Idag fick jag syn på 7569 skyltad Ej i trafik vid centralen, men tur som man har så kände jag chauffören, fick hoppa på i rödljuset och sen körde vi förstärkningstur på 848 till Järlåsa för att sedan tomma tillbaka. Bussen gick som en klocka, otroligt mjuk och fin gång och fjädring. Riktiga höjdarbussar med sköna fällbara stolar också :)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0218.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0219.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0222.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0226.jpg)
Framme i Järlåsa
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0227.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0228.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0229.jpg)
Bara att vända och åka :)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0230.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0231.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0232.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0233.jpg)
Och åter i Uppsala!
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0242.jpg)
Och här är bussen när den efter vår lilla tur till Järlåsa kör 771 till Heby :)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0248.jpg)
//Jacob
Inte dörrautomatik på bakdörren? Eller är det bara så att fast öppning/stängning är bortspecat?
På ajFån
De ser riktigt vackra ut de där! Tack för bilderna! :)
Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 19:49:41 PM
Inte dörrautomatik på bakdörren? Eller är det bara så att fast öppning/stängning är bortspecat?
På ajFån
UL resenärerna förstår sig inte på dörrautomatik.
Lätt iof när man bara har en dörr att hålla reda på som förare :) Våra gamla Vega med bara en bakdörr har ju inte heller nån automatik.
På ajFån
Fint! Tack för dessa vännen :)
Citat från: Mikey skrivet 22 maj 2012, 19:55:30 PM
De ser riktigt vackra ut de där! Tack för bilderna! :)
Citat från: Tonnie skrivet 22 maj 2012, 19:59:16 PM
Fint! Tack för dessa vännen :)
Tack! det var så lite så :)
//Jacob
Snyggt! Sådär ska en buss se ut.. inne och ute, ska bli spännande att åka den någon dag!
Härligt att de börjar komma i trafik:) Ska bli spännande att åka. Tycker du Jacob att de påminner mest om 8500 eller 8700 i hur de var ur passagerarsynpunkt? Det är väl för mkt att hoppas på att de ska lika en Vega;)
Åkte 7156 (3-axlad 8500 med dessa stolar) i Södertälje förut, och 7569 var mer lik den än t.ex KR Trafik 109 (3-axlad 8700 med dessa stolar). Men samtidigt känns den som en blandning, men mest med gener från 8500, den känns liksom lika rund som 8500 och inte så kantig som 8700. Inte så konstigt eftersom både 8500 och 8900 är från Säffle ;) Men 8900 känns klart gedignare än 8500.
Tror dessa kan komma att bli nya favoriterna :)
//Jacob
Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 19:49:41 PM
Inte dörrautomatik på bakdörren? Eller är det bara så att fast öppning/stängning är bortspecat?
Men Björn! Man kör väl ändå inte runt med dörrautomatik/fotoceller och avbruten blinkersspakretur ute på landsbygden? ;)
Snyggare än 8500 och förhoppningsvis med mindre skrammel än 8500 med nya fronten ..
Har ju varit oändligt med barnsjukdomar och återkallelser på 8900, b.la hos Nettbuss
Jag är inte direkt imponerad av vare sig 8900 eller OmniLinkarna som modeller. De känns rätt plastiga och billiga jämfört med t.ex de med gedigna Vegorna. Å andra sidan är det väl svårt att hitta nya bussar som inte känns plastiga idag?
Men man har åtminstone lagt sig på rätt nivå utrustningsmässigt. Fällbara stolar, AC, bälten och möjlighet att spänna fast rullstolar är ju självklart välkommet på all form av landsbygdstrafik. Många diodlampor leder till mindre belastning för generatorerna, och som jag sagt förr är det väldigt bra att extraljus med xenonlampor numera installeras innanför vindrutan även här nere, 11 år efter att bl.a Danielssons började med detta i Jämtland. :)
Det är bara att hoppas på att barnsjukdomarna och återkallelserna inte blir många, så att UL:s kunder slipper drabbas.
Är rätt bedrövligt att Säffle fortfarande inte kan bygga bra bussar . Är det nån som har koll på om det finns polskbyggad 8900 i Sverige ??
Citat från: yngrot skrivet 24 maj 2012, 20:34:49 PM
Är rätt bedrövligt att Säffle fortfarande inte kan bygga bra bussar .
Ständigt pumpa in mera pengar i Säffle; och samtidigt trappa ner på, och till sist sälja ut Carrus?
