Denna tråd har knoppats av från tråden om ev. förändringar i Råsta efter 20/8-2012.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53158.new#new
Citat från: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 23:32:49 PM
Jo, men som vi också konstaterat tidigare så är ju dörrställningen 1-2-1 på Råsta 47XX-orna, inte optimala i Innerstadstrafik! -
däremot trodde ju jag på ett triangelbyte Råsta->Söderort->Hornsberg, men tydligen inte...
1 framför passar perfekt i innerstan, då jag bara öppnar en dörr, och det har inte vart några som helst problem
Citat från: Jim skrivet 12 maj 2012, 12:02:18 PM
1 framför passar perfekt i innerstan, då jag bara öppnar en dörr, och det har inte vart några som helst problem
Kan säga att ur passagerarsynpunkt avskyr jag då det finns två dörrar och bara en öppnas, för man kan ge sig tusan att då man själv har kort att man fastnar bakom nån som ska strula med att plocka upp nåt ur en väska/plånbok som de inte hittar, eller att de ska stämpla och föraren inte har rätt tid på stämpeln och måste fixa den eller nåt annat som tar onödig tid för de som står bakom!
Citat från: virtual1 skrivet 12 maj 2012, 13:10:39 PM
Kan säga att ur passagerarsynpunkt avskyr jag då det finns två dörrar och bara en öppnas, för man kan ge sig tusan att då man själv har kort att man fastnar bakom nån som ska strula med att plocka upp nåt ur en väska/plånbok som de inte hittar, eller att de ska stämpla och föraren inte har rätt tid på stämpeln och måste fixa den eller nåt annat som tar onödig tid för de som står bakom!
Då lägger du bara på kortet och går förbi. Att stå bakom en strulputte är inge bra ;). Sen brukar jag be dessa strulputtar att ställa sig i skamvrån och leta fram biljetten så resten kan passera. Skulle man öppna båda dörrarna öppnar man bara för plankare och andra som inte vill betala.
Citat från: Jim skrivet 13 maj 2012, 01:43:36 AM
Skulle man öppna båda dörrarna öppnar man bara för plankare och andra som inte vill betala.
Det där är bara överdrivna fördomar, visst kan sådant förekomma men det händer inte alls så ofta som vissa verkar tro. Jag tycker att det räcker med en dörr om det är mellan en och fem personer som ska in men är det flera så går det fortare om man använder båda. Ska man vara på den säkra sidan så får man väl se till att ha alla andra dörrar stängda förutom den ena framdörren, annars kan väl plankarna lika gärna smita in där istället.
Citat från: virtual1 skrivet 12 maj 2012, 13:10:39 PM
Kan säga att ur passagerarsynpunkt avskyr jag då det finns två dörrar och bara en öppnas, för man kan ge sig tusan att då man själv har kort att man fastnar bakom nån som ska strula med att plocka upp nåt ur en väska/plånbok som de inte hittar, eller att de ska stämpla och föraren inte har rätt tid på stämpeln och måste fixa den eller nåt annat som tar onödig tid för de som står bakom!
Håller med, finns två dörrar ska de öppnas om det inte finns starka skäl för motsatsen (t.ex. sträng kyla eller riktigt oväder).
Jo finns det 2 dörrar brukar jag använda bägge om det inte är för kallt eller är några på hållplatsen.
Jag tycker det går snabbare att lasta med en dörr öppen, då blir det inte en klump i fram...
Citat från: lil-sis skrivet 20 maj 2012, 07:37:05 AM
Jag tycker det går snabbare att lasta med en dörr öppen, då blir det inte en klump i fram...
Men det blir ju en lång kö istället, att gå förbi nån som står och "betalar" är ju inte så svårt då det finns två dörrar och båda är öppna!
Förr fanns en solklar regel i många städer. Dubbla framdörrar med två köer.
Vänster dörr: Resenärer som klarar sig själva. T.ex påladdade busskort.
