Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: sajola skrivet 03 februari 2012, 22:30:28 PM

Titel: Automatiska dörrar......
Skrivet av: sajola skrivet 03 februari 2012, 22:30:28 PM
Hej!

Åker dagligen på SL linje 677.... har nu sedan Nobina tog över trafiken undrat över varför de nya bussarna (http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1536.jpg) inte har eller använder automatiska dörrar? Drar något så enormt igenom bussen då dörrarna jämt är öppna.....

Någonting som Nobina inte använder?

Föregångarna körde ju till och med med knapp för passagerarna som då öppnade dörrarna....  http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Trafikvardag/2008/08_Augusti/slides/080818_Busslink_6388_Uppsala_centralstation.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Trafikvardag/2008/08_Augusti/slides/080818_Busslink_6388_Uppsala_centralstation.html)
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: sajola skrivet 03 februari 2012, 22:33:19 PM
Sitter ju något som liknar fotocell i trappsteget, men de verkar inte användas, eller är det något annat?
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: J0han skrivet 03 februari 2012, 22:40:27 PM
Chaffören kan väl bestämma själv om dessa ska användas eller ej? olika system på alla bussar vad de gäller automatiska dörrar..
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: sajola skrivet 03 februari 2012, 22:41:38 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 03 februari 2012, 22:40:27 PM
Chaffören kan väl bestämma själv om dessa ska användas eller ej? olika system på alla bussar vad de gäller automatiska dörrar..

Jo, på de förra kunde jag märka att vissa körde dörrarna för hand, men på dessa tycker jag att dörrarna alltid flyger upp en sväng....
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: J0han skrivet 03 februari 2012, 22:48:39 PM
Citat från: sajola skrivet 03 februari 2012, 22:41:38 PM
Jo, på de förra kunde jag märka att vissa körde dörrarna för hand, men på dessa tycker jag att dörrarna alltid flyger upp en sväng....

Normalt om man har automatiska dörrar som öppnar så när ngn har tryckt på stopp och föraren öppnar framdörren så ska alla dörrarna öppnas "sensorerna" i golvet känner bara av om någon står där när dörrarna stängs och om det går fram någon när dörrbromsen är inlagd, på det viset är knappar bra på dom bussarna som har det för då måste den avsigande öppna dörren själv och resten av folket slipper det onödiga draget
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2012, 00:02:19 AM
Dörrknappar är överlägset bäst i längden. Fungerar för alla slags resenärer, och för all typ av trafik. Fotoceller är bra som säkerhet när det gäller att hindra dörrar från att stängas på folk. Men att få avstigande att själv öppna en stängd mitt- eller bakdörr genom att själv bryta fotocellens ljusstråle är oerhört svårt. Iaf i Norrtälje kommun och även mot Knutbyhållet, där folk absolut inte är Stockholmare, och därför inte är vana med Stockholmsutrustning på bussarna.
Det var ju bara för knappt ett halvår sedan som hela Roslagen tvångsstockholmfierades av SL, och de sista landsbygdsbussarna med manuell växellåda och helt utan "stadsfunktioner" som dörrbromsar, förargrindar, dörrfotoceller och klämlister togs ur trafik. Så man kan inte kräva att resenärerna ska förstå fotoceller än på många år.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 februari 2012, 09:18:43 AM
Automatiska dörrar infördes ju på SL:s Roslagslinjer redan i slutet på -60 talet.....

Så att det skulle ha skett i o m Nobina:s intåg är en grov misshandling av historien.

Busslink/Keolis har haft ett ytterst fåtal bussar utan dörrbroms.

Jag antar att skribenten avser det fåtal bussar som Fridströms körde med i Rimbotrakten.

F.ö är det väl ett skallkrav att bussarna ska ha fungerande dörrbroms.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2012, 09:36:09 AM
Visst började fotoceller och automatiska dörrar att införas redan omkring 1967. Men faktum kvarstår att om man som förare på Roslagslinjerna samt UL809 (som kördes med SL-bussar då och då fram till 2008) kör med enbart dörrautomatik så får de avstigande inte upp dörren alls, utan blir bara irriterade och ropar "öppna dörren". Det är då inte läge att läxa upp resenärerna med fakta från 1960-talet och förklara vad en fotocell är...  Eller? ::)

Det som skiljer Busslinks vagnar från främst Nobinas gamla Botkyrkavagnar i 55xx-serien är att bakdörrarna inte öppnas automatiskt när stoppsignalen aktiverats och framdörren öppnats, utan passageraren måste själv aktivt bryta ljusstrålen för att dörren ska öppnas. Där spricker det.

