Den första av GS 52 nya togs emot under måndagen o sattes på ett kort pass så nu börjar det roliga
(http://web.comhem.se/lcd/804_1.jpg)
(http://web.comhem.se/lcd/804_2.jpg)
(http://web.comhem.se/lcd/804_3.jpg)
(http://web.comhem.se/lcd/804_4.jpg)
(http://web.comhem.se/lcd/804_5.jpg)
(http://web.comhem.se/lcd/804_6.jpg)
(http://web.comhem.se/lcd/804_7.jpg)
skall Bli skoj o få köra dem i trafik då den gick gott den lilla test turen jag gjorde
Trevligt och kul med förarplatsbilder ser ut som förarplatsen är lägre än normalt på låggolvsvagnar en synvilla ??? Många knappar på höger satellit vad är alla till många är ju lätt räkna ut .. Ser ut som att det är en knapp för förarlampa annars verkar ju Volvo tyvärr gjort så förarlampa tänds ihop med explampa vilket inte är så smart ..
Citat från: yngrot skrivet 01 maj 2012, 12:52:11 PM
Trevligt och kul med förarplatsbilder ser ut som förarplatsen är lägre än normalt på låggolvsvagnar en synvilla ??? Många knappar på höger satellit vad är alla till många är ju lätt räkna ut .. Ser ut som att det är en knapp för förarlampa annars verkar ju Volvo tyvärr gjort så förarlampa tänds ihop med explampa vilket inte är så smart ..
Ja den e lägre o gillar dem gjort golvet vid D1-2 rött så folk kankse fattar det e dumt o stå där
Men hamnar man inte lite väl lågt då i förhållande till de som stiger på ?? Det är ju bättre sitta så man kommer i ögonhöjd med folk och inte behöver titta upp på de som stiger på .
Det här med låg förarplats finns det ju för och nackdelar med.. Iaf ur min synvinkel. Fördelen är ju att (om den inte blir för låg) att man kan få mer kontakt med passagerare, vilket iof är en nackdel, om det är "fel" passagerare man möter. Jag som passagerare föredrar när föraren sitter hyfsat lågt (inte så högt som i Veolias Volvo-boggibussar i GBG).
Men dessa bussar ser riktigt trevliga ut. Ser fram emot när dessa är i trafik!
Åkte den (804) igår, och det var faktiskt en trevlig upplevelse. Mycket tystare i framdelen än de bussar som går på linje 17 just nu.
Utan tvekan en av de bättre bussar som jag någonsin åkt.
En något teknisk fråga, är jag hel fel ute med att "signalprio" brukar sitta på vänster sida eller har volvo alltid haft på höger?
Placering av signalprio är en specfråga. Dock är väl den bästa placering till höger. Den sämsta jag sett är den Veolia har långt ner till vänster under sidorutan
Ser trevliga ut :) Gillar att skyltsystem osv är "inbyggt" i AIC= inte en massa störande extrautrustning på förarplats. Mm, signalprio hade vart kul att ha... Undra när sthlmsområdet får denna "modernitet" :-S
På ajFån
Där har du fel Björn skyltning sköts av I-tid skärmen till höger. AIC sitter förmodligen i taket som de gör på våra 8500 eller om de funktioner är inbyggda i displayen i brädan som det är på våra 8700
Är dessa bullriga utåt sett? Vilken typ av växellåda? AC i hela bussen?
Citat från: Calle skrivet 07 maj 2012, 19:51:26 PM
Är dessa bullriga utåt sett? Vilken typ av växellåda? AC i hela bussen?
På det övre fotot så serman AC aggregatet på taket fremre del. Dom små burkarna på släpet er slav för AC enheten. Denne har AC i hele vagnen. Man ser også temp reglaget vid förarplatsen. Om den innte ac i pass avd så har den ingen siffror på reglaget, kun varm/kall markering
Citat från: Knut skrivet 07 maj 2012, 20:31:08 PM
På det övre fotot så serman AC aggregatet på taket fremre del. Dom små burkarna på släpet er slav för AC enheten. Denne har AC i hele vagnen. Man ser også temp reglaget vid förarplatsen. Om den innte ac i pass avd så har den ingen siffror på reglaget, kun varm/kall markering
Visst är det siffror även om det inte är AC i pass-delen. Men det stämmer att det är AC i hela bussen. Det är samma lösning som de nyare dubbellederna med ett lite kraftigare aggregat fram och ett slav-aggregat bak som endast har förångare. Att det är ett kraftigare aggregat ser man om man tittar ovanifrån eftersom det är hela fem kondensorfläktar på främre aggregatet.
