http://www.unt.se/osthammar/langt-kvar-till-motesfri-vag-1678073.aspx (http://www.unt.se/osthammar/langt-kvar-till-motesfri-vag-1678073.aspx)
FyF***n!
Vad hände där?
Oj har det gått så lång tid redan...
Var det inte så att den ena bussen körde om en plogbil som stannat på en parkeringsficka och av den anledningen kolliderade med den mötande bussen?
Citat från: Tommy P skrivet 27 februari 2012, 18:15:21 PM
Oj har det gått så lång tid redan...
Var det inte så att den ena bussen körde om en plogbil som stannat på en parkeringsficka och av den anledningen kolliderade med den mötande bussen?
Ingen plogbil, det var ett parkerat lastbilssläp.
Det var ingen som körde om någon (däremot förbi en parkerad långtradare som stod i en ficka) och när man läser HavKoms rapport så kom de egentligen aldrig fram till någon orsak. Jag skulle tippa på att det var BÅDA förarnas orutin (den ena hade kört lastbil innan men buss bara i ett par månader) i kombination med väglaget som gjorde att det blev som det blev.
Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 27 februari 2012, 18:10:31 PM
FyF***n!
Vad hände där?
Rasboolyckan. Kanske Sveriges största och mest kända bussolycka i modern tid, efter tunnelolyckan med den svenska bussen i Norge.
Okej. Tackar för svaren! Tragiskt när sånt händer.. Var 13-14 år kankse när de inträffade
Usch. Minns när detta hände och vi hade en tyst timme här på bussnack utan inlägg dagen då det hände.
Här är i alla fall haverikommissionens rapport.
http://www.havkom.se/virtupload/reports/560098479_ro2008_01.pdf (http://www.havkom.se/virtupload/reports/560098479_ro2008_01.pdf)
//Jacob
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 17:43:47 PM
Rasboolyckan. Kanske Sveriges största och mest kända bussolycka i modern tid, efter tunnelolyckan med den svenska bussen i Norge.
Största? Bussen som välte utanför Arboga då?
Citat från: buskörare skrivet 28 februari 2012, 18:57:39 PM
Största? Bussen som välte utanför Arboga då?
Han skrev "kanske största" och mest kända...
Hur som helst är det tragiskt när olyckor händer av vilken typ de än må vara.
Det är nog svårt att rangordna olyckor i svårighetsgrad.
En svår olycka var branden som utbröd på CR145 bussen i Axamo. Var det 1975?
En svår olycka var skolbussen som kolliderade med tåget 14 okt 1947. Detta i Edsvalla. 14 personer avled och 7 blev skadade. Tyvärr vet jag inte vilken buss det var. Tyvärr fungerade inte signalerna när tåget kom beroende på att tåget körde alltför fort.
Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2012, 20:21:41 PM
Det är nog svårt att rangordna olyckor i svårighetsgrad.
En svår olycka var branden som utbröd på CR145 bussen i Axamo. Var det 1975?
En svår olycka var skolbussen som kolliderade med tåget 14 okt 1947. Detta i Edsvalla. 14 personer avled och 7 blev skadade. Tyvärr vet jag inte vilken buss det var. Tyvärr fungerade inte signalerna när tåget kom beroende på att tåget körde alltför fort.
Han sa modern tid. Då tänker iaf jag senaste 20-30 åren.
Och för dom vill se flera bilder.
http://www.firephoto.se/larm/2007/200702271lv288/index.php?name=200702271lv288&lang=swe
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 17:43:47 PM
Rasboolyckan. Kanske Sveriges största och mest kända bussolycka i modern tid, efter tunnelolyckan med den svenska bussen i Norge.
Om vi håller oss till 2000-talet har det inträffat fyra svåra bussolyckor i Sverige. Förutom Rasbo 2007 och Arboga 2006 är det den ersättningsbuss för Tåg i Bergslagen som 2003 körde av vägen mellan Fagersta och Ängelsberg samt bussen som krockade med en timmerbil vid Liden 2001. Arboga-olyckan krävde nio dödsoffer, de övriga sex vardera.
Vilken som är mest känd beror nog mest på var man själv bor och således relaterar till. I ingen av dessa olyckor har bussföraren dömts till ansvar. I Ängelsberg rådde extrem halka, i Liden var det timmerbilen som kom över på fel sida i samband med en punktering och i Arboga fick föraren en lindrig hjärnblödning. Även i Rasbo friades den unga kvinna som körde bussen av hovrätten. Hon ansågs inte ha varit vårdslös utan olyckan berodde på en serie olyckliga omständigheter. Föraren i den mötande bussen blev aldrig åtalad.
