Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 14 mars 2012, 22:43:21 PM

Titel: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Hasse L skrivet 14 mars 2012, 22:43:21 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5996840NaSt-B.jpg?t=1331759975)
BEW 936 - Volvo B10M-55 / Säffle 1981 - SL H22 5996.
En Björknäsbuss på linje 840 som då delades med Handengaraget.

Platsen ser annorlunda ut idag. Gräsytor med nyplanterade träd hade man visst tänkt sig från början? Trevligt med de gamla byggnaderna synliga.
Någonstans där kontorskomplexet i bakgrunden brer ut sig fanns den gamla vändplanen för linje 404 till Augustendal.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 14 mars 2012, 22:46:20 PM
Denna busstypen gillade jag så ner dom fanns i Landskrona på 90 talet.
Har för mig vi hade 2 stycken.
Titel: Re: Nacka Strand 1998
Skrivet av: the0fiskis skrivet 14 mars 2012, 22:58:32 PM
Rolig bild från en plats jag åker tillfrån varje dag typ

*Skrivet från samsung galaxy s2*Ha en trevlig dag*
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 mars 2012, 10:07:08 AM
1995 såg det ut så här..

(http://www.bussmicke.se/TEMP/H57_4917_GWD700_Nacka_950713c.jpg)

Och uppe i grannskapet ovanför..

(http://www.bussmicke.se/TEMP/H57_4917_GWD700_Nacka_950713d.jpg)
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Jacob skrivet 15 mars 2012, 10:13:21 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 mars 2012, 10:07:08 AM
1995 såg det ut så här..

(http://www.bussmicke.se/TEMP/H57_4917_GWD700_Nacka_950713c.jpg)

Och uppe i grannskapet ovanför..

(http://www.bussmicke.se/TEMP/H57_4917_GWD700_Nacka_950713d.jpg)

Mums, :)

//Jacob
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: TobbeH skrivet 15 mars 2012, 13:44:23 PM
Ojojoj vad mysiga bilder och vad trevliga bussar.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: MrH skrivet 15 mars 2012, 20:35:55 PM
Mycket trevliga bilder från 90-talet!  :D
Men vad var 4917 för någon rishög?  ;D Hade Björknäs sådana bussar? De var borta när jag påbörjade min tid i Björknäs i alla fall och det var i slutet av -99.

/MrH
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Camilla skrivet 15 mars 2012, 20:50:23 PM
Trevliga bilder
Jag minns när bussarna rullade i Nacka och Värmdö i slutet på sin kariär och dom var inget vidare att åka med för dom var rätt så risiga på slutet
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Karsten skrivet 15 mars 2012, 22:38:09 PM
Citat från: MrH skrivet 15 mars 2012, 20:35:55 PM
Mycket trevliga bilder från 90-talet!  :D
Men vad var 4917 för någon rishög?  ;D Hade Björknäs sådana bussar? De var borta när jag påbörjade min tid i Björknäs i alla fall och det var i slutet av -99.

/MrH

4917 gick aldrig i Björknäs, den var stationerad i Tyresö då bilden togs. Tyresö körde under ett par år 404 i lågtrafik.

Björknäs hade ett kort tag H57 4922,4923,4933 och 5036. Ett fåtal H20 har också funnits i Björknäs under 90-talet (bl.a. 5354, 5359 och 5398).
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: JDS skrivet 16 mars 2012, 10:42:01 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 mars 2012, 10:07:08 AM
Och uppe i grannskapet ovanför..