Samma system har alltså de nyaste dubbellederna med kondensor+förångare i främre delen och endast förångare längst bak. I mellandelen sitter det faktiskt bara vanliga friskluftsfläktar så där lär det vara varmast på sommaren :)
Citat från: yngrot skrivet 07 maj 2012, 15:21:08 PM
Där har du fel Björn skyltning sköts av I-tid skärmen till höger. AIC sitter förmodligen i taket som de gör på våra 8500 eller om de funktioner är inbyggda i displayen i brädan som det är på våra 8700
Hm... Har jag fattat fel? Jag ser ingen extra skärm till höger, enda skärmen är samma som vi har på våra nyare vagnar, dvs volvos egen (som jag kallar AIC, men det är säkert galet då?). Sen att det är "iTid" som sköter själva skyltande osv är väl egentligen sak samma, det viktiga är att det är belamrat med så få "extra" prylar runt förarplatsen som möjligt. Gärna knappar och reglage men det ska vara inbyggt!
På ajFån
Helt korrekt finns ingen AIC för fordonet.
Blev sugen på att köra linje 17 igen :), undrar om man kan tigga till sig några timmar på buss under sommaren. Dessa bussar är mycket tysta på utsidan, hör när MAN, B10 CNG och B9S kör förbi hemma men icke de nya 7700. Sådan stol skulle jag vilja se i spårvagnarna för oss förare.
Stolen är väl sådär .. var mkt problem i början många var vana trampa på pedal för att vrida men se det ska man inte då ramlar staget för att dra stol fram/bak av .. nu funkar de rätt bra fördel är ju att reglagen sitter på höger sida och inte som Volvostolen/Isringhausen?? där är reglagen spridda lite överallt. Denna går ju oxå att vrida helt vilket inte går på Volvostolen . I 3 av våra bussar är det en variant där man styr fram/bak via luftstyrd reglage på stolen
Citat från: yngrot skrivet 08 maj 2012, 13:58:08 PM
Stolen är väl sådär .. var mkt problem i början många var vana trampa på pedal för att vrida men se det ska man inte då ramlar staget för att dra stol fram/bak av .. nu funkar de rätt bra fördel är ju att reglagen sitter på höger sida och inte som Volvostolen/Isringhausen?? där är reglagen spridda lite överallt. Denna går ju oxå att vrida helt vilket inte går på Volvostolen . I 3 av våra bussar är det en variant där man styr fram/bak via luftstyrd reglage på stolen
Denna har inget sådant stag för längdleds justering utan e en knapp på sidan o vridningen e en rund knapp fram
Ser här att man har gått tillbaka till att ha skyltning enbart för linjenummer på vänster sida. Tidigare så har man ju haft samma som på höger sida och fram, det vill säja skyltning för både linjenummer och destination. Kan det vara en kostnadsfråga?
Citat från: Erling.L skrivet 08 maj 2012, 14:46:46 PM
Denna har inget sådant stag för längdleds justering utan e en knapp på sidan o vridningen e en rund knapp fram
Såg det nu när jag kolla lite nogare .. denna version är bättre
Citat från: Bussfanatikern skrivet 09 maj 2012, 00:58:47 AM
Ser här att man har gått tillbaka till att ha skyltning enbart för linjenummer på vänster sida. Tidigare så har man ju haft samma som på höger sida och fram, det vill säja skyltning för både linjenummer och destination. Kan det vara en kostnadsfråga?
Veolias bussar i GBG skyltar också bara linjenummer på vänstersidan.
trodde inte de fanns andra stadsbussar än MAN :o :o :o
Citat från: homer skrivet 09 maj 2012, 16:34:18 PM
trodde inte de fanns andra stadsbussar än MAN :o :o :o
Nej man börjar ju undra...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Fast det va ju inte jätte långt ifrån att det blev MAN här med...
Citat från: danneh skrivet 09 maj 2012, 16:15:06 PM
Veolias bussar i GBG skyltar också bara linjenummer på vänstersidan.
Visserligen är det så men på stomlinjebussarna så bör det stå både linjenummer och destination även på vänster sida. På vanliga bussar räcker det dock med endast linjenumret.
Tror inte det spelar någon roll om det är en stomlinje eller ej. Som vanlig resenär ser man ju inte att detta är en stombuss ändå, eftersom de är i vanlig VT-lack, så då är det sak samma om det är en stomlinje eller ej.
