Hej!
Vi får snart en ny depå i Uppsala och det bolag som kommer husera där har bestämt att ta ut en parkeringsavgift på 60kr per månad. Detta är inte för motorvärmare utan enbart för att få parkera sin bil på området.
Det är ju som bekant lite svårt att åka kollektivt till jobbet när man själv ska köra bussen. I alla fall är det så på alla ställen som saknar nattbuss.
Jag kan som tidigast vara på jobbet klockan 06:00 om jag åker kollektivt och ni som kör buss vet ju hur många tjänster som börjar före 06:00.
Tycker ni det är rimligt att ta ut en sådan parkeringsavgift när man inte har något annat val än att ta bilen?
Jag menar, depån ligger mitt ute på en åker i utkanten av Uppsala, det går inte ens buss förbi den utan man får gå en bit vilket ökar restiden.
Det finns även alternativ till parkering som är gratis, dock får man gå en bit längre.
Ingen förstår riktigt hur arbetsgivaren har tänkt här. Visst, 60kr per månad är ju inget säger ni. Men det blir trots allt 720kr per år.
Vi måste ju betala mer och mer för att få jobba i denna branschen. Vi kan ju sedan länge börja och sluta på olika ställen utan att ha betalt för resa till och från...
Är det inte Skatteverket som numera fastställt att personalparkeringar är en anställningsförmån, och därför försöker ta ut en skatt för dem? Dvs att arbetsgivaren tvingas betala skatt för att de ger sina anställda en förmån. Och därmed försöker ju arbetsgivaren få in dessa pengar på något vis.
Om det nu är så att Skatteverket bestämmer att UL & Nobina inte får nolltaxera sina egna parkeringsplatser på sin egen mark får man ju naturligtvis ha en egen åsikt om det.
Tror att Ag väljer att kalla det "förmånsbeskattning"... Dra direkt på bruttolön så blir det mindre utgifter för Ag. Vi betalade 75kr i just för förmånsskatt för plats med stolpe på Arlanda när jag jobbade där.
Varför gäller då detta enbart Uppsaladepån och ingen annan depå i Uppland?
S.k fri parkeringsplats (utomhus eller garage) skall räknas som förmån beräknad efter vad en likartad parkering inom orten kostar.
60:- i månaden får nog anses som väldigt billigt i det avseendet, det är väl ungefär vad det kostar per dygn i Uppsala på privata parkeringar utanför city.
Man kan ju jämföra med de priser/förmånsbeskattning som gäller för dem som har "fri" garageplats i Sthlm:s innerstad på sin arbetsplats, då räcker inte 720:- i månaden inte :-(
Förmodligen blir det billigare att betala istf att åka på en eftertaxering, dessutom lär nog entreprenörerna få betala extra för personalens p-platser till fastighetsägaren.
P-platser på mindre orter där det inte finns någon allmän marknad anses normalt inte ha något förmånsvärde, m a o kommer Skatteverket knappast att eftertaxera förarna i Älmsta för fri parkering eftersom det inte finns något snittpris för allmänna betalparkeringar där.
Keolis Jönköping tar en avgift om 500 kr/år för p-tillstånd - självkostnadspris för ytan man hyr (och låter patrullera) utanför garageområdet.
Får bli att man parkerar på Allianshallens parkering då, tror man fortfarande får stå på vissa av parkeringarna där som besökare till innebandyhallarna. Avståndet till depån är exakt samma som man får gå från stadsbussen.
Citat från: KG skrivet 17 april 2012, 22:19:04 PM
Får bli att man parkerar på Allianshallens parkering då, tror man fortfarande får stå på vissa av parkeringarna där som besökare till innebandyhallarna. Avståndet till depån är exakt samma som man får gå från stadsbussen.
Men om du ska jobba så besöker du ju inte bandyhallen... Dessutom är 60 spänn för en uppsalaparkering ruskigt billigt...
Håller med många, nog skulle jag gladeligen betala 60:- för en månadsparkering i uppsala.
KG:
Räkna in den tid det tar att gå till och från allianshallen så har du sparat in dom där 60:- rätt omgående, tid är pengar.