(http://www.bussmicke.se/TEMP/H57_4917_GWD700_Nacka_950713d.jpg)

Tycker att det är roliga kontraster i den här bilden. Å ena sidan ett ganska nybyggt bostadsområde i en förvisso massproducerad, men ändå lite lustigt medelhavsinspirerad stil. Och å andra sidan värsta skrotbussen, och detta för inte så många år sedan. Som någon sade häromdagen, bussar åldras fort!
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 mars 2012, 12:45:06 PM
Härliga bilder! H22:a och H57:or i Nacka! Det var tider. Även om littera H57 endast tillfälligt var stationerade i Björknäs.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 16 mars 2012, 18:25:43 PM
Ja, H57 förknippas väl främst med Täby. Fanns någon som rullade i Bromma ett tag och visst hade Tyresö en också nån period?
Fler garage? Ja, förutom Björknäs då  :).
Titel: SL H20 5371 & 5387 hos Björknäs 1991/92
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 mars 2012, 19:42:50 PM
Citat från: Karsten skrivet 15 mars 2012, 22:38:09 PM
4917 gick aldrig i Björknäs, den var stationerad i Tyresö då bilden togs. Tyresö körde under ett par år 404 i lågtrafik.

Björknäs hade ett kort tag H57 4922,4923,4933 och 5036. Ett fåtal H20 har också funnits i Björknäs under 90-talet (bl.a. 5354, 5359 och 5398).


(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H20_5371_H22_6006_Slussen_1991.jpg)

Tack för dessa uppgifter.
Även dessa två H20-vagnar har funnits i Björknäs. 1991 flyttades 5371 från Märsta...

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H20_5387_Slussen_1992.jpg)

...och under 1992 flyttades 5387 från Råsta till Björknäs.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 16 mars 2012, 18:25:43 PM
Ja, H57 förknippas väl främst med Täby. Fanns någon som rullade i Bromma ett tag och visst hade Tyresö en också nån period?
Fler garage? Ja, förutom Björknäs då  :).

Ja, H57:orna var klassiska Täbyvagnar/Åkerbyvagnar. Ett antal av dessa, 5036-5041 var trogna satellitgaraget Åkersberga under många år under 1980-talet.

Jag har en notering om att enstaka H57-vagnar har varit utlånade till Eriksberg/Botkyrka.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 mars 2012, 23:15:12 PM
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H057/H57_4917_Fittja_centrum_920526b.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H057/H57_4917_GWD700_Flemingsberg_920213.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H057/H57_4931_Hasselby_strand_T_930315.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H057/H57_4931_Spanga_station_930226.jpg)

Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 mars 2012, 08:14:58 AM
Tack Micke, för dina fina H57-bilder. Nu minns jag att det även fanns H57 i Bromma. Bilden på H57 på 112E var speciell. Jag visste inte att ledbusstillstånd fanns (finns) för linje 112.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Max W skrivet 17 mars 2012, 09:30:14 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 mars 2012, 08:14:58 AM
Jag visste inte att ledbusstillstånd fanns (finns) för linje 112.
Inte jag heller (som på den tiden var handläggare för tillståndsärenden och då givetvis även tillstånd för ledbusstrafik). Däremot är jag numer som pensionär övertygad om att vagnutsättarna och andra berörda med ansvar för själva trafikutövningen inte brydde sig så mycket om att kolla innan man satte ut ledbussen om det fanns tillstånd.
Vid ETT ENDA tillfälle under alla mina år blev jag uppringd av en planerare som ville kolla innan man satte ut ledvagnen. I det aktuella fallet hade vi nämligen sökt tillstånd, men ännu inte fått tillstånd.
/Max
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 mars 2012, 15:13:28 PM
Vilken linje gällde det då?
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Max W skrivet 17 mars 2012, 16:04:18 PM
Minns inte säkert vilken, men detvar en Nacka-linje och det gällde yttre vägsträckan. Det var på 1980-talet
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: John skrivet 17 mars 2012, 16:19:39 PM
Hej jag minns så väl när H57 4931 kom till Bromma. Vi hade fått en H20 kommer inte ihåg nummret nu den gick en dag sen hadde vi ca: 3 fullskrivna rapporter på den blandannat så gungade den som värsta sjögången dåliga bromsar obefintlig handbroms. På den tiden hade vi ingen ledbussplats i Bromma så det var ofta Täby som hjälpte oss med ledvagnar jag körde själv upp H20 till Täby för lite service  ;) Han bra hem till Bromma då telefonen ringde och dom sa att detta är inget att göra åt vagnen är helt slut  ??? Ni kan få en H57a 4931 av oss istället nyservad och klar sakt och gjort den tog vi  :) sen gick den hos oss ganska länge blev nog något år tror jag.

