Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: ch buss skrivet 21 mars 2012, 14:46:47 PM

Titel: GUB
Skrivet av: ch buss skrivet 21 mars 2012, 14:46:47 PM
En kille från GUB, han sa GUB ska fortsätter köpa MAN bussar på 4 år till allså fram 2016/2017, stämmer det?

// Ch buss
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 21 mars 2012, 15:41:46 PM
Citat från: Ch buss skrivet 21 mars 2012, 14:46:47 PM
En kille från GUB, han sa GUB ska fortsätter köpa MAN bussar på 4 år till allså fram 2016/2017, stämmer det?

// Ch buss

Det senaste jag hört så är inte upphandlingen klar ännu. Man ska inte tro på rykten så himla mycket.
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2012, 15:59:34 PM

  På dieselbussar har vi ett nytt avtal fram till och med 2015.

  Gasbussar 2014.

  MAN gick segrande ur striden.

  Detta gäller både kort och ledbussar.

  //Niclas
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 21 mars 2012, 16:22:32 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2012, 15:59:34 PM
  På dieselbussar har vi ett nytt avtal fram till och med 2015.

  Gasbussar 2014.

  MAN gick segrande ur striden.

  Detta gäller både kort och ledbussar.

  //Niclas

Suck. Varför? Ibland så är det jobbigt att GUB är ett landstingsägt bolag. Iaf inom vissa aspekter. Visst att LOU är bra ibland men det kan sätta käppar i hjulet på vissa områden. :(
Titel: SV: GUB
Skrivet av: ch buss skrivet 21 mars 2012, 16:27:06 PM
Hur många nya bussar inför 2012?

Det är konstigt Nobina får köpa Volvo, Scania men inte stadsbussar...

// Ch buss
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Stefan P skrivet 21 mars 2012, 16:32:34 PM
Hej

Det är inte så konstigt att Nobina får köpa Volvo, de får köpa efter vad huvudmannnen ställer för krav och föreresten Nobina har köpt många Man till sin stadstrafik.

mvh Stefan P
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 21 mars 2012, 17:04:38 PM
Citat från: Ch buss skrivet 21 mars 2012, 16:27:06 PM
Hur många nya bussar inför 2012?

Det är konstigt Nobina får köpa Volvo, Scania men inte stadsbussar...

// Ch buss

Nobina är ett privatägt bolag och lyder alltså inte under LOU. Dom får köpa precis vilka bussar dom vill.
Det är bara kommunägda och landstingsägda bolag som måste upphandla alla kontrakt enligt LOU.
Titel: SV: GUB
Skrivet av: ch buss skrivet 21 mars 2012, 17:06:49 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 21 mars 2012, 17:04:38 PM
Nobina är ett privatägt bolag och lyder alltså inte under LOU. Dom får köpa precis vilka bussar dom vill.
Det är bara kommunägda och landstingsägda bolag som måste upphandla alla kontrakt enligt LOU.

Okej, tack för svar...

// Ch buss
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Mikko skrivet 27 mars 2012, 20:29:13 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2012, 15:59:34 PM
  På dieselbussar har vi ett nytt avtal fram till och med 2015.

  Gasbussar 2014.

  MAN gick segrande ur striden.

  Detta gäller både kort och ledbussar.

  //Niclas

Vet du vad som bidragit till att just MAN vann upphandlingen den här gången?
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 mars 2012, 20:32:44 PM
Citat från: Mikko skrivet 27 mars 2012, 20:29:13 PM
Vet du vad som bidragit till att just MAN vann upphandlingen den här gången?

  Man var billigast på bussarna samt hade dom bästa garanti och eftermarknadsbitarna.

  //Niclas
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 27 mars 2012, 20:45:07 PM
En sak man inte får glömma är också underhållet. Har man en enhetlig vagnpark blir det lättare att underhålla detta. Och när det gäller GUB så har MAN blivit så att säga standard. De Scania OmniCity som finns kvar är ju äldre bussar som så småningom faller för sin ålder.
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 27 mars 2012, 21:03:07 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 mars 2012, 20:32:44 PM
  Man var billigast på bussarna samt hade dom bästa garanti och eftermarknadsbitarna.

Vad jag förstått håller GUB lite extra på just garanti- och eftermarknadsbitarna, vilket är en fördel. LOU är en sak, men nog är det positivt att de planerar lånsiktigt. Grejorna man köper detta år ska ju helst fungera även om 8-10 år.

Tänk er om Uppsala varit fylld med enbart gröna Volvo B9SALF och Scania OmniCity...
Titel: SV: GUB
Skrivet av: ch buss skrivet 27 mars 2012, 21:18:04 PM
MAN är bättre bussar än Scania OmniCity.

Scania var bättre förr riktigt bussarna.

