Skadorna på KR Trafik 115 (bilder) Nu med bilder

Startat av Jacob, 03 mars 2012, 16:30:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2012, 18:42:05 PM
Visst kan det bli så. Men förhoppningsvis kommer de äldsta, mest avvikande och mest repiga bussarna att befinna sig i ytterområdena då. Man får ju även räkna in den kommande miljözonen. Var det den 1 januari 2013 den ska börja gälla?

Jo det planeras att fasa ut de äldsta eller udda bussarna. Bland annat ska de SL-röda bussarna bort, men även en del andra gamla trotjänare som t ex 4218 kommer att försvinna. Själv gillar jag 4218 så jag kommer att sakna den

Vi kan nog också utgå ifrån att Vegorna kommer att försvinna rätt snart
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 mars 2012, 01:17:58 AM

Ja det vore underbart trevligt :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 05 mars 2012, 07:36:37 AM
Ja det vore underbart trevligt :)

//Jacob

Ja, det vore ju dumt att behålla välbyggd kvalitet i trafiken. Bort med sånt som fungerar och är populärt

bisquit

Det är bättre att fasa ut alla Gamla Säffle-vagnar och Neoplan. Före en Carrusbuss. Måste nog erkänna att jag åker hellre 1000mil i en Carrus än 10 i en Neoplan. Så länge man slipper plastiga omnisar sen. Så är det ju ganska lugnt..

sajola

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 mars 2012, 01:17:58 AM

Faller de på ålder? Åker ju ibland vega på 677, och de har ju gått många år och mil, och visst på utsidan är de lite slitna, men j***ar vilken komfort!! Förarna gillar de med verkar det som, brukar tacka för att man slipper åka B9s när det istället kommer en Vega...

bjorn_k

Citat från: sajola skrivet 05 mars 2012, 12:50:20 PM
Faller de på ålder? Åker ju ibland vega på 677, och de har ju gått många år och mil, och visst på utsidan är de lite slitna, men j***ar vilken komfort!! Förarna gillar de med verkar det som, brukar tacka för att man slipper åka B9s när det istället kommer en Vega...
Ja vi gillar dom! Mer robust och högre kvalitetskänsla :)

Niklas Bygdestam

Nu förstår jag inte varför det är så "underbart trevligt" att få bort Vegorna. Jag tycker bussarna fungerar mycket bra. De känns robusta och lättkörda och samtidigt bekväma att köra. Får jag välja mellan en Vega och efterträdaren 8700 så skulle jag faktiskt ta en Vega. De känns faktiskt ännu rejälare på något sätt, tycker i alla fall jag. Så jag kommer att sakna Vegorna när de försvinner.

Om de faller på ålder som någon frågar här, så bör svaret vara ja. Flera Vegor har anlänt till UL-trafiken som en sorts provisorium. Vissa kanske inte tänker på det, men vissa Vegor är inte ens UL-lackade. De är Skåne-gula men de skånska pilmönstret är borttaget och ersatt med UL-dekaler. Ofta ser man till och med rester kvar från de gamla skånska dekalerna. Dessa Vegor är aldrig tänkta att vara här permanent utan som en sorts tillfälliga nödlösningar medan upphandlingarna pågick om UL-trafiken. Flera av Vegorna är alltså att betrakta som vikariebussar, precis som de röda SL-bussarna är.

Nu när det är beställt större serier nya bussar blir det självklart att Vegorna och andra bussar av samma generation kommer att ersättas med det nya.

Vad som kommer hända med Vegorna får vi se. Med tanke på åldern skulle det vara intressant att veta om någon länstrafik i någon annan del av landet verkligen kan tänka sig att ta hand om dessa. Min teori är att vi om några månader kommer se dessa exporteras till något annat land istället
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Trafikar´n

Men det är upphandlingar & billigast vinner, marginalerna som oftast är på gränsen redan från början & medger inte extra utgifter.
Sluta gnäll på operatörna, syna systemet istället. Finn sen en mall som fungerar inom gällande lagstiftning och presentera den!
Få sen igenom den så THM betalar för den. Sen kan vi "bussnacka" vidare.