Citat från: jocke skrivet 18 april 2012, 01:39:44 AM
Räkna in den tid det tar att gå till och från allianshallen så har du sparat in dom där 60:- rätt omgående, tid är pengar.
Å andra sidan så är det ju aldrig fel med en liten rask morgonpromenad... Det här yrket har ju en viss förmåga att sätta sig runt magen, med tillhörande bekymmer.
Min arbetsgivare får mig att betala 300:-/mån. Visst, det dras som förmån och sånt. Men det blir en slant mindre på lönen om man slår ut det
snart sitter det myntinkast på personaltoaletterna också...
Citat från: homer skrivet 18 april 2012, 10:11:52 AM
snart sitter det myntinkast på personaltoaletterna också...
Ja, det kommer den dagen Skatteverket beslutar att fri tillgång till toalett på arbetsplatsen är en skattepliktig förmån.
Inom just denna bransch finns det andra "förmåner" som Skattmasen koncentrerar sig på förutom fri eller subventionerad parkering.
Fria eller subventionerade resor är ju en välbekant punkt men även om du kan använda arbetsgivarens fordon för privata ärenden, t.ex avlösningsbilen, om man åker förbi ICA eller Coop på väg till garaget efter tjänsten eller om man lånar hem arbetsgivarens fordon (t/fr jobbet som inte är tjänsteresa) så kan det anses som skattepliktig förmån.
Tanka billigare till arbetsgivarens nettopris, fri biltvätt etc etc kan förmånsbeskattas om de kommer till kännedom.
Citat från: Håkan_E skrivet 18 april 2012, 11:17:02 AM
Inom just denna bransch finns det andra "förmåner" som Skattmasen koncentrerar sig på förutom fri eller subventionerad parkering.
Fria eller subventionerade resor är ju en välbekant punkt men även om du kan använda arbetsgivarens fordon för privata ärenden, t.ex avlösningsbilen, om man åker förbi ICA eller Coop på väg till garaget efter tjänsten eller om man lånar hem arbetsgivarens fordon (t/fr jobbet som inte är tjänsteresa) så kan det anses som skattepliktig förmån.
Tanka billigare till arbetsgivarens nettopris, fri biltvätt etc etc kan förmånsbeskattas om de kommer till kännedom.
Det är ju likadant inom alla branscher men möjligheterna att utnyttja förmåner varierar förstås beroende på vilket yrke man har.
I stort sett är det enda som är en skattefri förmån (än så länge) fritt kaffe på jobbet. Till och med någon liten kaka kan vara tillåtet.
När det gäller parkeringsplatser kan man förenklat uttrycka det som så att om det är i ett område där det kostar pengar för allmänheten att parkera så blir det en skattepliktig förmån om arbetsgivaren tillhandahåller fri parkering. Ofta kostar det mer för den anställda att skatta för detta än vad arbetsgivaren tar ut för parkeringsplatsen.
Så skyll inte detta på arbetsgivarna utan på Skatteverket och ytterst de politiker som beslutat det skall vara så.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 april 2012, 11:26:59 AM
Så skyll inte detta på arbetsgivarna utan på Skatteverket och ytterst de politiker som beslutat det skall vara så.
Sic! Precis min åsikt!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 april 2012, 11:26:59 AM
När det gäller parkeringsplatser kan man förenklat uttrycka det som så att om det är i ett område där det kostar pengar för allmänheten att parkera så blir det en skattepliktig förmån om arbetsgivaren tillhandahåller fri parkering.
Just i det här fallet borde man ju komma undan kan man tycka då depån/parkeringen ligger ute i "ingenstans", så det finns ju inga andra parkeringar i närheten som kan användas som riktmärke...
Fast jag har aldrig fått betala för nån parkering på någon arbetsplats, så varför är det olika regler ?
Nu jobbar jag ju i Frihamnen och där är det bara betalparkeringar i området, varför får jag då gratis
parkering av Keolis ??
Citat från: Z skrivet 18 april 2012, 12:23:20 PM
Just i det här fallet borde man ju komma undan kan man tycka då depån/parkeringen ligger ute i "ingenstans", så det finns ju inga andra parkeringar i närheten som kan användas som riktmärke...