Krav på dörrbroms? Ja, inget förvånar mig snart längre. Man kan ju göra som i övriga Sverige och utbilda förarkåren till att b.la använda parkeringsbroms. Eller är det att kräva för mycket av förarkåren numera? :-X
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: homer skrivet 04 februari 2012, 10:02:14 AM
Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2012, 09:36:09 AM
Visst började fotoceller och automatiska dörrar att införas redan omkring 1967. Men faktum kvarstår att om man som förare på Roslagslinjerna samt UL809 (som kördes med SL-bussar då och då fram till 2008) kör med enbart dörrautomatik så får de avstigande inte upp dörren alls, utan blir bara irriterade och ropar "öppna dörren". Det är då inte läge att läxa upp resenärerna med fakta från 1960-talet och förklara vad en fotocell är...  Eller? ::)

Det som skiljer Busslinks vagnar från främst Nobinas gamla Botkyrkavagnar i 55xx-serien är att bakdörrarna inte öppnas automatiskt när stoppsignalen aktiverats och framdörren öppnats, utan passageraren måste själv aktivt bryta ljusstrålen för att dörren ska öppnas. Där spricker det.

Krav på dörrbroms? Ja, inget förvånar mig snart längre. Man kan ju göra som i övriga Sverige och utbilda förarkåren till att b.la använda parkeringsbroms. Eller är det att kräva för mycket av förarkåren numera? :-X

Det är väl knappast bara Stockholm som har dörrbroms? det är något som finns i hela landet, både på landsvägstrafik och stadstrafik.

och 55 boggibussarna hade åtminstånde inte den funktion du beskriver när dem var nya utan man var tvungen att "bryta" fotocellstrålen för att bakdörrarna skulle öppna sig om framdörren var öppen, något som fungerar bra på värmdö där "busslinkspecen  (66-vagnar)" med extra knapp vid bakdörraran som paxen själva får trycka på inte alls fungerar utan folk står och skriker att dörrarna är trasiga
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2012, 11:01:12 AM
Citat från: homer skrivet 04 februari 2012, 10:02:14 AM
och 55 boggibussarna hade åtminstånde inte den funktion du beskriver när dem var nya utan man var tvungen att "bryta" fotocellstrålen för att bakdörrarna skulle öppna sig om framdörren var öppen, något som fungerar bra på värmdö där "busslinkspecen  (66-vagnar)" med extra knapp vid bakdörraran som paxen själva får trycka på inte alls fungerar utan folk står och skriker att dörrarna är trasiga

Irriterande. I tät trafik med många stopp ska det räcka med att föraren har en öppen framdörr (medan han betjänar påstigande) för att avstigande resenärer själva på ett enkelt vis kan reglera mitt- och bakdörrarna. Fungerar inte detta blir det ju att föraren till slut manuellt spärrar upp alla bakdörrar i öppet läge för att slippa tillrop i form av "släpp ut mig" bakifrån. Men då blir det istället arga tillrop i form av "stäng dörrarna, vi fryser" vintertid.

Å andra sidan kan jag förstå att dörrar kopplas om till att vara oberoende av stoppknapparna (då framdörren är öppen) på vissa marknader, t.ex Botkyrka. Även om det är väldigt irriterande med en sådan buss i de flesta andra områdena. Då borde de återställas till "Volvo original" som alla Säfflebussar var på 80- och 90-talet. Dvs att bakdörrarna flög upp om stopplampan lyste, i och med att endast framdörren öppnades.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2012, 11:06:46 AM
Citat från: homer skrivet 04 februari 2012, 10:02:14 AM
Det är väl knappast bara Stockholm som har dörrbroms? det är något som finns i hela landet, både på landsvägstrafik och stadstrafik.

I princip alla Swebus Express bussar är beställda med en strömbrytare där man kan avaktivera dörrbromsen helt. Vid föraravlösning brukade jag fråga näste förare om denne ville ha dörrbromsen inkopplad, och svaret blev alltid "Nej, för sjutton. Den ska vara urkopplad!"
Och än har jag inte läst mycket om att Swebus skulle ha några problem med dörrarna eller säkerheten. Eller att handbromsen glöms, så att bussen rullat nedför en slänt...
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Jan skrivet 04 februari 2012, 11:12:07 AM
Jag vet inte 100, men det är nästa helt uteslutet att någon huvudman valt att inte ha en fungerade dörrbroms i sitt anbudsunderlag.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 februari 2012, 11:34:02 AM
Det Erik snurrat in sig i känns som dörrblockeringen som infördes av dåvarande SL Buss AB  (Nattknappen)

Med den aktiverad så går inte bakdörrarna upp när framdörren öppnas oavsett om man aktiverar stannarkretsen (höll på att skriva om man drar i snöret)

Sedan kan man välja att avaktivera funktionen som gör att bakdörrarna automatiskt går upp om stannarkretsen är aktiverad och framdörren öppnas.

Det brukar man ofta göra på landsbygdsbussar där avstigning även sker fram för att undvika onödig utkylning gm korsdrag, gissar att det är detta som Nobina gjort, då går dörrarna bara upp om fotoceller etc aktiveras, liknande europastandard.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Carl Eric skrivet 04 februari 2012, 12:29:00 PM
I stadstrafik tycker jag att fotoceller är en väldigt bra idé. Dock skall de vara placerade på ett sådant ställe att passagerarna ser den, såsom det är på B9S (en av få bra saker). I stadstrafik med många stopp blir det ett evigt tryckande om man skall öppna och stänga dörrarna hela tiden.

