Landstinget i Gävleborg har idag beslutat om att tilldela KR-trafik trafiken i Gästrikland med trafikstart den 9 december 2012.
Det handlar om regionlinjerna 25, 26, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 95, 97, 99 och 195 och stadstrafiken i Sandviken. Stationeringsorter för bussar är Hofors, Sandviken, Gysinge, Ockelbo, Norrsundet och Gävle. Antalet tursatta bussar är 41.
Övriga anbudslämnare var Sambus och Nobina.
Nobina får därmed lämna trafiken efter att i många år ha kört den.
Det är bara att gratulera KR, nu har man hela Gävleborg.
Samtidigt är det en epok som går i graven, men jag tror ändå i slutändan att det kan behövas en förändring och nytänkt, Nobina har ju via GDG, Swebus, SJ osv haft trafiken sedan tidernas begynnelse.
Är dock stolt över att ha varit en del av Swebus (på den tiden den hette så) i Gästrikland under nästan 4 år och har många postiva minnen från det jobbet.
Citat från: Överlid skrivet 13 mars 2012, 15:47:22 PM
Det är bara att gratulera KR, nu har man hela Gävleborg.
Inte stadstrafiken i Gävle dock eftersom KR Trafik har sålt sin andel i Stadsbussarna Sverige till Nettbuss. Men KR och Nettbuss är väl ändå minst kusinföretag om inte rentav halvsysterbolag.
Finns det några uppgifter om prisskillnad ? ???
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 mars 2012, 17:00:31 PM
Inte stadstrafiken i Gävle dock eftersom KR Trafik har sålt sin andel i Stadsbussarna Sverige till Nettbuss. Men KR och Nettbuss är väl ändå minst kusinföretag om inte rentav halvsysterbolag.
På papperet är de väl numera helt åtskilda, även om några enstaka personer kan vara involverade i båda företagen. Men någon konkurrens mellan de två företagen lär knappast förekomma framöver. Tvärtom lär de fortsätta att samarbeta vad gäller nyinköp samt överskrivningar av bussar till varandra. T.ex om KR Trafik får tätortsbussar över, som Stadsbussarna kan behöva.
Dessutom har de ju alltid haft olika inriktningar. KR Trafik lär fortsätta inrikta sig på att satsa på vinna landsbygdstrafik i Norrland, Dalarna och Uppland, medan Nettbuss Sverige AB inriktar sig på landsbygdstrafik söder om dessa län. Samt att Nettbuss helägda dotterföretag Stadsbussarna Sverige AB satsar på ren tätortstrafik i hela landet, med specialinriktning på nettoavtal.
Har jag drömt det eller ville inte Nobina dra sig ur i Gästrikland? Har för mig att jag läst något sådant.
Citat från: Bese001 skrivet 13 mars 2012, 18:27:13 PM
Har jag drömt det eller ville inte Nobina dra sig ur i Gästrikland? Har för mig att jag läst något sådant.
Egentligen inte, man hade helt enkelt ett kontrakt som gav för lite pengar i kassan. Man hade enligt kontraktet rätt att säga upp avtalet inom 4 år och helt lagligt bjuda på det nya.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 mars 2012, 17:00:31 PM
Inte stadstrafiken i Gävle dock eftersom KR Trafik har sålt sin andel i Stadsbussarna Sverige till Nettbuss. Men KR och Nettbuss är väl ändå minst kusinföretag om inte rentav halvsysterbolag.
Absolut! Kanske dåligt formulerat, men menade såklart "landsortstrafiken" i Gävleborg.
Citat från: Överlid skrivet 13 mars 2012, 18:49:33 PM
Egentligen inte, man hade helt enkelt ett kontrakt som gav för lite pengar i kassan. Man hade enligt kontraktet rätt att säga upp avtalet inom 4 år och helt lagligt bjuda på det nya.
OK! Tack för svaret. Visste att det var något.
Någon som vet hur mycket dyrare Nobina var?
KR-trafik: 80,7 miljoner
Sambus: 81,2 miljoner
Nobina: 89 miljoner
Det var alltså på håret att det blivit Sambus istället. Kanske försöker Sambus överklaga när man var så nära?
Tydligen kommer var femte buss drivas på förnyelsebart bränsle, undra vad det kan bli för bränsle.
