Denna åkte av vägen 2012-02-22.
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_3216.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_3217.jpg)
//Jacob
Jag hoppas bilderna är tagna samma dag som bussen åkte av vägen. Annars så undrar jag hur korkade KR är som tar ut en sådan buss i trafik utan att åtgärda skadorna? >:(
Bilderna tagna igår...
//Jacob
Citat från: bisquit skrivet 03 mars 2012, 17:19:09 PM
Jag hoppas bilderna är tagna samma dag som bussen åkte av vägen. Annars så undrar jag hur korkade KR är som tar ut en sådan buss i trafik utan att åtgärda skadorna? >:(
De kanske har brist på bussar och andra bussar med allvarligare fel än en bucklig lucka och svart skrapad front och en ruta som är spräckt i nederkant.
Men visst kanske vore bättre o ställa den bussen med och ställa in trafiken för de kosmetiska felen. det är inte många dagar sedan olyckan
Sedan vet jag ej ålderskrav etc men denna kanske ligger på utbyteslista med så de inte vill kosta på för mycket heller.
Kan bussen kanske stå som reserv och togs ut för andra bussar med bromsar dörrfel start fel etc behövdes in på verkstad. De kan vänta på delar med och varför låta bussen stå i onödan då
Citat från: bisquit skrivet 03 mars 2012, 17:19:09 PM
Jag hoppas bilderna är tagna samma dag som bussen åkte av vägen. Annars så undrar jag hur korkade KR är som tar ut en sådan buss i trafik utan att åtgärda skadorna? >:(
Den ser ju körbar ut så då kör man.
Körbar, UL-godkänd och fullt laglig i detta skick, och ska väl dessutom tas ut trafik och säljas i maj? Inte ens en liten pedant åkare hade lagt ner flera tusenlappar för att fixa till en gammal vikariebuss som mycket väl kan stå på i en hamn för export om 3-4 månader.
Man får vad man betalar för, och så här blir det med ettåriga interimsavtal.
Ser jo ut som vilken som helst linjevagn hos oss den der då
Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 18:27:58 PM
Körbar, UL-godkänd och fullt laglig i detta skick, och ska väl dessutom tas ut trafik och säljas i maj? Inte ens en liten pedant åkare hade lagt ner flera tusenlappar för att fixa till en gammal vikariebuss som mycket väl kan stå på i en hamn för export om 3-4 månader.
Man får vad man betalar för, och så här blir det med ettåriga interimsavtal.
Likväl tråkigt se en buss i trafik i detta skick men är väl mest vi "muppar" som bryr sig...
Kan ha fel här, men lite av det där svarta borde man väl ha kunnat få bort med Ajax och en disksvamp? I övrigt ser det ju inte så farligt trasigt ut, som sagt...
Citat från: JDS skrivet 04 mars 2012, 01:24:28 AM
Kan ha fel här, men lite av det där svarta borde man väl ha kunnat få bort med Ajax och en disksvamp? I övrigt ser det ju inte så farligt trasigt ut, som sagt...
Visst, men vem ska göra det? Förarna har inte betalt för det iaf.
Citat från: Robert T skrivet 04 mars 2012, 10:24:16 AM
Visst, men vem ska göra det? Förarna har inte betalt för det iaf.
Ingen har betalt för det. Inget vite sker om det inte tas bort. Inget beröm sker om det tas bort. Trafiken är ändå tappad och bussen ska snart bort. Saker som kostar pengar utan att man får något tillbaka av satsningen blir därför inte av på bolag. Stort som litet.
Om de mindre företagen där förarna sköter om sina personliga bussar sedan konkurreras ut i upphandlingar där trafikhuvudmännen hellre väljer de stora företagen blir situationen inte alltid bättre. T.ex när UL sades inte vilja välja Keolis bl.a pga att Keolis sades ville leja in många av de lokala åkarna som underentreprenörer. Alltså får trafikhuvudmännen i slutändan precis den kvalitet de själva efterfrågat.
Nåja, nu försvinner ju alla gamla bussar i sommar, och ersätts med nya. Förhoppningsvis kan operatörerna och UL även påverka Uppsala kommuns gatukontor att bygga bort onödiga hinder och smala passager så att bussarna har lite mer rörelseutrymme än idag. Vilket är ett av många led i arbetet att kunna minska ner onödiga skador.
Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2012, 18:21:42 PM
Förhoppningsvis kan operatörerna och UL även påverka Uppsala kommuns gatukontor att bygga bort onödiga hinder och smala passager så att bussarna har lite mer rörelseutrymme än idag. Vilket är ett av många led i arbetet att kunna minska ner onödiga skador.
För att citera en väl insatt person angående detta... "Att prata med gatukontoret är som att prata med en vägg".
Citat från: Robert T skrivet 04 mars 2012, 18:27:53 PM
För att citera en väl insatt person angående detta... "Att prata med gatukontoret är som att prata med en vägg".
En vägg med gula skrapmärken...?
Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2012, 18:21:42 PM
Nåja, nu försvinner ju alla gamla bussar i sommar, och ersätts med nya.
Är det inte så att vissa bussar har dispans tills alla nya bussar kan levereras?
Jag kan ha fel men jag tyckte jag läste någonstans att alla nya bussar inte ska komma direkt utan om något år. Men som sagt jag kan ha fel.
Citat från: Björn Ax skrivet 04 mars 2012, 18:36:01 PM
Är det inte så att vissa bussar har dispans tills alla nya bussar kan levereras?
Jag kan ha fel men jag tyckte jag läste någonstans att alla nya bussar inte ska komma direkt utan om något år. Men som sagt jag kan ha fel.
Visst kan det bli så. Men förhoppningsvis kommer de äldsta, mest avvikande och mest repiga bussarna att befinna sig i ytterområdena då. Man får ju även räkna in den kommande miljözonen. Var det den 1 januari 2013 den ska börja gälla?
Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2012, 18:42:05 PM
Visst kan det bli så. Men förhoppningsvis kommer de äldsta, mest avvikande och mest repiga bussarna att befinna sig i ytterområdena då. Man får ju även räkna in den kommande miljözonen. Var det den 1 januari 2013 den ska börja gälla?
Jo det planeras att fasa ut de äldsta eller udda bussarna. Bland annat ska de SL-röda bussarna bort, men även en del andra gamla trotjänare som t ex 4218 kommer att försvinna. Själv gillar jag 4218 så jag kommer att sakna den
Vi kan nog också utgå ifrån att Vegorna kommer att försvinna rätt snart
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 mars 2012, 01:17:58 AM
Vi kan nog också utgå ifrån att Vegorna kommer att försvinna rätt snart
Ja det vore underbart trevligt :)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 05 mars 2012, 07:36:37 AM
Ja det vore underbart trevligt :)
//Jacob
Ja, det vore ju dumt att behålla välbyggd kvalitet i trafiken. Bort med sånt som fungerar och är populärt
Det är bättre att fasa ut alla Gamla Säffle-vagnar och Neoplan. Före en Carrusbuss. Måste nog erkänna att jag åker hellre 1000mil i en Carrus än 10 i en Neoplan. Så länge man slipper plastiga omnisar sen. Så är det ju ganska lugnt..
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 mars 2012, 01:17:58 AM
Vi kan nog också utgå ifrån att Vegorna kommer att försvinna rätt snart
Faller de på ålder? Åker ju ibland vega på 677, och de har ju gått många år och mil, och visst på utsidan är de lite slitna, men j***ar vilken komfort!! Förarna gillar de med verkar det som, brukar tacka för att man slipper åka B9s när det istället kommer en Vega...
Citat från: sajola skrivet 05 mars 2012, 12:50:20 PM
Faller de på ålder? Åker ju ibland vega på 677, och de har ju gått många år och mil, och visst på utsidan är de lite slitna, men j***ar vilken komfort!! Förarna gillar de med verkar det som, brukar tacka för att man slipper åka B9s när det istället kommer en Vega...
Ja vi gillar dom! Mer robust och högre kvalitetskänsla :)
Nu förstår jag inte varför det är så "underbart trevligt" att få bort Vegorna. Jag tycker bussarna fungerar mycket bra. De känns robusta och lättkörda och samtidigt bekväma att köra. Får jag välja mellan en Vega och efterträdaren 8700 så skulle jag faktiskt ta en Vega. De känns faktiskt ännu rejälare på något sätt, tycker i alla fall jag. Så jag kommer att sakna Vegorna när de försvinner.