Höger dörr: Resenärer som behövde assistans av förare. T.ex enkelbiljetter, påfyllning osv.
Detta har dessvärre försvunnit numera, och i flera städer samlas alla i samma kö där bakomvarande med busskort hindras kliva på av en enda resenär som ska köpa en enkelbiljett.
Nu har de flesta chaufförer i Malmö (i alla fall på Nobina) fått för sig att bara öppna den ena dörrhalvan. Det var kanske inget konstigt under vintern, men nu har det blivit varmt och fint och de fortsätter på det viset. Försöker att övertyga mig själv om att detta är icke-problem, men jag blir alltid lite irriterad. ibland går jag runt med en ryggsäck på ena armen och kameraväskan hängande på andra sidan så det blir att tränga sig lite. Det känns nästan bättre att beställa bussar med enkeldörr som är bredare och då har ju chauffören inget val utan bara att öppna dörren som den är ;)
Jag undrar hur det var med Göteborgs dubbelled då man ändrade sig och beställde dubbla dörrar vid andra leveransen.
1 eller 2 dörrar beror ju helt på vilket biljettsystem man har förr när vi skulle klippa i kort och sälja biljetter till alla var det inge ide med 2 dörrar ofta upplevde jag dessutom att med 2 dörrar såp blve det ändå inget flyt då folk som Ersa skriver inte så att säga går på rätt och efter förarplatsen blir det ju rätt trång ändå .. I Göteborg provas ju en ledvagn med förarplats längst fram och stora breda dörrar för att få lite mer flyt i trafiekn
Orsaken till att vi gör så i Malmö är att på MAN bussarna tappar framdörrarna trycket och börjar flippa omkring och blir svårstängda och på Volvo bussarna så sätter larmet igång sig och varnar för dörrfel trots att allt verkar funka. Sen har vi väder och klimatanläggning och plankare. Säg vad ni vill men dörr2 öppnas endast om någon med rullator eller stora väskor och liknande ska komma in. Int ens min chef kommer att få mig att öppna dörr 2 för annat så det e bara att leva med det i Malmö.
Själv har jag alltid som förare föredragit två framdörrar! Man sparar väldigt mycket tid vid lastning. Däremot när det är riktigt kallt, så väljer jag oftast att bara öppna en framdörr för att spara på värmen. Det här med att tjyvåkare smiter förbi förekommer säkert, men jag börjar mer och mer tycka, att det inte är förarens jobbb att jaga tjyvåkare, utan det ska kontrollgruppen göra! (Som dock inte alltför ofta syns på bussar...)
//R
Det är ju synd att lilla kortläsaren (i Access/SL-land) inte sitter på vänster sida framdörren (vilket den gör i dubbeldäckaren, men där är dörren för trång) eller strax bakom förarbåset då hade man kunnat låta resenärer sköta sig själva i vänster kö och hjälpa de i höger kö med reskassa/stämpel/övriga frågor...
På ajFån
Citat från: Kimsan skrivet 21 maj 2012, 12:54:37 PM
Orsaken till att vi gör så i Malmö är att på MAN bussarna tappar framdörrarna trycket och börjar flippa omkring och blir svårstängda och på Volvo bussarna så sätter larmet igång sig och varnar för dörrfel trots att allt verkar funka. Sen har vi väder och klimatanläggning och plankare. Säg vad ni vill men dörr2 öppnas endast om någon med rullator eller stora väskor och liknande ska komma in. Int ens min chef kommer att få mig att öppna dörr 2 för annat så det e bara att leva med det i Malmö.
Jag kan bara tacka för denna förklaring, blir säkert mindre irriterad nu efter att jag har förstått saken bättre. Fast det du skriver borde egentligen åtgärdas på en verkstad, men jag vet ju själv hur det kan se ut ;)
Ganska irriterande när förarna enbart öppnar ena dörren, iallafall då man som jag bär på en stor sportbag som inte går igenom på bredsidan.