Ersa

Citat från: Trafikar´n skrivet 05 mars 2012, 16:24:41 PM
Men det är upphandlingar & billigast vinner, marginalerna som oftast är på gränsen redan från början & medger inte extra utgifter.
Sluta gnäll på operatörna, syna systemet istället. Finn sen en mall som fungerar inom gällande lagstiftning och presentera den!
Få sen igenom den så THM betalar för den. Sen kan vi "bussnacka" vidare.

Bra inlägg. Tyvärr är det idag svårt att kritisera systemet utan att missförstås. Även på ett insatt branschforum som detta drar många idag fel slutsatser att man är fientligt inställd till vissa specifika operatörer om man försöker kritisera systemet, landstinget eller huvudmannen. Är systemet så inbankat i folks medvetanden idag att de bara kan tänka så långt som att all kritik nog måste riktas mot operatörerna, och aldrig mot politiker och tjänstemän?

Jag är som bekant kritisk till den dåliga säkerheten på SL 639, men inte sjutton lastar jag dagens operatör Nobina för det. De kör ju precis den trafik SL sagt åt dem att köra, och uppfyller alla satta krav. Och Uppsalaborna har all rätt att vara besvikna på busstrafiken under det ettåriga interimsavtalet, men att lasta enskilda operatörer är fel väg att gå. Det är UL som är ytterst ansvariga för dagens situation.

Ersa

Citat från: sajola skrivet 05 mars 2012, 12:50:20 PM

De borde falla på åldern inom kort. Den sista årsmodellen som Vegan producerades var ju 2001-02, vilket gör de nyaste Vegorna till 11-12 år gamla nu när nya UL-avtalet drar igång. På 677:an kan de fyra återstående Vegorna leva vidare några år till tack vare SL:s väldigt generösa ålderskrav på max 16 år, men något säger mig att UL har hårdare ålderskrav än så.

I och för sig... Å andra sidan faller Vegorna väl bort från 677 direkt i och med införandet av en miljözon i Uppsala.

buskörare

Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2012, 01:18:08 AM
Likväl tråkigt se en buss i trafik i detta skick men är väl mest vi "muppar" som bryr sig...

Dom som åker buss åker nog hellre en repig buss än ingen alls skulle jag tro.

Jacob

När jag sa att det var underbart att vegorna försvann menade jag såklart de obekväma skånevegorna i UL-trafik. SLs (Nobinas) vegor i Norrtälje är superbekväma :)

//Jacob

vesslan30

Citat från: Jacob skrivet 03 mars 2012, 16:30:55 PM
Denna åkte av vägen 2012-02-22.

//Jacob

Den främre skadan hände på förmiddagen och den bakre hände på eftermiddagen..Synd om chauffören den första är han inte skyldig till,de var en merca som vart lite sugen att ha när kontakt  :-X  :-X

Jacob

Citat från: vesslan30 skrivet 05 mars 2012, 21:51:12 PM
Den främre skadan hände på förmiddagen och den bakre hände på eftermiddagen..Synd om chauffören den första är han inte skyldig till,de var en merca som vart lite sugen att ha när kontakt  :-X  :-X

Jaha? Så det var inte denna som gick av vägen mellan Uppsala och Östervåla onsdag 2012-02-22? Jag och Tonnie åkte förbi bussen när den låg i diket och det var en X-trafikbuss. Vilken buss var det då vi såg, om det inte var 115?

//Jacob

Robert T

När vi ändå pratar KR och skador så är en av deras nya skolbussmercor rejält smälld på sidan. Flera rutor krossade och stora svarta märken över hela sidan. Någon som vet vad som hänt? Den verkade gå i trafik i det skicket med.