Om de faller på ålder som någon frågar här, så bör svaret vara ja. Flera Vegor har anlänt till UL-trafiken som en sorts provisorium. Vissa kanske inte tänker på det, men vissa Vegor är inte ens UL-lackade. De är Skåne-gula men de skånska pilmönstret är borttaget och ersatt med UL-dekaler. Ofta ser man till och med rester kvar från de gamla skånska dekalerna. Dessa Vegor är aldrig tänkta att vara här permanent utan som en sorts tillfälliga nödlösningar medan upphandlingarna pågick om UL-trafiken. Flera av Vegorna är alltså att betrakta som vikariebussar, precis som de röda SL-bussarna är.
Nu när det är beställt större serier nya bussar blir det självklart att Vegorna och andra bussar av samma generation kommer att ersättas med det nya.
Vad som kommer hända med Vegorna får vi se. Med tanke på åldern skulle det vara intressant att veta om någon länstrafik i någon annan del av landet verkligen kan tänka sig att ta hand om dessa. Min teori är att vi om några månader kommer se dessa exporteras till något annat land istället
Men det är upphandlingar & billigast vinner, marginalerna som oftast är på gränsen redan från början & medger inte extra utgifter.
Sluta gnäll på operatörna, syna systemet istället. Finn sen en mall som fungerar inom gällande lagstiftning och presentera den!
Få sen igenom den så THM betalar för den. Sen kan vi "bussnacka" vidare.
Citat från: Trafikar´n skrivet 05 mars 2012, 16:24:41 PM
Men det är upphandlingar & billigast vinner, marginalerna som oftast är på gränsen redan från början & medger inte extra utgifter.
Sluta gnäll på operatörna, syna systemet istället. Finn sen en mall som fungerar inom gällande lagstiftning och presentera den!
Få sen igenom den så THM betalar för den. Sen kan vi "bussnacka" vidare.
Bra inlägg. Tyvärr är det idag svårt att kritisera systemet utan att missförstås. Även på ett insatt branschforum som detta drar många idag fel slutsatser att man är fientligt inställd till vissa specifika operatörer om man försöker kritisera systemet, landstinget eller huvudmannen. Är systemet så inbankat i folks medvetanden idag att de bara kan tänka så långt som att all kritik nog måste riktas mot operatörerna, och aldrig mot politiker och tjänstemän?
Jag är som bekant kritisk till den dåliga säkerheten på SL 639, men inte sjutton lastar jag dagens operatör Nobina för det. De kör ju precis den trafik SL sagt åt dem att köra, och uppfyller alla satta krav. Och Uppsalaborna har all rätt att vara besvikna på busstrafiken under det ettåriga interimsavtalet, men att lasta enskilda operatörer är fel väg att gå. Det är UL som är ytterst ansvariga för dagens situation.
Citat från: sajola skrivet 05 mars 2012, 12:50:20 PM
Faller de på ålder? Åker ju ibland vega på 677, och de har ju gått många år och mil, och visst på utsidan är de lite slitna, men j***ar vilken komfort!! Förarna gillar de med verkar det som, brukar tacka för att man slipper åka B9s när det istället kommer en Vega...
De borde falla på åldern inom kort. Den sista årsmodellen som Vegan producerades var ju 2001-02, vilket gör de nyaste Vegorna till 11-12 år gamla nu när nya UL-avtalet drar igång. På 677:an kan de fyra återstående Vegorna leva vidare några år till tack vare SL:s väldigt generösa ålderskrav på max 16 år, men något säger mig att UL har hårdare ålderskrav än så.
I och för sig... Å andra sidan faller Vegorna väl bort från 677 direkt i och med införandet av en miljözon i Uppsala.
Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2012, 01:18:08 AM
Likväl tråkigt se en buss i trafik i detta skick men är väl mest vi "muppar" som bryr sig...
Dom som åker buss åker nog hellre en repig buss än ingen alls skulle jag tro.
När jag sa att det var underbart att vegorna försvann menade jag såklart de obekväma skånevegorna i UL-trafik. SLs (Nobinas) vegor i Norrtälje är superbekväma :)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 03 mars 2012, 16:30:55 PM
Denna åkte av vägen 2012-02-22.