En artikel om det hela:
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.4502452-kr-tar-over-busstrafiken (http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.4502452-kr-tar-over-busstrafiken)
Citat från: AO skrivet 13 mars 2012, 20:29:55 PM
KR-trafik: 80,7 miljoner
Sambus: 81,2 miljoner
Nobina: 89 miljoner
Det var alltså på håret att det blivit Sambus istället. Kanske försöker Sambus överklaga när man var så nära?
Tydligen kommer var femte buss drivas på förnyelsebart bränsle, undra vad det kan bli för bränsle.
En artikel om det hela:
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.4502452-kr-tar-over-busstrafiken (http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.4502452-kr-tar-over-busstrafiken)
Var femte buss innebär ju ca 8 bussar, gissar på att det blir gas (kanske centrerat kring stadsbussarna i sandviken) eftersom en infrastrukturen för gas finns etablerad. Kanske kan det bli RME, men troligen inte etanol.
Citat från: Överlid skrivet 13 mars 2012, 23:12:18 PM
Var femte buss innebär ju ca 8 bussar, gissar på att det blir gas (kanske centrerat kring stadsbussarna i sandviken) eftersom en infrastrukturen för gas finns etablerad. Kanske kan det bli RME, men troligen inte etanol.
Gas känns rätt troligt, men då är kanske det mer rimligt att dessa busar blir stationerade i Gävle där det finns tankstation för biogas. Det saknas väl i Sandviken?
Citat från: Överlid skrivet 13 mars 2012, 23:12:18 PM
Var femte buss innebär ju ca 8 bussar.
Åtta bussar till att börja med.
"Från och med trafikstarten ska en av fem bussar drivas av förnyelsebart bränsle, och andelen ska successivt öka."Undra hur mycket andelen ska öka med fram till avtalets slut?
Gasbussar vore ju smidigt på lågentrébussar för kortare linjer. Kanske rentav för Sandvikens tätortstrafik om tillgång till gas ordnas av kommunen. RME fungerar på landsbygden, men orsakar som de flesta vet stort slitage på bussarna, samt fungerar inte alls bra när temperaturen faller under +5 grader.
På tal om KR och Gästrikland, om jag inte såg fel så såg jag en Gästrikelackerad KR-buss (Inte säker så här i efterhand om det var godsare eller inte) i Övik häromdagen. Tyvärr hann jag inte kolla regnummer eller inventarienummer, tillfälligt lån eller permanent inflyttad?
Citat från: swedebear skrivet 14 mars 2012, 06:31:02 AM
På tal om KR och Gästrikland, om jag inte såg fel så såg jag en Gästrikelackerad KR-buss (Inte säker så här i efterhand om det var godsare eller inte) i Övik häromdagen. Tyvärr hann jag inte kolla regnummer eller inventarienummer, tillfälligt lån eller permanent inflyttad?
Buss 116 flyttades från Hudiksvall till Umeå under tisdagen. Om det var en Volvo 8700LE 6x2 du såg...
Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2012, 03:10:41 AM
Åtta bussar till att börja med.
"Från och med trafikstarten ska en av fem bussar drivas av förnyelsebart bränsle, och andelen ska successivt öka."
Undra hur mycket andelen ska öka med fram till avtalets slut?
Gasbussar vore ju smidigt på lågentrébussar för kortare linjer. Kanske rentav för Sandvikens tätortstrafik om tillgång till gas ordnas av kommunen. RME fungerar på landsbygden, men orsakar som de flesta vet stort slitage på bussarna, samt fungerar inte alls bra när temperaturen faller under +5 grader.
-15 är temperaturen där det börjat bli tufft, sedan efter -20 kan det bli svårt. Det går dock att lösa genom att utforma avtalet som tex i Jämtland där man kör på diesel i samma busser under december-februari. Det är inte optimalt, men att köra på RME under 9 månader om året är ändå rätt bra, kanske kompenserar man genom att man sätter in 25% fler bussar med RME totalt sett. Dock bara vilda spekulationer här!
Citat från: AO skrivet 13 mars 2012, 23:51:17 PM
Gas känns rätt troligt, men då är kanske det mer rimligt att dessa busar blir stationerade i Gävle där det finns tankstation för biogas. Det saknas väl i Sandviken?