Jag har aldrig menat att rangordna något, så jag borde väl ha skrivit "en av de största och mest omskrivna olyckorna på senare tid", eller något liknande. För att slippa debatt om enstaka formuleringar.
:'( :'( Ja den dagen kommer jag aldrig att glömma , blir påmind om det varje dag och varje gång man rör på sig eller göra nått med händerna. Men mins det som det var igår. skulle kunna berätta en hel del om olyckan . Men vill lägga det bakom mig . Inget man vill nån ska uppleva...
Hemsk olycka. Vi får vara glada att KR inte körde med två lågentrébussar från Säffle som hade fallit ihop som korthus, då hade det nog kunnat gå ännu värre. Minns att man nämnde något då om att omfattningen reducerades av att bussarna hade högt golv.
Citat från: AO skrivet 01 mars 2012, 18:54:29 PM
Hemsk olycka. Vi får vara glada att KR inte körde med två lågentrébussar från Säffle som hade fallit ihop som korthus, då hade det nog kunnat gå ännu värre. Minns att man nämnde något då om att omfattningen reducerades av att bussarna hade högt golv.
Men så sent som om ytterligare fem år, dvs 10 år efter olyckan, har grannkommunen Norrtälje fortfarande kvar Säffle-lågentrébussar utan bälten, på samma typ av trafik, på samma typ av vägar. Undra hur två 15-meters B10BLE med 8500-kaross fulla med obältade pendlare skulle se ut om de frontalkrockade med varandra om båda körde i 70 km/t? Kan man inte göra ett sådant krocktest med SL-lackerade bussar, och spela in? Sen sända som TV-reklam. Tillgängligheten till handikappfordon går verkligen före all form av trafiksäkerhetstänkande. Märkligt att inte ens Landstinget vill främja säkerheten.
Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2012, 20:21:41 PM
Det är nog svårt att rangordna olyckor i svårighetsgrad.
En svår olycka var branden som utbröd på CR145 bussen i Axamo. Var det 1975?
En svår olycka var skolbussen som kolliderade med tåget 14 okt 1947. Detta i Edsvalla. 14 personer avled och 7 blev skadade. Tyvärr vet jag inte vilken buss det var. Tyvärr fungerade inte signalerna när tåget kom beroende på att tåget körde alltför fort.
Bussen ifråga var en Motala 1934 reg.nr S 112, med i köpet av Öhman & Nyman, Vansbro 1944. Olyckan skedde kl. 0800 i mycket tät dimma
tåget som körde på bussen var 14 min. efter i tidtabellen (skulle ha varit i Kil kl. 0756) Övergången var obevakad.
Det är inte fullt 65 år sen det hände, men det är likväl i modern tid som det hände
ps svaret kanske skulle ligga i 30 år eller äldre, men kanske kan ses som en parentes
mvh Fernestad
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 01 mars 2012, 20:56:51 PM
Bussen ifråga var en Motala 1934 reg.nr S 112, med i köpet av Öhman & Nyman, Vansbro 1944. Olyckan skedde kl. 0800 i mycket tät dimma
tåget som körde på bussen var 14 min. efter i tidtabellen (skulle ha varit i Kil kl. 0756) Övergången var obevakad.
Det är inte fullt 65 år sen det hände, men det är likväl i modern tid som det hände
ps svaret kanske skulle ligga i 30 år eller äldre, men kanske kan ses som en parentes
mvh Fernestad
För ganska många år sedan så skrev jag något om detta och vad som påstods var att tåget skenade till följd av otillräcklig bromsverkan.Möjligen vet de som är lokf utbildade vad som händer då man transportkopplar ett Dr2 lok.
Citat från: vesslan30 skrivet 29 februari 2012, 10:57:07 AM
:'( :'( Ja den dagen kommer jag aldrig att glömma , blir påmind om det varje dag och varje gång man rör på sig eller göra nått med händerna. Men mins det som det var igår. skulle kunna berätta en hel del om olyckan . Men vill lägga det bakom mig . Inget man vill nån ska uppleva...
Nu måste jag fråga, var du inblandad på något sätt?
Citat från: jocke skrivet 09 mars 2012, 01:50:28 AM
Nu måste jag fråga, var du inblandad på något sätt?
Ja tyvärr var jag det .Körde en av bussarna.
Hu! Nästan varenda gång jag kört 886:an och 887:an de senaste åren har jag tänkt på alla inblandade då jag passerat olycksplatsen.
Ja det är tragiskt med dödsolyckor, det är ju tur att de flesta bolag sedan länge har särskilda planer på omhändertagande av personal sm råkat ut för sådant, var själv inblandad i en dödsolycka för ett antal år sedan och blev väldigt väl omhändertagen av både arbetsgivaren, sjukvård o Polis.