MVH John.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: HB skrivet 17 mars 2012, 20:15:45 PM
Citat från: Max W skrivet 17 mars 2012, 16:04:18 PM
Minns inte säkert vilken, men detvar en Nacka-linje och det gällde yttre vägsträckan. Det var på 1980-talet

Men Nacka eller Värmdö kommuner har inte haft några begränsningar angående fordonslängd. Det är bara Stockholms kommun som haft (och har). /Henrik/
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: the0fiskis skrivet 17 mars 2012, 20:21:04 PM
tror någon dag ska försöka få samma bilder men som idag skulle vara riktigt roligt tror jag :D
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 20:54:56 PM
Ledvagntillstånd? Vad är grejen med det? Jag trodde att alla SL-linjer fick köras med ledvagn, bara kommunala längdkrav (inom Stockholms kommun) inte satte stopp för det. Idag är ju ledvagn rentav att föredra framför boggivagnar, då ledvagnarna är smidigare, tar mindre plats och har ett bättre fördelat tryck mellan de tre axlarna.

Däremot vet jag att några på någon instans i huvudstaden var lite griniga över att Swebus Östhammar körde sina 20 meter långa UL-grå ledvagnar med uppåt 84 sittande på SL 639 längs Valhallavägen till Tekniska högskolan fram till sommaren 2003.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Robban skrivet 17 mars 2012, 21:30:20 PM
Helt sjukt vilka fina bilder, tack Hasse, BM och Mikael T Nilsson både en gammal H22 men speciellt H20 dom är ju såååååå fina.
Bussmicke står H20 5399 fortfarande kvar där du fotade den sist???

/Robban
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: JDS skrivet 17 mars 2012, 23:36:35 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 mars 2012, 08:14:58 AM
Tack Micke, för dina fina H57-bilder. Nu minns jag att det även fanns H57 i Bromma. Bilden på H57 på 112E var speciell. Jag visste inte att ledbusstillstånd fanns (finns) för linje 112.

Det står ju i och för sig 112 E, kan det vara så att den gick en rakare väg? Bortsett från Gamla Bromstensvägen och sträckan genom Traneberg går det ju bra att köra ledbuss längs hela linjesträckningen, såvitt jag vet.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: HB skrivet 18 mars 2012, 12:34:11 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 20:54:56 PM
Ledvagntillstånd? Vad är grejen med det? Jag trodde att alla SL-linjer fick köras med ledvagn, bara kommunala längdkrav (inom Stockholms kommun) inte satte stopp för det. Idag är ju ledvagn rentav att föredra framför boggivagnar, då ledvagnarna är smidigare, tar mindre plats och har ett bättre fördelat tryck mellan de tre axlarna.

Däremot vet jag att några på någon instans i huvudstaden var lite griniga över att Swebus Östhammar körde sina 20 meter långa UL-grå ledvagnar med uppåt 84 sittande på SL 639 längs Valhallavägen till Tekniska högskolan fram till sommaren 2003.

Inom Stockholms stad kallas det ibland lite slarvigt för "ledvagnstillstånd" men det är själva verket dispens från längdkrav. Det finns ett antal gator där det är tillåtet att köra alla typer av fordonslängder (som exempelvis Valhallavägen) och där behövs då heller inga dispenser. /Henrik/
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 mars 2012, 12:39:09 PM
Vet inte om 5399 står kvar.
Kördes inte 112E bara en del av sträckan för 112 till Spånga?
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 18 mars 2012, 13:55:52 PM
Citat från: Max W skrivet 17 mars 2012, 09:30:14 AM
Inte jag heller (som på den tiden var handläggare för tillståndsärenden och då givetvis även tillstånd för ledbusstrafik). Däremot är jag numer som pensionär övertygad om att vagnutsättarna och andra berörda med ansvar för själva trafikutövningen inte brydde sig så mycket om att kolla innan man satte ut ledbussen om det fanns tillstånd.
Vid ETT ENDA tillfälle under alla mina år blev jag uppringd av en planerare som ville kolla innan man satte ut ledvagnen. I det aktuella fallet hade vi nämligen sökt tillstånd, men ännu inte fått tillstånd.
/Max