Synd att man har slutat med den speciella färgsättningen för stomlinjebussarna. GS 977-980 och 599-613 har ju den vanliga färgsättningen men skyltar ändå både linjenumret och destinationen även på vänster sida. Dessutom har dom ju också barnvagnsplatser i bakdelen och just dessa två specialiteter torde väl vara för att bussarna ska kunna rulla på både dom vanliga och stomlinjerna.
Barnvagnsplats i släpet finns på i stort sett alla ledbussar i Göteborg, utom GS gamla 900-serie.
Citat från: danneh skrivet 11 maj 2012, 18:33:11 PM
Barnvagnsplats i släpet finns på i stort sett alla ledbussar i Göteborg, utom GS gamla 900-serie.
Av dom gasdrivna bussarna i 900-serien så är det bara 918-932 som har detta då dom är ombyggda till stomlinjeutförande. Även 901-917 hade det. 933-951 är förberedda för att i efterhand kunna förses med en extra barnvagnsplats i bakdelen men eftersom dessa bara är vanliga linjebussar så har man inte brytt sej om att göra detta.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 10 maj 2012, 01:15:11 AM
Visserligen är det så men på stomlinjebussarna så bör det stå både linjenummer och destination även på vänster sida. På vanliga bussar räcker det dock med endast linjenumret.
Dessa skyltar destination med
Citat från: Erling.L skrivet 28 maj 2012, 15:58:15 PM
Dessa skyltar destination med
Detta verkar dock vara något som korrigerats i efterhand eftersom en del av de nya fortfarande bara har linjenummer medan några har fått en större skyld nere i fönstret i stället. Kanske kom man på att man specat fel?
Citat från: CS skrivet 28 maj 2012, 20:28:12 PM
Detta verkar dock vara något som korrigerats i efterhand eftersom en del av de nya fortfarande bara har linjenummer medan några har fått en större skyld nere i fönstret i stället. Kanske kom man på att man specat fel?
Tror inte den stora Monteras på bandet i fabriken utan görs av folket som kommer o gör justeringar o liknande
Måste säga att Volvo har verkligen lyckats denna gången! Bra och tysta bussar, och de verkar klara gasdriften ypperligt. :)
Lista over bussarna:
800 DHW 387
DHW 402
802 DHW 407
803 DHW 461
804 DHW 348
805 DHW 373
806 DHW 374
807 DHW 462
808 DHW 471
809 DHW 481
810 DHW 483
DHW 504
DHW 508
DHW 511
814 DHW 514
815 DHW 515
816 DHW 521
DHW 533
818 DHW 544
DHW 545
EGM 832
821 DHW 553
DHW 555
DHW 563
DHW 434
DHW 445
DHW 446
Svenn Erik
Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 02 juni 2012, 18:43:04 PM
Lista over bussarna:
800 DHW 387
DHW 402
802 DHW 407
803 DHW 461
804 DHW 348
805 DHW 373
806 DHW 374
807 DHW 462
808 DHW 471
809 DHW 481
810 DHW 483
DHW 504
DHW 508
813 DHW 511
814 DHW 514
815 DHW 515
816 DHW 521
DHW 533
818 DHW 544
DHW 545
EGM 832
821 DHW 553
822 DHW 555
DHW 563
DHW 434
DHW 445
DHW 446
Svenn Erik
Lagt till 813 och 822.
Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 02 juni 2012, 18:43:04 PM
Lista over bussarna:
800 DHW 387
801 DHW 402
802 DHW 407
803 DHW 461
804 DHW 348
805 DHW 373
806 DHW 374
807 DHW 462
808 DHW 471
809 DHW 481
810 DHW 483
811 DHW 504
812 DHW 508
813 DHW 511
814 DHW 514
815 DHW 515
816 DHW 521
817 DHW 533
818 DHW 544
819 DHW 545
820 EGM 832
821 DHW 553
822 DHW 555
823 DHW 563
824 DHW 434
825 DHW 445
826 DHW 446
Svenn Erik
Och här var resten!
//Jonas G
Citat från: CS skrivet 28 maj 2012, 20:28:12 PM
Detta verkar dock vara något som korrigerats i efterhand eftersom en del av de nya fortfarande bara har linjenummer medan några har fått en större skyld nere i fönstret i stället. Kanske kom man på att man specat fel?
Har konstaterat att samtliga nu har fått den stora skylten i rutan. Problemet är alltså åtgärdat.