Du é VÄLKOMMEN té Gôtteboorgg! Här kan man gå in i ALLA dörrar oavsett linje numera...Ingen koll alls vare sig hos pass. eller förare...bara å springa på...Inte konstigt att det händer olyckor i dörrar med folk som blir klämda m.m. MEN; det är väl så Västtrafik vill ha det? Vi förare blir anklagade kontinuerligt för just klämolyckor i detta j-la system UTAN kontroll!!! Vad hade dom trott?? Att vi é robotar??Nä; den HÄR sta´n är INGET JAG skulle rekommendera en ungdom att börja köra buss i; tro mig; jag har erfarenhet av denna stad!!!
När jag gick på gymnasiet så jobbade där en lärare som körde buss i Uppsala och han sa att man där hade systemet med två köer. I natttrafiken skulle man däremot bara öppna den ena framdörren då det var större risk för plankning.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 22 maj 2012, 01:31:01 AM
När jag gick på gymnasiet så jobbade där en lärare som körde buss i Uppsala och han sa att man där hade systemet med två köer. I natttrafiken skulle man däremot bara öppna den ena framdörren då det var större risk för plankning.
Systemet med en kö för dem som betalade kontant i en dörr och de som hade kort i den andra dörren infördes i samband med att de första Scania-Vabis CR76 kom i trafik, det vill säga den 3 september 1967 (dagen då vi övergick till högertrafik). Det tillämpades bara på dessa bussar. Övriga busstyper, främst Scania-Vabis CF och SKV City, hade enkel framdörr och där blev det på gamla sättet. Det gick också konduktörsvagnar med insteg bak kvar på linje 6.
Mitt minne som resenär i Uppsala vid denna tid är att det fungerade bra och att resenärerna snabbt anpassade sig till busstyp.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 21 maj 2012, 23:05:11 PM
Du é VÄLKOMMEN té Gôtteboorgg! Här kan man gå in i ALLA dörrar oavsett linje numera...Ingen koll alls vare sig hos pass. eller förare...bara å springa på...Inte konstigt att det händer olyckor i dörrar med folk som blir klämda m.m. MEN; det är väl så Västtrafik vill ha det? Vi förare blir anklagade kontinuerligt för just klämolyckor i detta j-la system UTAN kontroll!!! Vad hade dom trott?? Att vi é robotar??Nä; den HÄR sta´n är INGET JAG skulle rekommendera en ungdom att börja köra buss i; tro mig; jag har erfarenhet av denna stad!!!
Jag kan förstå din syn på detta till viss del, men jag måste nog ändå säga att så länge passagerarna uppför sig någorlunda civiliserat fungerar det faktiskt väldigt bra och smidigt. Hållplatsstoppen blir kortare, framförallt på ställen där det lastas mycket folk på en gång. Det blir lite mer som att åka spårvagn eller pendeltåg. Jag åker t ex emellanåt linje 47 från Hj. Brantingspl. mot Backa och att lasta en hel buss full på en gång på Hjalmar går betydligt snabbare och smidigare nu när alla dörrar används. Däremot blir jag lite trött på en del personer ibland när man kanske är 4-5 på en hållplats och ska kliva på och alla tränger ihop sig och ska prompt kliva på genom mittdörrarna. Här kan man verkligen undra vad detta beteendet beror på. Jag tycker iofs det har blivit lite mindre sådant på sista tiden, men det händer fortfarande tyvärr.
Sedan finns naturligtvis aspekter som t ex säkerhet vid dörrstängning och liknande. Men egentligen är det väl ingen större skillnad mot spårvagnar eller pendeltåg. (Just pendeltågen har iofs oftast avgångssignalerare, men inte alltid.) Jag hoppas bara resenärerna lär sig att hantera detta med tiden. Det bör kunna göra stadstrafiken smidigare om alla hjälps åt och utnyttjar möjligheterna på rätt sätt och med respekt för personal och andra resenärer.
Fick just ett bra bevis på varför det är idiotiskt att bara ha en dörr öppen - nu i östertälje tröttnade folk på att köa då bara en dörr var öppen så alla smet på i bakdörrarna istället för att vänta...