Men fotocellens placering på MAN-vagnarna är tyvärr väldigt dålig då inga passagerare "vågar" gå närar dörren, trots att det finns stora dekaler med detta budskap....
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 04 februari 2012, 12:51:17 PM
Jag kan beskriva hur jag gör när jag kör:

Finns "nattauto" kör jag med det och försöker undvika dörrautomatik. När jag rullar in till hållplatsen gör jag en snabb koll i innerspegeln och ser om/var folk har rest sig upp...och kan också anpassa inbromsningen efter det. Öppnar manuellt den bakdörr där folk väntar på att få kliva av och gör ytterligare en snabb koll medan jag öppnar framdörren och kan då öppna de andra dörrarna om någon rest sig upp efter att jag stannat. Då och då slänger jag en blick i innerspegeln och kan dra igen bakdörrarna när jag ser att alla klivit av och inga barnvagnar ska på. Funkar kanon för mig!  :)
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2012, 16:41:47 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 04 februari 2012, 11:34:02 AM
Det Erik snurrat in sig i känns som dörrblockeringen som infördes av dåvarande SL Buss AB  (Nattknappen)

Med den aktiverad så går inte bakdörrarna upp när framdörren öppnas oavsett om man aktiverar stannarkretsen (höll på att skriva om man drar i snöret)

Sedan kan man välja att avaktivera funktionen som gör att bakdörrarna automatiskt går upp om stannarkretsen är aktiverad och framdörren öppnas.

Det brukar man ofta göra på landsbygdsbussar där avstigning även sker fram för att undvika onödig utkylning gm korsdrag, gissar att det är detta som Nobina gjort, då går dörrarna bara upp om fotoceller etc aktiveras, liknande europastandard.

Som 55xx-förare "snurrar" man inte in sig i något, då dessa vagnar strävar efter att gå rakt fram, även i kurvor. 8)

Det är således konstant aktiverad "nattknapp" på alla Norrtäljes 55xx, utan att det finns någon fysisk knapp att ändra tillbaka på.
Samma fenomen fanns även på 52xx-boggivagnarna och 53xx-kortvagnarna från Jönköping som kom till Umeå. Även där var det en kulturkrock och ledde till griniga passagerare som klagade på att förarna helt plötsligt slutade att öppnade bakdörrarna, som de gjorde förr.

Citat från: Carl Eric skrivet 04 februari 2012, 12:29:00 PM
Men fotocellens placering på MAN-vagnarna är tyvärr väldigt dålig då inga passagerare "vågar" gå närar dörren, trots att det finns stora dekaler med detta budskap....

Samma sak som på väldigt många Volvo B9S och 8500-boogi då. Fotocellerna är för nära dörren, så ingen bryter strålen.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: sajola skrivet 04 februari 2012, 18:35:16 PM
Tror ni missuppfattade mig lite där.....

De jag menade var att jag sedan många år är van med dörrautomatiken, och hur den brukar fungera... Har funnits på alla bussar som körts på dåvarande UL807, och vidare även på de blåa B9s som kom 2008, där gick man ju även vidare och började med knappen som tändes upp om man behövde öppna dörrarna själv, Fantastiskt bra.....!!, fungerade jättedåligt i början då folk inte hajjade och istället stod och skrek om att dörren skulle öppnas, men de sista året fungerade de jättebra!!

Däremot sedan de nya B9s, kom i sommras så tycker jag att dörrautomatiken aldrig används, verkar som om föraren alltid öppnar för hand... jobbigt ute på åkrarna vid Åby vägsskäl, där det är knutpunkt och BLÅSIGT =)

Har sett att det verkar sitta fotoceller, begriper dock inte varför de inte används...
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: yngrot skrivet 04 februari 2012, 21:30:42 PM
Fotoceller är bra i stadstrafik men på låggolvsbussar sitter de ofta för nära dörren vilket gör att många inte fattar att man får gå fram tills näsan tar i dörren.. sitter fotoceller lite längre in är risken att dörr inte stängs då folk står för nära.. ju fler dörrar desto svårare för föraren att ha koll på att öppna och stänga dem manuellt..

Dörrbroms är väl numera standard på iaf Volvo och Scania .. i linjetrafik är dörrbroms kanonbra  dock när man bara har 1+1 i dörrar funkar det bra utan fotoceller.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Robert T skrivet 04 februari 2012, 23:44:58 PM
Citat från: yngrot skrivet 04 februari 2012, 21:30:42 PMi linjetrafik är dörrbroms kanonbra

Det VAR kanonbra. Nu är det bara irriterande när dörrbromsen gör att stoppen tar onödigt lång tid.
Äldre Volvo med elgas var de bästa. Där kunde man från att man börjat stänga dörrarna lägga lite gas så när dörrbromsen slog ifrån så började motorn gasa och bussen rulla direkt. Oftast var det så synkat att precis på millisekunden som dörrarna slog igen helt började bussen rulla.
Numera på moderna bussar måste dörrarna vara helt stängda ett tag innan man får nudda gasen. Är man för snabb börjar det endera pipa ilsket eller så händer ingenting och man måste släppa gasen helt och åter trycka ner den.
Sedan finns det vissa bussar som tar upp till sju sekunder för dörrbromsen att släppa.