Det jag menar är att biogasproduktion finns etablerad i Gävle, men som du säger så krävs det ju i så fall att man måste etablera en biogasstation även i Sandviken.
Citat från: Överlid skrivet 14 mars 2012, 10:40:23 AM
-15 är temperaturen där det börjat bli tufft, sedan efter -20 kan det bli svårt. Det går dock att lösa genom att utforma avtalet som tex i Jämtland där man kör på diesel i samma busser under december-februari. Det är inte optimalt, men att köra på RME under 9 månader om året är ändå rätt bra, kanske kompenserar man genom att man sätter in 25% fler bussar med RME totalt sett. Dock bara vilda spekulationer här!
Flertalet avtal är skrivna så att man räknar procentuellt på årsbasis, då är det inga problem att köra med diesel nov-mars eller med en låg inblandning RME och sedan 100% RME övrig tid.
Att teckna avtal om 100% RME är inte lyckat, i a f inte med Volvobussar.
Citat från: Jesper Persson skrivet 14 mars 2012, 10:17:33 AM
Buss 116 flyttades från Hudiksvall till Umeå under tisdagen. Om det var en Volvo 8700LE 6x2 du såg...
Är inte säker vad det var jag såg...men det kan det mycket väl ha varit, den gick iaf på någon av landsortstrafiken här i Övik
Nettbuss Stadsbussarna kommer att köra ungefär hälften av trafiken för KR-Trafik. Det är området Sandviken Gävle som Nettbuss kommer att trafikera.
Där ser man! Intressant! Det måste ju vara en av anledningarna till att KR kunde lägga det billigaste budet. Men detta öppnar ju även upp för att det förnyelsebara drivmedlet kan komma att bli biogas då stadsbussarna ju redan kör med detta bränsle.
>Blir ju intressant att se vilka fordon man väljer. MAN känns ju som en rätt kvalificerad gissning för bussarna som kommer vara stationerade i Gävle. Hoppas man inser att det vore väldigt bra att flytta över en del av de ledvagnar som KR får över i Uppland med.
Intressant upplägg, som även kan bidra till mer varierande tjänster för förarkåren.
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 01:45:52 AM
Intressant upplägg, som även kan bidra till mer varierande tjänster för förarkåren.
Ja just detta med varierad körning är något som ofta saknas i de moderna upphandlingarna då allt blir så specialiserat och dessutom borde trafiken i många fall totalt sett bli billigare om en del körning kan blandas vilket jag förmodar är uträkningen i Gästrikland.
Själv kör jag på ett schema med en blandning av expressbuss, vanliga linjer, stadsbuss och separata skolkörningar!
Citat från: Lars skrivet 17 mars 2012, 09:34:36 AM
Ja just detta med varierad körning är något som ofta saknas i de moderna upphandlingarna då allt blir så specialiserat och dessutom borde trafiken i många fall totalt sett bli billigare om en del körning kan blandas vilket jag förmodar är uträkningen i Gästrikland.
Själv kör jag på ett schema med en blandning av expressbuss, vanliga linjer, stadsbuss och separata skolkörningar!
Varierande tjänster är ju ett sätt att kunna locka fler nya förare. Många yngre tänkbara bussförare drar sig nog för att söka heltidsjobb på bussföretagen om trafiken t.ex är indelad så att tre olika företag kör tre separata linjer, helt utan utbyten sinsemellan. Samt att ett fjärde bolag kör skolkörningarna och ett femte kör expressbussarna.
Citat från: Håkan_E skrivet 14 mars 2012, 11:09:07 AM
Flertalet avtal är skrivna så att man räknar procentuellt på årsbasis, då är det inga problem att köra med diesel nov-mars eller med en låg inblandning RME och sedan 100% RME övrig tid.
Att teckna avtal om 100% RME är inte lyckat, i a f inte med Volvobussar.
Att teckna avtal med 100% RME är total okunskap om bränslets egenskaper då detta tjocknar vid kall väderlek oberoende bussfsbrikat!
Jag har själv ägt en väl inkörd Volvo S80 som var byggd för RME och gick sin första tid som Taxi i Stockholm, i instruktionerna stod det klart och tydligt att under den kalla årstiden (under 0° C) gällde vanlig diesel som bränsle då RME inte håller sig flytande i kall väderlek.
