Nya flygbussar till Nobina Uppland? (bilder)

Startat av Jacob, 24 maj 2012, 14:35:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Dessa två OmniLinkar stod på Scania idag. Det som skiljer dessa från de övriga är att de här har bagagehylla bakom förarbåset, precis som 54xx-vagnarna har. Är dessa tänkta att rulla på 801an?

7651


7649
















UL-loggan var rätt iaf, till skillnad mot de andra där det står (UL) UL i samarbete med Nobina. Tydligen ska ALLA dekaler på ALLA bussar bytas ut till den rätta (UL) I samarbete med Nobina..


//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Framtiden för UL 801 är ju rätt osäker, men det är nog korrekt att anta att dessa ska rulla mot Arlanda. Å andra sidan undrar jag om det där är gasbussar? Då blir det nog soppatorsk direkt, med tanke på hur dagens omlopp är upplagda där bussarna utför konstant rullande på 801 med väldigt många mil, detta medan förarna byts ut med jämna mellanrum. Men antagligen har UL helt gjort om omloppen för 801:an.

Många förslag till idéer och lösningar jag hört angående höstens trafik låter iaf rätt intressanta och positiva. :)

Jocke Selling

Trevligt.

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 16:16:42 PM
Framtiden för UL 801 är ju rätt osäker, men det är nog korrekt att anta att dessa ska rulla mot Arlanda. Å andra sidan undrar jag om det där är gasbussar? Då blir det nog soppatorsk direkt, med tanke på hur dagens omlopp är upplagda där bussarna utför konstant rullande på 801 med väldigt många mil, detta medan förarna byts ut med jämna mellanrum. Men antagligen har UL helt gjort om omloppen för 801:an.

Många förslag till idéer och lösningar jag hört angående höstens trafik låter iaf rätt intressanta och positiva. :)

Nog är det gasbussar alltid. En kreativ planerare kan nog åstakomma teoretiskt fungerande omlopp (självgodheten bara lyser igenom  ;D) hoppas dom funkar praktiskt  :-X.

//Jocke

Jacob

Jag ställer mig dock frågan om bagagehyllorna kommer räcka till? De ser betydligt mindre ut än de i 54xx, och vissa turer med en 54xx på 801an har bagagehyllan blivit full så man har fått slänga in resten av väskorna i bagageluckan.. OmniLink känns inte som någon optimal flygbuss..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 24 maj 2012, 17:44:14 PM
Jag ställer mig dock frågan om bagagehyllorna kommer räcka till? De ser betydligt mindre ut än de i 54xx, och vissa turer med en 54xx på 801an har bagagehyllan blivit full så man har fått slänga in resten av väskorna i bagageluckan.. OmniLink känns inte som någon optimal flygbuss..

Lågentré är viktigare än bagagerum. Inget gnäll, bara ren fakta.
I övrigt får inte hyllorna vara för stora till ytan, för då kan antalet sittplatser bli för få.

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 17:55:55 PM
Lågentré är viktigare än bagagerum. Inget gnäll, bara ren fakta.
I övrigt får inte hyllorna vara för stora till ytan, för då kan antalet sittplatser bli för få.

Ska man nu propsa på lågentrébussar i landsbygdstrafik/expresstrafik så tycker jag att hyllor som på dessa gör större nytta än stolarna som normalt sitter där i o m bristen på bagagerum. Perfekt för hockeytrunkar, resväskan etc som inte ryms på hatthyllan och knappt heller på golvet. Är ju ändå inte så trevligt att sitta och glo in i förarväggen. Som flygbuss känns de dock i snålaste laget. OmniLinken har ju inte ens bagagerum bakom bakdörren.

JB

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 16:16:42 PM
Framtiden för UL 801 är ju rätt osäker, men det är nog korrekt att anta att dessa ska rulla mot Arlanda. Å andra sidan undrar jag om det där är gasbussar? Då blir det nog soppatorsk direkt, med tanke på hur dagens omlopp är upplagda där bussarna utför konstant rullande på 801 med väldigt många mil, detta medan förarna byts ut med jämna mellanrum. Men antagligen har UL helt gjort om omloppen för 801:an.

Många förslag till idéer och lösningar jag hört angående höstens trafik låter iaf rätt intressanta och positiva. :)

Den närmsta framtiden är ju i alla fall att trafiken ska utökas, och då kommer det att behövas bussar.

Bussmicke

Citat från: JB skrivet 27 maj 2012, 01:17:53 AM
Den närmsta framtiden är ju i alla fall att trafiken ska utökas, och då kommer det att behövas bussar.

I så fall kan man ju undra varför det drogs ned på trafiken och man tänka "ge bort" linjen, för att nu göra det motsatta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2012, 09:36:31 AM
I så fall kan man ju undra varför det drogs ned på trafiken och man tänka "ge bort" linjen, för att nu göra det motsatta.

Man ville ju föra över passagerarna till Upptåget, men passagerarna är väl inte helt nöjda med bl a tillförlitligheten på Upptåget och har gjort sina röster hörda.

JB

Dessutom är inte Upptåget ett så bra alternativ för de som jobbar på Arlanda eftersom det bara stannar på Sky City.

Jacob

Dessutom kostar det 40:- för ungdomar och 60:- för vuxna att gå igenom spärren till sky city...

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2012, 09:36:31 AM
I så fall kan man ju undra varför det drogs ned på trafiken och man tänka "ge bort" linjen, för att nu göra det motsatta.

Var ju tänkt att det skulle vara någon privat entreprenör som skulle köra 801:an. Det var dock ingen, vad jag vet, som anmälde intresse så dom var tvugna att iaf utöka trafiken under vissa tider igen.

IntresseTrafik

Hur många bussar levereras i detta Arlanda utförande?

jocke

Och dessutom äre ju bestämt att SL's pendeltåg snart ska börja trafikera sträckan Uppsala - Upplands Väsby istället för Upptåget. Nu vet jag inte om detta egentligen har någon betydelse, men det kanske finns någon i grund och botten.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

JB

Citat från: jocke skrivet 28 maj 2012, 13:12:03 PM
Och dessutom äre ju bestämt att SL's pendeltåg snart ska börja trafikera sträckan Uppsala - Upplands Väsby istället för Upptåget. Nu vet jag inte om detta egentligen har någon betydelse, men det kanske finns någon i grund och botten.

Det innebär ju en ganska rejäl komfortsäkning för tågresenärerna, vilket skulle kunna leda till att fler tar bussen.