I de fallen det går att stänga av dörrbromsen kör jag alltid med den avstängd. Förutom på våra gamla Säffle 2000 som är de enda bussarna med bra dörrbroms.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: groenis skrivet 04 februari 2012, 23:58:32 PM
Vilken vagntyp var det som dörrbromsen var kopplad till vänsterblinkersen?

/Lennart
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2012, 00:07:40 AM
Det verkar som skribenterna har olika uppfattning hur dörrarna fungerar i verkligheten där i Roslagen, vem har rätt?
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2012, 03:00:33 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 05 februari 2012, 00:07:40 AM
Det verkar som skribenterna har olika uppfattning hur dörrarna fungerar i verkligheten där i Roslagen, vem har rätt?

Nej, skribenterna talar om olika bussar. Jag har aldrig kört Nobinas 739x, så jag vet inte på vilket sätt dörrarna är kopplade på dessa, eller hur förarna tänker. Varför förarna verkar har ändrat rutiner kan förutom de nya bussarna även bero på att alla 677-omlopp nu körs enbart av Norrtäljeförare, medan de kördes enbart av Rimboförare på Busslinks tid.

Citat från: sajola skrivet 04 februari 2012, 18:35:16 PM
Däremot sedan de nya B9s, kom i sommras så tycker jag att dörrautomatiken aldrig används, verkar som om föraren alltid öppnar för hand... jobbigt ute på åkrarna vid Åby vägsskäl, där det är knutpunkt och BLÅSIGT =)
Har sett att det verkar sitta fotoceller, begriper dock inte varför de inte används...

De några år äldre röda B9S vi har i Rimbo (0026, 0028-0029) har en märklig egenhet när det gäller dörrarna, vilket är att när man öppnar bakdörrarna med den runda röda återfjädrande "automatikknappen", så stängs de inte automatiskt efter att folk gått av, trots att de brutit ljusstrålen. Dörrarna står kvar i öppet läge och måste således stängas med ytterligare ett tryck på den runda röda återfjädrande "automatikknappen". Dvs ingen skillnad alls mellan "automatikknappen" och vippbrytaren. En gissning är att det kanske kan vara nåt liknande med 739x?
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2012, 03:06:08 AM
Citat från: groenis skrivet 04 februari 2012, 23:58:32 PM
Vilken vagntyp var det som dörrbromsen var kopplad till vänsterblinkersen?

Det är en specningsfråga. Jag har kört både Scania OmniCity och Volvo B10BLE Vega med denna funktion.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: buskörare skrivet 06 februari 2012, 00:18:03 AM
Citat från: groenis skrivet 04 februari 2012, 23:58:32 PM
Vilken vagntyp var det som dörrbromsen var kopplad till vänsterblinkersen?

/Lennart

Vi hade det på alla våra bussar i Örebro oavsett märke. Nu rullar det ju några "örebroare" på Lidingö och då har dom kopplat bort den funktionen. Så det är som ersa skriver inte relaterat till bussmärket alls.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Andy skrivet 06 februari 2012, 09:34:40 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2012, 03:00:33 AM
De några år äldre röda B9S vi har i Rimbo (0026, 0028-0029) har en märklig egenhet när det gäller dörrarna, vilket är att när man öppnar bakdörrarna med den runda röda återfjädrande "automatikknappen", så stängs de inte automatiskt efter att folk gått av, trots att de brutit ljusstrålen. Dörrarna står kvar i öppet läge och måste således stängas med ytterligare ett tryck på den runda röda återfjädrande "automatikknappen". Dvs ingen skillnad alls mellan "automatikknappen" och vippbrytaren. En gissning är att det kanske kan vara nåt liknande med 739x?
När de bussarna rullade i Nacka-Värmdö tror jag att dörrarna betedde sig så om "natt-knappen" var aktiverad. Slog man av natt-knappen stängdes de automatiskt. Jag kommer dock ihåg det som att stängningen ofta inte lyckades så bra, och dörrarna flög upp igen. Därför var det ofta bekvämare med att stänga manuellt och kika så att ingen klämdes.

Av de bussar jag kört, har SL Buss-specade Nobina 18-serien haft bäst dörrar. Dörrbromsen släppte fort, hade framdörren öppnats kunde bakdörrar öppnas med fotocell, vid förartryck på grön knapp öppnades alla bakdörrar och stängdes efter att folk klivit av. B9S av 2005 års modell är också bra, men sedan dess har dörrkonstruktionen försämrats ordentligt. Misstänker att nya myndighetskrav kräver hög känslighet,  långsamma dörrar och lång tid innan dörrbromsen kan släppas. Jag tror inte att dessa förändringar ökat passagerarsäkerheten särskilt mycket, dock minskas förar- och passagerarkomforten och hållplatstiderna ökas mycket. Eller så har Volvo (och Scania?) ett stort behov av att ändra om saker som redan funkat bra.