Hej!
Kan det kanske bli så att man flyttar några kortvagnar från Gävle till Sandviken och sedan ersätter dom i Gävle med ledbussar alt. boggiebussar då behov föreligger i Gävle med fler större bussar ?
Finns det några uppgifter om vilka bussar som kan tänkas att köpas in till Gästrikland samt vilka som kan tänkas flyttas från andra områden?
Citat från: Lars skrivet 17 mars 2012, 00:22:06 AM
Nettbuss Stadsbussarna kommer att köra ungefär hälften av trafiken för KR-Trafik. Det är området Sandviken Gävle som Nettbuss kommer att trafikera.
Vad innebär det för oss chaufförer som kör där idag?
Hur det blir i Gästrikland med anställning av förare kan jag inget om men det kanske finns någon annan här som vet?
Men troligtvis blir det väl som i övriga Sverige utom Stockholm att de som vinner anbud fritt väljer vilka chaufförer man vill anställa, sedan så kanske Nobina erbjuder sina förare anställning någon annanstans i Sverige där de har trafik.
Citat från: Lars skrivet 04 april 2012, 21:32:56 PM
Hur det blir i Gästrikland med anställning av förare kan jag inget om men det kanske finns någon annan här som vet?
Men troligtvis blir det väl som i övriga Sverige utom Stockholm att de som vinner anbud fritt väljer vilka chaufförer man vill anställa, sedan så kanske Nobina erbjuder sina förare anställning någon annanstans i Sverige där de har trafik.
Alla anställda måste söka om sina jobb, ingen övertas automatiskt.
Angående att söka tjänster inom Nobina i andra städer så är det fritt fram att göra det i mån av plats, när man förlorade Gävle så gjorde en handfull förare just detta.
Några kommer nog till depåer inom UL trafiken.
Citat från: Jan skrivet 11 april 2012, 06:30:21 AM
Några kommer nog till depåer inom UL trafiken.
Östhammar behöver folk har jag hört.
Citat från: Lars skrivet 04 april 2012, 21:32:56 PM
Hur det blir i Gästrikland med anställning av förare kan jag inget om men det kanske finns någon annan här som vet?
Men troligtvis blir det väl som i övriga Sverige utom Stockholm att de som vinner anbud fritt väljer vilka chaufförer man vill anställa, sedan så kanske Nobina erbjuder sina förare anställning någon annanstans i Sverige där de har trafik.
Det som är sagt från KR:s sida är att man främst vill anställa de som idag kör den aktuella trafiken, de har ju kunskapen och lokalkännedomen.
Därmed inte sagt att "alla automatiskt" får jobb på KR. Några "Nobinare" söker sig säkert (som redan nämnts) till andra Nobina-depåer och en och annan KR:are är kanske intresserad av att börja på ny depå.
I grunden tycker jag inte att det är fel att man får söka tjänst hos det övertagande företaget. Det rimliga måste vara att man vill ha den bästa personalen, som inte nödvändigtvis måste vara den med längst anställningstid hos den gamla operatören.
/MrH
Hej..
Någon som har koll på vilka bussar som kommer beställas för trafiken och om det blir "Stadsbussarnas" lack även på bussarna i Sandviken's stadstrafik ?
Det vore ju läge att flytta några kort MAN biogas eller Scaina biogas till Sandviken och sedan köpa in några nya gas ledbussar till Gävle som behöver fler större bussar i dagsläget!
Citat från: enjoyable skrivet 26 maj 2012, 22:38:18 PM
15 st MAN boggie har beställts till landsortstrafiken som Stadsbussarna ska köra. Våra LathiScalor kommer att försvinna helt. Observera att Stadsbussarna endast ska ha hand om depån i Gävle, dom har ingenting med trafiken lokalt i Sandviken att göra.
Tack för infon! Det var väl ingen större överraskning att det blev just MAN. Vet du vad det blir för drivmedel på dessa? Kommer de att vara X-trafiklackade eller stadsbusslackade? Anledningen till att Scalorna försvinner är för att man får den sista OmniLinken från Östersund eller? Eller är tanken att någon av de beställda bussarna ska täcka upp där?
