...ty i Tallinn(Ülemiste)står ett 20-tal exsvenskar till salu som uppenbart ingen vill köpa...
Här kommer ett urval av dessa tagna 16 april i år./Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250796.jpg)
ARR 6142
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250797.jpg)
ARR 7111(även 7112 sågs)
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250798.jpg)
KEO 3374(även 3571 sågs)
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250799.jpg)
Även några norska bussar sågs såsom denna
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250802.jpg)
SWE/NOB 4041(även f d 4526 stod där)
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250807.jpg)
ARR 6452(Var,när hur spelas Eskilscupen?)
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250813.jpg)
KEO 6145 och NOB 4981(även NOB 5196,5201 och 5397 sågs)
Intressant att dom svenska reg skyltarna får sitta kvar
...och så några bussar i trafik också:
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250822.jpg)
Ännu finns dessa äldre trådbussar i trafik,men flera nya Solaris/Ganz syntes
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250833.jpg)
2 ex CON/VEO
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250828.jpg)
ex NOB 4520
Kanske problemen i ekonomin tillsammans med en mättad marknad som gör dem mera svårsålda?
Jaså det är i Tallinn 4519-4520 och 4550-4553 har hamnat. Har undrat i ett års tid nu varför jag bara ser 4554 kvar i Uppland... :P
//Jacob
Marknaden börjar mättas samtidigt som miljökraven blir högre i Baltikum och Ryssland. Numera är Kazakstan det närmaste landet att exportera bussar äldre än c.a 11-13 år gamla. Och i och med miljözonerna blir ju bussarna nästan värdelösa sedan de fyllt 8 år.
Sen är det väl även så att ekonomin rent generellt förbättrats i flera av länderna i forna Öst. Det medför i sin tur att även de får både krav såväl som möjlighet att köpa annat än utrangerade bussar från västra Europa.
Är det inte så att dom baltiska länderna har fått liknande krav som här på utsläpp o liknande då dom är med i EU
Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 maj 2012, 11:29:52 AM
ARR 6452(Var,när hur spelas Eskilscupen?)
Google är din vän, och letar gärna upp det du vill veta! 8)
http://www.eskilscupen.nu/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eskilscupen
Citat från: Nico skrivet 03 maj 2012, 16:23:19 PM
Sen är det väl även så att ekonomin rent generellt förbättrats i flera av länderna i forna Öst. Det medför i sin tur att även de får både krav såväl som möjlighet att köpa annat än utrangerade bussar från västra Europa.
Citat från: Erling.L skrivet 03 maj 2012, 16:42:31 PM
Är det inte så att dom baltiska länderna har fått liknande krav som här på utsläpp o liknande då dom är med i EU
Visst är det så. Och med tanke på att många bussar länge tillverkats i "låglöneländer" i Östeuropa (t.ex Scania, Volvo/"Carrus" och Solaris i Polen sedan sent 1990-tal) är det ju inte så underligt att de numera hellre köper sina egna bussar, än övertar gamla slitna saker som är uttjänta hos oss.
Det är ju bara att acceptera att det numera är vi svenskar som köper polska bussar till vår upphandlade linjetrafik, med ett undantag av Säfflebussarna. ;)
Vart gick 7111 i SL-land och när försvann den?
Hur vet man att bussarna på bilderna inte går att sälja?
Har dom stått där länge? Åtminstone några av bussarna har väl vad jag kan se relativt nyligen lämnat Sverige.
Citat från: tågluffaren skrivet 03 maj 2012, 17:41:56 PM
Vart gick 7111 i SL-land och när försvann den?
Märsta mellan Mars 2009- Oktober 2011.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 maj 2012, 11:29:52 AM
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1250802.jpg)
SWE/NOB 4041(även f d 4526 stod där)
Vad är det för Vest V25 som står bredvid denna?
Citat från: JB92 skrivet 03 maj 2012, 18:26:22 PM
Vad är det för Vest V25 som står bredvid denna?
Det er antakelig en av de fra Cominor.
I februar kjøpte Truckparts Eesti ca. 60 gamle busser fra Cominor i forbindelse med at Nobina overtok trafikken i Tromsø. Så man kan nok si at det er en liten metning i markedet for tiden.
Her har jeg laget en liste over dem på fotobus.msk.ru: http://www.fotobus.msk.ru/list.php?did=8708
Alle som er røde eller lilla er blant dem. Altså alle unntatt Setra'en.