Man tar ett snitt från medelpriset på orten/stadsdelen när man gör sådana beräkningar (har själv råkat ut för det)
Citat från: MartinMartin skrivet 18 april 2012, 12:49:40 PM
Fast jag har aldrig fått betala för nån parkering på någon arbetsplats, så varför är det olika regler ?
Nu jobbar jag ju i Frihamnen och där är det bara betalparkeringar i området, varför får jag då gratis
parkering av Keolis ??
Sannolikt för att Skatteverket inte börjat granska Keolis och deras medarbetare ännu i Sthlm:s området, men det kommer var så säker.
På Centralsjukhuset i Karlstad, får de anställda betala per timme på spec personalparkeringar, måste ha transponder och det är bommar vid in/ut passering.
En orsak är att det ska stimulera att åka kollektivt. ??? Vilket inte går så bra L S H, för drygt 20 år sen gick det personallinjer istf lokalbussar söndag morgon
och det gav ju en rejäl hacka om natten annars varit skral.
Citat från: MartinMartin skrivet 18 april 2012, 12:49:40 PM
Fast jag har aldrig fått betala för nån parkering på någon arbetsplats, så varför är det olika regler ?
Nu jobbar jag ju i Frihamnen och där är det bara betalparkeringar i området, varför får jag då gratis
parkering av Keolis ??
vissa arbetsgivare subventionerar sånt till 0 men inte alla då dom anser det kostar för mycket eller ger för mycket pappersjobb
Citat från: Erling.L skrivet 18 april 2012, 13:45:45 PM
vissa arbetsgivare subventionerar sånt till 0 men inte alla då dom anser det kostar för mycket eller ger för mycket pappersjobb
Jo, men det blir likväl för den anställde en förmån som egentligen är skattepliktig. Sedan är det ju en annan sak att parkeringen som sådan kan kosta arbetsgivaren betydligt mer än vad de får in genom att ta betalt av de anställda. Summan som tas ut för detta brukar vara anpassad till den lägsta som Skatteverket kan tänka sig utan att beskatta.
Då kan vi dra som slutsats att skatteverket fullständigt skiter i att det är vi som kör bussarna som vi ska ta till jobbet. ::)
Jag ska kolla upp om parkeringen vid Allians fortfarande är fri att använda, i så fall blir det den. Det är ju bara ca 500 meters promenad, vilket förövrigt inte skadar. ;D
Citat från: KG skrivet 18 april 2012, 14:50:00 PM
Då kan vi dra som slutsats att skatteverket fullständigt skiter i att det är vi som kör bussarna som vi ska ta till jobbet. ::)
Jag ska kolla upp om parkeringen vid Allians fortfarande är fri att använda, i så fall blir det den. Det är ju bara ca 500 meters promenad, vilket förövrigt inte skadar. ;D
Om det finns en avgiftsfri parkering i närheten som alla har rätt att använda så kan man använda det i argumentationen mot Skatteverket för att slippa förmånsvärde för personalparkeringen. Men det är en chansning och inte alls säkert att det går hem. Risken är också stor att förmånsvärdet värderas högre än 60 kronor i månaden.
Det är ju också så numera att även om du uppfyller kriterierna för att göra bilavdrag för resor till och från jobbet (om du tjänar mer än två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt) så får du inte göra avdrag för parkeringskostnader. Avdraget är dessutom begränsat till det belopp som överstiger 9 000 kronor. Ersättning får man med 18,50 kronor per mil.
Hur som helst är detta speciella fall en fråga som bör tas upp med arbetsgivaren och/eller fackföreningen.
Hur löser man avgiften för timtidare som bara parkerar på dylika depåer max nån vardag i veckan? Samt besökare.
Citat från: Ersa skrivet 18 april 2012, 15:16:10 PM
Hur löser man avgiften för timtidare som bara parkerar på dylika depåer max nån vardag i veckan? Samt besökare.
En besökare är ju som hörs på namnet just besökare och arbetar inte på depån, då blir det givetvis ingen förmånsbeskattning....