Ja, jag kan tänka mig att ledvagnar av bara farten i vissa fall tursätts på linjer där det är mindre lämpligt.

Citat från: John skrivet 17 mars 2012, 16:19:39 PM
Hej jag minns så väl när H57 4931 kom till Bromma. Vi hade fått en H20 kommer inte ihåg nummret nu den gick en dag sen hadde vi ca: 3 fullskrivna rapporter på den blandannat så gungade den som värsta sjögången dåliga bromsar obefintlig handbroms. På den tiden hade vi ingen ledbussplats i Bromma så det var ofta Täby som hjälpte oss med ledvagnar jag körde själv upp H20 till Täby för lite service  ;) Han bra hem till Bromma då telefonen ringde och dom sa att detta är inget att göra åt vagnen är helt slut  ??? Ni kan få en H57a 4931 av oss istället nyservad och klar sakt och gjort den tog vi  :) sen gick den hos oss ganska länge blev nog något år tror jag.

MVH John.

Intressant! Tack för historien bakom flytten av 4931 till Bromma!

Citat från: Robban skrivet 17 mars 2012, 21:30:20 PM
Helt sjukt vilka fina bilder, tack Hasse, BM och Mikael T Nilsson både en gammal H22 men speciellt H20 dom är ju såååååå fina.
Bussmicke står H20 5399 fortfarande kvar där du fotade den sist???

/Robban

Kul att du uppskattade bilderna!

Citat från: JDS skrivet 17 mars 2012, 23:36:35 PM
Det står ju i och för sig 112 E, kan det vara så att den gick en rakare väg? Bortsett från Gamla Bromstensvägen och sträckan genom Traneberg går det ju bra att köra ledbuss längs hela linjesträckningen, såvitt jag vet.

Ja, det kan mycket väl tänka sig att linje 112E gick en "rakare väg" mellan Spånga stn och Alvik.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Ersa skrivet 18 mars 2012, 14:06:34 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 mars 2012, 13:55:52 PM
Ja, jag kan tänka mig att ledvagnar av bara farten i vissa fall tursätts på linjer där det är mindre lämpligt.

Om det gäller utanför innerstan är det väl nästan aldrig mindre lämpligt med ledvagn. Volvos mittmotorledvagnar har kortare axelavstånd än 12-metersbussar, och med sin släpmotstyrning är de därför smidigare i svängar. De har dessutom ett jämnt fördelat tryck mellan de utspridda axlarna.
Det är klart att vissa små grusvägar i Norrtälje samt ute på Värmdö kan ha dålig bärkraft, men då ska det inte köras tung buss på dem alls.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Max W skrivet 18 mars 2012, 15:09:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 20:54:56 PM
Ledvagntillstånd? Vad är grejen med det? Jag trodde att alla SL-linjer fick köras med ledvagn, bara kommunala längdkrav (inom Stockholms kommun) inte satte stopp för det. Idag är ju ledvagn rentav att föredra framför boggivagnar, då ledvagnarna är smidigare, tar mindre plats och har ett bättre fördelat tryck mellan de tre axlarna.

