Satt och funderade på vilken SL-linje som har flest hållplatser.
I Nacka/Värmdö där jag kör, borde det iaf vara linje 492, Byns gård - Slussen som har totalt 77 hållplatser på vägen till Slussen. Turen körs endast inväg, och endast natt mot lördag,söndag och helgdag.
(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9134.jpg)
tror att 639 när den på sommaren har gått till Öregrund har haft ett 140 tal hålplatser. annars finns det nog flera roslagslinjer som är agda kandidater. 626 har många hållplatser men den trafikerar aldrig alla samma tur.
Vad gäller längst körtid och sträcka som vanlig dagtidstidslinje med ordinarie sträckning vinner nog 639 med sina 2 timmar och 10 mil. Vilket är ungefär samma avstånd som från Stockholm C till Nyköping, Eskilstuna eller Västerås.
Antalet hållplatser är idag dock nere i bara 77 st längs den ordinarie sträckningen Stockholm-Häverödal-Hallstavik, samt 73 st för "genvägen" som skolturen tar via Lundås säteri. Den låga siffran beror till stor del på det lilla antalet hållplatser längs de 3,5 milen E18 mellan Danderyds sjukhus och Söderhalls trafikplats. Skulle man köra linjen som en nattbuss likt 492 ovan hade man ju kört 625:ans väg längs gamla E3 och då fått betydligt fler hållplatser.
Sommartid körs dock 639 till Östhammar och Öregrund (i varje fall var det så i somras), och då stiger ju antalet hållplatser direkt.
"Gamla" linjesträckningen på 591 nattlinje genom Rinkeby,Tensta samt Hjulsta hade 198 hållplatser från Vasagatan till I 1 Kungsängen.
/Lennart
Läste nånstans att 639:an, Stockholm Ö - Öregrund har 153 hållplatser, och att restid/körtid är cirka tre timmar och fem minuter. Om det nu stämmer. :-\
/Peter
Linje 637 mellan Norrtälje och Ellan har 103 hållplatser och går dagligen hela året. /Henrik/
Citat från: groenis skrivet 20 mars 2012, 06:45:19 AM
"Gamla" linjesträckningen på 591 nattlinje genom Rinkeby,Tensta samt Hjulsta hade 198 hållplatser från Vasagatan till I 1 Kungsängen.
/Lennart
OJ! Det måste ju tagit hela natten att köra den turen! Nu fick jag det till 76 från Vasagatan till Råby, 75 om den går till Livgardet.
Citat från: HB skrivet 20 mars 2012, 07:42:48 AM
Linje 637 mellan Norrtälje och Ellan har 103 hållplatser och går dagligen hela året. /Henrik/
Plus tolv de gånger under sommaren den går hela sträckan till Stockholm.
Citat från: Andy skrivet 20 mars 2012, 07:55:59 AM
Plus tolv de gånger under sommaren den går hela sträckan till Stockholm.
Citat från: HB skrivet 20 mars 2012, 07:42:48 AM
Linje 637 mellan Norrtälje och Ellan har 103 hållplatser och går dagligen hela året. /Henrik/
På den tiden jag ansvarade för linjemätningar inom SL:s trafikeringsområde var linje 637 längst i alla fall med drygt 13 mil. Den kortaste var 131:an som ersatte Hissbanan vid Liljeholmen. Den linjenvar då 950 meter. Dessa båda uppgifter förekom ofta i olika frågesporttävlingar som ingick i firandet av "Spårvägens Dag" på Skansen.
Citat från: Andy skrivet 20 mars 2012, 07:55:59 AM
Plus tolv de gånger under sommaren den går hela sträckan till Stockholm.
Apropå 637: I tidtabellen står det att 637 på fredagar går från Tekniska högskolan 12:40, Norrtälje 13:45 och slutar vid Grisslehamns färjeläge 14:45. Parallellt går en annan 637:a mot Ellan från Norrtälje 13:45, från Grisslehamns färjeläge 14:45 och ankommer Ellan 15:15. Varför går två bussar bredvid varandra mellan Norrtälje och Grisslehamn? Eller är det så att det är en och samma buss som kör Stockholm-Ellan på fredagar?
Citat från: Andy skrivet 21 mars 2012, 13:31:45 PM
Apropå 637: I tidtabellen står det att 637 på fredagar går från Tekniska högskolan 12:40, Norrtälje 13:45 och slutar vid Grisslehamns färjeläge 14:45. Parallellt går en annan 637:a mot Ellan från Norrtälje 13:45, från Grisslehamns färjeläge 14:45 och ankommer Ellan 15:15. Varför går två bussar bredvid varandra mellan Norrtälje och Grisslehamn? Eller är det så att det är en och samma buss som kör Stockholm-Ellan på fredagar?