Fast jag skulle gärna vilja veta hur förändringen i dörrkonstruktionen de senaste åren varit till det bättre.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Andy skrivet 06 februari 2012, 09:37:27 AM
Citat från: Robert T skrivet 04 februari 2012, 23:44:58 PM
I de fallen det går att stänga av dörrbromsen kör jag alltid med den avstängd. Förutom på våra gamla Säffle 2000 som är de enda bussarna med bra dörrbroms.
På de bussar jag provat det på, har bakdörrarna låsts när dörrbromsen kopplats ur.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Robert T skrivet 06 februari 2012, 11:10:00 AM
Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 09:37:27 AM
På de bussar jag provat det på, har bakdörrarna låsts när dörrbromsen kopplats ur.

Ja så blir det på ledvagnar, men inte kortare bussar.  ;D
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: homer skrivet 06 februari 2012, 11:15:41 AM
Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 09:34:40 AM
När de bussarna rullade i Nacka-Värmdö tror jag att dörrarna betedde sig så om "natt-knappen" var aktiverad. Slog man av natt-knappen stängdes de automatiskt. Jag kommer dock ihåg det som att stängningen ofta inte lyckades så bra, och dörrarna flög upp igen. Därför var det ofta bekvämare med att stänga manuellt och kika så att ingen klämdes.

Av de bussar jag kört, har SL Buss-specade Nobina 18-serien haft bäst dörrar. Dörrbromsen släppte fort, hade framdörren öppnats kunde bakdörrar öppnas med fotocell, vid förartryck på grön knapp öppnades alla bakdörrar och stängdes efter att folk klivit av. B9S av 2005 års modell är också bra, men sedan dess har dörrkonstruktionen försämrats ordentligt. Misstänker att nya myndighetskrav kräver hög känslighet,  långsamma dörrar och lång tid innan dörrbromsen kan släppas. Jag tror inte att dessa förändringar ökat passagerarsäkerheten särskilt mycket, dock minskas förar- och passagerarkomforten och hållplatstiderna ökas mycket. Eller så har Volvo (och Scania?) ett stort behov av att ändra om saker som redan funkat bra.

Fast jag skulle gärna vilja veta hur förändringen i dörrkonstruktionen de senaste åren varit till det bättre.

fjollorna har aldrig haft någon nattauto, inte när dem var i björknäs iallafall, dörrarna fungerarde lika dant som på  b9s -2005:or med enda skillnaden att dem som sagt var inte hade nattauto
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Andy skrivet 06 februari 2012, 11:31:50 AM
Citat från: homer skrivet 06 februari 2012, 11:15:41 AM
fjollorna har aldrig haft någon nattauto, inte när dem var i björknäs iallafall, dörrarna fungerarde lika dant som på  b9s -2005:or med enda skillnaden att dem som sagt var inte hade nattauto
Av citatet jag bifogade framgår att jag syftade på 00-ledvagnarna, inte på "55-fjollorna".
Titel: Automatiska dörrar......
Skrivet av: bjorn_k skrivet 06 februari 2012, 11:52:18 AM
Verkar som att automat-knappen (den röda) på 739x bara stänger dörrarna om det har vart avstigande i samtliga bakdörrar. Det är bara en gissning, de flesta använder inte denna knapp utan öppnar och stänger manuellt då automatiken är långsam och vad det verkar något okänslig...

Nattauto-knapp har vi bara på en enda buss i Norrtälje vad jag vet, 2192... Men på den står det å andra sidan i klartext "Nattauto" på ren svenska :-)
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 06 februari 2012, 11:52:43 AM
Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 09:37:27 AM
På de bussar jag provat det på, har bakdörrarna låsts när dörrbromsen kopplats ur.

Det är strömbrytaren för dörrkretsarna du beskriver. Finns på stadsbussar och SL-landsbygdsvagnar med fotoceller vid mitt- och bakdörr.
Denna brytare är inte samma sak som avaktivering av dörrbroms, som finns på högre bussar typ Volvo 9700, MAN Lions Coach och andra bussar som räknas som turistbussar i Stockholms län, och som vanliga landsbygdsvagnar i övriga Sverige.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Andy skrivet 06 februari 2012, 13:06:49 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2012, 11:52:43 AM
Det är strömbrytaren för dörrkretsarna du beskriver. Finns på stadsbussar och SL-landsbygdsvagnar med fotoceller vid mitt- och bakdörr.
Denna brytare är inte samma sak som avaktivering av dörrbroms, som finns på högre bussar typ Volvo 9700, MAN Lions Coach och andra bussar som räknas som turistbussar i Stockholms län, och som vanliga landsbygdsvagnar i övriga Sverige.
Jag har aldrig förstått vad det är för "krets" som avses. Är det en elektrisk krets för fotocellerna; en elektrisk krets för dörrstyrning; en elektrisk krets för styrning av dörrbromsen; eller är det en pneumatisk bromskrets för dörrbromsen? Den knappen möjliggör körning med öppen framdörr (vilket jag anser vara en avaktivering av dörrbromsen). Att den sedan stänger och låser bakdörrarna är ett säkerhetstillägg som finns på många bussar.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 06 februari 2012, 18:30:57 PM
Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 13:06:49 PM
Jag har aldrig förstått vad det är för "krets" som avses. Är det en elektrisk krets för fotocellerna; en elektrisk krets för dörrstyrning; en elektrisk krets för styrning av dörrbromsen; eller är det en pneumatisk bromskrets för dörrbromsen? Den knappen möjliggör körning med öppen framdörr (vilket jag anser vara en avaktivering av dörrbromsen). Att den sedan stänger och låser bakdörrarna är ett säkerhetstillägg som finns på många bussar.