Deltidsanställda o motsv förmånsbeskattas mht arbetsåtagandet.
För ett antal år sedan ville Skatteverket upptaxera mig med 3000:- i månaden för kallgarage på arbetsplatsen bara för att ta ett exempel.
Ett sätt att komma undan förmånsbeskattning är om man använder egen bil i tjänsten och man inte vet i förväg när man kommer att göra detta eller om man kan bevisa att man ofta måste parkera på annan plats p.ga att antalet platser är begränsat.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 april 2012, 14:58:46 PM
Om det finns en avgiftsfri parkering i närheten som alla har rätt att använda så kan man använda det i argumentationen mot Skatteverket för att slippa förmånsvärde för personalparkeringen. Men det är en chansning och inte alls säkert att det går hem. Risken är också stor att förmånsvärdet värderas högre än 60 kronor i månaden.
Något annat som funkar om det nu är ett område som inte är attraktivt för allmänheten att parkera på är ju att helt enkelt göra parkeringen allmän utan några parkeringstillstånd men kanske med begränsningen att man bara får parkera tex ett dygn i rad för att slippa eventuell uppställning av skrotbilar.
Citat från: KG skrivet 17 april 2012, 21:45:19 PM
Hej!
Vi får snart en ny depå i Uppsala och det bolag som kommer husera där har bestämt att ta ut en parkeringsavgift på 60kr per månad. Detta är inte för motorvärmare utan enbart för att få parkera sin bil på området.
Det är ju som bekant lite svårt att åka kollektivt till jobbet när man själv ska köra bussen. I alla fall är det så på alla ställen som saknar nattbuss.
Jag kan som tidigast vara på jobbet klockan 06:00 om jag åker kollektivt och ni som kör buss vet ju hur många tjänster som börjar före 06:00.
Tycker ni det är rimligt att ta ut en sådan parkeringsavgift när man inte har något annat val än att ta bilen?
Jag menar, depån ligger mitt ute på en åker i utkanten av Uppsala, det går inte ens buss förbi den utan man får gå en bit vilket ökar restiden.
Det finns även alternativ till parkering som är gratis, dock får man gå en bit längre.
Ingen förstår riktigt hur arbetsgivaren har tänkt här. Visst, 60kr per månad är ju inget säger ni. Men det blir trots allt 720kr per år.
Vi måste ju betala mer och mer för att få jobba i denna branschen. Vi kan ju sedan länge börja och sluta på olika ställen utan att ha betalt för resa till och från...
http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/parkeringfri.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html
Direkt ur skatteverkets hemsida... Tolkar man deras egna regler så borde det inte bli något förmånsavdrag eftersom parkeringarna rundt om är gratis... vid Allianshallen t.ex. Risken finns ju dock att om Många börjar ställa sina bilar där så blir regelverket detsamma där som t.ex parkeringarna vid Coop, att man inte får ställa sig under vissa tider på morgonkvisten....
Citat från: Jo skrivet 18 april 2012, 21:30:17 PM
Något annat som funkar om det nu är ett område som inte är attraktivt för allmänheten att parkera på är ju att helt enkelt göra parkeringen allmän utan några parkeringstillstånd men kanske med begränsningen att man bara får parkera tex ett dygn i rad för att slippa eventuell uppställning av skrotbilar.
Parkering som endast är skyltad med P-skylt utan tillägg är väl alltid 24h utom lördag-söndag?
Citat från: bjorn_k skrivet 19 april 2012, 07:25:00 AM
Parkering som endast är skyltad med P-skylt utan tillägg är väl alltid 24h utom lördag-söndag?
Ja, precis som där det inte är förbud att parkera. Max uppställning 24h.
Citat från: KG skrivet 17 april 2012, 21:45:19 PM
Det finns även alternativ till parkering som är gratis, dock får man gå en bit längre.
Vad är det för parkeringsregler som gäller på gatorna runt depån? Vad är det för adress på depån?
Depån ligger ute på en åker utan omgivande gator. Det närmsta är parkeringarna som tillhör Business Park-området och så parkeringen vid idrottshallen Allianshallen.