Citat från: virtual1 skrivet 20 maj 2012, 11:09:06 AM
Men det blir ju en lång kö istället, att gå förbi nån som står och "betalar" är ju inte så svårt då det finns två dörrar och båda är öppna!
Nej det blir det inte. Den som betalar på annat vis flyttar sig bättre när bara ena dörren är öppen och ska de smsa är det lätt att hänvisa till "skamvrån".
Dessutom när det gäller rusning hos oss så har 99% kort och alla ska blippa på samma maskin, genom att bara ha en dörr så grötar de inte ihop sig utan det går snabbt och smidigt.
Jag har testat båda varianterna noggrant!
Citat från: virtual1 skrivet 29 maj 2012, 17:28:01 PM
Fick just ett bra bevis på varför det är idiotiskt att bara ha en dörr öppen - nu i östertälje tröttnade folk på att köa då bara en dörr var öppen så alla smet på i bakdörrarna istället för att vänta...
Jag förstår dom, fullständig idioti att bara öppna en dörr när det finns två..
Lite handlar det väl även om att folk slutat uppföra sig rent allmänt i kollektivtrafiken. På den spårburna trafiken var det förut kutym att man väntade tills folk gått av, numera tränger man sig ofta ombord förbi de avstigande. Detta fenomen har även spritt sig till bussar i takt med oskicket att man vill gå av genom den dörren man sitter närmast alternativt den dörr som är närmast platsen dit man tänker sig till vidare. Ofta så kräver många att få gå av genom framdörren vilket inte direkt gör saker smidigare.
I spårtrafiken blir det där ännu tydligare med de nya tåg där man nästan kan gå genom halva tåget. I vissa T-banetåg, ofta vid stationer med endast en utgång, så går många till bakersta alternativt främsta dörrparet och försöker där sedan klämma sig ut samtidigt. Själv väljer jag oftast ett tomt dörrpar längre bort och går sedan längs med tågets utsida på perrongen samtidigt som man nästan skrattar åt den grymtande skocken som mest låser varandra i sina försök att komma av och vinna några sekunder. Även detta oskick har tyvärr börjat sprida sig till bussar så i en ledvagn kan man se folk, som t.ex. suttit längst bak, resa sig och börja gå längre fram så en hel klunga ska av genom en dörr medan resten av dörrarna är tomma.
Vad gäller detta med dubbla framdörrar var det enklare (tyckte jag personligen) när folk tänkte då de med remsa eller kontanter klev på genom främre delen medan de med månadskort passerade förbi genom att använda den bakre. På bussar med enkel framdörr väntade folk med remsa eller kontanter till sist av samma orsak. I dag ska alla ombord gemensamt och inte f-n går det fortare när man står och blockar varandra, men troligen har det att göra med att folk kanske blivit mer egoistiska. Ur den synvinkeln försvinner då det smidiga med att ha bägge dörrbladen öppna.
Citat från: Nico skrivet 30 maj 2012, 04:59:44 AM
Även detta oskick har tyvärr börjat sprida sig till bussar så i en ledvagn kan man se folk, som t.ex. suttit längst bak, resa sig och börja gå längre fram så en hel klunga ska av genom en dörr medan resten av dörrarna är tomma.
Visst är det så. Vid en ändhållplats går folk går av tradition ut genom mittdörren på bussarna i Roslagen, även om dörrställningen är 1-1-1 och alla dörrar öppnas. På samma sätt krävs regelbunden information i mikrofon när man kör en buss med dörrställning 1-0-1 i långlinjetrafik för att slippa att 80% går ut fram och bara 20% bak.
Jag upprepar mig. Varför sätter man inte lilla kortläsaren till vänster i påstigningsdörren? Då kan resenärer med periodkort gå förbi till vänster och passagerare som behöver hjälp/ska stämpla kuponger/ändra standardresa gå till höger.