Att stänga av dörrkretsarna är en nödlösning för kortare flytt av fotocellsförsedda stadsbussar med dörrfel. Det innebär att dörrbromsen kopplas ur, att fotocellerna samt klämlisterna vid bakdörrarna kopplas ur, samt att bakdörrarna tvångsstängs oavsett dörrströmbrytarnas läge. Dessutom kopplas alla barnvagns- och stoppknappar ur. Det går inte att köra normal i linjetrafik med avstängda dörrkretsar.
Strömbrytaren för dörrkretsen måste sitta uppe på baksidan av skyltskåpet, så att den ej kan nås av en sittande förare.

Att stänga av dörrbromsen på en långlinjevagn (utan fotoceller och klämlister) betyder att enbart dörrbromsen för fram- resp bakdörrar påverkas. Alla andra ovan nämnda funktioner som stoppknappar och öppning av bakdörrar fungerar ändå. Däremot piper i de flesta fall en ilsket högljudd summer om bussen börjar rulla med öppen bakdörr. Det går alldeles utmärkt att köra i långlinjetrafik med detta urkopplat.
Strömbrytaren för dörrbromsen får placeras precis vart som helt. På Swebus MAN Lion's Coach sitter den nere på instrumentbrädan.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: JDS skrivet 06 februari 2012, 18:59:41 PM
Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 13:06:49 PM
Jag har aldrig förstått vad det är för "krets" som avses. Är det en elektrisk krets för fotocellerna; en elektrisk krets för dörrstyrning; en elektrisk krets för styrning av dörrbromsen; eller är det en pneumatisk bromskrets för dörrbromsen? Den knappen möjliggör körning med öppen framdörr (vilket jag anser vara en avaktivering av dörrbromsen). Att den sedan stänger och låser bakdörrarna är ett säkerhetstillägg som finns på många bussar.

Precis, det är därför det står DörrkretsAR på brytaren. Enkelt uttryckt stänger den av allt som har med dörrar och dörrbroms att göra, utom framdörren som fortfarande kan öppnas och stängas som vanligt. Se i övrigt Ersas inlägg.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Andy skrivet 06 februari 2012, 22:17:01 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2012, 18:30:57 PM
Att stänga av dörrkretsarna är en nödlösning för kortare flytt av fotocellsförsedda stadsbussar med dörrfel. Det innebär att dörrbromsen kopplas ur, att fotocellerna samt klämlisterna vid bakdörrarna kopplas ur, samt att bakdörrarna tvångsstängs oavsett dörrströmbrytarnas läge. Dessutom kopplas alla barnvagns- och stoppknappar ur. Det går inte att köra normal i linjetrafik med avstängda dörrkretsar.
Strömbrytaren för dörrkretsen måste sitta uppe på baksidan av skyltskåpet, så att den ej kan nås av en sittande förare.

Att stänga av dörrbromsen på en långlinjevagn (utan fotoceller och klämlister) betyder att enbart dörrbromsen för fram- resp bakdörrar påverkas. Alla andra ovan nämnda funktioner som stoppknappar och öppning av bakdörrar fungerar ändå. Däremot piper i de flesta fall en ilsket högljudd summer om bussen börjar rulla med öppen bakdörr. Det går alldeles utmärkt att köra i långlinjetrafik med detta urkopplat.
Strömbrytaren för dörrbromsen får placeras precis vart som helt. På Swebus MAN Lion's Coach sitter den nere på instrumentbrädan.
Citat från: JDS skrivet 06 februari 2012, 18:59:41 PM
Precis, det är därför det står DörrkretsAR på brytaren. Enkelt uttryckt stänger den av allt som har med dörrar och dörrbroms att göra, utom framdörren som fortfarande kan öppnas och stängas som vanligt. Se i övrigt Ersas inlägg.
Bra förklarat, men jag vill ändå tycka att "dörrkretsar" är ett dåligt och förvirrande ord även om jag förstår att det är så "säker-av-och påstignings-anordningen" kallas. Jag tror att dåvarande (2007) Swebus' 38-vagnar i Björknäs kan ha haft en knapp för dörr-(broms)/(kretsar) på instrumentpanelen, men jag är osäker.

Hursomhelst undrar jag fortfarande varför moderna dörrar måste vara så förbaskat långsamma? Om de vore snabba på att reagera på saker som finns i vägen borde tillverkaren kunna ställa in dem på att röra sig fortare. Eller har 2005 års bussar visat sig vara farliga?
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 06 februari 2012, 22:55:57 PM
Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 22:17:01 PM
Hursomhelst undrar jag fortfarande varför moderna dörrar måste vara så förbaskat långsamma? Om de vore snabba på att reagera på saker som finns i vägen borde tillverkaren kunna ställa in dem på att röra sig fortare. Eller har 2005 års bussar visat sig vara farliga?