Det är två bussar som kör parallellt, beror nog på att fler åker den sträckan på fredagar än andra dagar i veckan så man har satt in en extrabuss från Stockholm :)
Citat från: Max W skrivet 20 mars 2012, 08:50:52 AM
På den tiden jag ansvarade för linjemätningar inom SL:s trafikeringsområde var linje 637 längst i alla fall med drygt 13 mil. Den kortaste var 131:an som ersatte Hissbanan vid Liljeholmen. Den linjenvar då 950 meter. Dessa båda uppgifter förekom ofta i olika frågesporttävlingar som ingick i firandet av "Spårvägens Dag" på Skansen.
Det var enklare att mäta och säga mer precist förr när 637 (tillsammans med 631X, 632, 634 och 636) gick in till Stockholm regelbundet. Numera beror det på tidtabell. Vissa tidtabeller går dessa linjer bara till Norrtälje, och andra tidtabeller (som nu) går vissa linjer på vissa turer in till Stockholm. Vilket även är fallet med 639 i norra änden, som numera går till Öregrund sommartid, men tydligen inte varje sommar.
Innan järnvägen till Kårsta revs 1981 var även 639 "delad" i södra änden, så att bara vissa turer fortsatte söder om Rimbo. Vilken än idag står på många av topptavlorna:
http://phbuss.se/Linje-hallplatser/639/Bilder/gorvalstorp_mot_stockholm.JPG
http://phbuss.se/Linje-hallplatser/639/Bilder/bobacken_mot_stockholm.JPG
Alla bilder: http://phbuss.se/Linje-hallplatser/639/index2.htm
Dagens kortaste regelbundna linje sägs idag vara 651, med sina c:a 1100 meter mellan Norrtälje busstation och Vårgatan direkt utanför Norrtäljedepån.
Citat från: Ersa skrivet 23 mars 2012, 08:35:09 AM
Innan järnvägen till Kårsta revs 1981 var även 639 "delad" i södra änden, så att bara vissa turer fortsatte söder om Rimbo. Vilken än idag står på många av topptavlorna:
http://phbuss.se/Linje-hallplatser/639/Bilder/gorvalstorp_mot_stockholm.JPG
Sådana där skyltar fanns väl inte 1981?
Citat från: Adrian Langemar skrivet 23 mars 2012, 17:53:40 PM
Sådana där skyltar fanns väl inte 1981?
Jodå. Den typen av topptavlor infördes successivt i och med övergången till högertrafik den 3 september 1967. Först på busslinjer som före SL:s bildande 1967-01-01 kördes av Stockholms Spårvägar. Därefter infördes de på före detta SJ-linjer (som t.ex. 639:an) successivt fr.o.m 1/2 1969 och sedan på resten av busslinjenätet inom Stockholms län.
1977 ändrades layouten i samband med att SL antog nytt designprogram och det "gamla" SL-emblemet förnyades genom de två böjda strecken nedanför bokstäverna. Om jag förstått det hela rätt, finns det tyvärr fortfarande topptavlor uppe i Roslagen av den gamla typen som gällde fram till 77-01-01. På dessa 35 år som gått borde man enligt min mening hunnit lägga in de byten som återstår i budgeten.
Citat från: Max W skrivet 24 mars 2012, 14:09:13 PM
Jodå. Den typen av topptavlor infördes successivt i och med övergången till högertrafik den 3 september 1967. Först på busslinjer som före SL:s bildande 1967-01-01 kördes av Stockholms Spårvägar. Därefter infördes de på före detta SJ-linjer (som t.ex. 639:an) successivt fr.o.m 1/2 1969 och sedan på resten av busslinjenätet inom Stockholms län.
1977 ändrades layouten i samband med att SL antog nytt designprogram och det "gamla" SL-emblemet förnyades genom de två böjda strecken nedanför bokstäverna. Om jag förstått det hela rätt, finns det tyvärr fortfarande topptavlor uppe i Roslagen av den gamla typen som gällde fram till 77-01-01. På dessa 35 år som gått borde man enligt min mening hunnit lägga in de byten som återstår i budgeten.
Men tavlan på hpl Bobacken har ju en äldre utformning, fast med "vingarna" på emblemet. Den borde alltså vara från efter 1977. Hpl Görvälstorp har dagens utformning. Fanns den utformningen redan 1981, menar du Max?
Dessutom tycker jag att det är synd att byta ut topptavlan om det inte är alldeles nödvändigt (pga skada, att linjenumrena inte får plats, eller att det blivit lapp på lapp på lapp med ändringar. Det ger lite historia åt platsen.