Citat från: enjoyable skrivet 26 maj 2012, 22:38:18 PM
15 st MAN boggie har beställts till landsortstrafiken som Stadsbussarna ska köra. Våra LathiScalor kommer att försvinna helt. Observera att Stadsbussarna endast ska ha hand om depån i Gävle, dom har ingenting med trafiken lokalt i Sandviken att göra.
Suck, mera MAN.. Hade hoppats på Volvo eller Scania
Citat från: enjoyable skrivet 28 maj 2012, 06:36:43 AM
Dom kommer att bli lackade i Stadsbussarnas färger antar jag eftersom att de är vi som ska köra trafiken.
Jag är till 99% säker på att det blir X-trafiks färger. Det är andra avtalsvillkor på landsortstrafiken även om just stadsbussarna utför tjänsten.
Citat från: Överlid skrivet 28 maj 2012, 10:23:27 AM
Jag är till 99% säker på att det blir X-trafiks färger. Det är andra avtalsvillkor på landsortstrafiken även om just stadsbussarna utför tjänsten.
X-Trafiks färger = en återgång till vitt och rött, eller blir det även fortsättningsvis det paradoxala att Gävle Stads Spårvägars färger används i Sandviken men inte i Gävle?
En fundering är ju hur man tänkt lösa problemet med överfulla bussar. Idag trafikerar man landsbyggden med 5 ledbussar vilket egentligen är för få, är det inte några ledbussar alls beställda? Tanken är kanske att VS trafik ska ta de tyngsta omloppen på linje 41? De kanske i så fall beställer ledbussarna.
Citat från: AO skrivet 30 maj 2012, 12:22:04 PM
En fundering är ju hur man tänkt lösa problemet med överfulla bussar. Idag trafikerar man landsbyggden med 5 ledbussar vilket egentligen är för få, är det inte några ledbussar alls beställda? Tanken är kanske att VS trafik ska ta de tyngsta omloppen på linje 41? De kanske i så fall beställer ledbussarna.
Ska VS-trafik köra på underentreprenad åt KR?
Citat från: AO skrivet 30 maj 2012, 12:22:04 PM
En fundering är ju hur man tänkt lösa problemet med överfulla bussar. Idag trafikerar man landsbyggden med 5 ledbussar vilket egentligen är för få, är det inte några ledbussar alls beställda? Tanken är kanske att VS trafik ska ta de tyngsta omloppen på linje 41? De kanske i så fall beställer ledbussarna.
Om jag minns rätt ska det inte vara några ledbussar överhuvudtaget.
Citat från: Anders Noren skrivet 30 maj 2012, 15:28:01 PM
Ska VS-trafik köra på underentreprenad åt KR?
Ja. Dom ska köra Sandviken depån.
Citat från: Jesper Persson skrivet 30 maj 2012, 16:30:24 PM
Ja. Dom ska köra Sandviken depån.
Kul! VS-trafik har ju rötterna i gamla Valbobuss som blev av med länstrafiken vid upphandlingen 1989(?) och därefter sadlade om till att köra skolbussar (VS-trafik = Valbo Skoltrafik) och beställningstrafik. Sandvikendepån kommer väl i och för sig inte att köra någon av Valbobuss gamla linjer.
Citat från: Överlid skrivet 28 maj 2012, 10:23:27 AM
Jag är till 99% säker på att det blir X-trafiks färger. Det är andra avtalsvillkor på landsortstrafiken även om just stadsbussarna utför tjänsten.
Det ryktas om att X-trafik jobbar på en ny design för Gästrikland för att få det hela nytt och fräscht, dock INTE Stadsbussarnas gula design. Nobina har väl tyvärr kört trafiken i Gästrikland i botten de senaste åren, med undermåliga fordon och många trasiga bussar som stått med 4-blinkers utmed vägarna inom landskapet. Så en nytändning kanske vore vettig.
Ska bli spännande och se en ny länstrafiklack!
Det blir sannolikt några få ledbussar (2-3 st) trots allt och då på de mest utsatta skolturerna. I själva anbudet var det boggi med lågentré rakt av för regiontrafiken och 12-meters stadsbussar till stadstrafiken i Sandviken (3 st?).
Sen lär det även pågå diskutioner om dubbeldäckare på linje 41 Gävle - Sandviken och någon enstaka tur ända till/ från Hofors.