Däremot vet jag att några på någon instans i huvudstaden var lite griniga över att Swebus Östhammar körde sina 20 meter långa UL-grå ledvagnar med uppåt 84 sittande på SL 639 längs Valhallavägen till Tekniska högskolan fram till sommaren 2003.
På "min tid" var vi tvungna fram till 1979 då "lagen om trafikeringsrätt" kom att ha tillstånd från Länstyrelsen för varje typ av fordon vi ville använda och på respektive linje och gata vi ville trafikera. Det var nog 40% av min tjänst som gällde tillstånd och dispenser. Tillstånden var utfärdade per gata i resp. kommun.
Typ 1 var "Tillstånd till linjetrafik med normalbuss" (dvs ej över 12 meters längd), "Tillstånd till linjetrafik med boggiebuss" (14 m längd) och "Tillstånd till linjetrafik med ledbuss" (18,0 meter lång.
Dessutom kunde vi få "LEDU-tillstånd", vilket innebar trafikering med ledbuss UTAN att angöra någon hållplats inom den kommun vi sökt LEDU-tillstånd i.
När ovan nämnda "trafikeringsrätt infördes ersattes byråkratin med Länsstyrelsen med en förordning om att vi måste ha ett godkänd provkörningsprotokoll för respektive linje. Vi provkörningen skulle då representanter för kommunens beslutsfattare, polis, väghållare (om ejkommunen skulle Vägverket vara med) samt SL:s trafikingenjör för området och hållplatsserviceenheten.
Läs gärna på Trafikminnen om en av dessa provkörningar. Klicka bara på länken nedan. http://www.trafikminnen.se/ante_och_knarkaren.html
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: yngrot skrivet 19 mars 2012, 17:20:35 PM
Vad trevligt se lite annat än Säffle .. H57 och H20 härliga riktiga vagnar det  ;D
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: AndersP skrivet 19 mars 2012, 18:27:51 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 mars 2012, 10:07:08 AM
Och uppe i grannskapet ovanför..

(http://www.bussmicke.se/TEMP/H57_4917_GWD700_Nacka_950713d.jpg)
Gick alltså 497 upp via Jarlaberg? Vilka år var detta? Får mig osökt att tänka på att omloppet vissa dagar i veckan de senaste åren varit:

404  25:15 Slussen
     25:28 Jarlaberg
-------------------------
TOM  25:28 Jarlaberg => Igelboda
497  25:42 Igelboda
     25:45 Saltsjöbadens station
     25:49 Solsidans station
     25:57 Fisksätra station
     26:18 Slussen
...

Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Karsten skrivet 19 mars 2012, 19:51:39 PM
Ja, då 497 startades gick den via Jarlaberg på väg till Saltsjöbaden.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: MrH skrivet 19 mars 2012, 20:22:22 PM
Citat från: Andy skrivet 19 mars 2012, 18:27:51 PM
Gick alltså 497 upp via Jarlaberg? Vilka år var detta? Får mig osökt att tänka på att omloppet vissa dagar i veckan de senaste åren varit:

404  25:15 Slussen
     25:28 Jarlaberg
-------------------------
TOM  25:28 Jarlaberg => Igelboda
497  25:42 Igelboda
     25:45 Saltsjöbadens station
     25:49 Solsidans station
     25:57 Fisksätra station
     26:18 Slussen
...



Men!  :D  Såg det ut så där på spec:arna, med tidsangivelserna efter midnatt? Det minns inte jag trots att det inte är så länge sen.
Ser ju helsjukt ut när man ser det sådär i skrift. Då måste man ju översätta till "verklig" tid. Står det fortfarande så på spec:arna i Stockholm?

/MrH
Titel: Nacka Strand 1998
Skrivet av: bjorn_k skrivet 19 mars 2012, 20:23:56 PM
Citat från: MrH skrivet 19 mars 2012, 20:22:22 PM
Men!  :D  Såg det ut så där på spec:arna, med tidsangivelserna efter midnatt? Det minns inte jag trots att det inte är så länge sen.
Ser ju helsjukt ut när man ser det sådär i skrift. Då måste man ju översätta till "verklig" tid. Står det fortfarande så på spec:arna i Stockholm?