OmniCity vill jag inte se den är Scania.

// Ch buss
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 mars 2012, 23:46:10 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 mars 2012, 15:59:34 PM
  På dieselbussar har vi ett nytt avtal fram till och med 2015.

  Gasbussar 2014.

  MAN gick segrande ur striden.

  Detta gäller både kort och ledbussar.

  //Niclas

Det var tråkigt att enkelspårigheten fortsätter...
Vill inte ha mer MAN
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Ersa skrivet 27 mars 2012, 23:57:07 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 mars 2012, 23:46:10 PM
Det var tråkigt att enkelspårigheten fortsätter...
Vill inte ha mer MAN

Jag tycker att Niklas Bygdestam framförde väldigt logiska argument till varför man fortsätter föredra MAN. Det finns ju ingen svensk, polsk (eller svensk/polsk) tillverkare som kan matcha MAN med låggolvsstadsbussar vad gäller förarkomfort, körkänsla, vinteregenskaper, långsiktig ekonomi/eftermarknad samt gasdrift.

Scania slutade ju att tillverka bra stadsbussar när man lade ner MaxCin, och vad gäller Säffle-popnit så har deras låggolvade gasdrivna bakmotor-ledvagnar länge lyst med sin frånvaro. För sidmotor är ju inte ett alternativ i stadstrafik.
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 28 mars 2012, 01:17:31 AM
Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2012, 23:57:07 PM
Jag tycker att Niklas Bygdestam framförde väldigt logiska argument till varför man fortsätter föredra MAN. Det finns ju ingen svensk, polsk (eller svensk/polsk) tillverkare som kan matcha MAN med låggolvsstadsbussar vad gäller förarkomfort, körkänsla, vinteregenskaper, långsiktig ekonomi/eftermarknad samt gasdrift.

Scania slutade ju att tillverka bra stadsbussar när man lade ner MaxCin, och vad gäller Säffle-popnit så har deras låggolvade gasdrivna bakmotor-ledvagnar länge lyst med sin frånvaro. För sidmotor är ju inte ett alternativ i stadstrafik.

Nja. För min del så är MAN långt ifrån den förarkomfort och körkänsla som Scania och Volvo har. Jag tycker våra Scanior är 1000ggr härligare att köra än våra MAN och Neoplan.
Med tanke på hur ofta våra MAN står på verkstad eller har olika felmeddelanden vilket gör bussen otroligt slö så är det inte konstigt att GUB kräver bra garantier.

Håller inte med er om att MAN är bra bussar. Inte stadsbussarna iaf.
Titel: SV: GUB
Skrivet av: lil-sis skrivet 28 mars 2012, 13:11:20 PM
Kvalitet, förarkomfort och köregenskaper?

Alltså... Nej.

Långsiktig ekonomi? Med hela displayen full av felmeddelanden? Första EDC-felet på de allra nyaste bussarna dök upp förra veckan, de har inte ens gått 3000mil!
Titel: SV: GUB
Skrivet av: J0han skrivet 28 mars 2012, 13:41:18 PM
Ja tror dom på verkstaden är glada att bussen kan informera själv när något är knasigt, det sparar nog mer tid att bussen själv vet vad felet är och felet kan åtgärdas snabbare än på äldre bussar som MaxCi där dom fick leta efter felet.

Så dom lär ju spara mer pengar när bussen informerar direkt om felet än att bussen fortsätter rulla med felet och ännu fler fel uppkommer till följd?!?

Sen har väl folk säkert glömt att det fanns en massa fel när MaxCi kom, eller har jag fel?

/ Johan
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 28 mars 2012, 14:59:59 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 28 mars 2012, 13:41:18 PM
Ja tror dom på verkstaden är glada att bussen kan informera själv när något är knasigt, det sparar nog mer tid att bussen själv vet vad felet är och felet kan åtgärdas snabbare än på äldre bussar som MaxCi där dom fick leta efter felet.

Så dom lär ju spara mer pengar när bussen informerar direkt om felet än att bussen fortsätter rulla med felet och ännu fler fel uppkommer till följd?!?

Sen har väl folk säkert glömt att det fanns en massa fel när MaxCi kom, eller har jag fel?

/ Johan

Jo visst är det bra att det visas fel i displayen dock ska man komma ihåg att det felet som visas inte alltid är där felet egentligen är. Så det krävs fortfarande en viss del letande.

Jag har aldrig kört MaxCi men visst alla bussar har fel tyvärr. Oavsett om det är MAN, scania, Volvo, solaris eller neoplan.