Det er forresten fullt mulig å selge 20 år gamle busser til Baltikum. I fjor høst solgte Telemark Bilruter flere så gamle busser til Pasvalys i Litauen, som har kjøpt busser fra dem i mange år. De kjøpte faktisk flere enn det var behov for, så 3-4 av dem står fortsatt uten registrering der nede. I 2010 kjøpte de en 1983 Scania S82 (Repstad). :)
Citat från: Jacob skrivet 03 maj 2012, 11:50:53 AM
Jaså det är i Tallinn 4519-4520 och 4550-4553 har hamnat. Har undrat i ett års tid nu varför jag bara ser 4554 kvar i Uppland... :P
//Jacob
Då får jag bjuda på fd. Nobina 4519 ;)
(http://www.fredrik-mattsson.se/temp/612BFJ-20120428.jpg)
Trevligt med bilderna på 4519 och 4520, i dem har man åkt åtskilliga mil. Känns oerhört ovant att se dem i detta utförande. :P
Der er stort set ikke nogen i brugt-bus branchen som kan leve af at sælge busser til eksport mere, bare se på Busmarket. Selv lukkede jeg mit firma Københavns Bushandel 31-12-2011 og flyttede til Australien.
Siden finanskrisen har der været meget lille efterspørgsel på brugte busser, og flere og flere selskaber køber nye busser eller leaser dem af fabrikanten, og dem der kan sælges får man næsten ingen penge for. Et andet problem med de brugte busser fra Danmark, Sverige og Norge er at de er i meget dårlig stand.
I 2011 købte jeg 50 busser direkte fra drift i København og kørte dem til skrot, de var ikke bedre værd - busselskabet var enige med mig. Vejstruprød Busimport i Danmark har skrottet over 200 af deres brugte busser i 2010-2011 da der ingen interesse var for dem mere.
TruckParts Eesti er smarte, de køber 10-12 år gamle busser for 25-35.000 kr stykket og sætter dem til salg i Tallinn, og hvis de ikke kan sælge dem så skrotter de dem og sælger dem som reservedele.
Det är en rätt hyfsad värdeminskning om man jämför inköpspriset av en ny buss med vad den är värd 10 år efteråt.
Det återstår dock att se hur länge vi har råd att leva efter målet att i miljöns namn skrota ut allt i bussväg som fyllt 8-10 år (16 år i SL-trafiken), samt hindra alla former av dispenser att köra något äldre bussar med nya motorer och nytt avgasreningssystem.
Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2012, 15:08:12 PM
Det är en rätt hyfsad värdeminskning om man jämför inköpspriset av en ny buss med vad den är värd 10 år efteråt.
Det återstår dock att se hur länge vi har råd att leva efter målet att i miljöns namn skrota ut allt i bussväg som fyllt 8-10 år (16 år i SL-trafiken), samt hindra alla former av dispenser att köra något äldre bussar med nya motorer och nytt avgasreningssystem.
Blää för denna kapitalförstöring, rena och fräscha grejer i all ära men jag ser inget egenvärde i att bussarna ska vara fabriksnya.
Dom korta perioder som jag är i Sverige tillbringar jag i Frihmanen, och där står det ju mer eller mindre ständigt dussintals bussar ifrån Norge och Sverige för export österut. Det är ju ofta man ser estniska bärgare som kör i skytteltrafik till frihamnen med uttjänta bussar. Så jag får inte riktigt ihop det när folk här säger att det inte finns någon vidare export marknad längre.
Citat från: OrientExpress skrivet 04 maj 2012, 16:31:42 PM
Dom korta perioder som jag är i Sverige tillbringar jag i Frihmanen, och där står det ju mer eller mindre ständigt dussintals bussar ifrån Norge och Sverige för export österut. Det är ju ofta man ser estniska bärgare som kör i skytteltrafik till frihamnen med uttjänta bussar. Så jag får inte riktigt ihop det när folk här säger att det inte finns någon vidare export marknad längre.
Många bussar skickas direkt till skrotning i Estland numera. Billigare att skrota där och det finns ett behov av reservdelar.. Dessutom finns det en marknad längre österut. Antar att köparna kommer till Estland enklare än att åka över Östersjön.
Citat från: Ersa skrivet 03 maj 2012, 16:52:38 PM
Google är din vän, och letar gärna upp det du vill veta! 8)
http://www.eskilscupen.nu/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eskilscupen
Visst kan man göra så(också),men det är alltid roligare att få lite fart på forumet här också,
ty vi är många här som kan utveckla många frågeställningar som man inte direkt får ut via en hemsida ;)/Ulf
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 maj 2012, 20:20:16 PM
Många bussar skickas direkt till skrotning i Estland numera. Billigare att skrota där och det finns ett behov av reservdelar.. Dessutom finns det en marknad längre österut. Antar att köparna kommer till Estland enklare än att åka över Östersjön.
Visst är det så. För några månader sedan skickades det tre stycken fina välskötta påställda besiktigade B10M Säffle (88-92) från Rimbo till Estland, där de genast demonterades och blev till reservdelar. Att importera sådana gamla bussar med syftet att registrera dem med Estländska skyltar var det aldrig tal om.