En eller två framdörrar i tätort

Startat av Optimal, 12 maj 2012, 12:02:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Denna tråd har knoppats av från tråden om ev. förändringar i Råsta efter 20/8-2012.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53158.new#new









Citat från: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 23:32:49 PM
Jo, men som vi också konstaterat tidigare så är ju dörrställningen 1-2-1 på Råsta 47XX-orna, inte optimala i Innerstadstrafik! -
däremot trodde ju jag på ett triangelbyte Råsta->Söderort->Hornsberg, men tydligen inte...

1 framför passar perfekt i innerstan, då jag bara öppnar en dörr, och det har inte vart några som helst problem

virtual1

Citat från: Jim skrivet 12 maj 2012, 12:02:18 PM
1 framför passar perfekt i innerstan, då jag bara öppnar en dörr, och det har inte vart några som helst problem

Kan säga att ur passagerarsynpunkt avskyr jag då det finns två dörrar och bara en öppnas, för man kan ge sig tusan att då man själv har kort att man fastnar bakom nån som ska strula med att plocka upp nåt ur en väska/plånbok som de inte hittar, eller att de ska stämpla och föraren inte har rätt tid på stämpeln och måste fixa den eller nåt annat som tar onödig tid för de som står bakom!

Optimal

Citat från: virtual1 skrivet 12 maj 2012, 13:10:39 PM
Kan säga att ur passagerarsynpunkt avskyr jag då det finns två dörrar och bara en öppnas, för man kan ge sig tusan att då man själv har kort att man fastnar bakom nån som ska strula med att plocka upp nåt ur en väska/plånbok som de inte hittar, eller att de ska stämpla och föraren inte har rätt tid på stämpeln och måste fixa den eller nåt annat som tar onödig tid för de som står bakom!

Då lägger du bara på kortet och går förbi. Att stå bakom en strulputte är inge bra ;). Sen brukar jag be dessa strulputtar att ställa sig i skamvrån och leta fram biljetten så resten kan passera. Skulle man öppna båda dörrarna öppnar man bara för plankare och andra som inte vill betala.

Bussfanatikern

Citat från: Jim skrivet 13 maj 2012, 01:43:36 AM
Skulle man öppna båda dörrarna öppnar man bara för plankare och andra som inte vill betala.
Det där är bara överdrivna fördomar, visst kan sådant förekomma men det händer inte alls så ofta som vissa verkar tro. Jag tycker att det räcker med en dörr om det är mellan en och fem personer som ska in men är det flera så går det fortare om man använder båda. Ska man vara på den säkra sidan så får man väl se till att ha alla andra dörrar stängda förutom den ena framdörren, annars kan väl plankarna lika gärna smita in där istället.

MartinB

Citat från: virtual1 skrivet 12 maj 2012, 13:10:39 PM
Kan säga att ur passagerarsynpunkt avskyr jag då det finns två dörrar och bara en öppnas, för man kan ge sig tusan att då man själv har kort att man fastnar bakom nån som ska strula med att plocka upp nåt ur en väska/plånbok som de inte hittar, eller att de ska stämpla och föraren inte har rätt tid på stämpeln och måste fixa den eller nåt annat som tar onödig tid för de som står bakom!

Håller med, finns två dörrar ska de öppnas om det inte finns starka skäl för motsatsen (t.ex. sträng kyla eller riktigt oväder).

Björn Ax

Jo finns det 2 dörrar brukar jag använda bägge om det inte är för kallt eller är några på hållplatsen.

lil-sis

Jag tycker det går snabbare att lasta med en dörr öppen, då blir det inte en klump i fram...

virtual1

Citat från: lil-sis skrivet 20 maj 2012, 07:37:05 AM
Jag tycker det går snabbare att lasta med en dörr öppen, då blir det inte en klump i fram...

Men det blir ju en lång kö istället, att gå förbi nån som står och "betalar" är ju inte så svårt då det finns två dörrar och båda är öppna!

