Göteborgs Spårvägar köpte under åren 1999-2001 inte mindre än 97 bussar från de holländska fabriken den Oudsten. Något år senare gick fabriken i konkurs och det kan vara därför att de inte köpte några senare. I dag har de i princip lämnat trafiken på Göteborgs gator och därmed hela Sverige. Dock har Spårvägssällskapet Ringlinien en den Oudsten i sina samlingar och jag tror att Terminal G även har kvar ett par även om de är avställda.
Till sommaren 2000 köptes ett antal den Oudsten som sattes in i trafik runt Mölndal. Spårvägen hade fått ta över denna efter Kålleredsbussarna, som gick i konkurs sedan de räknat bort sig på en upphandling. När jag tog bilderna var bussarna således helt nya.
Visade bussar är RLX376, RMF535, RMF580, RLA787 och RLX427.
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_206040_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_206041_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_206042_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_206043_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_206047_.jpg)
Himla trevligt och se dessa bussar i orginallackering och även se Mölndals centrum (eller Broplatsen som det hette då) innan man byggde nya terminalen uppe på bron, (nuvarande Mölndals station).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2012, 11:59:11 AM
I dag har de i princip lämnat trafiken på Göteborgs gator och därmed hela Sverige. Dock har Spårvägssällskapet Ringlinien en den Oudsten i sina samlingar och jag tror att Terminal G även har kvar ett par även om de är avställda.
Terminal G har 3 stycken kvar (RLX376, RMF553, RNK859) samt 2 gasledbussar. Vetenskapsskolan i Göteborg AB har en, RLK136.
Det finns redan ett inlägg som jag startat, om Den Oudsten och dess historia;
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50859.msg370480#msg370480