Dålig efterfrågan på exsvenska bussar(?)...

Startat av Ulf Berlin, 03 maj 2012, 11:29:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det är en rätt hyfsad värdeminskning om man jämför inköpspriset av en ny buss med vad den är värd 10 år efteråt.
Det återstår dock att se hur länge vi har råd att leva efter målet att i miljöns namn skrota ut allt i bussväg som fyllt 8-10 år (16 år i SL-trafiken), samt hindra alla former av dispenser att köra något äldre bussar med nya motorer och nytt avgasreningssystem.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2012, 15:08:12 PM
Det är en rätt hyfsad värdeminskning om man jämför inköpspriset av en ny buss med vad den är värd 10 år efteråt.
Det återstår dock att se hur länge vi har råd att leva efter målet att i miljöns namn skrota ut allt i bussväg som fyllt 8-10 år (16 år i SL-trafiken), samt hindra alla former av dispenser att köra något äldre bussar med nya motorer och nytt avgasreningssystem.
Blää för denna kapitalförstöring, rena och fräscha grejer i all ära men jag ser inget egenvärde i att bussarna ska vara fabriksnya.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

OrientExpress

Dom korta perioder som jag är i Sverige tillbringar jag i Frihmanen, och där står det ju mer eller mindre ständigt dussintals bussar ifrån Norge och Sverige för export österut. Det är ju ofta man ser estniska bärgare som kör i skytteltrafik till frihamnen med uttjänta bussar. Så jag får inte riktigt ihop det när folk här säger att det inte finns någon vidare export marknad längre.

Björn Forslund

Citat från: OrientExpress skrivet 04 maj 2012, 16:31:42 PM

Dom korta perioder som jag är i Sverige tillbringar jag i Frihmanen, och där står det ju mer eller mindre ständigt dussintals bussar ifrån Norge och Sverige för export österut. Det är ju ofta man ser estniska bärgare som kör i skytteltrafik till frihamnen med uttjänta bussar. Så jag får inte riktigt ihop det när folk här säger att det inte finns någon vidare export marknad längre.

Många bussar skickas direkt till skrotning i Estland numera. Billigare att skrota där och det finns ett behov av reservdelar..  Dessutom finns det en marknad längre österut. Antar att köparna kommer till Estland enklare än att åka över Östersjön.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 03 maj 2012, 16:52:38 PM
Google är din vän, och letar gärna upp det du vill veta! 8)
http://www.eskilscupen.nu/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eskilscupen
Visst kan man göra så(också),men det är alltid roligare att få lite fart på forumet här också,
ty vi är många här som kan utveckla många frågeställningar som man inte direkt får ut via en hemsida ;)/Ulf

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 maj 2012, 20:20:16 PM
Många bussar skickas direkt till skrotning i Estland numera. Billigare att skrota där och det finns ett behov av reservdelar..  Dessutom finns det en marknad längre österut. Antar att köparna kommer till Estland enklare än att åka över Östersjön.

Visst är det så. För några månader sedan skickades det tre stycken fina välskötta påställda besiktigade B10M Säffle (88-92) från Rimbo till Estland, där de genast demonterades och blev till reservdelar. Att importera sådana gamla bussar med syftet att registrera dem med Estländska skyltar var det aldrig tal om.