På ajFån
Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 09:23:31 AM
Jag upprepar mig. Varför sätter man inte lilla kortläsaren till vänster i påstigningsdörren? Då kan resenärer med periodkort gå förbi till vänster och passagerare som behöver hjälp/ska stämpla kuponger/ändra standardresa gå till höger.
Det finns ganska många trafikhuvudmän som gör så. Sedan finns det i vanlig ordning andra trafikhuvudmän som betraktar det som fullkomligt otänkbart och "det skulle aldrig fungera här" och liknande. Man får vara med om ganska robust lokal kultur kring sådana här saker när man diskuterar med länstrafikhuvudmän. ;)
Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 09:23:31 AM
Jag upprepar mig. Varför sätter man inte lilla kortläsaren till vänster i påstigningsdörren? Då kan resenärer med periodkort gå förbi till vänster och passagerare som behöver hjälp/ska stämpla kuponger/ändra standardresa gå till höger.
Det blir ju en mer avancerad kabeldragning så till att börja med skulle det kosta mer. Att sätta kortläsaren bakom föraren är dessutom i praktiken nästan som att tillåta påstigning bak - passageraren är inte kvar i förarens synfält när kortet blippas, så det är svårt att avgöra om folk har blippat eller inte, och det är svårare att stoppa någon som inte har gjort det (eller som t ex inte verkar ha rätt att åka på reducerat pris).
Möjligen skulle man ju kunna sätta den vid bakre framdörrens stolpe, alltså så att man håller upp sitt kort åt vänster när man går in. Dock tror jag att folk anses vara för högerhänta för att klara av en sådan lösning?
Citat från: JDS skrivet 30 maj 2012, 10:17:29 AM
Det blir ju en mer avancerad kabeldragning så till att börja med skulle det kosta mer. Att sätta kortläsaren bakom föraren är dessutom i praktiken nästan som att tillåta påstigning bak - passageraren är inte kvar i förarens synfält när kortet blippas, så det är svårt att avgöra om folk har blippat eller inte, och det är svårare att stoppa någon som inte har gjort det (eller som t ex inte verkar ha rätt att åka på reducerat pris).
Möjligen skulle man ju kunna sätta den vid bakre framdörrens stolpe, alltså så att man håller upp sitt kort åt vänster när man går in. Dock tror jag att folk anses vara för högerhänta för att klara av en sådan lösning?
Kabeldragning är kanske dyrare genom taket, men absolut ingen omöjlighet...
Högerhänta visst, men det är väl ett tunt argument för att inte prova?
Konstigt att det fungerar med på och avstigning i samtliga dörrar i andra områden (inte SL alltså...)
På Norrtäljes dubbeldäckare sitter lilla läsaren i trappen upp i fram, tyvärr är det så trångt att folk ändå får köa i samma kö allihop...
Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 13:01:30 PM
Kabeldragning är kanske dyrare genom taket, men absolut ingen omöjlighet...
Högerhänta visst, men det är väl ett tunt argument för att inte prova?
Jag tycker det fungerar ganska bra att sträcka sig till en läsare monterad på vänster stolpe även om man har kortet i höger hand. Det blir någon dm ytterligare att sträcka armen, men inga större svårigheter.
Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 13:01:30 PM
Konstigt att det fungerar med på och avstigning i samtliga dörrar i andra områden (inte SL alltså...)
Lokal kultur igen... ;)
Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 13:01:30 PM
På Norrtäljes dubbeldäckare sitter lilla läsaren i trappen upp i fram, tyvärr är det så trångt att folk ändå får köa i samma kö allihop...
Det är väl van Hool T9? Det är väldigt svårt att montera kortläsare på något bättre sätt där. Hur man än gör är det för trångt så att köerna uppför trappan och in till nedervåningen blockerar varandra.
VDL Synergy, men interiören är väl mkt likartad i det hänseendet, dvs trångt och bökigt.