Precis, själva depån ligger i ett mycket oattraktivt område när det gäller parkring. Finns helt enkelt ingen som vill parkera där ute för det finns inget att besöka. Närmast men ändå över 500 meter bort ligger Allianshallen och Postterminalen. Allianshallen har gratis parkering för deltagare och publik till matcherna. Går man lite närmre city har vi Business Park och där måste man väl ha tillstånd att stå i alla fall. Sedan kommer ju några smågator i Fyrislund där man får parkera gratis. Därefter de stora köpcentran i boländerna som också är gratis, men kanske har restriktioner på tider.
Följ utvecklingen och se hur gatumarken utanför den blivande depån regleras. Kommer det inte upp någon skyltning så är det parkering 24 timmar som gäller i så fall.
Citat från: Taunusch skrivet 21 april 2012, 18:10:02 PM
Följ utvecklingen och se hur gatumarken utanför den blivande depån regleras. Kommer det inte upp någon skyltning så är det parkering 24 timmar som gäller i så fall.
Gatan utanför är tyvärr avdelad med refug i mitten och endast ca 3 meter bred. Alltså råder parkeringsförbud hela vägen till Allianshallen.
Den är dessutom den ojämnaste nya vägen jag någonsin sett, ser man den på avstånd ser den ut som en berg och dalbana.
Utfarten från rondellen i riktning mot depån ser även väldigt tight ut för en boggibuss... Återstår att se hur många fronter vi slår sönder där.
Men det är ju en annan historia. ::)
Citat från: KG skrivet 21 april 2012, 18:17:22 PM
Gatan utanför är tyvärr avdelad med refug i mitten och endast ca 3 meter bred. Alltså råder parkeringsförbud hela vägen till Allianshallen.
Vad heter den gatan?
Citat från: Taunusch skrivet 21 april 2012, 18:21:29 PM
Vad heter den gatan?
Norra depågatan tror jag, men den finns inte på några kartor än. Inte heller på någon sattelitvy.
Jag har kollat lite på gatorna runt där jag tror att ni menar att depån ska byggas.
Vad jag kan se så finns ingen annan reglering än att fordon inte får parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.
Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap.
49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.
Citat från: Clabbe skrivet 18 april 2012, 13:11:17 PM
På Centralsjukhuset i Karlstad, får de anställda betala per timme på spec personalparkeringar, måste ha transponder och det är bommar vid in/ut passering.
Jag, eller rättare sagt kollegan i rummet intill, gjorde ett liknande system för några andra ställen för några år sedan. De anställda checkar in och ut på personalparkeringen med personalkortet (eller i några fall på en touchskärm i receptionen) och parkeringstiden som systemet summerar ihop ligger till grund för en förmånsberäkning som kommer med i nästa löneutbetalning. Det blir alltså inte mer förmånsskatt än för tiden man verkligen använt parkeringen. Ingen krånglig administration, allt sköter sig självt.
Intressant? Skicka mig ett P M så kan jag vidarebefordra till någon lämplig kontaktperson. Det kan vara bra att känna till när (inte om) Skatteverket knackar på och börjar med revision av förmåner av olika slag.
(Inte menat som "reklam" egentligen, utan bara för att nämna att lösningar finns. Det finns säkert andra än företaget där jag jobbar som kan ordna sådant här också, för den delen.)
Depån är väl nästan klar, så den håller på att byggas :-)
Citat från: Taunusch skrivet 21 april 2012, 18:43:00 PM
Jag har kollat lite på gatorna runt där jag tror att ni menar att depån ska byggas.
Vad jag kan se så finns ingen annan reglering än att fordon inte får parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.
Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap.
49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.
Hur kör man för att komma dit? Har sett byggningen på håll från UBP men ite haft tid att undersöka närmre... (dvs=alldeles för kort rast i Uppsala)
Citat från: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 17:07:16 PM
Hur kör man för att komma dit? Har sett byggningen på håll från UBP men ite haft tid att undersöka närmre... (dvs=alldeles för kort rast i Uppsala)
Du kör Rapsgatan mot Allianshallen och fortsätter bara rakt tills vägen slutar i en rondell, då tar du första avfarten och vips ligger depån på vänster sida.