Tills för några år sedan satt gamla, rostiga, oläsliga TS-skyltar kvar på vissa ställen på Värmdö. Trevligt inslag av kontinuitet. Det går bara en linje där, och skylten sitter bara i riktning mot stan, så någon tveksamhet om vart man kommer med bussen finns inte.
Citat från: Andy skrivet 24 mars 2012, 14:34:33 PM
Men tavlan på hpl Bobacken har ju en äldre utformning, fast med "vingarna" på emblemet. Den borde alltså vara från efter 1977. Hpl Görvälstorp har dagens utformning. Fanns den utformningen redan 1981, menar du Max?
Tills för några år sedan satt gamla, rostiga, oläsliga TS-skyltar kvar på vissa ställen på Värmdö. Trevligt inslag av kontinuitet. Det går bara en linje där, och skylten sitter bara i riktning mot stan, så någon tveksamhet om vart man kommer med bussen finns inte.
Det var i början lite olika textstorlekar men i stort samma layout på topptavlorna fr.o.m 1977 så jag vill nog mena att Görvälstorp kan ha suttit där redan 1981. Tyvärr har de personer som borde kunna ge exakta svar på dessa lokala frågor gått i pension.
Sen när det gäller äldre TS-tavlor kan jag förstå Din synpunkt känslomässigt, men den tavlan passar på museum och ingen annan stans. Den skulle möjligen kunna tas fram och användas vid speciella evenemang, men som infotavla i "trafiken" skulle den varit borta för länge sedan.
SL-märket på Görvälstorp tycker jag ser ut som det som infördes 1985.
Nu vet jag ju inte säkert om det även efter 1981 var så att de flesta 639:or bara gick Hallstavik-Rimbo, samt att bara några få fortsatte in till Stockholm. Länge var ju "mjölkpallslinjen" 625 den mest trafikerade linjen mellan Rimbo och Stockholm. Det gick länge även fler 625:or än 640:or mellan Norrtälje och Stockholm, även efter att motorvägen/motortrafikleden blivit klar.
Citat från: Max W skrivet 24 mars 2012, 14:09:13 PM
Om jag förstått det hela rätt, finns det tyvärr fortfarande topptavlor uppe i Roslagen av den gamla typen som gällde fram till 77-01-01. På dessa 35 år som gått borde man enligt min mening hunnit lägga in de byten som återstår i budgeten.
Tyvärr?? Ånej, låt oss bevara den historiska delen så långt det går. Inte fel ha något som minner om gamla tider..
Citat från: Bussmicke skrivet 11 april 2012, 08:51:29 AM
Tyvärr?? Ånej, låt oss bevara den historiska delen så långt det går. Inte fel ha något som minner om gamla tider..
Medhåll där. Ute i skogen där det bara går en enda linje som har haft samma nummer de senaste 40 åren gör det knappast något om tavlan ser lite gammal ut rent designmässigt. Tavlorna är ju idag rödvita med SL-logga, har rätt namn och zondekal, korrekt linjenummer och dessutom en aktuell tidtabell nere på stolpen.
Lägg då sådana pengar på att bygga kantstenar på väl trafikerade hållplatser istället, så att resenärerna får någon nytta av lågentréfordonen. Dvs få bort dagens instegskliv på 38-40 cm t.ex ute på riksväg 76, 77 och länsväg 280.
Jag ska kanske förklara mig bättre. Håller med Ersa helt och Buss-Micke 90%. Jag menar att om linjens destination eller annan upplysning på tavlan ska ändras och tavlan är uppsatt med den urgamla loggan, DÅ bör man byta till ny tavla med "rätt" logga och inte bara klistra på ett nytt "lägg" som vi kallar det.
Skräckexemplet är en tavla på Ornö som min f.d. chef fotograferade 2011. Tavlan innehöll då 6 väsentliga uppgifter, varav endast 3 är korrekta. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder själv på Buss-Snack, men kan ur minnet berätta att linjenumret på tavlan var 879 trots att busslinjens nummer ändrats till 889 tre år tidigare. Sen stod det något om att Linjen kördes av WASATRAFIK (ett bolag som gick in i Swebus 1990).
Givetvis borde den hållplatsen fått en helt ny tavla med "rätt logga" för länge sedan.
/Max
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2012, 20:00:17 PM
Nu vet jag ju inte säkert om det även efter 1981 var så att de flesta 639:or bara gick Hallstavik-Rimbo, samt att bara några få fortsatte in till Stockholm.
Ja, så var det nog till viss del. Det var ju iaf rätt få avgångar överhuvudtaget på 639 och vid flera avgångar fick man ändå åka Roslagsbanan - SL hade ju nämligen kommit på den lösningen att man kunde få åka Roslagsbanan till Kårsta och därifrån ta dåvarande linje 659 till Rimbo och därefter då 639 vidare till Hallstavik - sedan att alla i princip både på 659:an och Roslagsbanans avgång från Stockholm, skulle med 639 var förstås en annan sak.