/MrH
Svar ja, vi har arbetstid fram till 28:xx på natten :)
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: MrH skrivet 19 mars 2012, 20:32:48 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 19 mars 2012, 20:23:56 PM
Svar ja, vi har arbetstid fram till 28:xx på natten :)

Där ser man!  ;D

/MrH
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Ersa skrivet 19 mars 2012, 23:59:33 PM
Citat från: MrH skrivet 19 mars 2012, 20:22:22 PM
Men!  :D  Såg det ut så där på spec:arna, med tidsangivelserna efter midnatt? Det minns inte jag trots att det inte är så länge sen.
Ser ju helsjukt ut när man ser det sådär i skrift. Då måste man ju översätta till "verklig" tid. Står det fortfarande så på spec:arna i Stockholm?

/MrH

Och så ser specarna ut än idag, inte bara för SL-trafiken, utan i hela Sverige. Iaf vad gäller inom Nobina. Fast om ett pass börjar 02:30 (kan vara då man går på för att köra linje 801 i Uppsala) så står det självklart 02:30.

Undrar vad den högsta siffran som skrivs ut är. Ett redigt pass med 13-timmars ramtid som börjar 23:30... fram till 36:30? ;D
Titel: Nacka Strand 1998
Skrivet av: bjorn_k skrivet 20 mars 2012, 07:21:11 AM
Nja, vad jag har förstått så är väl trafikdygnet delat även om man börjar 23:30 och jobbar länge? Dvs det "börjar om" på 05:00 efter 28:59... Fast jag jobbar så sällan natt så jag vet inte egentligen, bara spekulerar.
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 mars 2012, 08:32:01 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 20 mars 2012, 07:21:11 AM
Nja, vad jag har förstått så är väl trafikdygnet delat även om man börjar 23:30 och jobbar länge? Dvs det "börjar om" på 05:00 efter 28:59... Fast jag jobbar så sällan natt så jag vet inte egentligen, bara spekulerar.

Nja, 30.45 är den "högsta" tidsangivelsen som jag har stött på så det börjar inte om inte....

Orsaken till detta system är för att ange att omloppet o tjänsten startar föregående dygn, annars kan det/och blir det trubbel på olika sätt.

En tjänst som börjar 23,50 en lördag och slutar 06,30 på söndan räknas som en lördagstjänst och har lördagens datum och tiderna 23,50-30,30
En tjänst som börjar 00,01 samma natt är en söndagstjänst och har söndagens datum och tiderna 00,01-06,30.

För att undvika missförstånd lägger man gärna passning eller inställelsetid på en sådan tjänst så att den börjar före midnatt och blir en lördagstjänst, så slipper man att föraren kommer fel natt till jobbet
Titel: Nacka Strand 1998
Skrivet av: bjorn_k skrivet 20 mars 2012, 09:31:47 AM
Tackar för den :)
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Jörgen skrivet 20 mars 2012, 17:39:05 PM
Jag var med om att man kunde börja dagen innan den dag man skulle jobba.
Jag hade ett pass till 22.22 på exempelvis en tisdag och då började den som tog över min tur 22.22 dagen innan sitt pass som var onsdagsjobbet för honom.
Stod klart och tydligt på hans spec. "Obs! Tjänsten börjar dagen innan."
Tiden var från 22.22 - 07.xx. Vad sluttiden var exakt kommer jag inte ihåg. Detta var ju lite drygt 10 år sedan.
Annars har jag för mig att man började oftast vid 0.30-1.00 då tunnelbanan slutade gå.
Hur är det numera med nattpassen?
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 mars 2012, 17:58:49 PM
Det var på den tiden då nattpassen var 5-6 timmar vilket innebar att man normalt jobbade 11 dagar under en 14 dagars period, för att få effektivare fridagssystem och personalutnyttjande övergick de flesta operatörer i SL området till längre nattpass från -90 talets mitt, då började man runt 21-22 och jobbade till 05-07 eller 18-19 och jobbade till 02-03 (halvnatt-natt-in)
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: JDS skrivet 20 mars 2012, 19:23:57 PM
Citat från: Jörgen skrivet 20 mars 2012, 17:39:05 PM
Jag var med om att man kunde börja dagen innan den dag man skulle jobba.
Jag hade ett pass till 22.22 på exempelvis en tisdag och då började den som tog över min tur 22.22 dagen innan sitt pass som var onsdagsjobbet för honom.
Stod klart och tydligt på hans spec. "Obs! Tjänsten börjar dagen innan."
Tiden var från 22.22 - 07.xx. Vad sluttiden var exakt kommer jag inte ihåg. Detta var ju lite drygt 10 år sedan.
Annars har jag för mig att man började oftast vid 0.30-1.00 då tunnelbanan slutade gå.
Hur är det numera med nattpassen?