Eftersom det verkar tämligen klart att KR-trafik ska köra depåerna Ockelbo, Hofors, Gysinge och Norrsundet, VS-Trafik Sandvikendepån och Stadsbussarna får Gävledepån, så kanske vi får se MAN från Gävlehållet och VDL från övriga depåer? Om det nu blir dubbeldäckare, så kanske Stadsbussarna genom sin moder vill ha Scanior för dessa likt det man har i Göteborgsområdet medans VS-Trafik genom sin moder Björkskoncernen tar in VDL?
Citat från: CR skrivet 30 maj 2012, 19:48:50 PM
Det blir sannolikt några få ledbussar (2-3 st) trots allt och då på de mest utsatta skolturerna. I själva anbudet var det boggi med lågentré rakt av för regiontrafiken och 12-meters stadsbussar till stadstrafiken i Sandviken (3 st?).
Där ser man. Det blir alltså troligen 2-3 ledbussar som Stassbussarna köper in menar du?
Citat från: AO skrivet 31 maj 2012, 09:08:07 AM
Där ser man. Det blir alltså troligen 2-3 ledbussar som Stassbussarna köper in menar du?
Stadsbussarna köper inget, men däremot får KR-trafik ledbussar över i Uppland....
Det låter ju mycket smart att flytta över några av dem till Gästrikland! Får hoppas på att de får ett besök på rekonden först, de är ju rätt slitna. Men det är ju ett halvår mellan trafikslutet i Uppland och uppstarten i Gästrikland så det torde ju hinnas.
Citat från: CR skrivet 30 maj 2012, 19:39:51 PM
Det ryktas om att X-trafik jobbar på en ny design för Gästrikland för att få det hela nytt och fräscht, dock INTE Stadsbussarnas gula design. Nobina har väl tyvärr kört trafiken i Gästrikland i botten de senaste åren, med undermåliga fordon och många trasiga bussar som stått med 4-blinkers utmed vägarna inom landskapet. Så en nytändning kanske vore vettig.
Ska bli spännande och se en ny länstrafiklack!
Hmm, skumt..! Om detta stämmer. Det är ju inte särskilt länge sedan nuvarande design infördes och fortfarande finns många fordon i länet (läs Hälsingland) som har kvar den tidigare designen med gamla X:et. Ska ännu en design införas blir det i mitt tycke plottrigt så det förslår i länet..! Inte nog med att Stadsbussarna har sin egen design, ska vi ha 3-5 till (nuvarande och gamla tätortslacken inräknad)..? ???
/MrH
Finns det något mer nytt om vilka bussar som kan tänkas köpas in? Jag har hört att även VS kommer att köpa in MAN, samt att 10 st av de MAN-bussar Stadsbussarna kommer att köpa in kommer drivas på biogas. Vet dock inte detta säkert, någon som kan bekräfta?
Citat från: AO skrivet 22 juli 2012, 21:53:21 PM
Finns det något mer nytt om vilka bussar som kan tänkas köpas in? Jag har hört att även VS kommer att köpa in MAN, samt att 10 st av de MAN-bussar Stadsbussarna kommer att köpa in kommer drivas på biogas. Vet dock inte detta säkert, någon som kan bekräfta?
Har av en god vän som jobbar på Nobinas depå i Sandviken också hört det ryktet - men tyvärr kan jag varken bekräfta eller dementera, bara förtydliga att han också hört det som ett rykte.
Och jag hörde det från en chaufför på Stadsbussarna så då har det hörts från två håll då:)
Finns det någon säker info än om vilka bussar som har beställts för trafiken i Gätrikland? PÅ KRs depå i Söderhamn finns ett antal gamla ledbussar från Uppland fortfarande uppställda, de känna ju ganska aktuella iaf vad det gäller begagnade bussar.
Citat från: AO skrivet 29 augusti 2012, 21:37:33 PM
Finns det någon säker info än om vilka bussar som har beställts för trafiken i Gätrikland? PÅ KRs depå i Söderhamn finns ett antal gamla ledbussar från Uppland fortfarande uppställda, de känna ju ganska aktuella iaf vad det gäller begagnade bussar.
3 av dem kördes ner till Uppland igår (tror jag det var), utlånade till Nobina som har både personal- och vagnbrist.
/MrH
Minst en av de gamla ledbussarna rullar hos Tierp med.