Min åsikt baseras ju på dom bussar jag kört i mitt yrkesliv och tyvärr måste jag säga att MAN ligger längst ner på min lista på samma plats som Neoplan. Nu är ju den listan inte direkt lång men ändå.
Titel: SV: GUB
Skrivet av: ch buss skrivet 28 mars 2012, 15:14:57 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 28 mars 2012, 14:59:59 PM
Jo visst är det bra att det visas fel i displayen dock ska man komma ihåg att det felet som visas inte alltid är där felet egentligen är. Så det krävs fortfarande en viss del letande.



Björn har rätt om detta.

Björn, du gillar inte köra dem idag och bäst byta jobb än klagar klagar?

// Ch buss
Titel: SV: GUB
Skrivet av: J0han skrivet 28 mars 2012, 15:29:25 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 28 mars 2012, 14:59:59 PM
Jo visst är det bra att det visas fel i displayen dock ska man komma ihåg att det felet som visas inte alltid är där felet egentligen är. Så det krävs fortfarande en viss del letande.


Jo visst är de så men man kanske får en ledtråd om vad det kan vara? Jag har ingen aning om detta då jag inte håller till på verkstaden.

Anledningen varför alla tycker H34, Omnicity Led är så dåliga är ju att alla bussar av den typ SL har är prototyper, alla bussar är olika, det fanns ingen "produktlinje" att följa så det är ju likt att hitta en nål i en höstack med dessa bussar.
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 28 mars 2012, 17:08:27 PM
Citat från: lil-sis skrivet 28 mars 2012, 13:11:20 PM
Kvalitet, förarkomfort och köregenskaper?

Alltså... Nej.

Långsiktig ekonomi? Med hela displayen full av felmeddelanden? Första EDC-felet på de allra nyaste bussarna dök upp förra veckan, de har inte ens gått 3000mil!

  Kvalite, nja kan väl va si och så med vissa saker. Men dom flesta busstillverkarna har sina olika problem. Sitter oftas samma saker under skalet som tex axlar, växellådor (ZF o Voith) och dörrsystem. Scania har andra problem än dom som MAN har men dom märks inte på samma sätt men dom finns där. Se bara dom värmeproblem vi haft med dom.

  Förarkomfort, för min egen del sitter jag bättre i en Lion´s City än i en OmniCity.

  Köregenskaper, långt mycket bättre väghållning än Omnin enligt min mening.

  Hoppas att EDC-felmeddelandet är inrapporterat till TL, vilken vagn var det?

  //Niclas
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Björn Ax skrivet 28 mars 2012, 17:37:54 PM
Citat från: Ch buss skrivet 28 mars 2012, 15:14:57 PM
Björn har rätt om detta.

Björn, du gillar inte köra dem idag och bäst byta jobb än klagar klagar?

// Ch buss

Klagar gör jag inte. Jag säger bara min åsikt. Sen oavsett vad man jobbar med så kommer det alltid vara något man inte gillar. Så att byta jobb bara för att en sak inte är så bra gör jag inte. Jag hatar absolut inte att köra MAN och Neoplan men bättre bussar finns ju. Finns vissa bussar som jag inte gillar att köra men överlag så går det ju att köra MAN. :)
Titel: SV: GUB
Skrivet av: lil-sis skrivet 28 mars 2012, 19:59:22 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 mars 2012, 17:08:27 PM

  Hoppas att EDC-felmeddelandet är inrapporterat till TL, vilken vagn var det?

  //Niclas

224 tror jag. Det var på återkopplingen jag läste det.

Jag sitter mycket hellre en hel dag i en Omni... ;)

Visst fryser jag ändan av mig i Scaniorna på vintern men det kan jag ju förebygga med bättre kläder. En Scania med dörrproblem kan jag ju tvångsstänga och fortsätta rulla utan att behöva lyfta ändan, bara en sådan sak! Sen tycker jag de är trevligare att köra, gör som man ber de om. 280-285 är också helt okej (och 400 och 223 och uppåt kan jag leva med bortsett från lukten).
Titel: SV: GUB
Skrivet av: Jacob skrivet 28 mars 2012, 20:18:53 PM
Citat från: lil-sis skrivet 28 mars 2012, 19:59:22 PM
224 tror jag. Det var på återkopplingen jag läste det.

Jag sitter mycket hellre en hel dag i en Omni... ;)

Visst fryser jag ändan av mig i Scaniorna på vintern men det kan jag ju förebygga med bättre kläder. En Scania med dörrproblem kan jag ju tvångsstänga och fortsätta rulla utan att behöva lyfta ändan, bara en sådan sak! Sen tycker jag de är trevligare att köra, gör som man ber de om. 280-285 är också helt okej (och 400 och 223 och uppåt kan jag leva med bortsett från lukten).

Är det något annorlunda med 286-287 gentemot 280-285? Och samma sak med 221-222 gentemot 223-227? (eftersom du inte tog med dem i din lista)

//Jacob