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_3216.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_3217.jpg)
//Jacob
Den främre skadan hände på förmiddagen och den bakre hände på eftermiddagen..Synd om chauffören den första är han inte skyldig till,de var en merca som vart lite sugen att ha när kontakt :-X :-X
Citat från: vesslan30 skrivet 05 mars 2012, 21:51:12 PM
Den främre skadan hände på förmiddagen och den bakre hände på eftermiddagen..Synd om chauffören den första är han inte skyldig till,de var en merca som vart lite sugen att ha när kontakt :-X :-X
Jaha? Så det var inte denna som gick av vägen mellan Uppsala och Östervåla onsdag 2012-02-22? Jag och Tonnie åkte förbi bussen när den låg i diket och det var en X-trafikbuss. Vilken buss var det då vi såg, om det inte var 115?
//Jacob
När vi ändå pratar KR och skador så är en av deras nya skolbussmercor rejält smälld på sidan. Flera rutor krossade och stora svarta märken över hela sidan. Någon som vet vad som hänt? Den verkade gå i trafik i det skicket med.
Tycker var och varannan buss i UL-trafik har "halva" fönster, dvs enkelglas och yttre glaset krossat. ::)
//Jacob
Hej
Jag tror hoppas våra Vegor i Uppland blir kvar så länge som möjligt finns mycket annat att göra sig av med.
Jag har sällan hittat en så trevlig och lättkörd buss.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 06 mars 2012, 14:38:11 PM
Hej
Jag tror hoppas våra Vegor i Uppland blir kvar så länge som möjligt finns mycket annat att göra sig av med.
Jag har sällan hittat en så trevlig och lättkörd buss.
mvh Stefan P
Jag tycker också att Vegor är lättkörda. Så jag skulle bara tycka det var trevligt om UL behöll Vegorna. Men tyvärr måste man vara lite realistisk och se verkligheten som den är. Vegorna på UL har uppnått hög ålder så de faller om inte annat på det när de nya bussarna kommer. De fd Skåne-Vegorna är dessutom inte ens lackade i UL-lack och är precis som de röda SL-lackade bussarna att betrakta som vikariebussar. Och det är knappast något man behåller. Hade det funnits planer att behålla Vegorna hade man åtminstone lackat om bussarna. Men även Vegor i rätt färg har uppnått samma höga ålder.
Så tyvärr, trots att Vegorna är lättkörda, går fint, driftsäkra och populära bland de flesta förare som kört dessa, så tror jag inte att vi kommer ha kvar Vegor så länge till i UL-trafik.
Citat från: Jacob skrivet 05 mars 2012, 22:21:50 PM
Tycker var och varannan buss i UL-trafik har "halva" fönster, dvs enkelglas och yttre glaset krossat. ::)
//Jacob
Till exempel dessa..
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_3490.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_3146.jpg)
//Jacob
Gissningsvis exempel på två av många bussar som försvinner från länet i maj.
Man kan nog anta att nästan allt som inte redan är omlackerat i gult ska bort om 2-2½ månad.
Citat från: Robert T skrivet 05 mars 2012, 22:17:55 PM
När vi ändå pratar KR och skador så är en av deras nya skolbussmercor rejält smälld på sidan. Flera rutor krossade och stora svarta märken över hela sidan. Någon som vet vad som hänt? Den verkade gå i trafik i det skicket med.
Det är den skolbussen (293?) som har haft närkontakt med 115 i fram.
Bilderna syns inte längre, varför?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 mars 2012, 00:28:31 AM
Bilderna syns inte längre, varför?
Jacob har problem med platsen där han lagrar sina bilder
Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2012, 18:34:16 PM
En vägg med gula skrapmärken...?
;D 8)
Jag tror det är svårt att få gehör hos de som nu har ansvaret, det heter väl inte gatu- och fastighetskontoret längre?
Vi kommer ju fram överallt med lite trixande (och för en del närkontakt), så varför skulle de då anstränga sig och bygga Om?
Citat från: Robert T skrivet 05 mars 2012, 22:17:55 PM
När vi ändå pratar KR och skador så är en av deras nya skolbussmercor rejält smälld på sidan. Flera rutor krossade och stora svarta märken över hela sidan. Någon som vet vad som hänt? Den verkade gå i trafik i det skicket med.
Det var med buss 115 som mercan hade kramas med....
Hoppas att Jacob snart får fram bilderna här också.
Varsågoda.
//Jacob