Ja, då KAN man ju göra om man har ett företag som heter Volvo. Men... ja... :-\
Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 22:29:32 PM
Ständigt pumpa in mera pengar i Säffle; och samtidigt trappa ner på, och till sist sälja ut Carrus?
Ja, då KAN man ju göra om man har ett företag som heter Volvo. Men... ja... :-\
Nu ska vi vara positiva ;D ;D Tänk om ni hade fått enbart Solaris......
Citat från: Tonnie skrivet 24 maj 2012, 22:42:20 PM
Nu ska vi vara positiva ;D ;D Tänk om ni hade fått enbart Solaris......
Solaris istället för Säffle? Ja, tack! :)
Citat från: Ersa skrivet 23 maj 2012, 16:02:26 PM
Jag är inte direkt imponerad av vare sig 8900 eller OmniLinkarna som modeller. De känns rätt plastiga och billiga jämfört med t.ex de med gedigna Vegorna. Å andra sidan är det väl svårt att hitta nya bussar som inte känns plastiga idag?
Men man har åtminstone lagt sig på rätt nivå utrustningsmässigt. Fällbara stolar, AC, bälten och möjlighet att spänna fast rullstolar är ju självklart välkommet på all form av landsbygdstrafik. Många diodlampor leder till mindre belastning för generatorerna, och som jag sagt förr är det väldigt bra att extraljus med xenonlampor numera installeras innanför vindrutan även här nere, 11 år efter att bl.a Danielssons började med detta i Jämtland. :)
Det är bara att hoppas på att barnsjukdomarna och återkallelserna inte blir många, så att UL:s kunder slipper drabbas.
Det får du drömma om.... ska ni köra på RME också ? :-(
Tyvärr är ju dessa minimala xenon extraljus inte alls samma sak som rejäla Luminator Xenon t.ex, däremot betydligt billigare.
En fundering över servicevänligheten bara.
Mindre effektslukande prylar innebär inte så mkt mindre belastning på generatorer o batterier, det går nämligen ofta hand i hand med mindre batterier och färre/svagare generatorer.
Citat från: Håkan_E skrivet 24 maj 2012, 23:11:40 PM
Det får du drömma om.... ska ni köra på RME också ? :-(
Tyvärr är ju dessa minimala xenon extraljus inte alls samma sak som rejäla Luminator Xenon t.ex, däremot betydligt billigare.
En fundering över servicevänligheten bara.
Mindre effektslukande prylar innebär inte så mkt mindre belastning på generatorer o batterier, det går nämligen ofta hand i hand med mindre batterier och färre/svagare generatorer.
Vad är det jag får drömma om? Utrustningsnivån jag rabblar upp ovan har ju redan levererats i Scaniorna till Uppsala och finns således i verkligheten.
Citat från: Ersa skrivet 23 maj 2012, 05:31:31 AM
Men Björn! Man kör väl ändå inte runt med dörrautomatik/fotoceller och avbruten blinkersspakretur ute på landsbygden? ;)
Nejdå... Automatiken på många av de nyare vagnarna är så dålig att det ändå inte går att använda. ;) Härav min fråga: är de röda knapparna på de ovan avfotograferade bussarna den fasta öppningen (dvs utan auto) eller är det fasta öppningens knappar som är bortspecade?
På ajFån
Citat från: Jacob skrivet 22 maj 2012, 18:09:44 PM
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/IMG_0222.jpg)
Citat från: bjorn_k skrivet 28 maj 2012, 21:34:09 PM
Härav min fråga: är de röda knapparna på de ovan avfotograferade bussarna den fasta öppningen (dvs utan auto) eller är det fasta öppningens knappar som är bortspecade?
Då svarta vippströmbrytare med dörrsymbol saknas tolkar jag panelen som att den högra runda röda knappen är till för spärrad öppning samt stängning av mittdörren. Eventuellt utan fotoceller, men säkerligen med klämlist och dörrbroms. Vanlig landsbygdsspecning helt enkelt.
Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2012, 21:45:12 PM
Då svarta vippströmbrytare med dörrsymbol saknas tolkar jag panelen som att den högra runda röda knappen är till för spärrad öppning samt stängning av mittdörren. Eventuellt utan fotoceller, men säkerligen med klämlist och dörrbroms. Vanlig landsbygdsspecning helt enkelt.
Låter rimligt!
På ajFån
De verkar även ha en knapp för manuell aktivering av dörrbroms, utan att man behöver öppna dörren. Mycket bra! Och vem vet... kanske de rentav har blinkersspakar som återfjädrar automatiskt till mittenläget efter sväng? ;)
Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2012, 22:09:08 PMOch vem vet... kanske de rentav har blinkersspakar som återfjädrar automatiskt till mittenläget efter sväng? ;)
Så man får slå på blinkersen tre gånger bara för att man ska svänga i en rondell?