För att Sverige är trygghetsnarkomanernas rike. Allt kan vara farligt.
Jag rekommenderar lite kvällsläsning:
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=5199

Det enda som slår undan maximal trygghet och säkerhet i kollektivtrafiken, är tillgängligheten. Ty när rullstolar och permobiler ska rullas in i bussar och inte kunna spännas fast, glöms säkerheten snabbt bort, då ingen vill vara den som "diskriminerar".
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 06 februari 2012, 23:01:31 PM
Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 22:17:01 PM
Bra förklarat, men jag vill ändå tycka att "dörrkretsar" är ett dåligt och förvirrande ord även om jag förstår att det är så "säker-av-och påstignings-anordningen" kallas. Jag tror att dåvarande (2007) Swebus' 38-vagnar i Björknäs kan ha haft en knapp för dörr-(broms)/(kretsar) på instrumentpanelen, men jag är osäker.

Med "dörrkretsar" i pluralis menas säkerligen allt du räknade upp innan. Dvs kretsarna för alla fotoceller, för alla dörrars klämlister, för styrning av mitt- och bakdörr, samt kretsen för dörrbromsen.
Samlingsordet för all denna väl tilltagna elektronik för säkerhetsbruk fick bli "dörrkretsar".

Vissa enstaka vagnar har strömbrytaren för dörrkretsarna på någon panel nära föraren, vilket kan underlätta en hel del vid dörrkrångel, om föraren vet vad denne sysslar med. Men det är egentligen inte tillåtet att ha det så. Antagligen leder den placeringen till en "2:a" på besiktningen.
Titel: Automatiska dörrar......
Skrivet av: bjorn_k skrivet 06 februari 2012, 23:10:38 PM
Hrmhrm... 2194...hrmhrm...
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: yngrot skrivet 07 februari 2012, 08:27:41 AM
En 2a på bes om knappen sitter på panelen tror jag inte gäller. När jag körde i Borås hade alla vagnar knappen för dörrkretsar på panelen nära dörr knappar  dock när vi fick MaxCi satt knappen uppe på sklytskåpet vilket iaf jag tycker är en dum placering för som vi hade det kopplat på Säffle bussar så släppte dörrbormsen när man slog av dörrkretsen och skulle man då stå upp och bussen börjar rulla är det inte så lyckat.. På MaxCi däremot släppte dörrbrosmen först efter man gasat  och då gär det inte så mkt att knappen sitter däruppe .. Men om man behövde stänga dörrar snabbt är dte inte bra ha knapp i taket..

På de bussar vi kör idag är det dörrbroms knapp uppe i elcentralen stängs den av går bakdörr inte att öppna och stannarsignal är ur funktion
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: lil-sis skrivet 07 februari 2012, 08:30:40 AM
Jo det gäller att komma ihåg att lägga i parkeringsbromsen innan man reser sig upp och stänger av dörrkretsarna  ;D

På våra stadsbussar fungerar för övrigt stanna-signalen trots avstängda dörrkretsar.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: JDS skrivet 07 februari 2012, 11:24:28 AM
Citat från: lil-sis skrivet 07 februari 2012, 08:30:40 AM
På våra stadsbussar fungerar för övrigt stanna-signalen trots avstängda dörrkretsar.

Hur får man den att slockna då?
Titel: Automatiska dörrar......
Skrivet av: bjorn_k skrivet 07 februari 2012, 11:35:30 AM
Citat från: JDS skrivet 07 februari 2012, 11:24:28 AM
Hur får man den att slockna då?
Det är väl bara att klicka av den med klocksymbolen? (eller annan motsv knapp...)
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: sajola skrivet 07 februari 2012, 23:26:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2012, 03:00:33 AM
Nej, skribenterna talar om olika bussar. Jag har aldrig kört Nobinas 739x, så jag vet inte på vilket sätt dörrarna är kopplade på dessa, eller hur förarna tänker. Varför förarna verkar har ändrat rutiner kan förutom de nya bussarna även bero på att alla 677-omlopp nu körs enbart av Norrtäljeförare, medan de kördes enbart av Rimboförare på Busslinks tid.

De några år äldre röda B9S vi har i Rimbo (0026, 0028-0029) har en märklig egenhet när det gäller dörrarna, vilket är att när man öppnar bakdörrarna med den runda röda återfjädrande "automatikknappen", så stängs de inte automatiskt efter att folk gått av, trots att de brutit ljusstrålen. Dörrarna står kvar i öppet läge och måste således stängas med ytterligare ett tryck på den runda röda återfjädrande "automatikknappen". Dvs ingen skillnad alls mellan "automatikknappen" och vippbrytaren. En gissning är att det kanske kan vara nåt liknande med 739x?