Det förekommer två varianter, den ena kan vi kalla "natt in" och en sådan tjänst kan t ex vara kl 21:08-28:04, börjar den 21.08 på en tisdag så är det en tisdagstjänst. Den andra varianten kan vi kalla "natt ut" och en sådan tjänst kan vara kl 21'08 (obs skrivsättet) till 04:08, i detta fall börjar tjänsten "dagen innan" vilken framgår av apostrofen i klockslaget (som har ersatt den anmärkning du beskriver).

Om man tar ut ledighet så står det att man har det mellan 19'00 och 32:00  :D

Förväxla inte detta med begreppet trafikdygn, de kan vara lite olika och även överlappa varandra och det finns egentligen ingen anledning att vara så noggrann med det begreppet annat än för att hålla isär samma aktivitet (t ex samma avgång) två olika nätter. Bästa sättet att vara noggrann är att uttrycka sig så här: "Natt till..." eller "Natt efter...".
Titel: Nacka Strand 1998
Skrivet av: bjorn_k skrivet 20 mars 2012, 19:32:38 PM
Citat från: JDS skrivet 20 mars 2012, 19:23:57 PM
Det förekommer två varianter, den ena kan vi kalla "natt in" och en sådan tjänst kan t ex vara kl 21:08-28:04, börjar den 21.08 på en tisdag så är det en tisdagstjänst. Den andra varianten kan vi kalla "natt ut" och en sådan tjänst kan vara kl 21'08 (obs skrivsättet) till 04:08, i detta fall börjar tjänsten "dagen innan" vilken framgår av apostrofen i klockslaget (som har ersatt den anmärkning du beskriver).

Om man tar ut ledighet så står det att man har det mellan 19'00 och 32:00  :D

Förväxla inte detta med begreppet trafikdygn, de kan vara lite olika och även överlappa varandra och det finns egentligen ingen anledning att vara så noggrann med det begreppet annat än för att hålla isär samma aktivitet (t ex samma avgång) två olika nätter. Bästa sättet att vara noggrann är att uttrycka sig så här: "Natt till..." eller "Natt efter...".
Ytterligare klarhet! Man tackar :)
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 mars 2012, 20:22:02 PM
Den varianten har jag inte sett i Hastus för busstrafiken, där förekom/er bara den förstnämnda vad jag vet.

Är detta någon MTR/Veolia spårtrafikvariant? Eller är det Keolis som börjat använda den?
Titel: SV: Nacka Strand 1998
Skrivet av: MrH skrivet 21 mars 2012, 17:43:03 PM
Tack för alla svar och kommentarer (även om detta blev för tråden lite OT, men det var ju mitt fel)!
Där jag jobbar i dag så skrivs både specar och scheman ut helt såsom tiden är i verkligheten.

På ett kvälls/nattpass jag har så skrivs från schemasystemet passets tid ut såhär:

19:30-+03:30  (observera streck följt av plus)

På specen som jag kör efter står det också vanliga tidpunkter, 01:20, 01:37 osv.....  Skönt tycker jag att se tiden som den är. MEN väl medveten om att det säkert finns goda skäl för att skriva som Nobina m.fl gör, säkert nödvändigt i större områden.

/MrH