(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B35KvilleFeb76Web.jpg)
Tyvärr tog jag inga bilder på B35 i trafik - tur att det fanns de som gjorde det!
Här står ändå två B35 avställda på Kvilledepån i feb 1976.
Mvh Gunnar
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ? ;)
Hej! Två trötta gamla Volvo-pannkakor, men i alla fall en med både det vackra chassi- och karossemblemet intakt! Vad kan det vara för buss till vänster, som visar sitt akterparti? Undrar BengaB40
Citat från: Matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ? ;)
Citat från: BengaB40 skrivet 08 mars 2012, 18:31:37 PM
Vad kan det vara för buss till vänster, som visar sitt akterparti? Undrar BengaB40
Det var nog den enda bild jag tog då.
Bussaktern t.v. bör tillhöra någon av GS B40 (Volvo/Säffle) från början av 60-talet, möjligen B40 344. Det finns säkert andra på Forumet som kan identifiera den bättre :)
/Gunnar
Jo, det är B40 nr 344! Dessa stod tillsammans på Kville våren 1976.
B40 nr. 342 vid Klippangaraget.
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?t=20458&p=161885
Hej! Trevliga små bussar de där B705:orna hos GS! Tack för info! Hälsn. BengaB40
Citat från: Matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ? ;)
Om inte Gunnar tog någon bild, så tog i varje fall jag tre bilder, fast tre månader senare, 1976-05-08. Där framår tydligt att det är B40 344 som skymtar till vänster på Gunnars bild. Det var precis när B36-ledbussarna höll på att levereras. Nr 909 och 910 var ännu inte satta i trafik.
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/GSB403441976-05-08Kvillegaraget.jpg)
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/GSB35284-2941976-05-08Kvillegaraget.jpg)
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/GSB36909-9101976-05-08Kvillegaraget.jpg)
Citat från: Matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ? ;)
Vad gott att se. Dylika bussar åkte man med till jobbet på Arendalsvarvet. B35:orna
/M
Roligt att du fick med B36:orna också !!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2012, 17:49:26 PM
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/GSB36909-9101976-05-08Kvillegaraget.jpg)
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.
//Jacob
Ja, de var välbyggda och gick fint med sina automatlådor i det backiga Göteborg. De hade också bättre ljuddämpning än Hägglundarna. Jag gillade Wiimorna.
Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.
//Jacob
Vagn 908 gick som provbuss en kort tid under 1980 i Uppsala. Det vill testa ledbuss innan det beställde egna bussar.
/Janne
Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 19:08:16 PM
Ja, de var välbyggda och gick fint med sina automatlådor i det backiga Göteborg. De hade också bättre ljuddämpning än Hägglundarna. Jag gillade Wiimorna.
Hade inte dessa Wilsonlådor med den där svarta "utvecklade" växelväljaren som även CR111MF hade? Iaf vid leverans.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 11 mars 2012, 20:27:20 PM
Hade inte dessa Wilsonlådor med den där svarta "utvecklade" växelväljaren som även CR111MF hade? Iaf vid leverans.
/Gunnar
Ursäkta mig. Minnet svek mig. Det riktiga är att Wilsonlådan var kombinerad med monentomvandlare, vilket gjorde att bussen drog igång lättare och gav mjukare växlingar, vilket passade utmärkt för en tung buss i backig miljö. I B31:orna kunde det rycka rejält för en del förare när de växlade, vilket både gav stora påkänningar på transmissonen och dålig åkkomfort.
Det är nog möjligt att en del B36 fick automalåda med tiden. B31 nr 612 och 620 fick i varje fall automatlådor 1977 resp 1975. Vad som hände senare än 1977 vet jag inte, för då lämnade jag Göteborgs-stressen för gott.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 20:44:46 PM
Det är nog möjligt att en del B36 fick automalåda med tiden.
Möjligen någon enstaka, jag minns både B36 och den yngre serien B45 911-926 från 1979-80 som Wilsonutrustade hela sin karriär.
P g a Wilsonlådan försvann åtminstone B45:orna ovanligt tidigt för att vara då, redan 1991 vid blott 12 års ålder.
//Jonas G
Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 20:44:46 PM
Ursäkta mig. Minnet svek mig. Det riktiga är att Wilsonlådan var kombinerad med monentomvandlare, vilket gjorde att bussen drog igång lättare och gav mjukare växlingar, vilket passade utmärkt för en tung buss i backig miljö. I B31:orna kunde det rycka rejält för en del förare när de växlade, vilket både gav stora påkänningar på transmissonen och dålig åkkomfort.
Det är nog möjligt att en del B36 fick automalåda med tiden. B31 nr 612 och 620 fick i varje fall automatlådor 1977 resp 1975. Vad som hände senare än 1977 vet jag inte, för då lämnade jag Göteborgs-stressen för gott.
620 tror jag gick kvar hela livsländen med automat, 612 fick tillbaka en wilson halvautomat på mitten av 80-talet, och hade den sina sista år (samtliga kvarvarande 600-bussar försvann 1988).
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 mars 2012, 22:16:02 PM
Möjligen någon enstaka, jag minns både B36 och den yngre serien B45 911-926 från 1979-80 som Wilsonutrustade hela sin karriär.
P g a Wilsonlådan försvann åtminstone B45:orna ovanligt tidigt för att vara då, redan 1991 vid blott 12 års ålder.
//Jonas G
908 fick en automat låda, övriga bussar i B36 och B45 serien hade alla wilson hela sina livslängder.
Det var dock inte wilson lådan som gjorde att B45 försvann redan 1991, utan det nya ålderskrav (max 10 år) som kom i samband med att "Stadstrafiken" bildades i Göteborg när beställar- och "åkeri" roll separerades hos GS.
Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.
//Jacob
Härligt med lite riktiga vagnar Wiima såna goa bussar kan det bli bättre .. ;D
Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.
//Jacob
Inte helt omöjligt, 906 finns kvar som museibuss hos Ringlinien:
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=4