Tror nog att det kan vara något sådant som du skriver på slutet här även på de nya Nobina B9s, som går på 677.... Vad betyder den gröna lampan ovanför dörrarna, den såg jag alldrig på någon busslink buss.... ?
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Ersa skrivet 08 februari 2012, 00:16:08 AM
Citat från: sajola skrivet 07 februari 2012, 23:26:58 PM
Tror nog att det kan vara något sådant som du skriver på slutet här även på de nya Nobina B9s, som går på 677.... Vad betyder den gröna lampan ovanför dörrarna, den såg jag alldrig på någon busslink buss.... ?

Jag är till 90% säker att den lampan indikerar att resenärerna kan öppna stängda dörrar om de kliver fram/ner och bryter fotocellen. Men gissningsvis lyser den grönt även när dörrarna spärrats upp manuellt.

Det är lite svårt när det inte finns en gemensam dörrstandard för alla fotocellsförsedda bussar i hela landet, som det var förr. Nu öppnas vissa bakdörrar med dörrknapp för passagerare, andra med stoppknapparna, vissa enbart med fotocellerna, och några (som dagens 677-B9S:er) verkar inte ha någon automatisk manövrering/stängning via fotocellerna alls, utan föraren måste alltid öppna och stänga alla bakdörrar manuellt.
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Jacob skrivet 08 februari 2012, 00:35:58 AM
Citat från: sajola skrivet 03 februari 2012, 22:30:28 PM
Hej!

Åker dagligen på SL linje 677.... har nu sedan Nobina tog över trafiken undrat över varför de nya bussarna (http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1536.jpg) inte har eller använder automatiska dörrar? Drar något så enormt igenom bussen då dörrarna jämt är öppna.....

Någonting som Nobina inte använder?

Föregångarna körde ju till och med med knapp för passagerarna som då öppnade dörrarna....  http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Trafikvardag/2008/08_Augusti/slides/080818_Busslink_6388_Uppsala_centralstation.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Trafikvardag/2008/08_Augusti/slides/080818_Busslink_6388_Uppsala_centralstation.html)

Jag tänkte väl, tyckte bilden var så lik min att vi måste fotat samtidigt från samma plats, men såg nu att det är min bild :P

//Jacob
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: sajola skrivet 10 februari 2012, 22:44:46 PM
Citat från: Jacob skrivet 08 februari 2012, 00:35:58 AM
Jag tänkte väl, tyckte bilden var så lik min att vi måste fotat samtidigt från samma plats, men såg nu att det är min bild :P

//Jacob

ahh... sorry att jag inte skrev de Jacob... ska tänka på de nästa gång!
Titel: SV: Automatiska dörrar......
Skrivet av: Lars skrivet 11 februari 2012, 11:49:21 AM
Citat från: Ersa skrivet 08 februari 2012, 00:16:08 AM
Jag är till 90% säker att den lampan indikerar att resenärerna kan öppna stängda dörrar om de kliver fram/ner och bryter fotocellen. Men gissningsvis lyser den grönt även när dörrarna spärrats upp manuellt.

Det är lite svårt när det inte finns en gemensam dörrstandard för alla fotocellsförsedda bussar i hela landet, som det var förr. Nu öppnas vissa bakdörrar med dörrknapp för passagerare, andra med stoppknapparna, vissa enbart med fotocellerna, och några (som dagens 677-B9S:er) verkar inte ha någon automatisk manövrering/stängning via fotocellerna alls, utan föraren måste alltid öppna och stänga alla bakdörrar manuellt.
Det var en lång debatt om dörrbroms!
Här är man uppfödd inom olika traditioner och dörrbromsfunktionerna är numera väldigt olika beroende på bussbeställare bussmärke och modell.
Jag tror faktiskt detta skulle standardiseras i det Helbilgodkännande inom EU som numera även gäller bussar.
Dörrknapparna som är en del av dörrfunktionen är standardiserade och ska sitta till höger om ratten detta kommer ursprungligen från tysk standard och som Mercedes grundade. I Norge kompletteras detta i de alla flesta fall till en egen standard med 2 röda knappar på panelen på vänster sida där de ska sitta. Då behövs ingen satellit på rattstången för att man ska slippa att böja sig framåt för att nå knappen på höger sida, i en Mercedes med den lite mer uppåtsittande tyska körställningen behöver man inte sträcka sig lika mycket framåt för att nå knappen på höger sida.

SL hade ju sin standard på hur en dörrbroms och dörrfunktion skulle fungera och den fungerade mycket bra så länge man körde just SL-bussar. Problemen uppstår när man ideligen växlar bussar och funktionen på dörrbroms hela tiden har förändrats, jag har ingen aning om vad det finns för krav på denna funktion från SL idag gentemot entreprenörerna men den lokala traditionen hos förarna har nog legat till grund hur de beställt funktionen på nya bussar. Numera hamnar de som köper in bussar alltmer längre från verkligheten och beställer den billigaste lösningen och då beror det lite på hur tillverkaren löser grundkraven.

Dörrbroms eller inte har inte så stor betydelse utan en standard över hela bussflottan skulle göra det mycket säkrare!