Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 08 mars 2012, 15:49:11 PM

Titel: GS B35 - avställda
Skrivet av: Gunnar D skrivet 08 mars 2012, 15:49:11 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B35KvilleFeb76Web.jpg)

Tyvärr tog jag inga bilder på B35 i trafik - tur att det fanns de som gjorde det!
Här står ändå två B35 avställda på Kvilledepån i feb 1976.

Mvh Gunnar
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ?  ;)
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: BengaB40 skrivet 08 mars 2012, 18:31:37 PM
Hej! Två trötta gamla Volvo-pannkakor, men i alla fall en med både det vackra chassi- och karossemblemet intakt! Vad kan det vara för buss till vänster, som visar sitt akterparti? Undrar BengaB40
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Gunnar D skrivet 08 mars 2012, 22:13:31 PM
Citat från: Matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ?  ;)
Citat från: BengaB40 skrivet 08 mars 2012, 18:31:37 PM
Vad kan det vara för buss till vänster, som visar sitt akterparti? Undrar BengaB40

Det var nog den enda bild jag tog då.
Bussaktern t.v. bör tillhöra någon av GS B40 (Volvo/Säffle) från början av 60-talet, möjligen B40 344. Det finns säkert andra på Forumet som kan identifiera den bättre  :)

/Gunnar
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2012, 06:57:42 AM
Jo, det är B40 nr 344! Dessa stod tillsammans på Kville våren 1976.
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: matti skrivet 09 mars 2012, 08:35:11 AM
B40 nr. 342 vid Klippangaraget.
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?t=20458&p=161885

Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: BengaB40 skrivet 09 mars 2012, 14:01:12 PM
Hej! Trevliga små bussar de där B705:orna hos GS! Tack för info! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2012, 17:49:26 PM
Citat från: Matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ?  ;)
Om inte Gunnar tog någon bild, så tog i varje fall jag tre bilder, fast tre månader senare, 1976-05-08. Där framår tydligt att det är B40 344 som skymtar till vänster på Gunnars bild. Det var precis när B36-ledbussarna höll på att levereras. Nr 909 och 910 var ännu inte satta i trafik.

(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/GSB403441976-05-08Kvillegaraget.jpg)

(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/GSB35284-2941976-05-08Kvillegaraget.jpg)

(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/GSB36909-9101976-05-08Kvillegaraget.jpg)
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: M skrivet 09 mars 2012, 19:34:35 PM
Citat från: Matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ?  ;)
Vad gott att se. Dylika bussar åkte man med till jobbet på Arendalsvarvet. B35:orna

/M
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: matti skrivet 10 mars 2012, 20:48:50 PM
Roligt att du fick med B36:orna också !!
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2012, 17:49:26 PM
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/GSB36909-9101976-05-08Kvillegaraget.jpg)

OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 19:08:16 PM
Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob
Ja, de var välbyggda och gick fint med sina automatlådor i det backiga Göteborg. De hade också bättre ljuddämpning än Hägglundarna. Jag gillade Wiimorna.
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 11 mars 2012, 20:23:37 PM
Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob

Vagn 908 gick som provbuss en kort tid under 1980 i Uppsala. Det vill testa ledbuss innan det beställde egna bussar.

/Janne
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Gunnar D skrivet 11 mars 2012, 20:27:20 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 19:08:16 PM
Ja, de var välbyggda och gick fint med sina automatlådor i det backiga Göteborg. De hade också bättre ljuddämpning än Hägglundarna. Jag gillade Wiimorna.

Hade inte dessa Wilsonlådor med den där svarta "utvecklade" växelväljaren som även CR111MF hade? Iaf vid leverans.

/Gunnar
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 20:44:46 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 11 mars 2012, 20:27:20 PM
Hade inte dessa Wilsonlådor med den där svarta "utvecklade" växelväljaren som även CR111MF hade? Iaf vid leverans.

/Gunnar
Ursäkta mig. Minnet svek mig. Det riktiga är att Wilsonlådan var kombinerad med monentomvandlare, vilket gjorde att bussen drog igång lättare och gav mjukare växlingar, vilket passade utmärkt för en tung buss i backig miljö. I B31:orna kunde det rycka rejält för en del förare när de växlade, vilket både gav stora påkänningar på transmissonen och dålig åkkomfort.

Det är nog möjligt att en del B36 fick automalåda med tiden. B31 nr 612 och 620 fick i varje fall automatlådor 1977 resp 1975. Vad som hände senare än 1977 vet jag inte, för då lämnade jag Göteborgs-stressen för gott.
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 11 mars 2012, 22:16:02 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 20:44:46 PM

Det är nog möjligt att en del B36 fick automalåda med tiden.

Möjligen någon enstaka, jag minns både B36 och den yngre serien B45 911-926 från 1979-80 som Wilsonutrustade hela sin karriär.
P g a Wilsonlådan försvann åtminstone B45:orna ovanligt tidigt för att vara då, redan 1991 vid blott 12 års ålder.
//Jonas G
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Gunnar skrivet 11 mars 2012, 22:50:24 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 20:44:46 PM
Ursäkta mig. Minnet svek mig. Det riktiga är att Wilsonlådan var kombinerad med monentomvandlare, vilket gjorde att bussen drog igång lättare och gav mjukare växlingar, vilket passade utmärkt för en tung buss i backig miljö. I B31:orna kunde det rycka rejält för en del förare när de växlade, vilket både gav stora påkänningar på transmissonen och dålig åkkomfort.

Det är nog möjligt att en del B36 fick automalåda med tiden. B31 nr 612 och 620 fick i varje fall automatlådor 1977 resp 1975. Vad som hände senare än 1977 vet jag inte, för då lämnade jag Göteborgs-stressen för gott.

620 tror jag gick kvar hela livsländen med automat, 612 fick tillbaka en wilson halvautomat på mitten av 80-talet, och hade den sina sista år (samtliga kvarvarande 600-bussar försvann 1988).


Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 mars 2012, 22:16:02 PM
Möjligen någon enstaka, jag minns både B36 och den yngre serien B45 911-926 från 1979-80 som Wilsonutrustade hela sin karriär.
P g a Wilsonlådan försvann åtminstone B45:orna ovanligt tidigt för att vara då, redan 1991 vid blott 12 års ålder.
//Jonas G

908 fick en automat låda, övriga bussar i B36 och B45 serien hade alla wilson hela sina livslängder.
Det var dock inte wilson lådan som gjorde att B45 försvann redan 1991, utan det nya ålderskrav (max 10 år) som kom i samband med att "Stadstrafiken" bildades i Göteborg när beställar- och "åkeri" roll separerades hos GS.
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: yngrot skrivet 12 mars 2012, 17:15:36 PM
Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob




Härligt med lite riktiga vagnar Wiima  såna goa bussar kan det bli bättre ..   ;D
Titel: SV: GS B35 - avställda
Skrivet av: Lars Borgemo skrivet 16 mars 2012, 14:01:00 PM
Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob

Inte helt omöjligt, 906 finns kvar som museibuss hos Ringlinien:

http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=4