Ersa

Förr fanns en solklar regel i många städer. Dubbla framdörrar med två köer.
Vänster dörr: Resenärer som klarar sig själva. T.ex påladdade busskort.
Höger dörr: Resenärer som behövde assistans av förare. T.ex enkelbiljetter, påfyllning osv.

Detta har dessvärre försvunnit numera, och i flera städer samlas alla i samma kö där bakomvarande med busskort hindras kliva på av en enda resenär som ska köpa en enkelbiljett.

Cyklisten

Nu har de flesta chaufförer i Malmö (i alla fall på Nobina) fått för sig att bara öppna den ena dörrhalvan. Det var kanske inget konstigt under vintern, men nu har det blivit varmt och fint och de fortsätter på det viset. Försöker att övertyga mig själv om att detta är icke-problem, men jag blir alltid lite irriterad. ibland går jag runt med en ryggsäck på ena armen och kameraväskan hängande på andra sidan så det blir att tränga sig lite. Det känns nästan bättre att beställa bussar med enkeldörr som är bredare och då har ju chauffören inget val utan bara att öppna dörren som den är  ;)
Jag undrar hur det var med Göteborgs dubbelled då man ändrade sig och beställde dubbla dörrar vid andra leveransen.

yngrot

1 eller 2 dörrar beror ju helt på vilket biljettsystem man har  förr när vi skulle klippa i kort och sälja biljetter till alla var det inge ide med 2 dörrar  ofta upplevde jag dessutom att med 2 dörrar såp blve det ändå inget flyt då folk som Ersa skriver inte så att säga går på rätt och efter förarplatsen blir det ju rätt trång ändå .. I Göteborg provas ju en ledvagn med förarplats längst fram och stora breda dörrar för att få lite mer flyt i trafiekn
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kimsan

Orsaken till att vi gör så i Malmö är att på MAN bussarna tappar framdörrarna trycket och börjar flippa omkring och blir svårstängda och på Volvo bussarna så sätter larmet igång sig och varnar för dörrfel trots att allt verkar funka. Sen har vi väder och klimatanläggning och plankare. Säg vad ni vill men dörr2 öppnas endast om någon med rullator eller stora väskor och liknande ska komma in. Int ens min chef kommer att få mig att öppna dörr 2 för annat så det e bara att leva med det i Malmö.

Robert Brink

Själv har jag alltid som förare föredragit två framdörrar! Man sparar väldigt mycket tid vid lastning. Däremot när det är riktigt kallt, så väljer jag oftast att bara öppna en framdörr för att spara på värmen. Det här med att tjyvåkare smiter förbi förekommer säkert, men jag börjar mer och  mer tycka, att det inte är förarens jobbb att jaga tjyvåkare, utan det ska kontrollgruppen göra! (Som dock inte alltför ofta syns på bussar...)

//R

bjorn_k

Det är ju synd att lilla kortläsaren (i Access/SL-land) inte sitter på vänster sida framdörren (vilket den gör i dubbeldäckaren, men där är dörren för trång) eller strax bakom förarbåset då hade man kunnat låta resenärer sköta sig själva i vänster kö och hjälpa de i höger kö med reskassa/stämpel/övriga frågor...


På ajFån

Cyklisten

Citat från: Kimsan skrivet 21 maj 2012, 12:54:37 PM
Orsaken till att vi gör så i Malmö är att på MAN bussarna tappar framdörrarna trycket och börjar flippa omkring och blir svårstängda och på Volvo bussarna så sätter larmet igång sig och varnar för dörrfel trots att allt verkar funka. Sen har vi väder och klimatanläggning och plankare. Säg vad ni vill men dörr2 öppnas endast om någon med rullator eller stora väskor och liknande ska komma in. Int ens min chef kommer att få mig att öppna dörr 2 för annat så det e bara att leva med det i Malmö.

Jag kan bara tacka för denna förklaring, blir säkert mindre irriterad nu efter att jag har förstått saken bättre. Fast det du skriver borde egentligen åtgärdas på en verkstad, men jag vet ju själv hur det kan se ut  ;)