På ajFån
Citat från: JDS skrivet 30 maj 2012, 10:17:29 AM
Det blir ju en mer avancerad kabeldragning så till att börja med skulle det kosta mer. Att sätta kortläsaren bakom föraren är dessutom i praktiken nästan som att tillåta påstigning bak - passageraren är inte kvar i förarens synfält när kortet blippas, så det är svårt att avgöra om folk har blippat eller inte, och det är svårare att stoppa någon som inte har gjort det (eller som t ex inte verkar ha rätt att åka på reducerat pris).
Möjligen skulle man ju kunna sätta den vid bakre framdörrens stolpe, alltså så att man håller upp sitt kort åt vänster när man går in. Dock tror jag att folk anses vara för högerhänta för att klara av en sådan lösning?
Då är nästa fråga exakt hur stort ansvar som ska läggas på föraren att kolla visering på varenda kort, varenda passagerare? En snabb och smidig påstigning med ett (förhoppningsvis försvinnande) litet svinn kanske ändå är att föredra? Utvecklingen för den täta busstrafiken går ändå mot att biljett ska lösas INNAN man kliver på bussen och att kontroll helst ska ske via värdar eller kontrollanter medan föraren fokuserar på att framföra fordonet säkert och enligt tidtabell.
I Lunds stadstrafik var det i alla fall inga tekniska problem redan på tidigt 90-tal med att montera två kortläsare, där den ena satt precis snett höger bakom föraren och enbart gick att använda för periodkort eller för automatisk betalning av stadszonen. De som ville lösa biljett längre fick ta maskinen framme till höger istället.
Nu fungerade detta system mycket bättre med de äldre bussarna som hade normalt insteg. Varför det då? Jo, det fanns ett litet mitträcke som naturligt delade upp passagerarna i två köer. Det försvann när lågggolvsbussarna gjorde sitt inträde 1996 och detta mitträcke inte längre "kunde finnas" (då kommer ju inte rullatorer och barnvagnar på genom framdörrarna). De två köerna blev en kö och vips var hållplatstiden förlängd trots att det fortfarande fanns två kortläsare monterade som tidigare.
Och som har skrivits tidigare, de flesta tänker bara på sig själva... Det slår aldrig fel att den påstigande som har mest bråttom ombord också är den minst förberedde, med pengarna eller kortet längst ner i väskan eller fickan! >:(
Och som har skrivits tidigare, de flesta tänker bara på sig själva... Det slår aldrig fel att den påstigande som har mest bråttom ombord också är den minst förberedde, med pengarna eller kortet längst ner i väskan eller fickan! >:(
[/quote]
Helt rätt tyvärr och hur folk tänker och uppför sig i såna lägen kan jag inte begripa . Alla förlorar ju på att det tar längre tid.. var rätt kul häromdagen när jag körde och en skulle lösa biljett det tar ju en stund med våra bankkortsterminaler och en resenär en bit bak i kön börja muttra men när han väl kom fram så var hans kört slut ;) och då skämdes han ;D
Citat från: Peter L skrivet 30 maj 2012, 20:02:48 PM
Då är nästa fråga exakt hur stort ansvar som ska läggas på föraren att kolla visering på varenda kort, varenda passagerare? En snabb och smidig påstigning med ett (förhoppningsvis försvinnande) litet svinn kanske ändå är att föredra? Utvecklingen för den täta busstrafiken går ändå mot att biljett ska lösas INNAN man kliver på bussen och att kontroll helst ska ske via värdar eller kontrollanter medan föraren fokuserar på att framföra fordonet säkert och enligt tidtabell.
Jaså, det säger du? Jag tycker mera att utvecklingen verkar gå mot att passagerarna gör precis som de vill, medan den tvångsrekryterade solglasögonförsedde föraren fokuserar på att snacka med sina kompisar i mobilen och i bästa fall väntar tills det står "+0" i buss-PC:n innan han kör iväg från de större knutpunkterna, samtidigt som färdbeviskontrollen är ett ganska onödigt mellansteg i den process som börjar med att åka utan biljett och slutar med att ärendet avskrivs...