Citat från: KG skrivet 28 maj 2012, 22:29:30 PM
Så man får slå på blinkersen tre gånger bara för att man ska svänga i en rondell?
Hurså? Blinka vänster när rattvridandet till vänster just ska påbörjas, blinkersen stannar i vänsterläge... blinka höger precis när rattvridandet till höger ska påbörjas, blinkersen stannar i högerläge tills dess att motstyrning påbörjas. Längre stund behöver man väl inte blinka?
För att strikt följa lagar och rekommendationer; blinka höger när du ska ut (vem blinkar när de ska rakt fram i en korsning)
Ja, jag tycker själv att vänster blink är bra för att förtydliga. Däremot räknar jag alltid med att ett fordon "fortsätter runt" om jag inte ser en tydlig "utblink" till höger.
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 28 maj 2012, 22:58:10 PM
Hurså? Blinka vänster när rattvridandet till vänster just ska påbörjas, blinkersen stannar i vänsterläge... blinka höger precis när rattvridandet till höger ska påbörjas, blinkersen stannar i högerläge tills dess att motstyrning påbörjas. Längre stund behöver man väl inte blinka?
För att strikt följa lagar och rekommendationer; blinka höger när du ska ut (vem blinkar när de ska rakt fram i en korsning)
Ja, jag tycker själv att vänster blink är bra för att förtydliga. Däremot räknar jag alltid med att ett fordon "fortsätter runt" om jag inte ser en tydlig "utblink" till höger.
På ajFån
Blinka vänster för att lägga sig i mitten av de båda filerna då man inte får plats för buss och bil i bredd.
Svänga höger då infarten till rondellen är skarp höger, då slår blinkers av.
På med vänsterblink igen. Fortsätta svänga skarpt höger in i rondellen, den slår av igen.
På med den igen, lägga om till vänster för att runda rondellen, byta till högerblink, ratta höger och sedan ut till högersvängfilen där man styr tillbaka åt vänster så att blinkers slår av, på med högerblinkers igen!
SKITBRA!
Blir OT...
Ska man av i första avfarten i en rondell så blinkar man höger direkt. Ska man av efter det så behöver man ju inte blinka vänster (om man nu tänker sig att vänsterblink är av godo) förns första påfart är passerad eller i jämnhöjd med densamma. Eventuellt väntande fordon på denna påfart måste ju ändå lämna företräde åt dig som inte tänker svänga av på första avfart.
Ratten är i samma eller kraftigare vänsterläge tills det är dags att ta sig ur. Alltså blinkers till vänster kvarstår.
Klicka över spaken till höger innan filbyte i/högersväng/utgång ur rondell. Ratta höger och blinkers kvarstår tills motstyrning påbörjas.
Vi kommer nog alltid att tycka olika, men så får det vara och härmed är mina inlägg i denna tråd om detta OT-ämne slut!
På ajFån
Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2012, 22:09:08 PM
De verkar även ha en knapp för manuell aktivering av dörrbroms, utan att man behöver öppna dörren. Mycket bra! Och vem vet... kanske de rentav har blinkersspakar som återfjädrar automatiskt till mittenläget efter sväng? ;)
Nu vet jag inte hur dessa är specade men på dom äldre volvo vagnarna i 67-serien så fanns det bara en backstartsknapp som gjorde att man kunde starta i backar utan att rulla bakåt. Fanns ingen manuell aktivering av dörrbroms. Vet inte om dessa är specade som dom andra dock. :)
För att ta upp tråden på spåret kan nämnas att 7569 syntes även igår i trafik, då på linje 896. Hur många av de nylevererade bussarna är redan i trafik?
Citat från: JB skrivet 29 maj 2012, 17:27:02 PM
För att ta upp tråden på spåret kan nämnas att 7569 syntes även igår i trafik, då på linje 896. Hur många av de nylevererade bussarna är redan i trafik?
Bara 7569 och 7567 vad jag vet.
Åkte med denna idag, den gick på linje 84 sedan böt den till linje 102, efter det vet jag inte vart den tog vägen.
Rätt najs buss !
Åkte med en busschaufför på 5an nu ikväll fram till halv 11 och då gick 7569 fortfarande på 102 :)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/IMG_0352.jpg)
//Jacob
Trevligt men jag väntar till Efter 11/6 med resa...