmsta framtiden är ju i alla fall att trafiken ska utökas, och då kommer det att behövas bussar.
I så fall kan man ju undra varför det drogs ned på trafiken och man tänka "ge bort" linjen, för att nu göra det motsatta.
Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2012, 09:36:31 AM
I så fall kan man ju undra varför det drogs ned på trafiken och man tänka "ge bort" linjen, för att nu göra det motsatta.
Man ville ju föra över passagerarna till Upptåget, men passagerarna är väl inte helt nöjda med bl a tillförlitligheten på Upptåget och har gjort sina röster hörda.
Dessutom är inte Upptåget ett så bra alternativ för de som jobbar på Arlanda eftersom det bara stannar på Sky City.
Dessutom kostar det 40:- för ungdomar och 60:- för vuxna att gå igenom spärren till sky city...
//Jacob
Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2012, 09:36:31 AM
I så fall kan man ju undra varför det drogs ned på trafiken och man tänka "ge bort" linjen, för att nu göra det motsatta.
Var ju tänkt att det skulle vara någon privat entreprenör som skulle köra 801:an. Det var dock ingen, vad jag vet, som anmälde intresse så dom var tvugna att iaf utöka trafiken under vissa tider igen.
Hur många bussar levereras i detta Arlanda utförande?
Och dessutom äre ju bestämt att SL's pendeltåg snart ska börja trafikera sträckan Uppsala - Upplands Väsby istället för Upptåget. Nu vet jag inte om detta egentligen har någon betydelse, men det kanske finns någon i grund och botten.
Citat från: jocke skrivet 28 maj 2012, 13:12:03 PM
Och dessutom äre ju bestämt att SL's pendeltåg snart ska börja trafikera sträckan Uppsala - Upplands Väsby istället för Upptåget. Nu vet jag inte om detta egentligen har någon betydelse, men det kanske finns någon i grund och botten.
Det innebär ju en ganska rejäl komfortsäkning för tågresenärerna, vilket skulle kunna leda till att fler tar bussen.
Och här va en artikel om de i gårdagens unt.
http://www.unt.se/uppsala/stor-utbyggnad-av-upptaget-1756185.aspx
Citat från: JB skrivet 28 maj 2012, 13:41:51 PM
Det innebär ju en ganska rejäl komfortsäkning för tågresenärerna, vilket skulle kunna leda till att fler tar bussen.
Visst kan det bli så. Ur ett Stockholmsperspektiv glöms det ju lätt bort att Uppsalapendlare helst inte vill ha något med SL:s fordon att göra. Uppsalaborna vill inte åka pendeltåg med "träbänkar" och utan toalett, utan med Upptågen eller SJ-pendeln. Uppsalaborna blir ju även rätt griniga om toaletten på Swebus 899:or (50-55 min lång busslinje) är trasig eller saknas helt. Samt om 899:an körs med en buss som inte har fällbara stolar med bälten. Se även på missnöjet med de röda SL-bussarna på UL 804 & 774, som kan köras utan klagomål inom Stockholms län.
Man är vana vid en viss standard helt enkelt.
Citat från: JB skrivet 28 maj 2012, 13:41:51 PM
Det innebär ju en ganska rejäl komfortsäkning för tågresenärerna, vilket skulle kunna leda till att fler tar bussen.
Jag tror att det blir bra med SL-tåg från Uppsala. Dels kan fler ha möjlighet att få en sittplats, vilket är en rejäl komfortökning och dels kan förvirrade sällanåkare slippa bekymra sig om tågbyte i Upplands Väsby. Då är det bara förvirringen med olika biljetter (UL, SL och SJ) som kvarstår.
Citat från: Muk skrivet 29 maj 2012, 09:30:08 AM
Jag tror att det blir bra med SL-tåg från Uppsala. Dels kan fler ha möjlighet att få en sittplats, vilket är en rejäl komfortökning och dels kan förvirrade sällanåkare slippa bekymra sig om tågbyte i Upplands Väsby. Då är det bara förvirringen med olika biljetter (UL, SL och SJ) som kvarstår.
Fast i all sanning tror jag de flesta sällanåkarna tar Uppsalapendeln :-P
Citat från: jocke skrivet 30 maj 2012, 00:46:19 AM
Fast i all sanning tror jag de flesta sällanåkarna tar Uppsalapendeln :-P
Jag utgår bara från den förvirring som uppstår runt mig när jag åker upptåg. ;)
Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2012, 21:24:25 PM
Visst kan det bli så. Ur ett Stockholmsperspektiv glöms det ju lätt bort att Uppsalapendlare helst inte vill ha något med SL:s fordon att göra. Uppsalaborna vill inte åka pendeltåg med "träbänkar" och utan toalett, utan med Upptågen eller SJ-pendeln. Uppsalaborna blir ju även rätt griniga om toaletten på Swebus 899:or (50-55 min lång busslinje) är trasig eller saknas helt. Samt om 899:an körs med en buss som inte har fällbara stolar med bälten. Se även på missnöjet med de röda SL-bussarna på UL 804 & 774, som kan köras utan klagomål inom Stockholms län.
Man är vana vid en viss standard helt enkelt.
Det är ett evigt gnäll på Upptåget också eftersom det inte finns sittplatser på tågen. Det är alltid ståplats som gäller när det gå enkeltåg under rusningstid från Väsby. Ett exempel är 17:20 från Väsby. Säg den passagerare är nöjd.
/Janne