Men det sparade förstås in tomkörningen från Rimbo till Stockholm. Och dessutom kunde det ju hålla lite konstgjord andning i 659.
Citat från: Max W skrivet 11 april 2012, 09:41:14 AM
Jag ska kanske förklara mig bättre. Håller med Ersa helt och Buss-Micke 90%. Jag menar att om linjens destination eller annan upplysning på tavlan ska ändras och tavlan är uppsatt med den urgamla loggan, DÅ bör man byta till ny tavla med "rätt" logga och inte bara klistra på ett nytt "lägg" som vi kallar det.
Skräckexemplet är en tavla på Ornö som min f.d. chef fotograferade 2011. Tavlan innehöll då 6 väsentliga uppgifter, varav endast 3 är korrekta. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder själv på Buss-Snack, men kan ur minnet berätta att linjenumret på tavlan var 879 trots att busslinjens nummer ändrats till 889 tre år tidigare. Sen stod det något om att Linjen kördes av WASATRAFIK (ett bolag som gick in i Swebus 1990).
Givetvis borde den hållplatsen fått en helt ny tavla med "rätt logga" för länge sedan.
/Max
Det var 1982 som Wasatrafik tog över trafiken på Ornö och i samband med det satte de också upp nya hållplatsskyltar. År 1982 ägdes Wasatrafik fortfarande av familjen Mats i Falun.
Om du mejlar bilden på hållplatsen till mig lägger jag gärna upp den.
På tal om hållplatsskyltar i Roslagen, 667ans ändhållplats Veda (som nu heter Gillinge) har två borttagna linjer, men man kan se spår efter vad det har stått:
(http://i41.tinypic.com/23r8fua.jpg)
625 Norrtälje
via Brottby-Rimbo
644 Norrtälje
Endast vissa turer
667 Stora Karby
via Svista
Så tycker jag att det ser ut som att det står :)
Citat från: P.Ek skrivet 11 april 2012, 13:09:53 PM
625 Norrtälje
via Brottby-Rimbo
644 Norrtälje
Endast vissa turer
667 Stora Karby
via Svista
Det är korrekt läst. Är detta en av fåtal "formninnen" som visar att dåvarande avfart från E18 bestod av en vänstersväng i höjd med viadukten över E18 vid dagens hpl Gillingebanan? Numera är det många år sedan 644 & 625 gick den vägen. Sedan länge (årtal någon?) är nu avfarten flyttad söderut till Rosenkälla trafikplats, och därmed kom denna hållplats till:
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/205842_10150259028546623_619116622_7905472_1304909_n.jpg)
Vid fototillfället hållplats Gillinge. Namnändrad till "Angarns-Veda" fr.o.m tidtabellsskiftet 2011-08-22.
Citat från: Max W skrivet 11 april 2012, 09:41:14 AM
Jag ska kanske förklara mig bättre. Håller med Ersa helt och Buss-Micke 90%. Jag menar att om linjens destination eller annan upplysning på tavlan ska ändras och tavlan är uppsatt med den urgamla loggan, DÅ bör man byta till ny tavla med "rätt" logga och inte bara klistra på ett nytt "lägg" som vi kallar det.
Absolut. Jag hade inget emot att varenda topptavla längs riksväg 77 byttes ut till helt nya i och med nummerändringen av 807:an till 677 sensommaren 2008. En blå stomlinje ska givetvis ha nya topptavlor med korrekt information på sina hållplatser. Däremot lär inte en enda boende ute i Länna bry sig om att någon enstaka topptavla längs 653:ans sträcka har mer än 35 år på nacken. Då är snarare de äldre topptavlorna bättre, då de har större och tydligare linjesiffror än de nya. I varje fall de som bara skyltar ett enda linjenummer.
Citat från: Max W skrivet 11 april 2012, 09:41:14 AM
Skräckexemplet är en tavla på Ornö som min f.d. chef fotograferade 2011. Tavlan innehöll då 6 väsentliga uppgifter, varav endast 3 är korrekta. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder själv på Buss-Snack, men kan ur minnet berätta att linjenumret på tavlan var 879 trots att busslinjens nummer ändrats till 889 tre år tidigare. Sen stod det något om att Linjen kördes av WASATRAFIK (ett bolag som gick in i Swebus 1990).
Givetvis borde den hållplatsen fått en helt ny tavla med "rätt logga" för länge sedan.
/Max
Bilden på tavlan finns på Max hemsida http://www.trafikminnen.se/topptavle_toppen.html som andra bild ovanifrån.